יהודה1 אמר:
מאי ירבה בשיעורין אי נימא דמחייבי קרבן אכזית קטן והתניא (ויקרא ד, כב) אשר לא תעשינה בשגגה ואשם השב מידיעתו מביא קרבן על שגגתו לא שב מידיעתו אין מביא קרבן על שגגתו
המגרא מביאה מימרא של ר"א שהאוכל חלב בזמן הזה צריך לכתוב שיעור שמא בי"ד שלעתיד ירבה בשיעור, והגמרא שואלת אם הכונה שיאמרו שגם מה שבימנו הוא פחות מכזית, חייבים על זה, הרי אפילו אם יהיה כן לא יביא קרבן שהרי כשאכל את זה לא היה חייב ואינו שב מידיעתו.
וצריך ביאור למה לא שייך ששב מידיעתו שאם היה יודע שאסור לאכול היה נמנע גם מחצי שיעור, ובפרט שדעת ר"י רבו של ר"א שחצי שיעור אסור מן התורה. ואף שזה לא חמור כמו שיעור שלם, למה אינו שב מידיעתו.
א. איני מבין מה קשה לך, אם אחד חשב שהשיעור יותר קטן ואכל על דעת איסור דאורייתא, רק לא על דעת לאו, ולאחר מכן נודע לו שהוא טעה ,ובאמת השיעור יותר גדול ,הרי הוא חייב חטאת, שהרי טעה במה שחשב שאין בזה איסור לאו ,ונודע לו שיש בזה איסור לאו ,א"כ הוא הדין הפוך, כיון שגם מה שיודע אינו מונע אותו מאיסור הלאו, א"כ אין שב מידיעתו.
בקצרה: אדם צריך לדעת עכשיו ידיעה שמונעת אותו מאיסור הלאו .
ב. אבל מה שקשה לי בגמרא הוא ממ"נ ,אם אנחנו דנים ע"י הפסק החדש שבאמת איגלאי מילתא למפרע שזה השיעור האמיתי ,א"כ למה אין זה שב מידיעתו ,והרי אדם שהיה סבור בטעות שהשיעור הוא יותר קטן ולכן אכל ,ולאחר מכן התברר לו שטעה והשיעור באמת יותר גדול, הרי זה שב מידיעתו גמור, ואם אנו דנים שבזמנו היה זה כדין ,אין זה רק אינו שב מידיעתו אלא אין פה כלל איסור בשעתו .