"יהי רצון מלפניך ד' אלקי ואלקי אבותי שתתן לי עזר ויכולת לשלם כל חוב שאני חייב לבני אדם, ולא יתחלל שמך בי"
שו"ת תורה לשמה סימן נא [להבן איש חי]:
המתפלל שיוכל לפרוע כל חובותיו באיזה נוסח ראוי להתפלל.
שאלה: אחד שיש עליו שטרי חובות לכמה בני אדם ורוצה לומר בקשה זו בשומע תפלה יהר"מ ה' או"א שתתן לי עזר ויכולת לפרוע כל חוב שאני חייב לבני אדם. וכן רוצה לומר בקשה זו בבהמ"ז בהרחמן אם יש בזה איזה פקפוק או לאו יורינו ושכמ"ה.
תשובה: אין בזה שום חשש ופקפוק כי זה ידוע דרשאי אדם לשאול צרכיו בשומע תפלה וכן רשאי לבקש גם בהרחמן שבבהמ"ז די מחסורו אשר יחסר לו.
אך לשון זה שכתבתם בשאלה לומר לפרוע כל חוב אין זה לשון ברור מפני כי פרעון בלשון תורה הוא לשון גילוי כמו כי פרוע הוא כי פרעה אהרן וכן וראשו יהיה פרוע ופרע ראש האשה וכיוצא ויש לו עוד משמעות אחרת בלשון מקרא שהוא לשון ביטול כמו תפריעו את העם ממעשיו ותפרעו כל עצתי וכיוצא ויש פירושו לשון נקמה כמו פרעות אויב בפרוע פרעות בישראל וכיוצא. אך לשון שילום אין לו משמעות בלשון מקרא ורק זה הוא בלשון חכמים דוקא ואדרבה יש במקרא משמעות נגדית לתפלה שהוא לשון גילוי.
על כן יותר נכון שיתפלל כך: לשלם כל חוב וזהו לשון ברור על בקשתו בין בלשון תורה בין בלשון חכמים ובודאי ידוע לכם שבקשת רחמים צריך לדבר בלשון היותר ברור.
ומלתא אגב אורחאי אמינא לכו שתאמרו לשון לשואל הזה שיוסיף בשאלתו הנז' לומר: ולא יתחלל שמך בי וד"ז הוא סיוע לבקשתו. והיה זה שלום ואל שדי ה' צבאות יעזור לי. כ"ד הקטן יחזקאל כחלי נר"ו.
המתפלל שיוכל לפרוע כל חובותיו באיזה נוסח ראוי להתפלל.
שאלה: אחד שיש עליו שטרי חובות לכמה בני אדם ורוצה לומר בקשה זו בשומע תפלה יהר"מ ה' או"א שתתן לי עזר ויכולת לפרוע כל חוב שאני חייב לבני אדם. וכן רוצה לומר בקשה זו בבהמ"ז בהרחמן אם יש בזה איזה פקפוק או לאו יורינו ושכמ"ה.
תשובה: אין בזה שום חשש ופקפוק כי זה ידוע דרשאי אדם לשאול צרכיו בשומע תפלה וכן רשאי לבקש גם בהרחמן שבבהמ"ז די מחסורו אשר יחסר לו.
אך לשון זה שכתבתם בשאלה לומר לפרוע כל חוב אין זה לשון ברור מפני כי פרעון בלשון תורה הוא לשון גילוי כמו כי פרוע הוא כי פרעה אהרן וכן וראשו יהיה פרוע ופרע ראש האשה וכיוצא ויש לו עוד משמעות אחרת בלשון מקרא שהוא לשון ביטול כמו תפריעו את העם ממעשיו ותפרעו כל עצתי וכיוצא ויש פירושו לשון נקמה כמו פרעות אויב בפרוע פרעות בישראל וכיוצא. אך לשון שילום אין לו משמעות בלשון מקרא ורק זה הוא בלשון חכמים דוקא ואדרבה יש במקרא משמעות נגדית לתפלה שהוא לשון גילוי.
על כן יותר נכון שיתפלל כך: לשלם כל חוב וזהו לשון ברור על בקשתו בין בלשון תורה בין בלשון חכמים ובודאי ידוע לכם שבקשת רחמים צריך לדבר בלשון היותר ברור.
ומלתא אגב אורחאי אמינא לכו שתאמרו לשון לשואל הזה שיוסיף בשאלתו הנז' לומר: ולא יתחלל שמך בי וד"ז הוא סיוע לבקשתו. והיה זה שלום ואל שדי ה' צבאות יעזור לי. כ"ד הקטן יחזקאל כחלי נר"ו.