למה נפקד מקומם של הל' לשוה"ר בשו"ע?

יהודי רציני

משתמש ותיק
איני יודע הסיבה, אבל תעיין במ"ב סי' קנ"ו סק"ד שמנה מצוות רבות שלא נמנו בשו"ע לדוגמא מצוות תוכחה, שלא להחזיק במחלוקת נקימה ונטירה ועוד,
אני משער שהשו"ע לא מנה מצוות שענינם מדות שבין אדם לחבירו, ואולי סמך בזה על ספרי המוסר הקדמונים שעסקו בזה דוגמת שע"ת ואורחות צדיקים, וכן בספרי מוני המצוות הרמב"ם החינוך והסמ"ג.
 

אחד הבנים

משתמש ותיק
פותח הנושא
יהודי רציני אמר:
איני יודע הסיבה, אבל תעיין במ"ב סי' קנ"ו סק"ד שמנה מצוות רבות שלא נמנו בשו"ע לדוגמא מצוות תוכחה, שלא להחזיק במחלוקת נקימה ונטירה ועוד,
אני משער שהשו"ע לא מנה מצוות שענינם מדות שבין אדם לחבירו, ואולי סמך בזה על ספרי המוסר הקדמונים שעסקו בזה דוגמת שע"ת ואורחות צדיקים, וכן בספרי מוני המצוות הרמב"ם החינוך והסמ"ג.
ייש"כ. המקור למשנ"ב הוא המג"א שם שמונה והולך את כל הדינים הללו, אך זה באמת צ"ע שהרמב"ם כן כתב את כל ההלכות הללו [גם מצוות ואהבת לרעך כמוך נפסקה בהלכות דעות פ"ו ה"ג] ודווקא השו"ע השמיט.
 
 

אבינועם

משתמש ותיק
להעיר כי אין כמעט הלכות באיסור לשון הרע, וגדר המצווה הוא ברור מאד.
 

אין חכמה

משתמש ותיק
אבינועם אמר:
להעיר כי אין כמעט הלכות באיסור לשון הרע, וגדר המצווה הוא ברור מאד.

להעיר כי נכתב ע"ז ספר של אחד מגדולי האחרונים והוא ארוך ומלא פרטים
 

חיים ושלום

משתמש ותיק
שמעתי פעם שבסוף יורה דעה הטור העתיק את כל דברי הרמב"ם על הלכות לשה"ר ושאר הלכות שלא מובא בשו"ע אצלנו.
והמדפיסים היה חבל להם להדפיס זאת שזהו מובא ברמב"ם לכן השמיטו זאת וכנראה לכן השו"ע גם לא הביא הלכות אלו.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
אם באת לרמוז שכל פסקי הח"ח הם מידת חסידות ותו לא, אזי שהיה כאן מי שהקדים טעותך.
 

אבינועם

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
אם באת לרמוז שכל פסקי הח"ח הם מידת חסידות ותו לא, אזי שהיה כאן מי שהקדים טעותך
ממש לא.
התכוונתי רק שיש שם ריבוי פרטים יותר מהצורך.
[וכמדומני שהחזו"א כבר העיר על עניין זה, שאין בידינו כלל ברור בהלכות לשה"ר, אלא כל שע"י דיבורו יכול לבא נזק לחבירו הרי הוא בכלל לשה"ר. כך זכורני ולא מצאתי היכן המקור]
 

נדיב לב

משתמש ותיק
סליחה.
אבל ריבוי פרטים תמצא בהרבה הלכות שנפסקו בשו"ע, והח"ח בהלכות לשוה"ר דן בכל פרט שלא נמצא מקורו במפורש. וקשה לקבל שהחזו"א העיר כך.
 
חלק עליון תַחתִית