יקר בעיני ה' המותה לחסידיו

במבי

משתמש ותיק
המד"ר כותב "אין מות אלא לשון השפלה" (צו-ג) ואולי עפ"ז י"ל הפסוק יקר בעיני ה' המותה לחסידיו ומכיוון שחשוב בעיני ה' כשחסידיו משפילים עצמם לפניו וממשיך דוד ואומר אנה ה' כי אני עבדך, אני עבדך הן אמתך. וכל זאת בלשון שפלות כלעיל.

אגב רק בשנים האחרונות שמתי לב (או שאמרו לי) שכתוב "אנה" בסיומת האות ה' ולא א' !!!
כלומר "היכן אתה ה'" ולא מלשון בקשה.
 

בן של רב

משתמש ותיק
לכאורה יש כאן טעות ענקית שרבים טעו בה.

"יקר" = כבד עליו וממש לא רצוי! וכמו "תיקר נפשי בעיניך".

ודוד מדבר תמיד וגם כאן בהלל על מה שהכי חשוב לכולנו בכל הדורות: "לא אמות כי אחיה".

כי כל גאולתנו ותקותנו כמו גם כל מה שהיה לנו בעבר ממלכות בית דוד לדורותיה - הכל היה תלוי בחיי האיש הזה! ולא פלא שהיו כ"כ מקטרגים כי הם נלחמו על ה' ועל משיחו שלא יתוקן עולם במלכות שדי על ידי דוד משיחו.
 

בן ישיבה

משתמש ותיק
במבי אמר:
המד"ר כותב "אין מות אלא לשון השפלה" (צו-ג) ואולי עפ"ז י"ל הפסוק יקר בעיני ה' המותה לחסידיו ומכיוון שחשוב בעיני ה' כשחסידיו משפילים עצמם לפניו וממשיך דוד ואומר אנה ה' כי אני עבדך, אני עבדך הן אמתך. וכל זאת בלשון שפלות כלעיל.

יפה מאד,
אבל הפי' יקר היא לא מגדר חשיבות, אלא יקר מלשון קושי, עיי"ש ברש"י שהוא מלשון קשה וכבד
 

בן ישיבה

משתמש ותיק
במבי אמר:
אגב רק בשנים האחרונות שמתי לב (או שאמרו לי) שכתוב "אנה" בסיומת האות ה' ולא א' !!!
כלומר "היכן אתה ה'" ולא מלשון בקשה.

כמדומני שבפרשים שם מבואר שאנה בה"א ואנא באל"ף היא אותה משמעות וה"א ואלף מתחלפים, והיינו הך,
אלא דבמשמעות הלון אנא מבואר שם דיש ב' משמעויות לפעמים מל' תודה ולפעמים מל' בקשה,
 

בן של רב

משתמש ותיק
גם אני שמתי לב - וחשבתי שאולי "אנה" = היכן הוא מקומך שאעבוד אותך.
כי אני עבדך, ולכן לא אתן שנת לעיני... עד אמצא מקום לה'.

והסיום לך אזבח... בחצרות בית ה' בתוככי ירושלים.

[נעבאך. אנו שרים בהתלהבות את בקשתו אבל היא לא התממשה כי הוא מת בלי לקיים את זה!
שהרי תכל'ס הוא לא הקריב תודה בחצרות בית ה' = עזרת נשים ועזרת ישראל.
וכולם חיכו "מתי ימות ואבד שמו" כי ידעו ש"בית ה' נלך" רק בימי בנו שלמה.

המקסימום שדוד כן זכה זה להקריב >עולה בגורן ארונה היבוסי - ולא זבח תודה]
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
בכמה מקומות במדרש מתפרש מקרא זה מענין יְקָר ויֹקֶר, וזה אחד מהם:
עֲשָׂרָה נִקְרְאוּ יְקָרִים, וְאֵלּוּ הֵן: הַתּוֹרָה וְהַנְּבוּאָה, וְהַתְּבוּנָה וְהַדַּעַת וְהַסִּכְלוּת, וְהָעֹשֶׁר, וְהַצַּדִּיקִים, וּמִיתָתָן שֶׁל חֲסִידִים, וְהַחֶסֶד, וְיִשְׂרָאֵל.
מִיתָתָן שֶׁל חֲסִידִים מִנַּיִן? 'יָקָר בְּעֵינֵי יְיָ הַמָּוְתָה לַחֲסִידָיו'.

