ראיה לכאורה שאין חובה לשתות יין בחוה"מ

שחל

משתמש ותיק
ידוע שיש אומרים שחובה לשתות כוס יין בכל יום מימות חוה"מ לקיים מצות שמחה.

והנה בגמ' איתא:
שכשם ששבעת ימי החג טעונין קרבן ושיר וברכה ולינה אף שמיני טעון קרבן ושיר וברכה ולינה וכו'.
ויש לגמ' צד לומר ש'ברכה' הכוונה 'זמן' - ברכת שהחיינו. ומקשינן:
מכל מקום כוס בעינן, לימא מסייע ליה לרב נחמן דאמר רב נחמן זמן אומרו אפילו בשוק, דאי אמרת בעינן כוס כוס כל יומא מי איכא? דלמא דאיקלע ליה כוס.
וברש"י:
מכל מקום - היכי משכחת לה זמן בחולו של מועד, ואפילו לא בריך יומא קמא הא בעינא כוס של יין, ואין יין מצוי לכל אדם בחולו של מועד.
לימא - הא דקתני ברכה כל שבעה, ומפרשינן דהיינו זמן.
מסייע לרב נחמן - דאמר: אומרו בשוק בלא כוס.


ומשמע שזה מקרה חריג שיש לאדם כוס יין בחוה"מ, ואם זה היה חובה מן הקושיא לא מתחילה. ולכאורה מוכח שאין חובה לשתות יין בחוה"מ.
 
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
והוא להדיא בתוס' פסחים ק"ט ע"א ד"ה במה משמחו ביין, שכתבו "היינו בזמן הזה אבל בזמן בית המקדש אין שמחה אלא בבשר". והיינו שאז רק בבשר ולא ביין.
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
שחל אמר:
ידוע שיש אומרים שחובה לשתות כוס יין בכל יום מימות חוה"מ לקיים מצות שמחה.
אולי היום אנו כנשים וקטנים ששמחתינו בשאר דברים ולא דוקא ביין כי אין דרכינו בכך כל כך.
 
 

נדיב לב

משתמש ותיק
שחל אמר:
ידוע שיש אומרים שחובה לשתות כוס יין בכל יום מימות חוה"מ לקיים מצות שמחה.

והנה בגמ' איתא:
שכשם ששבעת ימי החג טעונין קרבן ושיר וברכה ולינה אף שמיני טעון קרבן ושיר וברכה ולינה וכו'.
ויש לגמ' צד לומר ש'ברכה' הכוונה 'זמן' - ברכת שהחיינו. ומקשינן:
מכל מקום כוס בעינן, לימא מסייע ליה לרב נחמן דאמר רב נחמן זמן אומרו אפילו בשוק, דאי אמרת בעינן כוס כוס כל יומא מי איכא? דלמא דאיקלע ליה כוס.
וברש"י:
מכל מקום - היכי משכחת לה זמן בחולו של מועד, ואפילו לא בריך יומא קמא הא בעינא כוס של יין, ואין יין מצוי לכל אדם בחולו של מועד.
לימא - הא דקתני ברכה כל שבעה, ומפרשינן דהיינו זמן.
מסייע לרב נחמן - דאמר: אומרו בשוק בלא כוס.


ומשמע שזה מקרה חריג שיש לאדם כוס יין בחוה"מ, ואם זה היה חובה מן הקושיא לא מתחילה. ולכאורה מוכח שאין חובה לשתות יין בחוה"מ.
 

ד"א מכאן אפשר גם לסייע במש"כ ר' משה פינשטיין [הובא כאן בשם ספר זכרון שלמה] שמיץ ענבים אין לו דין יין לעניין זה.
 

פריחת ההרים

משתמש ותיק
שמעתי ממו"ח? לכאורה הלכה מפורשת היא בדברי המשנ"ב:
שולחן ערוך אורח חיים הלכות יום טוב סימן תקכט סעיף ב: חייב אדם להיות שמח וטוב לב במועד, הוא ואשתו ובניו וכל הנלוים אליו
משנה ברורה סימן תקכט ס"ק טז: במועד - עיין ברמב"ם פ"ו מהלכות יום טוב דגם חוה"מ הוא בכלל מועד לענין שמחה
ביאור הלכה סימן תקכט סעיף ב ד"ה * כיצד משמחן: והאנשים בזמן שבהמ"ק היה קיים היו אוכלין בשר השלמים לשמחה וכדכתיב וזבחת שלמים ואכלת שם ושמחת וגו' ועכשיו שאין בהמ"ק קיים אין יוצאין ידי חובת שמחה אלא ביין שנאמר ויין ישמח לבב אנוש
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
פריחת ההרים אמר:
שמעתי ממו"ח? לכאורה הלכה מפורשת היא בדברי המשנ"ב:
שולחן ערוך אורח חיים הלכות יום טוב סימן תקכט סעיף ב: חייב אדם להיות שמח וטוב לב במועד, הוא ואשתו ובניו וכל הנלוים אליו
משנה ברורה סימן תקכט ס"ק טז: במועד - עיין ברמב"ם פ"ו מהלכות יום טוב דגם חוה"מ הוא בכלל מועד לענין שמחה
ביאור הלכה סימן תקכט סעיף ב ד"ה * כיצד משמחן: והאנשים בזמן שבהמ"ק היה קיים היו אוכלין בשר השלמים לשמחה וכדכתיב וזבחת שלמים ואכלת שם ושמחת וגו' ועכשיו שאין בהמ"ק קיים אין יוצאין ידי חובת שמחה אלא ביין שנאמר ויין ישמח לבב אנוש
רביעית לא כתוב במשנ"ב.
 

מבשן אשיב

משתמש ותיק
פריחת ההרים אמר:
שמעתי ממו"ח? לכאורה הלכה מפורשת היא בדברי המשנ"ב:
שולחן ערוך אורח חיים הלכות יום טוב סימן תקכט סעיף ב: חייב אדם להיות שמח וטוב לב במועד, הוא ואשתו ובניו וכל הנלוים אליו
משנה ברורה סימן תקכט ס"ק טז: במועד - עיין ברמב"ם פ"ו מהלכות יום טוב דגם חוה"מ הוא בכלל מועד לענין שמחה
ביאור הלכה סימן תקכט סעיף ב ד"ה * כיצד משמחן: והאנשים בזמן שבהמ"ק היה קיים היו אוכלין בשר השלמים לשמחה וכדכתיב וזבחת שלמים ואכלת שם ושמחת וגו' ועכשיו שאין בהמ"ק קיים אין יוצאין ידי חובת שמחה אלא ביין שנאמר ויין ישמח לבב אנוש
עדיין יש לדון בזה אם החיוב של יין הוא בכל יום או פעם אחת במשך החג [ומה דאי' 'השמחה שמונה' קאי אתשלומים וכדפ' רש''י דקאי אשלמי שמחה ומבואר בתוס' בכ''מ דשייך בהם תשלומים וכבר האריכו האחרונים בביאור דבריהם]
 

מבשן אשיב

משתמש ותיק
שחל אמר:
ומשמע שזה מקרה חריג שיש לאדם כוס יין בחוה"מ, ואם זה היה חובה מן הקושיא לא מתחילה. ולכאורה מוכח שאין חובה לשתות יין בחוה"מ.
המשנ''ב כתב על חיוב שתית יין ביו''ט 'וכל זה אם ידו משגת' היינו שאין חיוב לחזר כ''כ אחר יין כקידוש וד''כ לכך אינו מצוי לכל יין בחוה''מ
 
חלק עליון תַחתִית