דף ה 'יתלה בביטול תורה' (ברכות ה)

יואל נהרי

משתמש ותיק
ברכות (ה,א): 'אמר רבא ואיתימא רב חסדא: אם רואה אדם שיסורין באין עליו - יפשפש במעשיו, שנאמר נחפשה דרכינו ונחקורה ונשובה עד ה'. פשפש ולא מצא - יתלה בבטול תורה, שנאמר: אשרי הגבר אשר תיסרנו י-ה ומתורתך תלמדנו וכו'.

צריך להבין, למה ביטול תורה לא נכלל ב'פשפש ולא מצא', הרי לכאו' גם ת"ת היא אחת מהמצוות שעליהן נאמר 'יפשפש במעשיו' ?

ולכאו' גם ברש"י אנו רואים הבדל ביניהם, 'פשפש ולא מצא - לא מצא עבירה בידו שבשבילה ראוין יסורין הללו לבא'. 'אשרי הגבר אשר תיסרנו י-ה ומתורתך תלמדנו - שבשביל יסורין צריך אדם לבא לידי תלמוד תורה'. נראה מתוך דבריו, שרק לענין שאר עוונות איירי' ב'עבירה' שבדבר כאשר היסורין ראויין לבוא לכפרה, משא"כ בבטול תורה לא כתב אלא שבשביל יסורין צריך אדם לבוא לידי תלמוד תורה, ואינו מזכיר ה'עבירה' ושראויין היסורין לבוא עליו.

ונראה לבאר, שהרי אמרו להלן: 'תניא, רבי שמעון בן יוחאי אומר: שלש מתנות טובות נתן הקדוש ברוך הוא לישראל, וכולן לא נתנן אלא על - ידי יסורין. אלו הן: תורה וארץ ישראל והעולם הבא. תורה מנין - שנאמר: אשרי הגבר אשר תיסרנו י-ה ומתורתך תלמדנו וכו'', ע"כ. ומבו' שמפסוק זה נלמד סוג היסורים שבאים כקנין מתנת התורה.

והנה אמרו במנחות צ"ט ע"ב שבק"ש שחרית וערבית יצא י"ח 'לא ימוש ספר התורה הזה מפיך', עי"ש. והיינו שלצאת ידי חובה אפשר בקלות ע"י ק"ש שחרית וערבית, אלא ששלימות מצות ת"ת היא 'והגית בו יומם ולילה', עי"ש בקרן אורה שהאריך בדרך זו. ויתכן שמה שאמרו שתורה נקנית ביסורים לא מדובר בלצאת י"ח שזה בקלות, אלא בשלימות המצוה שבהגיה יומם ולילה שזה נקנה רק ביסורים. 

וא"כ יתכן, שב'יפשפש במעשיו' אכן כלול גם מצות ת"ת אם יצא י"ח 'לא ימוש', ואם פשפש ולא מצא היינו גם שיצא י"ח ת"ת בפרק אחד או ק"ש, וע"ז כ' רש"י: לא מצא עבירה בידו שבשבילה ראוין יסורין הללו לבא'. וע"ז נאמר 'יתלה בביטול תורה' ר"ל לא בגלל העבירה שבדבר שהרי יצא י"ח, אלא כקנין 'מתנה טובה' של התורה שע"י היסורין, וכפי שהביא אותו פסוק שהובא להלן לענין קנין תורה - אשרי הגבר וגו', וע"ז כ' רש"י: 'שבשביל יסורין צריך אדם לבא לידי תלמוד תורה' ר"ל לידי השלימות במצוה זו שהיא ע"י הגיה בה יומם ולילה.
 

HaimL

משתמש ותיק
קראתי פעם סיפור על אחר הצדיקים של החסידות, שאמר כך. פשפש ולא מצא, יתלה, את זה שלא מצא, בביטול תורה. סתם חשבתי להזכיר את זה, זה לא הפשט, אבל זאת מליצה נאה.
 

אלימלך

משתמש ותיק
יואל נהרי אמר:
ברכות (ה,א): 'אמר רבא ואיתימא רב חסדא: אם רואה אדם שיסורין באין עליו - יפשפש במעשיו, שנאמר נחפשה דרכינו ונחקורה ונשובה עד ה'. פשפש ולא מצא - יתלה בבטול תורה, שנאמר: אשרי הגבר אשר תיסרנו י-ה ומתורתך תלמדנו וכו'.

