כמדומה שבעלי המוסר למדו מזה שהאדם מגיע בתפילה לדרגות גבוהות ורוחניות, ועליו אחר התפילה לרדת לעולם לעולם המעשה, ולשבת שעה ארוכה לישב בדעתו להוריד את הדרגות הרוחניות לעולמו ע"מ שימשוך את הדרגה שהשיג למצבו האמיתי.רב פפא אמר:חסידים הראשונים היו שוהים שעה אחת ומתפללים ואחכ" שוהים עוד שעה
למה הוצרכו לשהות לאחר התפילה?
ובדרך אגב - מי היו חסידים הראשונים? אמוראים? תנאים?
ודאי שאין כוונת השו"ע למה ששהו החסידים שהרי זו מידת חסידות ולא מן הדין - החסידים שהו שעה אחת ממש השו"ע לא דיבר על שעה ממש אלא על שהייה קלה...יחי אמר:בספר הנדיר שולחן ערוך: שעה אחת אחר התפלה שלא תהא נראית עליו כמשאוי שממהר לצאת ממנה. והמקור מיימ'.
על המחלק להביא ראיה. החסידים האריכו אבל הטעם אחדרב פפא אמר:ודאי שאין כוונת השו"ע למה ששהו החסידים שהרי זו מידת חסידות ולא מן הדין - החסידים שהו שעה אחת ממש השו"ע לא דיבר על שעה ממש אלא על שהייה קלה...יחי אמר:בספר הנדיר שולחן ערוך: שעה אחת אחר התפלה שלא תהא נראית עליו כמשאוי שממהר לצאת ממנה. והמקור מיימ'.
ואמר ר' יהושע ב"ל המתפלל צריך לשהות שעה אחת אחר תפלתו שנא' (תהלים קמ, יד) אך צדיקים יודו לשמך ישבו ישרים את פניך וכו'רב פפא אמר:חסידים הראשונים היו שוהים שעה אחת ומתפללים ואחכ" שוהים עוד שעה
למה הוצרכו לשהות לאחר התפילה?
ובדרך אגב - מי היו חסידים הראשונים? אמוראים? תנאים?
אבר כיונה אמר:דרושים נחמדים ממהר"ם שיף:
וטעם השהיות אח"כ, שאחרי דיבוק גדול כזה אין לרוץ תיכף לעסקיו, רק אם בעל מקרא הוא ילך ויעסוק במקרא, מחיל אל חיל.
בספרים הנדירים הנ"ל: רא"ש כאן. רי"ף כאן. רמב"ם פ"ד הט"ז מהלכות תפילה.יחי אמר:על המחלק להביא ראיה. החסידים האריכו אבל הטעם אחדרב פפא אמר:ודאי שאין כוונת השו"ע למה ששהו החסידים שהרי זו מידת חסידות ולא מן הדין - החסידים שהו שעה אחת ממש השו"ע לא דיבר על שעה ממש אלא על שהייה קלה...יחי אמר:בספר הנדיר שולחן ערוך: שעה אחת אחר התפלה שלא תהא נראית עליו כמשאוי שממהר לצאת ממנה. והמקור מיימ'.
יפה מאוד ובודאי חסידים הראשונים שהגיעו בתפילתם קרוב למעלת הנבואה שהיו זקוקים אולי לזמן ממושך כדי "להתגשם" חזרהנבשר אמר:כמדומה שבעלי המוסר למדו מזה שהאדם מגיע בתפילה לדרגות גבוהות ורוחניות, ועליו אחר התפילה לרדת לעולם לעולם המעשה, ולשבת שעה ארוכה לישב בדעתו להוריד את הדרגות הרוחניות לעולמו ע"מ שימשוך את הדרגה שהשיג למצבו האמיתי.רב פפא אמר:חסידים הראשונים היו שוהים שעה אחת ומתפללים ואחכ" שוהים עוד שעה
למה הוצרכו לשהות לאחר התפילה?
ובדרך אגב - מי היו חסידים הראשונים? אמוראים? תנאים?
רב פפא אמר:חסידים הראשונים היו שוהים שעה אחת ומתפללים ואחכ" שוהים עוד שעה
למה הוצרכו לשהות לאחר התפילה?
טור אורח חיים הלכות תפלה סימן צגעקביא בן מהלל אומר אמר:רב פפא אמר:חסידים הראשונים היו שוהים שעה אחת ומתפללים ואחכ" שוהים עוד שעה
למה הוצרכו לשהות לאחר התפילה?
מקריאת כל ההודעות באשכול לא מצאתי תירוץ מובהק מדוע היו שוהים שעה אחת. והטעם שנזכר בשולחן ערוך שלא יראה כמשוי לא מספיק לגבי חסידים ראשונים שהיו שוהים שעה כפשוטו ולא שעה קלה וכמו שכתבת בטוב טעם ודעת
המקור הסבא מקעלם במכתבו המובא במאסף 'בית חיינו' – עבודת התפילה עמ' קכורב פפא אמר:יפה מאוד ובודאי חסידים הראשונים שהגיעו בתפילתם קרוב למעלת הנבואה שהיו זקוקים אולי לזמן ממושך כדי "להתגשם" חזרה
רב פפא אמר:ודאי שאין כוונת השו"ע למה ששהו החסידים שהרי זו מידת חסידות ולא מן הדין - החסידים שהו שעה אחת ממש השו"ע לא דיבר על שעה ממש אלא על שהייה קלה...יחי אמר:בספר הנדיר שולחן ערוך: שעה אחת אחר התפלה שלא תהא נראית עליו כמשאוי שממהר לצאת ממנה. והמקור מיימ'.