'אָנָּֽא' ו'אָנָּֽה' – משמעם אחד: בבקשה. 'אָֽנָה' (הטעמה מלעיל ונון רפה) = לאן.
 

בן של רב

משתמש ותיק
משה נפתלי אמר:
בכמה מקומות במדרש מתפרש מקרא זה מענין יְקָר ויֹקֶר, וזה אחד מהם:
עֲשָׂרָה נִקְרְאוּ יְקָרִים, וְאֵלּוּ הֵן: הַתּוֹרָה וְהַנְּבוּאָה, וְהַתְּבוּנָה וְהַדַּעַת וְהַסִּכְלוּת, וְהָעֹשֶׁר, וְהַצַּדִּיקִים, וּמִיתָתָן שֶׁל חֲסִידִים, וְהַחֶסֶד, וְיִשְׂרָאֵל.
מִיתָתָן שֶׁל חֲסִידִים מִנַּיִן? 'יָקָר בְּעֵינֵי יְיָ הַמָּוְתָה לַחֲסִידָיו'.

'אָנָּֽא' ו'אָנָּֽה' – משמעם אחד: בבקשה. 'אָֽנָה' (הטעמה מלעיל ונון רפה) = לאן.
זה לא יכול להיות פשט כי שפיל לסיפה דקרא וגם לרישה ואמצעיתיה של ההלל שכל כולו על ההצלה ולא שדוד שניצל והוא חי מודה על שהוא מת... 

וכתמיד: יש כמובן גם דרש רמז וסוד מלבד פשט. 
 
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
תודה רבה לכל המתקנים והמיישרים אותי ואת דברי.

אכן ראיתי את המנחת שי שמאריך מאד בעניין בתהילים קטז' -ד
 

טעם ודעת

משתמש ותיק
בן של רב אמר:
גם אני שמתי לב - וחשבתי שאולי "אנה" = היכן הוא מקומך שאעבוד אותך.
כי אני עבדך, ולכן לא אתן שנת לעיני... עד אמצא מקום לה'.

והסיום לך אזבח... בחצרות בית ה' בתוככי ירושלים.

[נעבאך. אנו שרים בהתלהבות את בקשתו אבל היא לא התממשה כי הוא מת בלי לקיים את זה!
שהרי תכל'ס הוא לא הקריב תודה בחצרות בית ה' = עזרת נשים ועזרת ישראל.
וכולם חיכו "מתי ימות ואבד שמו" כי ידעו ש"בית ה' נלך" רק בימי בנו שלמה.

המקסימום שדוד כן זכה זה להקריב >עולה בגורן ארונה היבוסי - ולא זבח תודה]
אתה יכול להסביר מי בדיוק הנעבאך????
 
 

בן של רב

משתמש ותיק
טעם ודעת אמר:
בן של רב אמר:
גם אני שמתי לב - וחשבתי שאולי "אנה" = היכן הוא מקומך שאעבוד אותך.
כי אני עבדך, ולכן לא אתן שנת לעיני... עד אמצא מקום לה'.

והסיום לך אזבח... בחצרות בית ה' בתוככי ירושלים.

[נעבאך. אנו שרים בהתלהבות את בקשתו אבל היא לא התממשה כי הוא מת בלי לקיים את זה!
שהרי תכל'ס הוא לא הקריב תודה בחצרות בית ה' = עזרת נשים ועזרת ישראל.
וכולם חיכו "מתי ימות ואבד שמו" כי ידעו ש"בית ה' נלך" רק בימי בנו שלמה.

המקסימום שדוד כן זכה זה להקריב >עולה בגורן ארונה היבוסי - ולא זבח תודה]
אתה יכול להסביר מי בדיוק הנעבאך????
טעיתי כשה אובד. וגם צדקתי למחצה. 
בליל שבועות אמרתי תיקון וראיתי בסיום אחד מכתבי הקודש (?) 
שהוא זכה להקריב שם גם עולה וגם שלמים. 
אבל לא תודה. 
וברור שהנעבאך זה הוא = אנחנו, כי דוד אמרו כנגד כל ישראל.
וכמו שאדה"ר זה אנחנו כך ענינו של דוד שהוא כידוע המשך שלו. 