צריך להבין, למה ביטול תורה לא נכלל ב'פשפש ולא מצא', הרי לכאו' גם ת"ת היא אחת מהמצוות שעליהן נאמר 'יפשפש במעשיו' ?

רגילים לומר ש'פשפש' כולל גם ת"ת אלא שביטול תורה קשה מאוד לימלט הימנו ולכן 'יתלה' שמסתמא היה ביטול תורה הגם שהוא אינו זוכר
 

בר מצוה

משתמש רגיל
HaimL אמר:
קראתי פעם סיפור על אחר הצדיקים של החסידות, שאמר כך. פשפש ולא מצא, יתלה, את זה שלא מצא, בביטול תורה. סתם חשבתי להזכיר את זה, זה לא הפשט, אבל זאת מליצה נאה.
אינני יודע על איזה צדיק של החסידות מספרים את זה, אבל זה כתוב באמרי נעם להגר"א.
 

HaimL

משתמש ותיק
בר מצוה אמר:
HaimL אמר:
קראתי פעם סיפור על אחר הצדיקים של החסידות, שאמר כך. פשפש ולא מצא, יתלה, את זה שלא מצא, בביטול תורה. סתם חשבתי להזכיר את זה, זה לא הפשט, אבל זאת מליצה נאה.
אינני יודע על איזה צדיק של החסידות מספרים את זה, אבל זה כתוב באמרי נעם להגר"א.
כמדומני, קראתי את זה בסיפורי חסידים של הגאון רש"י זווין זצ"ל. בשם מי זה סופר, אני לא זוכר. אנסה למצוא את זה שוב.
 
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
פותח הנושא
אלימלך אמר:
יואל נהרי אמר:
ברכות (ה,א): 'אמר רבא ואיתימא רב חסדא: אם רואה אדם שיסורין באין עליו - יפשפש במעשיו, שנאמר נחפשה דרכינו ונחקורה ונשובה עד ה'. פשפש ולא מצא - יתלה בבטול תורה, שנאמר: אשרי הגבר אשר תיסרנו י-ה ומתורתך תלמדנו וכו'.

צריך להבין, למה ביטול תורה לא נכלל ב'פשפש ולא מצא', הרי לכאו' גם ת"ת היא אחת מהמצוות שעליהן נאמר 'יפשפש במעשיו' ?

רגילים לומר ש'פשפש' כולל גם ת"ת אלא שביטול תורה קשה מאוד לימלט הימנו ולכן 'יתלה' שמסתמא היה ביטול תורה הגם שהוא אינו זוכר
זה ווארט טוב, אבל הוא נסתר מהמשך המימרא 'תלה ולא מצא בידוע שיסורין של אהבה הן', כנראה שכן אפשר לדעת.


