כבד פולטת ואינה בולעת

יהודה1

משתמש ותיק
בש"ך סימן ע"ג ס"ק ט כתב שאם התבשל כבד עם בשר ואין שישים כנגדו גם הוא נאסר, שאף על פי שאם בשלוהו לבדו אינו נאסר כי אינו בולע אבל אם בשלו עם בשר בולע מהשמנונית שלו ועל ידי זה נאסר כי הבשר נעשה נבילה מדם הכבד.
וקשה לי הרי בגמרא (חולין קיא.) מסתפקת אם בשלו את הכבד האם אוסר אחרים או לא שאולי המשנה לא דברה אלא על כבד של איסור שאוסר בגלל השמנונית שלו ואם התבשל עם איסור אינו בולע כי טרוד לפלוט או שאוסר והמשנה דיברה על כבד של היתר משום דמו. ונראה שעל כבד היתר שהתבשל עם איסור אין ספק בגמרא שלא נאסר (שהרי אם המשנה מדברת על כבד של איסור שאוסרת פשיטא שאינה נאסרת הכוונה היתר עם איסור).
ועוד שבכבד עצמו יש שמנונית ואם כן למה לבדה אינה נאסרת לפי שיטה זו.
 

כותר

משתמש ותיק
לתועלת מי שאינו מכיר את הש"ך אעתיק את לשונו:
ומסקנת מהרש"ל באיסור והיתר שלו סוף סימן כ"ז וזה לשונו: כבד שנתבשל בלא מליחה שרי בדיעבד, דפולטת ואינה בולעת. אבל אם אין בתבשיל ששים כנגד הכבד אף הכבד אסורה, אפילו נמלחה. וכמו שחלקתי בספרי, דכיון שנאסר התבשיל מדם הכבד אז נעשית נבילה, ונאסרה הכבד משמנונית התבשיל, עד כאן לשונו. וכן כתב בסימנים בספרו פרק כל הבשר סימן נ"ד.
ותימה, דהא קיימא לן בכל דוכתא דאין הנאסר יכול לאסור אלא במקום שהאיסור עצמו יכול לילך שם, וגם הוא בעצמו כ' בספרו שם בפנים דאין הכבד נאסר מהאי טעמא ע"ש: ע"כ מהש"ך.
ונדמה לי שמה שהקשית
ועוד שבכבד עצמו יש שמנונית ואם כן למה לבדה אינה נאסרת לפי שיטה זו.
זה ממש מה שהעיר הש"ך עצמו בסוף דבריו.
 

כותר

משתמש ותיק
וזה הגמרא בחולין (קי ע"ב - קיא ע"א):
אמר ליה אביי לרב ספרא: כי סלקת להתם בעי מינייהו, כבדא מה אתון ביה, כי סליק אשכחיה לרב זריקא, אמר ליה אנא שלקי ליה לרבי אמי ואכל. כי אתא לגביה, אמר ליה למיסר נפשה לא קא מיבעיא לי, כי קמבעיא לי למיסר חבירתה. מ''ש למיסר נפשה דלא מיבעיא לך דתנן אינה נאסרת ,למיסר חבירתה נמי לא תבעי לך דתנן הכבד אוסרת ואינה נאסרת מפני שהיא פולטת ואינה בולעת, אמר ליה דילמא התם בכבדא דאיסורא


דף קיא - א

ומשום שמנוניתא משום דמא.
 

יהודה1

משתמש ותיק
פותח הנושא
דוד ריזל (העיתונאי) אמר:
וזה הגמרא בחולין (קי ע"ב - קיא ע"א):
אמר ליה אביי לרב ספרא: כי סלקת להתם בעי מינייהו, כבדא מה אתון ביה, כי סליק אשכחיה לרב זריקא, אמר ליה אנא שלקי ליה לרבי אמי ואכל. כי אתא לגביה, אמר ליה למיסר נפשה לא קא מיבעיא לי, כי קמבעיא לי למיסר חבירתה. מ''ש למיסר נפשה דלא מיבעיא לך דתנן אינה נאסרת ,למיסר חבירתה נמי לא תבעי לך דתנן הכבד אוסרת ואינה נאסרת מפני שהיא פולטת ואינה בולעת, אמר ליה דילמא התם בכבדא דאיסורא


דף קיא - א

ומשום שמנוניתא משום דמא מאי.
כצ"ל
 

יהודה1

משתמש ותיק
פותח הנושא
דוד ריזל (העיתונאי) אמר:
לתועלת מי שאינו מכיר את הש"ך אעתיק את לשונו:
ומסקנת מהרש"ל באיסור והיתר שלו סוף סימן כ"ז וזה לשונו: כבד שנתבשל בלא מליחה שרי בדיעבד, דפולטת ואינה בולעת. אבל אם אין בתבשיל ששים כנגד הכבד אף הכבד אסורה, אפילו נמלחה. וכמו שחלקתי בספרי, דכיון שנאסר התבשיל מדם הכבד אז נעשית נבילה, ונאסרה הכבד משמנונית התבשיל, עד כאן לשונו. וכן כתב בסימנים בספרו פרק כל הבשר סימן נ"ד.
ותימה, דהא קיימא לן בכל דוכתא דאין הנאסר יכול לאסור אלא במקום שהאיסור עצמו יכול לילך שם, וגם הוא בעצמו כ' בספרו שם בפנים דאין הכבד נאסר מהאי טעמא ע"ש: ע"כ מהש"ך.
ונדמה לי שמה שהקשית
ועוד שבכבד עצמו יש שמנונית ואם כן למה לבדה אינה נאסרת לפי שיטה זו.
זה ממש מה שהעיר הש"ך עצמו בסוף דבריו.
לא ראיתי את זה בקושיית הש"ך. הש"ך הקשה למה נאסר הרי הדם לא יכול לאסור את הכבד ואם משום השומן שנעשה נבילה לא אוסרים על ידי זה אלא למקום שגם הדם יכול להגיע (ואז נאסר אפילו אם יש שישים נגד הדם כיון שכל הדבר שנתערב בו הדם נהפך לאיסור) . אבל אני שאלתי שהכבד לא יכול להיאסר כי הוא לא בולע כלל. שהרי כבד אינה נאסרת מפני שפולטת הוא גם כשהתבשלה עם איסור. ואם תאמר ששמנונית היא בולעת אם כן כשנתבשלה לבדה תיאסר מכוח השמנונית שיש בה דם של עצמה וכמו שאסרת אותה מחמת בשר שבלע ממנה.
 
חלק עליון תַחתִית