עקביא בן מהלל אומר אמר:דרושים נחמדים ממהר"ם שיף:
וטעם השהיות אח"כ, שאחרי דיבוק גדול כזה אין לרוץ תיכף לעסקיו, רק אם בעל מקרא הוא ילך ויעסוק במקרא, מחיל אל חיל.
יפה, אפשר לציין את מקומו
עקביא בן מהלל אומר אמר:רב פפא אמר:חסידים הראשונים היו שוהים שעה אחת ומתפללים ואחכ" שוהים עוד שעה
למה הוצרכו לשהות לאחר התפילה?
מקריאת כל ההודעות באשכול לא מצאתי תירוץ מובהק מדוע היו שוהים שעה אחת. והטעם שנזכר בשולחן ערוך שלא יראה כמשוי לא מספיק לגבי חסידים ראשונים שהיו שוהים שעה כפשוטו ולא שעה קלה וכמו שכתבת בטוב טעם ודעת
מלשון הטור משמע שרק הטעם של שהיה לפני התפילה הוא הטעם של חסידים הראשונים שהרי אומר היו שוהין כדי שיכונו ליבםקדמא ואזלא אמר:ובבואו להתפלל ישהא מעט קודם שיקום להתפלל דתנן חסידים הראשונים היו שוהין שעה אחת קודם תפלה כדי שיכוונו לבם למקום ושעה אחת לאחר התפלה שלא תהא נראית עליו כמשוי שממהר לצאת ממנה:
של"ה מסכת חולין פרק נר מצוה
ועל דרך זה מצינו בחסידים הראשונים שהיו שוהין שעה אחת קודם תפלה וכו' ושעה אחת אחר התפלה (ברכות ל ב במשנה. ושם לב ב בגמרא), שלא יהא נראה עליו כמשא.
כס"מ הלכות תפילה ונשיאת כפים פרק ד- טז:
לפיכך צריך לישב מעט וכו'. כלומר אף על גב דא"א לשהות שעה אחת כחסידים הראשונים מ"מ צריך לישב מעט, עכ"ל.
ומבו' דטעמם אחד, והוא הטעם המבו' ברמב"ם.
רב פפא אמר:מלשון הטור משמע שרק הטעם של שהיה לפני התפילה הוא הטעם של חסידים הראשונים שהרי אומר היו שוהין כדי שיכונו ליבםקדמא ואזלא אמר:ובבואו להתפלל ישהא מעט קודם שיקום להתפלל דתנן חסידים הראשונים היו שוהין שעה אחת קודם תפלה כדי שיכוונו לבם למקום ושעה אחת לאחר התפלה שלא תהא נראית עליו כמשוי שממהר לצאת ממנה:
של"ה מסכת חולין פרק נר מצוה
ועל דרך זה מצינו בחסידים הראשונים שהיו שוהין שעה אחת קודם תפלה וכו' ושעה אחת אחר התפלה (ברכות ל ב במשנה. ושם לב ב בגמרא), שלא יהא נראה עליו כמשא.
כס"מ הלכות תפילה ונשיאת כפים פרק ד- טז:
לפיכך צריך לישב מעט וכו'. כלומר אף על גב דא"א לשהות שעה אחת כחסידים הראשונים מ"מ צריך לישב מעט, עכ"ל.
ומבו' דטעמם אחד, והוא הטעם המבו' ברמב"ם.
ואילו בשהיה אחרונה אומר שלא תהא נראית עליו כמשוי וכן משמע לשון הרמב"ם
וכן השל"ה שהבאת לא ראיתיהו בפנים כי חתוך הוא ומסתמא לשונו נמי כן
רב פפא אמר:מלשון הטור משמע שרק הטעם של שהיה לפני התפילה הוא הטעם של חסידים הראשונים שהרי אומר היו שוהין כדי שיכונו ליבםקדמא ואזלא אמר:של"ה מסכת חולין פרק נר מצוה
ועל דרך זה מצינו בחסידים הראשונים שהיו שוהין שעה אחת קודם תפלה וכו' ושעה אחת אחר התפלה (ברכות ל ב במשנה. ושם לב ב בגמרא), שלא יהא נראה עליו כמשא.
כס"מ הלכות תפילה ונשיאת כפים פרק ד- טז:
לפיכך צריך לישב מעט וכו'. כלומר אף על גב דא"א לשהות שעה אחת כחסידים הראשונים מ"מ צריך לישב מעט, עכ"ל.
ומבו' דטעמם אחד, והוא הטעם המבו' ברמב"ם.
