האם תאורת הצג של מעלות החום במזגן - נחשבת כאור בתוך החדר?

אח שלך

משתמש ותיק
יש למישהו מושג האם אור הקלוש של הצג שבמזגן נחשב כאור בתוך החדר לגבי המבואר בסי' ר"מ שכשיש אפילו קצת אור - אזי אסור תשה"מ אא"כ העמיד מחיצה.

זה מאוד נוגע בשבתות כי אי אפשר לכבות, וגם להעמיד מחיצה י' טפחים זה לא פתרון כלל, כי מחיצה המתרת אסורה מדרבנן מדין אהל.

נ. ב. מצו"ב פתרון קצת בעייתי:
ל​​​​​​כסות בבגד כלשהו מעל המזגן - בתקוה שלא יפול באמצע - והבעיה היא שבחלק מהמקרים זה סותם את פתחי האויר ומכביד על פעילות המזגן וממילא גורם הגברת זרם. 
 

ברל

משתמש ותיק
א. בהרבה מזגנים באחד מכפתורי השלט ישמאופציה של כיבוי הצג
ב. האם תשים מגבת גם בחריץ שתחת הדלת כדי שלא יחדור אור לא ראינו שההקפדה היא על אור קלוש כ"כ שאי אפשר לראות לאורו כלום הרי גם בהקמת מחיצה כפי שתוב בנר עדיין יש אור בחדר
 

זוזו

משתמש ותיק
יש קונטרס שי"ל לפני 10 שנים בערך בשם "דרך המלך" שעקרו להביא פסקי הגר"נ קרליץ זצ"ל בעניני צניעות ונכתב שם ככה (אינני יודע כלל אם זה חוברת מוסמכת וכמדו' שאח"כ ב"הלכה ומעשה" כתבו בני המשפחה שיש שם דברים שהרב לא בדיוק סובר אותם, בקיצור בע"מ).

2020-01-05_011814.png
 

נבשר

משתמש ותיק
אח שלך אמר:
יש למישהו מושג האם אור הקלוש של הצג שבמזגן נחשב כאור בתוך החדר לגבי המבואר בסי' ר"מ שכשיש אפילו קצת אור - אזי אסור תשה"מ אא"כ העמיד מחיצה.

זה מאוד נוגע בשבתות כי אי אפשר לכבות, וגם להעמיד מחיצה י' טפחים זה לא פתרון כלל, כי מחיצה המתרת אסורה מדרבנן מדין אהל.

נ. ב. מצו"ב פתרון קצת בעייתי:
ל​​​​​​כסות בבגד כלשהו מעל המזגן - בתקוה שלא יפול באמצע - והבעיה היא שבחלק מהמקרים זה סותם את פתחי האויר ומכביד על פעילות המזגן וממילא גורם הגברת זרם.
זה מכבר נסתפקתי בדבר, אמנם בשו"ע ובמשנ"ב פסק לאסור אפי' במאפיל טליתו, אבל עיין בכף החיים אות ע"א שמביא מהעולת תמיד שמותר במאפיל טליתו, שלא גרע מביום, ואח"כ כתב עוד בליל שבת שא"א לעושת מחיצה ולכפות הכלי, אז כמש"כ שם, עיי"ש. https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14420&st=&pgnum=380, ועוד ראיתי בשם החיד"א שמותר בהאפלת טלית, וכן במאירי נדרים וכן ברמב"ם משמע, וכן נוטה בדעת תורה. אבל השו"ע פסק שאסור עפ"י כמה ראשונים אחרים, כמש"כ לעיל.
ועוד הביאו פה סברא שאם זה אור קלוש נמי אין בעיה, עוד עיין שם אח"כ שאור הלבנה שחודרת לבית אין בעיה שאין מבהיק כ"כ. 
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
אח שלך אמר:
יש למישהו מושג האם אור הקלוש של הצג שבמזגן נחשב כאור בתוך החדר לגבי המבואר בסי' ר"מ שכשיש אפילו קצת אור - אזי אסור תשה"מ אא"כ העמיד מחיצה.

זה מאוד נוגע בשבתות כי אי אפשר לכבות, וגם להעמיד מחיצה י' טפחים זה לא פתרון כלל, כי מחיצה המתרת אסורה מדרבנן מדין אהל.

נ. ב. מצו"ב פתרון קצת בעייתי:
ל​​​​​​כסות בבגד כלשהו מעל המזגן - בתקוה שלא יפול באמצע - והבעיה היא שבחלק מהמקרים זה סותם את פתחי האויר ומכביד על פעילות המזגן וממילא גורם הגברת זרם. 

