פסיק רישיה דלא ניחא ליה מותר?

עמנואל

משתמש ותיק
בתלמוד (שבת קג א) מבואר כי התולש כדי לייפות את הקרקע חייב בכלשהו.
ושואל מכמה דינים שבהם התולש חייב בשיעורים שונים לפי מטרותיו - "אטו כולהו לאו לייפות את הקרקע נינהו".
ומתרץ: ר"ש היא דדבר שאינו מתכוון מותר.
ושוב שואל: ממה שהסכימן אביי ורבא שמודה ר"ש בפס"ר.
ומתרץ: שמדובר בתלוש מקרקע של חבירו שלא אכפת לו ליפותה.

בתוס' (ד"ה ל"צ) הביאו את שיטת הערוך הסובר שמלאכה הנעשית בפס"ר דלא ניחא ליה היא מותרת.
אך התוס' כתבו שהדבר אסור מדרבנן, כדין מלאכה שאינה צריכה לגופה.
לבסוף הקשו התוס' ממה שנאמר בסוכה (לג ב) שר"א בר"ש סובר שמותר למעט את ענבי ההדס ביום טוב כשיש לו הדס אחר.
והקשו התוספות: הרי סו"ס פסיק רישיה שמתקן בכך את ההדס, ואף כי יש לו אחר ואין לו הנאה בכך - הוי משאצ"ל.
ותירצו: במיעוט ענבי ההדס אינו ממש מתקן ולכן אינו אסור אלא מדרבנן, וכשאינו נהנה - לא גזרו חכמים.

וכאן הבן שואל - הלוא גם מלאכה שאינה צריכה לגופה היא מדרבנן ומדוע גזרו בה כשהיא נעשית בפס"ר דלא ניחא ליה.

וחשבתי ליישב ע"פ הר"ן על הרי"ף (שבת צד) לגבי הוצאת מת שהתירו לכרמלית ואסרו לרה"ר, שאע"פ שר"ש סובר שמלאכה שאצ"ל אסורה מדרבנן, מי מפייס דאינו מוציאו לכלבו דחייב. או כדבריו (שבת מד) שהתירו מוקצה כדי להציל מתו מהדליקה דאי לא שרית ליה אתי לכבויי, וכתב הר"ן דלר"ש כיבוי חמור יותר מפני שעיקרו איסור תורה.

אולם מצאתי דבר פליאה במאירי (שבת כט, ב)

...ומ"מ יש אומרים שדבר שאינו מתכוין בפסיק רישיה חלוק לשלשה דרכים:

הראשון - שאין שם איסור תורה ולא ניחא ליה, ר"ל שאין צריך לאותו תקון, כגון צירוף שבמסכת יומא (לד ב), וזה מותר לכתחלה, שהרי יש שתים לקולא שאין צריך לגופו ושאינו מתכוין.

השני - שאין בו איסור תורה וניחא ליה, כגון שצריך לאותו תקון, או שיש בו איסור תורה ולא ניחא ליה, וזה אסור מדרבנן.

והשלישי - שיש שם איסור תורה והוא צריך לאותו תיקון שזהו ניחא ליה וזו אחר שהוא פסיק רישיה אף על פי שאינו מתכוין יש בו חיוב כמו שאמרו בפרק הבונה בתולש עולשין מקרקע שלו...

מבואר לכאורה שהמאירי נוקט איפכא מהתוס', שפס"ר במלאכה שא"צ לגופה - מותר (הדרך הראשונה), ופס"ר בדאורייתא כשלא ניחא ליה - אסור (הדרך השניה).

ויש להקשות על דבריו - הלוא כל לא ניחא הו"ל מלאכה שאצ"ל. ואולי יש לחלק בין מלאכה שעיקרה דאורייתא גם בצורתה, שאז היא נחשבת כדבר של תורה דלא ניחא ליה (כתולש ליפות הקרקע), לבין מלאכה שבצורתה היא מדרבנן, כגון חימום מקווה - שאף אחד לא מצרף את כליו בתוך המקווה המקדשי, שאז הדבר מותר לכתחילה.

ואולי יש להבין באופן הקרוב לכך את דברי התוס' הנ"ל. ואפשר שגם לשיטתם ישנה היתכנות דפס"ר במשאצ"ל יהיה מותר. אך יש לעיין בההיא דאוסריתא דנזייתא דאסור להדוקה (כתובות ו א) ובעוד מקומות שנדונה האי סוגיה.
 

אין חכמה

משתמש ותיק
עמנואל אמר:
ויש להקשות על דבריו - הלוא כל לא ניחא הו"ל מלאכה שאצ"ל
קו' זו קשה לא רק על דברי המאירי אלא היא קו' כללית    שהרי הנחת יסוד זו שכל לא ניחא ליה הוי מלאכה שאי"צ לגופא שייכת בכל אינו מתכוון שכל אינו מתכוון יהיה מלאכה שאי"צ לגופה וכן יש להקשות גם להיפך שכל אינו מתכוון יהיה אינה צריכה לגופה   
 ותי' קו' זו הביא הכס"מ [שבת א ז] דברי ר"א בן הרמב"ם שדבר שאינו מתכוון מתכון אינו מתכון למלאכה כלל אלא שנעשית המלאכה בהכרח ואילו מלאכה שאי"צ לגופא מתכוון למלאכה ולא לתכליתה 
ויסוד סברא זו שייך גם בלא ניחא ליה שכיון שאינו מתכוון למלאכה כלל הרי המלאכה נחשבת מצד עצמה בצורתה וצביונה המקןרי וממילא לא נחשבת כאינה צריכה לגופא שרק מחשבה לגוף המלאכה ומחשבה הופכית להוציא המלאכה מצביונה המקורי הופכת הדבר לאינה צריכה לגופה
 
חלק עליון תַחתִית