 
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
יש על זה כידוע בספה"ק נפה"ח ש"ד דברים יסודיים
וזשרז"ל (ברכות ה' א') אם רואה אדם שיסורים באים עליו. יפשפש במעשיו פשפש ולא מצא יתלה בביטול תורה. ולכאורה יפלא כיון שיש בידו עון ביטול תורה ח"ו הלא אין לך מצא יותר מזה ואיך אמר ולא מצא. אמנם כבר נזהר רש"י ז"ל מזה במה שפירש שם שלא מצא עון שיהיו ראוין היסורין הללו לבא עליו. והוא כי מדתו יתב' שפועל אדם ישלם מדה כנגד מדה. שאותו האבר שקלקל ופגם בחטאו על אותו האבר עצמו מביא עליו יסורין ותכלית כוונתו יתברך בזה כדי שמתוך היסורין יבין האדם וידע על איזה חטא באו. וישיב אל לבו להיות מודה ועוזב ושב ורפא לו. ז"ש שאם רואה אדם שיסורין באים עליו יפשפש במעשיו ויבין דרכו מתוך היסורין. ואם פשפש ולא מצא בידו עון אשר חטא באותו אבר ובאותו אופן שיהיו ראוין היסורין הללו דוקא לבא עליו מדה כנגד מדה. יתלה בביטול תורה כי בעון ביטול תורה לא שייך מדה כנגד מדה. כי ביטולה ח"ו הוא נוגע לכל גופו איזה מקום ואיזה אבר שיהיה כנ"ל: 
וטעמו של דבר. הוא כמש"ל בשער א' פ"ו. שמקור שרשם העליון של המצות' תלויות וקשורות בסוד השיעור קומה ופרקי המרכבה סוד האדם העליון כביכול. שכל מצוה פרטית שורשה העליון קשור ונאחז בעולם וכח א' מהשיעור קומה וכן זה כל האדם שהוא ג"כ מתוקן ומסודר בכל אבריו וגידיו ופרקיו וכל פרטי כחותיו. בתבנית דמות המרכבה ושיעור קומה. ולזאת כל מצוה מכוונת נגד אבר או גיד א' פרטי שבאדם. אמנם התו"הק היא כוללת העולמות כולן כנ"ל. לכן היא שקולה נגד כל המצות. ולכן היא ג"כ לכל בשרו מרפא: 
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
פותח הנושא
כלפי ליא אמר:
יש על זה כידוע בספה"ק נפה"ח ש"ד דברים יסודיים
וזשרז"ל (ברכות ה' א') אם רואה אדם שיסורים באים עליו. יפשפש במעשיו פשפש ולא מצא יתלה בביטול תורה. ולכאורה יפלא כיון שיש בידו עון ביטול תורה ח"ו הלא אין לך מצא יותר מזה ואיך אמר ולא מצא. אמנם כבר נזהר רש"י ז"ל מזה במה שפירש שם שלא מצא עון שיהיו ראוין היסורין הללו לבא עליו. והוא כי מדתו יתב' שפועל אדם ישלם מדה כנגד מדה. שאותו האבר שקלקל ופגם בחטאו על אותו האבר עצמו מביא עליו יסורין ותכלית כוונתו יתברך בזה כדי שמתוך היסורין יבין האדם וידע על איזה חטא באו. וישיב אל לבו להיות מודה ועוזב ושב ורפא לו. ז"ש שאם רואה אדם שיסורין באים עליו יפשפש במעשיו ויבין דרכו מתוך היסורין. ואם פשפש ולא מצא בידו עון אשר חטא באותו אבר ובאותו אופן שיהיו ראוין היסורין הללו דוקא לבא עליו מדה כנגד מדה. יתלה בביטול תורה כי בעון ביטול תורה לא שייך מדה כנגד מדה. כי ביטולה ח"ו הוא נוגע לכל גופו איזה מקום ואיזה אבר שיהיה כנ"ל: 
וטעמו של דבר. הוא כמש"ל בשער א' פ"ו. שמקור שרשם העליון של המצות' תלויות וקשורות בסוד השיעור קומה ופרקי המרכבה סוד האדם העליון כביכול. שכל מצוה פרטית שורשה העליון קשור ונאחז בעולם וכח א' מהשיעור קומה וכן זה כל האדם שהוא ג"כ מתוקן ומסודר בכל אבריו וגידיו ופרקיו וכל פרטי כחותיו. בתבנית דמות המרכבה ושיעור קומה. ולזאת כל מצוה מכוונת נגד אבר או גיד א' פרטי שבאדם. אמנם התו"הק היא כוללת העולמות כולן כנ"ל. לכן היא שקולה נגד כל המצות. ולכן היא ג"כ לכל בשרו מרפא: 
את פירוש הנפה"ח לכו"ע מצוה להעלותו באשכול זה, בעוד במה שהעליתי הסתפקתי בכך, כי הרי יש מ"ד במנחות שם שד"ז אסור לאמרו בפני ע"ה, ושמא חלילה יש גם ע"ה בפורום זה, אבל העדפתי להסתמך על מ"ד 'מצוה לאמרו', עי"ש הטעם.
לעצם הענין, כמדומה שפשטות לשון רש"י 'שבשביל יסורין צריך אדם לבא לידי ת"ת' מורה שאינו מדבר מצד העבירה שבדבר, אלא כל' הפסוק שהובא במימרא זו בדומה למימרא דלהלן בענין מתנה טובה.
 