[וזה הסוד שכולנו מהללים בכל יום שיש בו עליה רוחנית - באמירת הלל על ישועת דוד, כי הוא ואנחנו זה היינו הך. דוד מלכא משיחא.] 
 
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
במבי אמר:
המד"ר כותב "אין מות אלא לשון השפלה" (צו-ג) ואולי עפ"ז י"ל הפסוק יקר בעיני ה' המותה לחסידיו ומכיוון שחשוב בעיני ה' כשחסידיו משפילים עצמם לפניו וממשיך דוד ואומר אנה ה' כי אני עבדך, אני עבדך הן אמתך. וכל זאת בלשון שפלות כלעיל.

 אגב על הפסוק נָתְנ֡וּ אֶת־נִבְלַ֬ת עֲבָדֶ֗יךָ מַ֭אֲכָל לְע֣וֹף הַשָּׁמָ֑יִם בְּשַׂ֥ר חֲ֝סִידֶ֗יךָ לְחַיְתוֹ־אָֽרֶץ (פרק עט) מפרש רש"י - "בשר חסידיך" - והלא רשעים היו אלא משקבלו פורענותם הרי הם חסידים וכן הוא אומר (דברים כה) ונקלה אחיך כיון שלקה אחיך הוא כן מפורש באגדה עכ"ל

ולפעמים גם אדם שהוא היה כל חייו רשע ואפי' רשע מאד כמו שכותב הילק"ש נתנו את נבלת עבדיך מאכל לעוף השמים בשר חסידיך לחיתו ארץ, וכי חסידים הם הרי הוא אומר סוסים מיוזנים משכים היו, אלא אמר אסף כיון שהדין נעשה בהם נעשו חסידים (תתכ"ה) (אקטואלי להיום)


אך החסידים שבהלל ע"פ רש"י משמע שהיו חסידים גם בחייהם.
 

HaimL

משתמש ותיק
במבי אמר:
במבי אמר:
המד"ר כותב "אין מות אלא לשון השפלה" (צו-ג) ואולי עפ"ז י"ל הפסוק יקר בעיני ה' המותה לחסידיו ומכיוון שחשוב בעיני ה' כשחסידיו משפילים עצמם לפניו וממשיך דוד ואומר אנה ה' כי אני עבדך, אני עבדך הן אמתך. וכל זאת בלשון שפלות כלעיל.

 אגב על הפסוק נָתְנ֡וּ אֶת־נִבְלַ֬ת עֲבָדֶ֗יךָ מַ֭אֲכָל לְע֣וֹף הַשָּׁמָ֑יִם בְּשַׂ֥ר חֲ֝סִידֶ֗יךָ לְחַיְתוֹ־אָֽרֶץ (פרק עט) מפרש רש"י - "בשר חסידיך" - והלא רשעים היו אלא משקבלו פורענותם הרי הם חסידים וכן הוא אומר (דברים כה) ונקלה אחיך כיון שלקה אחיך הוא כן מפורש באגדה עכ"ל

ולפעמים גם אדם שהוא היה כל חייו רשע ואפי' רשע מאד כמו שכותב הילק"ש נתנו את נבלת עבדיך מאכל לעוף השמים בשר חסידיך לחיתו ארץ, וכי חסידים הם הרי הוא אומר סוסים מיוזנים משכים היו, אלא אמר אסף כיון שהדין נעשה בהם נעשו חסידים (תתכ"ה) (אקטואלי להיום)


אך החסידים שבהלל ע"פ רש"י משמע שהיו חסידים גם בחייהם.
מעניין התהלים מזמור ע"ט, מאז ומתמיד תמהתי, שפך הקב"ה חמתו על עצים ואבנים וכו', כידוע. אבל מפורש במזמור

ב  נָתְנוּ, אֶת-נִבְלַת עֲבָדֶיךָ--    מַאֲכָל, לְעוֹף הַשָּׁמָיִם;
בְּשַׂר חֲסִידֶיךָ,    לְחַיְתוֹ-אָרֶץ.
ג  שָׁפְכוּ דָמָם, כַּמַּיִם--סְבִיבוֹת יְרוּשָׁלִָם;    וְאֵין קוֹבֵר.
 
 
חלק עליון תַחתִית