מוליך ומביא
משתמש רגיל
מקורות ?? מעשה רב??
דרומאי אמר:לכאורה לא רק שאין ענין לטבול, אלא אדרבה מגוף תקנת עזרא שמטרתה כדי שלא יהו ת"ח מצויין אצל נשותיהן כתרנגולין מוכח שאין טובלין כל יום, דאל"ה מה ימנע מהת"ח להיות מצוי אצל אשתו אם בלא"ה טובל הוא כל יום.
כפי הנראה עיקר טעם ההנהגה הזאת הוא משום צניעות, וכדאמרינן באלו מציאות דבפוריא מותר לשנות בדבורו משום צניעות, וה"נ כדי שלא יוודע מתי טמא טובלין כל יום.
אולם יש אדמו"רים שאין חוששין לזה וטובלין רק לעת טומאתם.
אל נא תחשוך ממני את דבריו המלאים של המלא הרועים...גבריאל פולארד אמר:דרומאי אמר:לכאורה לא רק שאין ענין לטבול, אלא אדרבה מגוף תקנת עזרא שמטרתה כדי שלא יהו ת"ח מצויין אצל נשותיהן כתרנגולין מוכח שאין טובלין כל יום, דאל"ה מה ימנע מהת"ח להיות מצוי אצל אשתו אם בלא"ה טובל הוא כל יום.
כפי הנראה עיקר טעם ההנהגה הזאת הוא משום צניעות, וכדאמרינן באלו מציאות דבפוריא מותר לשנות בדבורו משום צניעות, וה"נ כדי שלא יוודע מתי טמא טובלין כל יום.
אולם יש אדמו"רים שאין חוששין לזה וטובלין רק לעת טומאתם.
בסידור יעב''ץ מעיר שהנוהגים לטבול בכל יום (כמוזכר בשל''ה) יזהרו שלא לאבד את הטעם של "שלא יהיו מצויים".
אמנם ידוע מה שתי' על זה בשו''ת ? ע''פ דברי המלא הרועים ברכות כב. נמצא שאין ראיה כלל ודו"ק
דרומאי אמר:כפי הנראה עיקר טעם ההנהגה הזאת הוא משום צניעות, וכדאמרינן באלו מציאות דבפוריא מותר לשנות בדבורו משום צניעות, וה"נ כדי שלא יוודע מתי טמא טובלין כל יום.
אולם יש אדמו"רים שאין חוששין לזה וטובלין רק לעת טומאתם.
המלא הרועים כותב שזה דרך צחות והלציי, אבל לענ"ד הוורט טוב גם לא בצחוק.דרומאי אמר:אל נא תחשוך ממני את דבריו המלאים של המלא הרועים...גבריאל פולארד אמר:דרומאי אמר:לכאורה לא רק שאין ענין לטבול, אלא אדרבה מגוף תקנת עזרא שמטרתה כדי שלא יהו ת"ח מצויין אצל נשותיהן כתרנגולין מוכח שאין טובלין כל יום, דאל"ה מה ימנע מהת"ח להיות מצוי אצל אשתו אם בלא"ה טובל הוא כל יום.
כפי הנראה עיקר טעם ההנהגה הזאת הוא משום צניעות, וכדאמרינן באלו מציאות דבפוריא מותר לשנות בדבורו משום צניעות, וה"נ כדי שלא יוודע מתי טמא טובלין כל יום.
אולם יש אדמו"רים שאין חוששין לזה וטובלין רק לעת טומאתם.
בסידור יעב''ץ מעיר שהנוהגים לטבול בכל יום (כמוזכר בשל''ה) יזהרו שלא לאבד את הטעם של "שלא יהיו מצויים".
אמנם ידוע מה שתי' על זה בשו''ת ? ע''פ דברי המלא הרועים ברכות כב. נמצא שאין ראיה כלל ודו"ק
יישר כח
ומדברי השל"ה לא ידעתי.
דרומאי אמר:לכאורה לא רק שאין ענין לטבול, אלא אדרבה מגוף תקנת עזרא שמטרתה כדי שלא יהו ת"ח מצויין אצל נשותיהן כתרנגולין מוכח שאין טובלין כל יום, דאל"ה מה ימנע מהת"ח להיות מצוי אצל אשתו אם בלא"ה טובל הוא כל יום.
ואולי אסור להיות @חייל של הרבי שמא יהיה גנרל ??חייל של הרבי אמר:דרומאי אמר:לכאורה לא רק שאין ענין לטבול, אלא אדרבה מגוף תקנת עזרא שמטרתה כדי שלא יהו ת"ח מצויין אצל נשותיהן כתרנגולין מוכח שאין טובלין כל יום, דאל"ה מה ימנע מהת"ח להיות מצוי אצל אשתו אם בלא"ה טובל הוא כל יום.
ואולי לאדם יהיה אסור להיות עשיר, כדי שקנסות שקבעה תורה לא יהיו קלים בשבילו?
וכן לא יהיה ראוי לאדם להתקלח בכל יום, מטעם שכתבת...
כבודו כנראה מפרש את התקנה באופן טכני, תיקנו לבע"ק לטבול כדי שמתוך שתכבד עליו הטבילה לא ירבה בתשה"מ.דרומאי אמר:לכאורה לא רק שאין ענין לטבול, אלא אדרבה מגוף תקנת עזרא שמטרתה כדי שלא יהו ת"ח מצויין אצל נשותיהן כתרנגולין מוכח שאין טובלין כל יום, דאל"ה מה ימנע מהת"ח להיות מצוי אצל אשתו אם בלא"ה טובל הוא כל יום.
כפי הנראה עיקר טעם ההנהגה הזאת הוא משום צניעות, וכדאמרינן באלו מציאות דבפוריא מותר לשנות בדבורו משום צניעות, וה"נ כדי שלא יוודע מתי טמא טובלין כל יום.
אולם יש אדמו"רים שאין חוששין לזה וטובלין רק לעת טומאתם.
ראיה זו הביא (גם) הגר"ח קנייבסקי שליט"א.אברהם לוי אמר:כידוע שמביאים ראיה מברכות טו, א:
כל הנפנה ונוטל ידיו ומניח תפילין וקורא קריאת שמע ומתפלל מעלה עליו הכתוב כאלו בנה מזבח והקריב עליו קרבן דכתיב ארחץ בנקיון כפי ואסובבה את מזבחך ה' אמר ליה רבא לא סבר לה מר כאילו טבל.
שמע מינה שיש ענין לטבול לפני התפילה.
מוליך ומביא אמר:כיום מה המנהג? האם רק נדמה לי שרוב החסידים טובלים כל יום?
לא הבנתי כוונתך. הבאתי הוכחה מהגמרא, האם דחית אותה?חייל של הרבי אמר:ואולי לאדם יהיה אסור להיות עשיר, כדי שקנסות שקבעה תורה לא יהיו קלים בשבילו?דרומאי אמר:לכאורה לא רק שאין ענין לטבול, אלא אדרבה מגוף תקנת עזרא שמטרתה כדי שלא יהו ת"ח מצויין אצל נשותיהן כתרנגולין מוכח שאין טובלין כל יום, דאל"ה מה ימנע מהת"ח להיות מצוי אצל אשתו אם בלא"ה טובל הוא כל יום.
וכן לא יהיה ראוי לאדם להתקלח בכל יום, מטעם שכתבת...
ודאי שאין איסור לשמש כל יום, ואדרבה מצוה וחיוב יש בזה אם אשתו משתוקקת או שהוא טייל.מוכר ספרים אמר:מה שהבנתי מהגמרא)ואדרבא אם אפשר לפרש אחרת אשמח) שטבילה מונעת מתלמידי חכמים להיות כתרנגולים
דכיון שקשה לטבול אדם נמנע לשמש
ולפי זה נראה שלא היו טובלים אם לא שימשו
ולדברי המלא הרועים יוצא חידוש שאין בעיה לשמש כל יום אלא בעיה לשמש ביום ולא בלילה
כוונתי שהגם שהוכחת שהיו זמנים שבהם לא טבלו כל יום, או עכ"פ רוב האנשים, או עכ"פ אלה שעזרא חשש עליהם שיהיו מצויים כו',דרומאי אמר:לא הבנתי כוונתך. הבאתי הוכחה מהגמרא, האם דחית אותה?חייל של הרבי אמר:ואולי לאדם יהיה אסור להיות עשיר, כדי שקנסות שקבעה תורה לא יהיו קלים בשבילו?דרומאי אמר:לכאורה לא רק שאין ענין לטבול, אלא אדרבה מגוף תקנת עזרא שמטרתה כדי שלא יהו ת"ח מצויין אצל נשותיהן כתרנגולין מוכח שאין טובלין כל יום, דאל"ה מה ימנע מהת"ח להיות מצוי אצל אשתו אם בלא"ה טובל הוא כל יום.
וכן לא יהיה ראוי לאדם להתקלח בכל יום, מטעם שכתבת...
אם הוא מטייל טיול אחר כל יום, ןחוזר לביתו ביניהם, אינו צריך, הטייל שצריך הוא כשמטייל לזמן ארוך, וגם אז זה לפני הטיול ובסופו ולא כל יום.דרומאי אמר:מצוה וחיוב יש בזה ...או שהוא טייל.
חייל של הרבי אמר:כוונתי שהגם שהוכחת שהיו זמנים שבהם לא טבלו כל יום, או עכ"פ רוב האנשים, או עכ"פ אלה שעזרא חשש עליהם שיהיו מצויים כו',דרומאי אמר:לא הבנתי כוונתך. הבאתי הוכחה מהגמרא, האם דחית אותה?חייל של הרבי אמר:ואולי לאדם יהיה אסור להיות עשיר, כדי שקנסות שקבעה תורה לא יהיו קלים בשבילו?
וכן לא יהיה ראוי לאדם להתקלח בכל יום, מטעם שכתבת...
מ"מ אין זה מוכיח שאין עניין לטבול כל יום.
טייל בפתח ובקמץ, מצד עונת הטיילין.יושב אוהלים אמר:אם הוא טייל טיול אחר כל יום אינו צריך, הטייל שצריך הוא כשמטייל לזמן ארוך, וגם אז זה לפני הטיול ובסופו ולא כל יום.דרומאי אמר:מצוה וחיוב יש בזה ...או שהוא טייל.