איני מבין כ"כ את השאלה, הרי אם הבעיה מצד הענין של צניעות א"כ תלוי אם זה גורם שאפשר לראות או לא, ואם הבעיה מצד הבעיה הסגולית של בנים נכפים - הרי אותה גמ' גם מזכירה את הבעיה לגבי עומד ערום לאור הנר, ואיך שפותרים את הבעיה שם גם נפתור כאן (או שאין חוששים לדברים אלו בזה"ז כמ"ש התוספת שבת, או שנר בעששית ונר חשמל אינו בכלל הסכנה).
 

פראנק

משתמש ותיק
ברל אמר:
א. בהרבה מזגנים באחד מכפתורי השלט ישמאופציה של כיבוי הצג
ב. האם תשים מגבת גם בחריץ שתחת הדלת כדי שלא יחדור אור לא ראינו שההקפדה היא על אור קלוש כ"כ שאי אפשר לראות לאורו כלום הרי גם בהקמת מחיצה כפי שתוב בנר עדיין יש אור בחדר

הדלת הוה מחיצה וממנה לא צריך מגבת. 
 

גבריאל פולארד

משתמש ותיק
אח שלך אמר:
יש למישהו מושג האם אור הקלוש של הצג שבמזגן נחשב כאור בתוך החדר לגבי המבואר בסי' ר"מ שכשיש אפילו קצת אור - אזי אסור תשה"מ אא"כ העמיד מחיצה.

זה מאוד נוגע בשבתות כי אי אפשר לכבות, וגם להעמיד מחיצה י' טפחים זה לא פתרון כלל, כי מחיצה המתרת אסורה מדרבנן מדין אהל.

נ. ב. מצו"ב פתרון קצת בעייתי:
ל​​​​​​כסות בבגד כלשהו מעל המזגן - בתקוה שלא יפול באמצע - והבעיה היא שבחלק מהמקרים זה סותם את פתחי האויר ומכביד על פעילות המזגן וממילא גורם הגברת זרם. 

כמו שכבר כתבו כמעט בכל שלט יש כפתור LIGHT שפותר את הבעיה ברגע.
שמעתי מגיסי לפני שנים בשם הגר"מ גרוס שסובר שיש להחמיר בזה. לא בררתי.
 

סתם איש

משתמש ותיק
שמעתי מאחד מתלמידי הרב צוקר מפונביז' [שה' ישלח דברו וירפאהו] לענין לישון יחידי בחדר שיש מקילים שיש אור, שאף כה"ג נחשב אור, ובפשוטו הדינים שווים, [שאי"ז ענין של צניעות כמש"כ כן אחד אלא שאור נחשב כמו שיש עוד אדם בחדר וכמש"כ בגמ' לענין מזיקים ועוד ואכ"מ].
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
גבריאל פולארד אמר:
אח שלך אמר:
יש למישהו מושג האם אור הקלוש של הצג שבמזגן נחשב כאור בתוך החדר לגבי המבואר בסי' ר"מ שכשיש אפילו קצת אור - אזי אסור תשה"מ אא"כ העמיד מחיצה.

זה מאוד נוגע בשבתות כי אי אפשר לכבות, וגם להעמיד מחיצה י' טפחים זה לא פתרון כלל, כי מחיצה המתרת אסורה מדרבנן מדין אהל.

נ. ב. מצו"ב פתרון קצת בעייתי:
ל​​​​​​כסות בבגד כלשהו מעל המזגן - בתקוה שלא יפול באמצע - והבעיה היא שבחלק מהמקרים זה סותם את פתחי האויר ומכביד על פעילות המזגן וממילא גורם הגברת זרם. 

כמו שכבר כתבו כמעט בכל שלט יש כפתור LIGHT שפותר את הבעיה ברגע.
שמעתי מגיסי לפני שנים בשם הגר"מ גרוס שסובר שיש להחמיר בזה. לא בררתי.
בהרבה מזגנים, אם מכבים ושוב מדליקים אותם ע"י שעון שבת, נתבטל כיבוי האור ע"י השלט.
למעשה, קשה ליתן לזה תשובה ברורה, שאין כל האורות שווין. למעשה אני מחמיר והדבקתי משהו על המזגן וגם מכסה הלדים על מטענים וכדומה. אבל באמת נראה שצריך לדין כל אור לגופו. יש שהם ממש מאירים החדר, ויש שא"א לראות יותר מהלד גופא, אבל חוץ מזה א"א לראות כלום.
 
חלק עליון תַחתִית