אאא אמר:
יושבי יעבץ אמר:
למעשה - המנהג המקובל היום לכתוב ט"ז לאשכנזים
לא נכון.
אני מכיר כמה סופרים חשובים אשכנזיים שכותבים לכולם רמב"ם, אלא אם מבקשים מהם ט"ז בדווקא. וגם כמה סופרים שעושים בדיוק להיפך.
וזה כואב. הייתכן לתת לסופר להחליט עבורך במצווה דאורייתא. הנשמע כדבר הזה.
אם אכן אבותיך נהגו כשיטת הט"ז [ומהיכן תדע שזה אכן כך?], תוכל להמשיך בזה. [אלא אם כן תרצה להדר].
אבל אם אבותיך ורבותיך נהגו כשיטת הרמב"ם, וכעת הסופר יכתוב כשיטת הט"ז, חלק מהפוסקים סוברים שלא קיימת מצוות תפילין כלל. נמצא שכעת ירדת דרגה כאשר אין זה מנהגך כלל.
אם אתם רוצים אוכל להעלות צילומי תפילין של גדולי האשכנזים כשיטת הרמב"ם.
אין כאן מקום להתווכח ב'כן נכון' וב'לא נכון'
אינני יודע מהיכן אתה, אבל כאן בארץ ישראל הסופרים הליטאיים (לכל הפחות) כותבים ט"ז
תשאל את הסוחרים הגדולים
וכמו הוראת הרב אלישיב
זה היה מנהג ליטא גם בחו"ל
וגם אם יש תפילין של גדולי האשכנזים איננו יודעים מי הם
אמנם בחו"ל מקובל לעשות ט"ז עם אותיות גדולות ע"פ ר' משה פיינשטין
אך כאן בארץ מקפידים לעשות עם ט' קטנות
נכון שיש פוסקים שסוברים ש'לא קיימת מצות תפילין כלל'
אבל דעת גדולי ליטא שהעמידו כן את מנהגם
שהכרעת גדולי הפוסקים ובראשם הט"ז והגר"א
מספיקה כדי לסמוך עליה גם בדאורייתא
ולא לחוש לשיטות האחרות
אני מבין שדעתך היא כהרמב"ם
ומותר לכל לומד שתהיה לו דעה
אך מכאן ועד לעורר בצורה מדכאת כל כך על מצב הדור הנורא
שאנשים אינם מקפידים על מצות תפילין כראוי
והם 'עמרצים' גמורים
נראה לי שקצת הגזמת
מדובר על אברכים שסומכים על הפסק המקובל
דהיינו מנהג יוצאי ליטא
ולא מחוייבים לברר
אלא הולכים ע"פ גדולי הפוסקים
שאנו סומכים עליהם בכל התורה כולה
זה לא נקרא 'לתת לסופר להחליט בשבילך'
זה נקרא לסמוך על הסופר שיודע מה ההנהגה המקובלת
בנושא שלא תמיד יש לך ידים ורגלים בו
אאא אמר:
יושבי יעבץ אמר:
נראה שהספק העיקרי האם יש עניין בתפילין לצאת שיטת הרמב"ם יותר מאשר שיטת הרא"ש...
דעת חלק מהפוסקים, שתפילין כשיטת הט"ז הם
פסולים גם לפי הרא"ש.
אבל תפילין כשיטת הרמב"ם, הם כשרים לפי כל השיטות, עכ"פ בדיעבד.
מי הם הפוסקים האלו?
אם הרא"ש בעצמו הכשיר במזוזה בכה"ג?
וגם אין כאן עניין למספרים ושקילת שמות
יש כאן הכרעה של גדולי הפוסקים - הט"ז והגר"א - שהאשכנזים סומכים עליהם בלא פקפוק
וע"פ זה נוהגים
נכון שיש שו"ע הרב ואחרים
אבל כנראה שבני ליטא הולכים לאורם של אחרים...