 

מיקי

משתמש רגיל
לכאורה אפשר לומר, שפשפש ולא מצא יתלה בביטול תורה, הולך על מה שרבא אמר שכל היכול ללמוד ואינו למד שמגיע לו יסורין, וא"כ אפש"ל שיתלה בזה שיכול ללמוד יותר.
 

ayedavid

משתמש ותיק
יואל נהרי אמר:
אלימלך אמר:
יואל נהרי אמר:
ברכות (ה,א): 'אמר רבא ואיתימא רב חסדא: אם רואה אדם שיסורין באין עליו - יפשפש במעשיו, שנאמר נחפשה דרכינו ונחקורה ונשובה עד ה'. פשפש ולא מצא - יתלה בבטול תורה, שנאמר: אשרי הגבר אשר תיסרנו י-ה ומתורתך תלמדנו וכו'.

צריך להבין, למה ביטול תורה לא נכלל ב'פשפש ולא מצא', הרי לכאו' גם ת"ת היא אחת מהמצוות שעליהן נאמר 'יפשפש במעשיו' ?

רגילים לומר ש'פשפש' כולל גם ת"ת אלא שביטול תורה קשה מאוד לימלט הימנו ולכן 'יתלה' שמסתמא היה ביטול תורה הגם שהוא אינו זוכר
זה ווארט טוב, אבל הוא נסתר מהמשך המימרא 'תלה ולא מצא בידוע שיסורין של אהבה הן', כנראה שכן אפשר לדעת.


 


אולי שתלה והתחזק בלימוד תורה, והמשיכו הייסורים
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
פותח הנושא
מיקי אמר:
לכאורה אפשר לומר, שפשפש ולא מצא יתלה בביטול תורה, הולך על מה שרבא אמר שכל היכול ללמוד ואינו למד שמגיע לו יסורין, וא"כ אפש"ל שיתלה בזה שיכול ללמוד יותר.
היכן הם דברי רבא אלו ?
 
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
פותח הנושא
ayedavid אמר:
יואל נהרי אמר:
אלימלך אמר:
רגילים לומר ש'פשפש' כולל גם ת"ת אלא שביטול תורה קשה מאוד לימלט הימנו ולכן 'יתלה' שמסתמא היה ביטול תורה הגם שהוא אינו זוכר
זה ווארט טוב, אבל הוא נסתר מהמשך המימרא 'תלה ולא מצא בידוע שיסורין של אהבה הן', כנראה שכן אפשר לדעת.


אולי שתלה והתחזק בלימוד תורה, והמשיכו הייסורים
אתה צודק, אבל עדיין הלשון 'ולא מצא' דחוק לכאו' בפשוטו.
 
 

ayedavid

משתמש ותיק
יואל נהרי אמר:
מיקי אמר:
לכאורה אפשר לומר, שפשפש ולא מצא יתלה בביטול תורה, הולך על מה שרבא אמר שכל היכול ללמוד ואינו למד שמגיע לו יסורין, וא"כ אפש"ל שיתלה בזה שיכול ללמוד יותר.
היכן הם דברי רבא אלו ?
 

אולי כוונתו לר' יוחנן כמה שורות למעלה
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
יואל נהרי אמר:
אלימלך אמר:
יואל נהרי אמר:
ברכות (ה,א): 'אמר רבא ואיתימא רב חסדא: אם רואה אדם שיסורין באין עליו - יפשפש במעשיו, שנאמר נחפשה דרכינו ונחקורה ונשובה עד ה'. פשפש ולא מצא - יתלה בבטול תורה, שנאמר: אשרי הגבר אשר תיסרנו י-ה ומתורתך תלמדנו וכו'.

צריך להבין, למה ביטול תורה לא נכלל ב'פשפש ולא מצא', הרי לכאו' גם ת"ת היא אחת מהמצוות שעליהן נאמר 'יפשפש במעשיו' ?

רגילים לומר ש'פשפש' כולל גם ת"ת אלא שביטול תורה קשה מאוד לימלט הימנו ולכן 'יתלה' שמסתמא היה ביטול תורה הגם שהוא אינו זוכר
זה ווארט טוב, אבל הוא נסתר מהמשך המימרא 'תלה ולא מצא בידוע שיסורין של אהבה הן', כנראה שכן אפשר לדעת.


לא נסתר ממש, כיון שבתחילה מפשפש באופן כללי אז קשה למצוא את הביטול תורה הקטנים שהוא לא שם לב להם - משא"כ אחר שאמרו לו שיחפש במיוחד ביטול תורה אז יחפש בדווקא שם ואם גם אז לא מצא הוה להו יסורין של אהבה.
 
