יושב אוהלים
משתמש ותיק
במתני' (דף קו:) זה הכלל מחוסר צידה פטור, שאינו מחוסר צידה חייב:
ובשו"ע (או"ח שטו, א) איתא הצד צפור דרור למגדל שהוא נצוד בו ושאר צפרים וצבי לבית או לביבר שהם נצודים בו חייב, ואם אינו נצוד בו פטור אבל אסור:
הרי שגם אם סגרו לתוך מקום גדול ורחב שעדיין קשה לתופסו ועדיין מחוסר צדה הוא, מ"מ אסור לכתחילה. וסיבת האיסור הוא כיון שעדיין יש שם צדה עליו כיון שהביל את אפשרות היציאה החופשית של החיה או העוף.
ויל"ע עד איזה שיעור גודל עדיין אסור לכחתחילה, וכי יהיה אסור לסגור את שער העיר בשבת כיון ש"ניצודין" בתוכה כל בעלי החיים שבתוכה? ולא זו בלבד, אלא גם אם יסגור את שער חצירו הרי הוא מגביל את מרחב תנועת כל בעלי החיים שנמצאים מחוץ לחצרו.
וצריכים לקבוע איזה הגדרה מינימלית למלאכת צדה, כדי שנדע אם הגבלת את תנועת הבעל חי בפחות משיעור הגבלה זו לא יקרא צדה כלל, ויהיה פטור ומותר, ומשם ואילך יהיה פטור אבל אסור.
ובשו"ע (או"ח שטו, א) איתא הצד צפור דרור למגדל שהוא נצוד בו ושאר צפרים וצבי לבית או לביבר שהם נצודים בו חייב, ואם אינו נצוד בו פטור אבל אסור:
הרי שגם אם סגרו לתוך מקום גדול ורחב שעדיין קשה לתופסו ועדיין מחוסר צדה הוא, מ"מ אסור לכתחילה. וסיבת האיסור הוא כיון שעדיין יש שם צדה עליו כיון שהביל את אפשרות היציאה החופשית של החיה או העוף.
ויל"ע עד איזה שיעור גודל עדיין אסור לכחתחילה, וכי יהיה אסור לסגור את שער העיר בשבת כיון ש"ניצודין" בתוכה כל בעלי החיים שבתוכה? ולא זו בלבד, אלא גם אם יסגור את שער חצירו הרי הוא מגביל את מרחב תנועת כל בעלי החיים שנמצאים מחוץ לחצרו.
וצריכים לקבוע איזה הגדרה מינימלית למלאכת צדה, כדי שנדע אם הגבלת את תנועת הבעל חי בפחות משיעור הגבלה זו לא יקרא צדה כלל, ויהיה פטור ומותר, ומשם ואילך יהיה פטור אבל אסור.