תרומות ומעשרות מתערובת דגנים הניתנת לתוכים. האם חייב?

ינון בר כוכבא

משתמש רגיל
האם מישהו יודע האם חייבים להפריש תו"מ מהתערובת המיועדת להאכלת תוכים שיש בה דוחן, חיטה, שבולת שועל גרעיני חמניה וכדו', שכל אלו הם ראויים למאכל אדם. ואם נעשה מירוח הרי שאסור להאכילה לבהמתו. וא"כ צריך בירור במציאות מהיכן מביאים את התערובת הזו והאם צריך להפריש תו"מ שהרי בוודאי אף אחד לא דאג לעשות זאת (אין שום הכשר)
 

HaimL

משתמש ותיק
לכאורה, אתה צודק ביסוד. העתקתי פה את דברי ר"ש במשנה דכרשיני תרומה, שמצאתי בחיפוש.

כרשיני תרומה. עיקרן למאכל בהמה דאי עיקרן לאדם אסור ליתנם לבהמה משום הפסד תרומה מ"מ לאדם מיהא חזו דאין תרומה ומעשר אלא במידי דחזי לאדם כדאמר בריש כלל גדול (דף סח.):

אבל למעשה, אני מסופק. והסיבה היא, שבדרך כלל, מערבים באוכל של החיות דברים מאוסים, ופוסלים אותה ממאכל אדם
וכבר הפסידו את התרומה, והקונה את התערובת, לכאורה יכול לתת אותה לחיה שלו (אלא אם נגיד שמחזיק ידי עוברי עבירה)
 

אין חכמה

משתמש ותיק
HaimL אמר:
לכאורה, אתה צודק ביסוד. העתקתי פה את דברי ר"ש במשנה דכרשיני תרומה, שמצאתי בחיפוש.

כרשיני תרומה. עיקרן למאכל בהמה דאי עיקרן לאדם אסור ליתנם לבהמה משום הפסד תרומה מ"מ לאדם מיהא חזו דאין תרומה ומעשר אלא במידי דחזי לאדם כדאמר בריש כלל גדול (דף סח.):

אבל למעשה, אני מסופק. והסיבה היא, שבדרך כלל, מערבים באוכל של החיות דברים מאוסים, ופוסלים אותה ממאכל אדם
וכבר הפסידו את התרומה, והקונה את התערובת, לכאורה יכול לתת אותה לחיה שלו (אלא אם נגיד שמחזיק ידי עוברי עבירה)
 אם הוא נעשה מדבר שחייב בתרו"מ והוא טבל האיסור אינו מפני שמפסיד תרומה אלא שאסור בטבל הנאה של כילוי ואסור להאכיל לבהמה
רק צריך לדעת המציאות אם הוא נעשה מדבר שצריך להפריש ממנו תרו"מ דאם הוא מין שעיקרו ראוי לבהמה וזרע מתחילה לזה פטור 
ועוד צריך לברר אם הוא מא"י או מחו"ל דאם הוא מחו"ל ונקבעו למעשר בחו"ל פטורים וצריך לברר כ"ז במציאות 
 
 

בחור צעיר

משתמש ותיק
הכלל הוא שדבר הראוי לאדם ולבהמה אם אספן ומירחן לשם אדם חייבים ולשם בהמה פטורים ורק על כרשינים גזרו מפני שני רעבון, כך ידוע לי.
וא"כ בכה"ג אין אנו יודעים אם מראש אספום לשם מאכל בהמה כי א"כ פטורים מתרומ"ע.
 

אין חכמה

משתמש ותיק
בחור צעיר אמר:
הכלל הוא שדבר הראוי לאדם ולבהמה אם אספן ומירחן לשם אדם חייבים ולשם בהמה פטורים ורק על כרשינים גזרו מפני שני רעבון, כך ידוע לי.
וא"כ בכה"ג אין אנו יודעים אם מראש אספום לשם מאכל בהמה כי א"כ פטורים מתרומ"ע.

ברמב"ם תרומות ב ב אי' החילוק אי זרען מתחילה לאדם חייבים וא"ל פטורים  דהחילוק הוא בזריעה ולא באסיפה ואולי בזריעה בסתמא יהא חילוק זה 
 
חלק עליון תַחתִית