ואילו בשהיה אחרונה אומר שלא תהא נראית עליו כמשוי וכן משמע לשון הרמב"ם
וכן השל"ה שהבאת לא ראיתיהו בפנים כי חתוך הוא ומסתמא לשונו נמי כן
זאת מנין לך? הרי הפסוק מופיע רק בדברי ריב"ל ולא במעשה החסידים?יחי אמר:ומה שאמרת שמשמע בגמ' שחילקו מאשרי וכו' ( בזה"ל: "גם בגמרא חילקו את מעשי החסידים הראשונים - מההלכה שנפסקה מהפסוק אשרי יושבי ביתך") זו שגגה גמורה, שהרי אשרי הוא המקור למתפלל ולחסידים דמתני' כאחד, כמבואר שם.
הטור אינו עוסק שם כלל בהנהגה שלאחר התפילה, - ואולי כן?.....קדמא ואזלא אמר:הטור אינו עוסק שם כלל בהנהגה שלאחר התפילה, וגם אח"כ כל הסימן עדיין מדבר על ההנהגה שלפני התפילה, כך שברור שהוא מדבר על המשך הציטוט של חסידים הראשונים. וז"פ ואי"צ לפנים.
יחי אמר:בספר הנדיר שולחן ערוך: שעה אחת אחר התפלה שלא תהא נראית עליו כמשאוי שממהר לצאת ממנה. והמקור מיימ'.
בדרך אגב -מנו חסידים? אמוראים ודאי אין כאן ++++ 'תנו רבנן' +++++
קצת מ"מ. ב"ק פג כל היכא דאמרינן מעשה בחסיד אחד או רבי יהודה בן בבא או רבי יהודה ברבי אילעאי.
ובאותו ענין שבת קכא ההורג נחשים ועקרבים בשבת אין רוח חסידים נוחה הימנו, ואותם חסידים אין רוח חכמים נוחה מהם(...)
שם קכ. בר"ח סוגיא דשמעתא החסיד גדול מירא שמים
רב פפא אמר:זאת מנין לך? הרי הפסוק מופיע רק בדברי ריב"ל ולא במעשה החסידים?יחי אמר:ומה שאמרת שמשמע בגמ' שחילקו מאשרי וכו' ( בזה"ל: "גם בגמרא חילקו את מעשי החסידים הראשונים - מההלכה שנפסקה מהפסוק אשרי יושבי ביתך") זו שגגה גמורה, שהרי אשרי הוא המקור למתפלל ולחסידים דמתני' כאחד, כמבואר שם.
רב פפא אמר:בספרים הנדירים הנ"ל: רא"ש כאן. רי"ף כאן. רמב"ם פ"ד הט"ז מהלכות תפילה.יחי אמר:על המחלק להביא ראיה. החסידים האריכו אבל הטעם אחדרב פפא אמר:ודאי שאין כוונת השו"ע למה ששהו החסידים שהרי זו מידת חסידות ולא מן הדין - החסידים שהו שעה אחת ממש השו"ע לא דיבר על שעה ממש אלא על שהייה קלה...
וכן המעיין קלות בלשונו של השו"ע יראה כמו שאמרתי וכן המעדני יו"ט על הרא"ש
גם בגמרא חילקו את מעשי החסידים הראשונים - מההלכה שנפסקה מהפסוק אשרי יושבי ביתך
ועל כגון דא אמרו חז"ל במכילתין מתון מתון שויא ארבע מאה זוזוא
לא "התפלאתי על הגמרא" אלא בגמרא. חובה לשים לב.HaimL אמר:תמיד התפלאתי על הגמרא, שמשמע שגם בת"ת אין עוסקים באותן שעות של שהייה לפני ואחרי התפילה, וזאת פליאה רבה בעיניי. אלא אם כן נפרש שהיו חוזרים על תלמודם, אבל לא היו הולכים אצל החכמים ללמוד תורה חדשה באותן שתי השעות.
נדיב לב אמר:רב פפא אמר:בספרים הנדירים הנ"ל: רא"ש כאן. רי"ף כאן. רמב"ם פ"ד הט"ז מהלכות תפילה.יחי אמר:על המחלק להביא ראיה. החסידים האריכו אבל הטעם אחד
וכן המעיין קלות בלשונו של השו"ע יראה כמו שאמרתי וכן המעדני יו"ט על הרא"ש
גם בגמרא חילקו את מעשי החסידים הראשונים - מההלכה שנפסקה מהפסוק אשרי יושבי ביתך
ועל כגון דא אמרו חז"ל במכילתין מתון מתון שויא ארבע מאה זוזוא
כך מסתבר וכך כתב בשיטה מקובצת ברכות לב:
מתוך שחסידים הן תורתן משתמרת וכו'. ואם תאמר והא ברייתא דלעיל דתני המתפלל צריך שישהא שעה אחת קודם תפלתו בכל אדם קאמר ואם כן אימת יעשו תורתם ומלאכתם דליכא למימר בכל אדם טעמא דחסידים. יש לומר דשעה דתני בשאר בני אדם לאו דוקא אלא בשישהו פורתא סגי: