האם אתם מתעסקים עם השעון שבת (בשבת)?

האם אתם מתעסקים עם השעון שבת (בשבת)?

  • א. כן, רק להמשיך מצב קיים. (בין להמשיך את כבוי המכשיר ובין להמשיך את הפעלתו)

    קולות: 103 53.1%
  • ב. לא, גם לא להמשיך מצב קיים.

    קולות: 81 41.8%
  • ג. כן, גם להמשיך מצב קיים וגם לקרב את כבויו או הדלקתו.

    קולות: 10 5.2%

  • סה"כ בוחרים
    194

חימקו

משתמש ותיק
פותח הנושא
יהודיפשוט1 אמר:
חסרה אופציה החשובה של :
להמשיך המצב בו הוא דלוק בלבד ( בלי לדחות ההדלקה)

זו לא אפשרות א'?
 

חימקו

משתמש ותיק
פותח הנושא
איש פשוט מאד אמר:
חסר גם האופציה של רק להמשיך את מצב הכבוי (אאל"ט כך סובר ה"מאור השבת" - הרב ידלר).

שיותר קל מלהמשיך מצב דולק? מדוע?
 

איש פשוט מאד

משתמש ותיק
חימקו אמר:
איש פשוט מאד אמר:
חסר גם האופציה של רק להמשיך את מצב הכבוי (אאל"ט כך סובר ה"מאור השבת" - הרב ידלר).

שיותר קל מלהמשיך מצב דולק? מדוע?
אני כותב מזכרון של לפני בערך 10-15 שנים, מקוה שזה מדויק.
הוא טען שהוא בדק את השעון שבת בפנים, ובשנים האחרונות (דאז) התחילו לייצר שעון שהמצב הפשוט שלו הוא מכובה, וכל פעם שזז מזיז לזיז מתחבר מחדש כביכול.
הוא טען שלהמשיך כיבוי זה לא בעיה כיון שאני רק מונע את הזיזים מלהדליק את האור, אבל להמשיך הדלקה אני מחבר את החשמל של עוד שעה שיעשה הדלקה.
בערך כך, אבל כאמור זה מזכרון של הרבה שנים.
 
 

חימקו

משתמש ותיק
פותח הנושא
איש פשוט מאד אמר:
הוא טען שלהמשיך כיבוי זה לא בעיה כיון שאני רק מונע את הזיזים מלהדליק את האור, אבל להמשיך הדלקה אני מחבר את החשמל של עוד שעה שיעשה הדלקה.
למיטב הבנתי, זה אינו קיים בשעונים של היום. אין שום השפעה על החשמל בין להמשיך כיבוי ובין להמשיך הדלקתו.
 

יהודיפשוט1

משתמש ותיק
מופיע בפוסקים שיש דעות שבתנאים מסויימים מותר להמשיך המצב כאשר הוא דולק
מי שילמד מזה גם להיפך זה על אחריותו
 

יהודיפשוט1

משתמש ותיק
איש פשוט מאד אמר:
חימקו אמר:
איש פשוט מאד אמר:
חסר גם האופציה של רק להמשיך את מצב הכבוי (אאל"ט כך סובר ה"מאור השבת" - הרב ידלר).

שיותר קל מלהמשיך מצב דולק? מדוע?
אני כותב מזכרון של לפני בערך 10-15 שנים, מקוה שזה מדויק.
הוא טען שהוא בדק את השעון שבת בפנים, ובשנים האחרונות (דאז) התחילו לייצר שעון שהמצב הפשוט שלו הוא מכובה, וכל פעם שזז מזיז לזיז מתחבר מחדש כביכול.
הוא טען שלהמשיך כיבוי זה לא בעיה כיון שאני רק מונע את הזיזים מלהדליק את האור, אבל להמשיך הדלקה אני מחבר את החשמל של עוד שעה שיעשה הדלקה.
בערך כך, אבל כאמור זה מזכרון של הרבה שנים.
נשמע לא הגיוני
 
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
יש עוד אפשרות,
לקצר פעולה שעוד לא התחילה.
כגון שעכשיו דלוק, ועוד שעה יהי' כבוי לשעתיים, אז לקצר שיהי' כבוי רק לשעה.
וכן אם עכשיו כבוי, ועוד שעה יהי' יהי' דלוק לשעתיים, לקצר שיהי' דלוק לשעה בלבד.
כמדומה כמעט בוודאות שהותר בשש"כ, ואין לסמוך ללא עיון שם.
 

א. ל. חנן

משתמש ותיק
מעשה יפה.
במשך תקופה נהגתי קולא בזה - בעיקר לצורך גדול - ע"פ מה שהבנתי משש"כ, עד שבשבת אחת תוך כדי עסק עם השעון נכבה המזגן בפתאומיות, והייתי בטוח שכנראה הזזתי זיז או משהו. היתה לי עגמ"נ גדולה וקבלתי ע"ע שלא להתעסק יותר בשעון שבת.
הסוף המפתיע היה שבעבור כרבע שעה חזר המזגן להדלק, והתברר שלא הזזתי שום זיז, וכך היה מכוון השעון מלכתחילה. מאז איני נוגע בשעון שבת.
 

חימקו

משתמש ותיק
פותח הנושא
חייל של הרבי אמר:
יש עוד אפשרות,
לקצר פעולה שעוד לא התחילה.
זה בעצם כמו אפשרות א', רק ההתעסקות אינה לעכשיו אלא לעתיד.
 

חימקו

משתמש ותיק
פותח הנושא
יהודיפשוט1 אמר:
חימקו אמר:
א. ל. חנן אמר:
, עד שבשבת אחת תוך כדי עסק עם השעון נכבה המזגן בפתאומיות
נראה לי שאם זה קורה, זה נחשב לכל היותר מתעסק.

לא חושב שזה נקרה מתעסק לפי ההגדרה ,
אבל יש פה הרבה תלמידי חכמים שיגידו 

בא ננסה לחשב, שוגג זה או שאיני יודע שהיום שבת או שאיני יודע שהמלאכה הזאת אסורה.
כאן כשאדם ניסה להמשיך מצב קיים, האם הוא רצה לעשות מעשה אסור? לא. לכן אין כאן שוגג מצד שבת.
מה שקרה בפועל שהוא הזיז בטעות יותר מידי והמזגן נכבה.
מעשה זה לא היה מכוון לכיבוי ולכן זה נחשב מתעסק.
 

מיכי

משתמש ותיק
יהודיפשוט1 אמר:
מופיע בפוסקים שיש דעות שבתנאים מסויימים מותר להמשיך המצב כאשר הוא דולק
מי שילמד מזה גם להיפך זה על אחריותו

מה זה להיפך?  להמשיך מצב כבוי?   ודאי דכ"ש הוא.
 

מיכי

משתמש ותיק
יהודיפשוט1 אמר:
מיכי אמר:
יהודיפשוט1 אמר:
מופיע בפוסקים שיש דעות שבתנאים מסויימים מותר להמשיך המצב כאשר הוא דולק
מי שילמד מזה גם להיפך זה על אחריותו

מה זה להיפך?  להמשיך מצב כבוי?   ודאי דכ"ש הוא.
מניין לך?
אני מתכוון להמשיך מצב כבוי עד לסוף השבת  שלא ידלק בכלל ולא לאחר הדלקה,  ואין שום צד שבעולם לאוסרו מחמת דררא דמלאכה.
 
 

ידיד נפש

משתמש ותיק
בדיוק השבת עמדתי בפני נסיון שכזה, בדקתי בספרים ואכן כפי שכתבו כאן השש"כ מתיר באופן מסויים, ברם האורחות שבת מחמיר מאוד בכל האופנים מומלץ לעיין שם בח"ג פכ"ט ה"ט, וכיון שכך לא העזתי לעשות מעשה.  
 

יהודיפשוט1

משתמש ותיק
מיכי אמר:
יהודיפשוט1 אמר:
מיכי אמר:
מה זה להיפך?  להמשיך מצב כבוי?   ודאי דכ"ש הוא.
מניין לך?
אני מתכוון להמשיך מצב כבוי עד לסוף השבת  שלא ידלק בכלל ולא לאחר הדלקה,  ואין שום צד שבעולם לאוסרו מחמת דררא דמלאכה.

גם ללא צורך רבים וגם לא בשינוי? לכתחילה?
 

מיכי

משתמש ותיק
יהודיפשוט1 אמר:
מיכי אמר:
יהודיפשוט1 אמר:
אני מתכוון להמשיך מצב כבוי עד לסוף השבת  שלא ידלק בכלל ולא לאחר הדלקה,  ואין שום צד שבעולם לאוסרו מחמת דררא דמלאכה.

גם ללא צורך רבים וגם לא בשינוי? לכתחילה?
אתה חושב שיש בזה סרך מלאכה?
אני לא חושב שאפשר לומר כן, אם החשמל כבוי ורק סופו לדלוק ואתה גורם לאי הדלקה איך אפשר לראות פה מלאכה?
 
 

יהודיפשוט1

משתמש ותיק
מיכי אמר:
יהודיפשוט1 אמר:
מיכי אמר:
אני מתכוון להמשיך מצב כבוי עד לסוף השבת  שלא ידלק בכלל ולא לאחר הדלקה,  ואין שום צד שבעולם לאוסרו מחמת דררא דמלאכה.

גם ללא צורך רבים וגם לא בשינוי? לכתחילה?
אתה חושב שיש בזה סרך מלאכה?
אני לא חושב שאפשר לומר כן, אם החשמל כבוי ורק סופו לדלוק ואתה גורם לאי הדלקה איך אפשר לראות פה מלאכה?
ועוד לא נגענו בשאלת מוקצה
 
 

לביא

משתמש ותיק
לפי מה שידוע לי שאסור:
א. להמשיך שיהיה דלוק כשקרוב מאד להיכבות
ב. להוריד את הזיזים ולקצר את זמן ההדלקה.

כשאני צריך יותר ויש מרווח זמן של שעה אני מאריך, אבל יותר מזה לא נוגע.
בפרט כשבשעונים הללו הכל קטן והאצבעות גדולות, וכל טעות קטנה משמעותה חילול שבת ה׳ ירחם.
 

יוספזון

משתמש ותיק
כבר הזכירו שחסר כאן 'להמשיך את הכיבוי' לכאורה הדרך הכי קלה מבחי' הלכתית...
כשהשעון כבר כבוי, מורידים את הזיזים שלא יופעל שוב.
 

דרומאי

משתמש ותיק
יוספזון אמר:
כבר הזכירו שחסר כאן 'להמשיך את הכיבוי' לכאורה הדרך הכי קלה מבחי' הלכתית...
כשהשעון כבר כבוי, מורידים את הזיזים שלא יופעל שוב.
וזה מותר לכו"ע, מה שא"כ להמשיך את ההדלקה שהיו שחשו בו משום מוסיף שמן לנר.
 
 

יוספזון

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
יוספזון אמר:
כבר הזכירו שחסר כאן 'להמשיך את הכיבוי' לכאורה הדרך הכי קלה מבחי' הלכתית...
כשהשעון כבר כבוי, מורידים את הזיזים שלא יופעל שוב.
וזה מותר לכו"ע, מה שא"כ להמשיך את ההדלקה שהיו שחשו בו משום מוסיף שמן לנר.
באופן אישי אני מקיל לעצמי רק באופן זה. דומני שראיתי בעבר מי שאוסר גם בזה. אך לא זוכר בדיוק 'מי האוסר'.
 
 
חלק עליון תַחתִית