מדוע אין משתתפים שיתופי מבואות מעיסת הכלבים ???

במבי

משתמש ותיק
המשנה בחלה כותבת

עִסַּת הַכְּלָבִים, בִּזְמַן שֶׁהָרוֹעִים אוֹכְלִין מִמֶּנָּה, חַיֶּבֶת בַּחַלָּה, וּמְעָרְבִין בָּהּ, וּמִשְׁתַּתְּפִין בָּהּ, וּמְבָרְכִין עָלֶיהָ, וּמְזַמְּנִין עָלֶיהָ, וְנַעֲשֵׂית בְּיוֹם טוֹב, וְיוֹצֵא בָהּ אָדָם יְדֵי חוֹבָתוֹ בְּפֶסַח. אִם אֵין הָרוֹעִים אוֹכְלִין מִמֶּנָּה, אֵינָהּ חַיֶּבֶת בַּחַלָּה, וְאֵין מְעָרְבִין בָּהּ, וְאֵין מִשְׁתַּתְּפִין בָּהּ, וְאֵין מְבָרְכִין עָלֶיהָ, וְאֵין מְזַמְּנִין עָלֶיהָ, וְאֵינָהּ נַעֲשֵׂית בְּיוֹם טוֹב, וְאֵין אָדָם יוֹצֵא בָהּ יְדֵי חוֹבָתוֹ בְּפֶסַח. בֵּין כָּךְ וּבֵין כָּךְ, מִטַּמְּאָה טֻמְאַת אֳכָלִין (א-ח)

וצ"ב מדוע אין משתתפים שיתופי מבואות עם עיסת הכלבים שהרי משנה בעירובין כותבת במפורש

בַּכֹּל מְעָרְבִין וּמִשְׁתַּתְּפִים, חוּץ מִן הַמַּיִם וּמִן הַמֶּלַח וכו' (ג-א)

וא"כ אפשר להשתתף בכל מאכל חוץ ממים ומלח ומדוע שעיסת הכלבים שלא מפרישים ממנה חלה או מטעם "עיסת הארץ" (רמב"ם) או מטעם "עריסותכם" (ספרי פרשת שלח) אך יש לה דין מאכל ומדוע יגרע חלקה משיתוף המבואות ?

(שאלה ששאל אותי היום החברותא שלי)
 

כי הם חיינו

משתמש ותיק
אם זה אוכל אדם רק שאין לו דין פת, ניתן לשאול גם, למה אינה נעשית ביו"ט,
וכנראה שעיסת כלבים בזמן שאין הרועים אוכלים ממנה, נחשבת כמאכל בהמה ולא כמאכל אדם,
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
כי הם חיינו אמר:
אם זה אוכל אדם רק שאין לו דין פת, ניתן לשאול גם, למה אינה נעשית ביו"ט,
וכנראה שעיסת כלבים בזמן שאין הרועים אוכלים ממנה, נחשבת כמאכל בהמה ולא כמאכל אדם,

אבל בדיני העירוב אפשר לערב על הכל חוץ ממים ומלח ואדם והאוכל עיסת הכלבים בעי ברכה (ולשיטת הרמב״ן מספיקה כוונה לכלבים אף שזה לחם לעילא ולעילא)

וא״כ עיסת הכלבים נחשבת כמו מים ?
 

כי הם חיינו

משתמש ותיק
במבי אמר:
כי הם חיינו אמר:
אם זה אוכל אדם רק שאין לו דין פת, ניתן לשאול גם, למה אינה נעשית ביו"ט,
וכנראה שעיסת כלבים בזמן שאין הרועים אוכלים ממנה, נחשבת כמאכל בהמה ולא כמאכל אדם,

אבל בדיני העירוב אפשר לערב על הכל חוץ ממים ומלח ואדם והאוכל עיסת הכלבים בעי ברכה (ולשיטת הרמב״ן מספיקה כוונה לכלבים אף שזה לחם לעילא ולעילא)

וא״כ עיסת הכלבים נחשבת כמו מים ?
עיסת כלבים גרע מכל אוכל כיוון שהוא מאכל כלבים ולא מאכל אדם,
גם לראשונים שמספיק כוונה לכלבים היינו משום שהוא אוכל גרוע שד"כ אין דרך אנשים לאכלו, אמנם יש שאוכלים אותו, אבל אם כוונתו לאכלית כלבים אין לו דין אוכל, אמנם כיון שעכ"פ הוא ראוי לאכילה אדם שאוכלו חייב בברכה,
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
כי הם חיינו אמר:
במבי אמר:
כי הם חיינו אמר:
אם זה אוכל אדם רק שאין לו דין פת, ניתן לשאול גם, למה אינה נעשית ביו"ט,
וכנראה שעיסת כלבים בזמן שאין הרועים אוכלים ממנה, נחשבת כמאכל בהמה ולא כמאכל אדם,

אבל בדיני העירוב אפשר לערב על הכל חוץ ממים ומלח ואדם והאוכל עיסת הכלבים בעי ברכה (ולשיטת הרמב״ן מספיקה כוונה לכלבים אף שזה לחם לעילא ולעילא)

וא״כ עיסת הכלבים נחשבת כמו מים ?
עיסת כלבים גרע מכל אוכל כיוון שהוא מאכל כלבים ולא מאכל אדם,
גם לראשונים שמספיק כוונה לכלבים היינו משום שהוא אוכל גרוע שד"כ אין דרך אנשים לאכלו, אמנם יש שאוכלים אותו, אבל אם כוונתו לאכלית כלבים אין לו דין אוכל, אמנם כיון שעכ"פ הוא ראוי לאכילה אדם שאוכלו חייב בברכה,

עיין נא ברע"ק שכותב שם

[אות ה] בהרע"ב ד"ה עיסת כלבים. ומורסן. וכ"כ הר"ש בשם ירושלמי דעירב בה מורסן כ"כ דלא חזי' לרועים. והם דברי ר"ל בירושלמי. אבל הטור כתב בשם הרמב"ן דאפילו הי' סולת נקי' אם עשאה לשם כלבים פטורה. והיינו כר' בא בשם שמואל דאמר כן בירושלמי:

וא"כ אף שהוא סולת נקיה אם עשאה לשם כלבים פטורה !


(אך ערוך השולחן כותב אחרת בשם הרמב"ן)
 
חלק עליון תַחתִית