דף צב א''כ מצינו מחיצה לאיסור

יושב אוהלים

משתמש ותיק
בגמ' דף צב: מקשה אביי א''כ מצינו מחיצה לאיסור, וא''ל רבי זירא לאביי "ולא מצינו מחיצה לאיסור" והא תנן... ואח"כ מביאים כמה וכמה מקרים שלכאורה משמע שיש כזה דבר מחיצה שאוסרת במקום להתיר. ובכמה מהם מתרצת הגמ' אותו תירוץ "התם סילוק מחיצות הוא", היינו שהרחבת המחיצה הוא בעצם רקר סילוק של המחיצה המפרדת, ואין האיסור משום המחיצה החדשה אלא משום סילוק המחיצה [או הגפופי] שהיה קודם לכן. (והמעיין יבין שיש סיבה למה הקשה הגמ' בכל א' מהם אף לאחר שתירץ כן בקושיא הראשונה, ואכ"מ).
וקשה למה לא הביא אביי מדין פשוט שאם יש שדה אחת גדולה וחלק מהבתים הם בצד אחד של החצר וחלק מהבתים הם בצד השני של החצר, ועשו ערוב חצרות אחד לכל הבתים שבחצר, אז כולם מותרים לטלטל בין זה לזה, ואם עשה מחיצה באמצע השדה אז רק הצד שיש שם העירוב מותר, והצד השני אסורים לטלטל אף בינם לבין עצמם, וצריכים לערב לבד. והרי בזה אי אפשר לתרץ "התם סילוק מחיצה הוא, שהרי המחיצה בין בתים אלו לבתים שבצד שהעירוב שם הוא זה שאוסר אותם לטלטל מחמת העירוב.

ואם ישאל השואל למה לא הקשתי מכל רשות הרבים שעשה בו מחיצות והפך חלק ממנו לרה"י, הרי המחיצות אוסרות לטלטל מבין המחיצות למחוץ למחיצת, וכן מחוץ למחיצות לתוך המחיצות, אפי' אם מטלטל פחות מד' אמות, וא"כ לכאורה גם שם יש לנו מחיצה לאיסור , ולמה לא הביא ר"ז משם, זה אינו, שהרי המחיצות שם אינם משום הפרדת המקומות, אלא ליצור רשות בפני עצמו, וכל קושיות אביי לא היתה אלא שלא מצינו מחיצה שבאה לחלק רשויות שיאסור. (ואף שגם איסור הוצאה מרשות לרשות הוא דין של "הפרדת רשויות, ושיוצא ממקום זה למקום אחר, אבל זה תוצאה של עשיית הרשות היחיד, ואין המחיצה מדין הפרדה בין הרשויות, משא"כ בחצר גדולה שמערבים יחד, סיבת האיסור או ההיתר לערב ביחד וההיתר לטלטל במקום שהעירוב לא נמצא שם הוא בגלל "עירוב" היינו שמערב את כל הבתים ביחד, וא"כ לכאורה קשה שיש לנו הלכה של מחיצה לאיסור, ולמה לא הביא ר"ז להוכיח משם לאביי שיש מחיצה לאיסור.
 
חלק עליון תַחתִית