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
הרב מבריסק (בענוותנותו בסוף ימיו כשסבל מכאובים נוראים ה"י) אמר שהפשט בגמ' שזה מידה כנגד מידה:
"ליגן ווילט איר? ליג מיט יסורים!"
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
פותח הנושא
יושב אוהלים אמר:
יואל נהרי אמר:
אלימלך אמר:
רגילים לומר ש'פשפש' כולל גם ת"ת אלא שביטול תורה קשה מאוד לימלט הימנו ולכן 'יתלה' שמסתמא היה ביטול תורה הגם שהוא אינו זוכר
זה ווארט טוב, אבל הוא נסתר מהמשך המימרא 'תלה ולא מצא בידוע שיסורין של אהבה הן', כנראה שכן אפשר לדעת.


לא נסתר ממש, כיון שבתחילה מפשפש באופן כללי אז קשה למצוא את הביטול תורה הקטנים שהוא לא שם לב להם - משא"כ אחר שאמרו לו שיחפש במיוחד ביטול תורה אז יחפש בדווקא שם ואם גם אז לא מצא הוה להו יסורין של אהבה.
לשון רש"י עכ"פ 'שבשביל יסורין צריך אדם לבא לידי תלמוד תורה' ודאי אין נראה שמדבר ביסורי כפרה על עבירה, אלא כפי הפסוק שהובא אשרי וגו' שממנו למדו שם בהמשך את סוג היסורים שבהם ניתנה תורה כמתנה טובה.
 

ayedavid

משתמש ותיק
יואל נהרי אמר:
ayedavid אמר:
יואל נהרי אמר:
זה ווארט טוב, אבל הוא נסתר מהמשך המימרא 'תלה ולא מצא בידוע שיסורין של אהבה הן', כנראה שכן אפשר לדעת.


אולי שתלה והתחזק בלימוד תורה, והמשיכו הייסורים
אתה צודק, אבל עדיין הלשון 'ולא מצא' דחוק לכאו' בפשוטו.
 


לכאורה הקושי הלשוני קיים גם לפירוש שאתה מציע כיוון שתלה ולא מצא לא מתחברים כ"כ,
ולכאורה היה צריך לומר 'יפשפש' בביטול תורה או 'יחפש'. ואם נתרץ שכתוב 'יתלה' כיוון שכבר ידע שיש בו, אלא שחשב שלא נכון לתלות בזה כיוון שכבר יצא ידי חובה, אז מה שייך 'תלה ולא מצא'
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
פותח הנושא
ayedavid אמר:
יואל נהרי אמר:
ayedavid אמר:
אולי שתלה והתחזק בלימוד תורה, והמשיכו הייסורים
אתה צודק, אבל עדיין הלשון 'ולא מצא' דחוק לכאו' בפשוטו.


לכאורה הקושי הלשוני קיים גם לפירוש שאתה מציע כיוון שתלה ולא מצא לא מתחברים כ"כ,
ולכאורה היה צריך לומר 'יפשפש' בביטול תורה או 'יחפש'. ואם נתרץ שכתוב 'יתלה' כיוון שכבר ידע שיש בו, אלא שחשב שלא נכון לתלות בזה כיוון שכבר יצא ידי חובה, אז מה שייך 'תלה ולא מצא'
מה שאני הבנתי זה, 
כיון שיש ג' סיבות ליסורים בכלל, יסורי כפרה, קנין מתנת תורה ע"י יסורין, ויסורין של אהבה,
הרוב הוא יסורי כפרה, פחות מזה הוא בגלל קנין תורה, והמיעוט הוא יסורי אהבה,

ולכן אמר, שכשאדם יש לו יסורין, סדר הדברים הוא, קודם כל יפשפש במעשיו, שזה בד"כ הסיבה ע"פ רוב, יסורי כפרה.
פשפש ולא מצא, יתלה את סיבת יסוריו בסיבה השניה, שהיסורין אינן כלל לכפרה אלא כדי שיבא לקנין ת"ת עי"ז. 
ואם לא מצא שחסר לו בשלמות התורה, והיינו ע"י שגם אחרי שלומד בהתמדה עדיין אין יסורין בדילין הימנו, אזי בידוע שהסיבה ליסוריו היא הסיבה האחרונה שהיא רק במיעוט המקרים, יסורין של אהבה.

