דף קיח המעשה עם הפריץ הרשע והפסק שפסק המהרש''ם על פי פסחים קי''ח ב' קושיה בענין

אור זורח

משתמש ותיק
 
מעשה בפריץ שביקש ללוות מראובן וראובן הבין שלא בטוח... שיראה את כספו וביקש משמעון שהוא ילווה לפריץ ואמר לו שמעון מאי חזית...ואמר לו ראובן אני ערב אך לא סיכמו שיהיה ערב קבלן ושמעון הלווה לפריץ

לאחר זמן בא שמעון לגבות את הכסף מראובן ללא שהלך לפריץ כי ידע עם מי יש לו עסק אמר לו ראובן אין נפרעין מן הערב תחילה אלא יש לו קודם ללכת ללוה להפריץ.

ובאו אל המהרש''ם ופסק ששמעון צודק על פי הגמ' בפסחים קי''ח ב' הדף היומי של היום יום שישי ו' ניסן שהקב''ה אמר לים סוף שנחל קישון יהיה ערב לשלם לו את גופות המצרים שהים פלט החוצה והקשה המהרש''א שהרי קודם תובעין את הלווה תחילה ותירץ הכא שאני כיון שאין עבד תובע רבו נעשה הערב מסתם ערב קבלן.
 

HaimL

משתמש ותיק
מנ"ל שלא קדם נחל קישון ושילם לים סוף, לפני שהלך ים סוף אצל הקב"ה לתבוע את חובו?
 

אור זורח

משתמש ותיק
פותח הנושא
לכאורה יש להבין את ראיית המהרש''ם הרי הים הוא לא יישות לעצמו הלא הוא שייך להקב''ה ממילא הגבייה מנחל קישון כמוה כמו בקשה מהלווה
הוא הקב''ה והכוונה שהוא ערב שמכאן יגבה את חובו פה תהא קאי אבל הקב''ה הוא הלווה ואיך הוכיח מכאן המהרש''ם את פסקו
 

אי בעית סברא

משתמש רגיל
אור זורח אמר:
לכאורה יש להבין את ראיית המהרש''ם הרי הים הוא לא יישות לעצמו הלא הוא שייך להקב''ה ממילא הגבייה מנחל קישון כמוה כמו בקשה מהלווה
הוא הקב''ה והכוונה שהוא ערב שמכאן יגבה את חובו פה תהא קאי אבל הקב''ה הוא הלווה ואיך הוכיח מכאן המהרש''ם את פסקו

אולי דברך אמת אבל הגמ' אומרת לשון ערב...........
 

אור זורח

משתמש ותיק
פותח הנושא
אי בעית סברא אמר:
אור זורח אמר:
לכאורה יש להבין את ראיית המהרש''ם הרי הים הוא לא יישות לעצמו הלא הוא שייך להקב''ה ממילא הגבייה מנחל קישון כמוה כמו בקשה מהלווה
הוא הקב''ה והכוונה שהוא ערב שמכאן יגבה את חובו פה תהא קאי אבל הקב''ה הוא הלווה ואיך הוכיח מכאן המהרש''ם את פסקו

אולי דברך אמת אבל הגמ' אומרת לשון ערב. ..........

יישר כח

נמצא שהקושיה שהקשיתי
היא לא על המהרש''ם אלא על הגמ' מדוע נחל קישון נקרא ערב הלא הגבייה היא מהקב''ה והכסף שלו זה נחל קישון.

כך 
הבנתי את כונתך
 
חלק עליון תַחתִית