ממתי מתירים איסורים בגלל חולשת הדורות?פולני אמר:בגלל חולשת הדורות התירו.
ההיתר כתוב כמו שכתבת אבל בעיקר כדי שיוכל לכוון ובמ"ב מגביל את זה שיהיה ללא סוכר בקפה עצמו אך היום גם בזה אין גאוה ולכן מקובל בפי הרבה גדולים להתיר. וראיתי כמדו' מי שטען להתיר אפי' משקאות קלים אבל לא יודע אם השמועה מוסמכת ואת סיבת ההיתר. הרי קפה באמת מצוי אפי' בבתי עניים (עי' ערך אברכים שאין להם בכיס אגורה אבל קפה כן תמצא בביתם) אך משקאות קלים פחות מצוי.יעקב שלם אמר:יש עוד עניין שקפה בימינו זה כבר לא גאוה
(כב) מים מותר - דלא שייך בהו גאוה ודוקא בלא צוקער אבל עם צוקער אסור וכ"ש[כט] משקה שכר (שקורין ביער) ודאי אסור. וטיי"א וקאפ"ע מותר לשתותו קודם תפלה כדי שיוכל לכוין דעתו ולהתפלל ובפרט בהמקומות שרגילין בהם ואין מתיישב הדעת בלתם וכ"ז בלא צוקער ובלא חלב [אחרונים] והעולם נוהגין להקל לשתות עם צוקער ואפשר דכוונת האחרונים וכן הרדב"ז שכתב דעם צוקער אין לך גאוה גדולה מזו קודם התפלה רק אם נותן הצוקער בתוך הטיי"א למתקו דזהו אסור קודם התפלה אבל אם לוקח מעט צוק"ר בפיו בעת השתייה ובלתי זה אין יכול לשתות הטיי"א אין זה בכלל גאוה. היוצא מדברינו דבנתינת הצוקע"ר בתוך הטיי"א או לאכול מעט מיני תרגימא בעת השתייה כדי שלא לשתות הטיי"א וקאפ"ע אליבא ריקנא אין שום צד להקל בזה קודם התפלה אם לא מי שיש לו חלישת הלב
יהושע אמר:ממתי מתירים איסורים בגלל חולשת הדורות?פולני אמר:בגלל חולשת הדורות התירו.
שמעתי כמה פעמים טעם זה. ומעודי תמהתי עליו, הרי גאוה זה לא בגלל שהוא אוכל מאכל חשוב שאנשים אחרים לא אוכלים, שהרי בגמרא לא אמרו מה אסור לאכול, אלא כל דבר אסור לאכול, ואם הטעם משום שאוכל דבר שאנשים פשוטים לא אוכלים, יהיה מותר גם לאכול לחם, שזה דבר שכולם אוכלים, ולכאורה מה שהגמרא אומרת שלאכול לפני התפילה זה גאוה הכוונה שבדרך כלל כאשר אדם עדיין שרוי בצום הוא יותר נכנע.יעקב שלם אמר:יש עוד עניין שקפה בימינו זה כבר לא גאוה
בערוך השולחן (שם סכ"ג) כתב לגבי תה "והעולם נוהגים היתר גם בחלב לפי שאינו בא אלא להטעים המים" ולכא' ה"ה בקפה.חוזר ומגיד אמר:ומה עם קפה עם חלב?
יוסף יצחק אמר:בערוך השולחן (שם סכ"ג) כתב לגבי תה "והעולם נוהגים היתר גם בחלב לפי שאינו בא אלא להטעים המים" ולכא' ה"ה בקפה.חוזר ומגיד אמר:ומה עם קפה עם חלב?
טעם זה קשה כי הרי בגמרא לא כתוב שום חילוק, רק כל ההיתר היא שבמים לא שייך גאוה כיון שהוא נטול טעם וריח ואינו משביע כלל ולכן מסברא זה לא נקרא אכילה לפני התפילה, אבל אם מוסיפים טעם וריח ודברים משביעים קצת הרי זה כבר ככל משקה, ומה הוא הגדר מה מותר לשתות ומה לא, ומי מפונק שאינו שותה רק יין גם כששורה רק לצימאון האם נימא שגם זה מותר שבעיקר מתכוון לרוות צימאונו והוא רק רוצה להטעים שתייתו?
יוסף יצחק אמר:מה זה "לא כולם מכוונים בכלל" וכי לכן אין על האדם לעשות כל טצדקי כדי שיוכל ההתפלל ביישוב הדעת?!
עיי' משנ"ב פ"ט ס"ק כ"ב ובדירשו שם (לגבי סוכר) [שם מבואר שההיתר הוא משום יישוב הדעת]
כמדומני אחד מאדמו"רי בעלזא אמר כי מי שלא שותה קפה לפני התפילה בטוח שמחסיר מילים בתפילתו (שמעתי בעבר מחסיד)יהושע אמר:אני חושב שרוב האנשים מכוונים בתפילת שחרית בצום כמו בכל תפילה, ועכ״פ אם ישתו מים בוודאי לא ירגישו חילוק חוץ ממי שמכור לקפאין.יוסף יצחק אמר:מה זה "לא כולם מכוונים בכלל" וכי לכן אין על האדם לעשות כל טצדקי כדי שיוכל ההתפלל ביישוב הדעת?!
זה רק למי שחושב שתכוון בגלל הקפה, אבל מי שיודע בעצמו שבלאו הכי לא יכוון יותר לכאורה זה לא היתריואל נהרי אמר:במשנה ברורה משמע שהיה אפילו הו"א שהרעב מחוייב לאכול לפני התפילה כדי שיוכל לכוון.
