אם הייתי גוי, הייתי אני?

אריך

משתמש ותיק
"שלא עשני גוי". לכאורה אם הייתי גוי היתה מציאותי העצמית שונה, עם נשמה אחרת, ואזי לא הייתי אני. [כמו שברור שא"א לומר "שלא עשני בהמה"]. ולכאורה גם על "שלא עשני אשה" יש להקשות כן, דנשמת איש ואשה הם שונים.

ולפי מה שהביא המג"א מו, י בשם המקובלים: "שהברכות הללו מברכין על יציאת נשמתו בלילה שלא נדבק בה נשמת עכו"ם או עבד", ניחא.
 

דוד

משתמש חדש
אני שמעתי פעם מאחד את קושייתך כתשובה לשאילה מהו שלא עשני אשה, והלא גם היא ישראלית רק לכל אחד תפקיד משלו וכו', לא ניכנס לשאילה זו שרבו בה הפוליטיקות ;)
אבל עכ"פ אותו אחד רצה לענות לי, שבשלא עשני מברכים על שאני הייתי נשאר אני רק אם תכונות של מישהו אחר, ובזה יישב, שאילו גבר היה גבר והיה לו תכונות של אשה לא היה יכול למלאות את רצונו יתברך, וה"נ גבי גוי, אילו הייתי עם תכונות של גוי לא יכולתי לעשות רצון בוראי...
 

אמת וצדק

משתמש רגיל
השאלה שבאשכול זה קשורה לנדון שבאשכול מי זה 'מודה אני', כי החילוק בין ישראל לגוי הוא בנשמה ולא בגוף, ואם אני ונשמתי מוגדרים כשני דברים ניחא גם לשון הברכה.
 

אוהב שלום

משתמש ותיק
במספיק של בן הרמב"ם בתרגום ניסים דנה.
כותב שאת ג' הברכות שלא וכו' מברכים שרואים גוי עבד ואשה.
וכותב שכך הנוסח בגמ' עתיקה.
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
אוהב שלום אמר:
במספיק של בן הרמב"ם בתרגום ניסים דנה.
כותב שאת ג' הברכות שלא וכו' מברכים שרואים גוי עבד ואשה.
וכותב שכך הנוסח בגמ' עתיקה.
כמובן היינו רק לרמב''ם דס''ל דברכת השכוי כששומע תרנגול וכו', ואם אינו רואה אינו מברך, אבל לא קי''ל כהרמב''ם כדכתבו הטוש''ע.
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
אריך אמר:
"שלא עשני גוי". לכאורה אם הייתי גוי היתה מציאותי העצמית שונה, עם נשמה אחרת, ואזי לא הייתי אני. [כמו שברור שא"א לומר "שלא עשני בהמה"]. ולכאורה גם על "שלא עשני אשה" יש להקשות כן, דנשמת איש ואשה הם שונים.

ולפי מה שהביא המג"א מו, י בשם המקובלים: "שהברכות הללו מברכין על יציאת נשמתו בלילה שלא נדבק בה נשמת עכו"ם או עבד", ניחא.
ודאי שעקרונית אפשר לומר שלא עשני בהמה אלא שלא תיקנו לברך כרוכלא.
למה להפלסף? אם אתה יהודי יש לך פוטנציאל לקרבת ה' גדולה בעוה''ז ובעוה''ב, וצריך לומר תודה על זה.
 
 
חלק עליון תַחתִית