משנה ברורה סימן פט
(כו) וישתה - משמע שאינו מחוייב מדקאמר אם רוצה והטעם משום דעכשיו בזמן הזה בלא"ה אין מכוונים כ"כ ומ"מ אם רוצה לאכול ולשתות קודם כדי שיכוין מותר ועיין בא"ר:
מבו' במשנ"ב להדיא, שהטענה שלך שבין כך לא מכוונים היא חזקה מספיק רק בשביל לא לחייב לאכול לפני התפילה, אבל עדיין מי שרוצה לאכול מותר לו.
הנושא הוא 'ישוב הדעת'. מי שישוב הדעת שלו תלוי בקפה עם סוכר, אז זה המצב. ונראה לי שאצל רוב האנשים [אלו ששותים] המצב הוא שקפה שהם רגילים בו גורם להם ישוב הדעת.יהושע אמר:זה רק למי שחושב שתכוון בגלל הקפה, אבל מי שיודע בעצמו שבלאו הכי לא יכוון יותר לכאורה זה לא היתריואל נהרי אמר:במשנה ברורה משמע שהיה אפילו הו"א שהרעב מחוייב לאכול לפני התפילה כדי שיוכל לכוון.
משנה ברורה סימן פט
(כו) וישתה - משמע שאינו מחוייב מדקאמר אם רוצה והטעם משום דעכשיו בזמן הזה בלא"ה אין מכוונים כ"כ ומ"מ אם רוצה לאכול ולשתות קודם כדי שיכוין מותר ועיין בא"ר:
מבו' במשנ"ב להדיא, שהטענה שלך שבין כך לא מכוונים היא חזקה מספיק רק בשביל לא לחייב לאכול לפני התפילה, אבל עדיין מי שרוצה לאכול מותר לו.
ועוד לגבי קפה לא משנה עם סוכר או בלי סוכר לגבי הכוונה, ורק עם הכוונה לרפואה אז יש היתר להמתיק את הרפואה.
נו באמת, אחרי חמש דקות של שתיית הקפה הבן אדם כבר לא זוכר אם שתה עם סוכר או בלי סוכר.יואל נהרי אמר:הנושא הוא 'ישוב הדעת'. מי שישוב הדעת שלו תלוי בקפה עם סוכר, אז זה המצב. ונראה לי שאצל רוב האנשים [אלו ששותים] המצב הוא שקפה שהם רגילים בו גורם להם ישוב הדעת.יהושע אמר:זה רק למי שחושב שתכוון בגלל הקפה, אבל מי שיודע בעצמו שבלאו הכי לא יכוון יותר לכאורה זה לא היתריואל נהרי אמר:במשנה ברורה משמע שהיה אפילו הו"א שהרעב מחוייב לאכול לפני התפילה כדי שיוכל לכוון.
משנה ברורה סימן פט
(כו) וישתה - משמע שאינו מחוייב מדקאמר אם רוצה והטעם משום דעכשיו בזמן הזה בלא"ה אין מכוונים כ"כ ומ"מ אם רוצה לאכול ולשתות קודם כדי שיכוין מותר ועיין בא"ר:
מבו' במשנ"ב להדיא, שהטענה שלך שבין כך לא מכוונים היא חזקה מספיק רק בשביל לא לחייב לאכול לפני התפילה, אבל עדיין מי שרוצה לאכול מותר לו.
ועוד לגבי קפה לא משנה עם סוכר או בלי סוכר לגבי הכוונה, ורק עם הכוונה לרפואה אז יש היתר להמתיק את הרפואה.
יואל נהרי אמר:אני, בעיקר מה שחסר לי בצומות זה הקפה של הבוקר.
יואל נהרי אמר:אני גם לא דיברתי על מי שמכור לקפאין. מכור זה משהו מיוחד, וישוב הדעת משהו אחר. לשון המ"ב: "ובפרט בהמקומות שרגילין בהם ואין מתיישב הדעת בלתם" [מ"ב פ"ט כ"ב]. מה זה 'שרגילין בהם', מכורים?
בתכל'ס המ"ב התיר כבר בדורו, וק"ו בדורנו, שהפוסקים מתייחסים אליו כיותר חלש מבתקופת המ"ב גם לענין צומות.
גם אני, וגם עוד הרבה שאני מכיריואל נהרי אמר:אני, בעיקר מה שחסר לי בצומות זה הקפה של הבוקר.
zxc אמר:גם אני, וגם עוד הרבה שאני מכיריואל נהרי אמר:אני, בעיקר מה שחסר לי בצומות זה הקפה של הבוקר.
לבי במערב אמר:כמדומה, שרוב הנוהגים לשתות קפה עם סוכר - אינם יכולים לבלעו בלעדיו, ובודאי יזכרו אחרי חמש דקות (ואף יותר) כי שתו בלא סוכר.
אני חושב,ואולי איני צודק, (ואולי ודאי איני צודק) שברגע שקיבלנו היתר לשתות קפה, וברגע שקפה בלי סוכר קשה לב"א לשתות, והוא יזכור את זה הרבה דקות אח"כ. אין ענין (עכ"פ אין ענין כ"כ גדול) להתמסר ובמסי"נ לקיים את ההלכה שבמילא קצת רופפת.יהושע אמר:לבי במערב אמר:כמדומה, שרוב הנוהגים לשתות קפה עם סוכר - אינם יכולים לבלעו בלעדיו, ובודאי יזכרו אחרי חמש דקות (ואף יותר) כי שתו בלא סוכר.
גם יזכרו זה לא יפריע לכוונת התפילה