כמדומה, שלשון 'יתלה' מתאים כאן, שהכונה לתלות בסיבה אחרת לגמרי. אולם לשון יפשפש שייך רק לפשפוש במעשים אם יש עבירה בידיו לצורך תשובה וכפרה.
 

ayedavid

משתמש ותיק
ayedavid אמר:
אולי שתלה והתחזק בלימוד תורה, והמשיכו הייסורים

יואל נהרי אמר:
אתה צודק, אבל עדיין הלשון 'ולא מצא' דחוק לכאו' בפשוטו.

יואל נהרי אמר:
ואם לא מצא שחסר לו בשלמות התורה, והיינו ע"י שלומד בהתמדה ועדיין אין יסורין בדילין הימנו


אני לא מצליח להבין את ההבדל
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
פותח הנושא
אתה צודק, התכוונתי בעיקר ללשון 'יתלה' בשונה מלשון 'יפשפש' כפי שאתה שאלת, וכמדומה שלדבריי זה מובן הרבה יותר כפי שפירשתי.

ובכ"א עיקר הסתמכותי כפי שכבר חזרתי כ"פ היא על לשון רש"י שנראה בבירור שאין מדובר מצד העבירה אלא שיסורין הן חלק ממה שמביאין אותו לתלמוד תורה.

ועוד, שפשטות לשון 'ולא מצא' [קמא] הוא שאכן אין בידו פגם במעשיו, ולא רק שהוא לא הצליח למצוא. [כמובן שאפשר להתווכח ע"ז, אבל כמדומני שכך מבין כל קורא ישר, לא מצא, כי אין. [אין כלום כי לא היה כלום..].

אין לי בעיה עם עוד פירושים, אבל לי נדמה שפשטות לשון רש"י מורה כפי שאני פירשתי, ותל"מ.
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
פותח הנושא
ayedavid אמר:
ayedavid אמר:
אולי שתלה והתחזק בלימוד תורה, והמשיכו הייסורים
 
יואל נהרי אמר:
אתה צודק, אבל עדיין הלשון 'ולא מצא' דחוק לכאו' בפשוטו.
 
יואל נהרי אמר:
ואם לא מצא שחסר לו בשלמות התורה, והיינו ע"י שלומד בהתמדה ועדיין אין יסורין בדילין הימנו


אני לא מצליח להבין את ההבדל
הצלחת קצת לבלבל אותי, אבל גם בהודעתי הראשונה כשכתבתי לך שלשון 'לא מצא' דחוק התכוונתי ל'לא מצא' קמא, שעדיין גם אם תיישב כדבריך לעיל עדיין נשאר קושי אחר - 'לא מצא' קמא. ומזה לא חזרתי בי, כפי שהוספתי בהודעה הקודמת.
לענין 'לא מצא' בתרא אכן אין הבדל בינינו, וכנ"ל.
 
 

מכון קול יוסף

משתמש ותיק
עפר ואפר אמר:
ציטוט הרב מבריסק (בענוותנותו בסוף ימיו כשסבל מכאובים נוראים ה"י) אמר שהפשט בגמ' שזה מידה כנגד מידה:
"ליגן ווילט איר? ליג מיט יסורים!"
תרגום?
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
פותח הנושא
ayedavid אמר:
אני לא מבין מה קשה ב'לא מצא' קמא?
הוספתי את זה בהודעה האחרונה [בעריכה], שפשטות לשון 'לא מצא' הוא לא שלא הצליח למצוא, אלא שאכן אין פגם במעשיו, כך נראה לי. הוספתי שאפשר להתווכח ע"ז אבל זה הפשטות.
 
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
פותח הנושא
מכון קול יוסף אמר:
עפר ואפר אמר:
ציטוט הרב מבריסק (בענוותנותו בסוף ימיו כשסבל מכאובים נוראים ה"י) אמר שהפשט בגמ' שזה מידה כנגד מידה:
"ליגן ווילט איר? ליג מיט יסורים!"
תרגום?
רצונך להתבטל ולשכב במטה? תשכב עם יסורים!
כונתו כנראה: הרי התבטלת כבר בלי סיבה, אז תתבטל כבר בגלל יסורים.
 
 

מיקי

משתמש רגיל
יואל נהרי אמר:
היכן הם דברי רבא אלו ?
ayedavid אמר:
ולי כוונתו לר' יוחנן כמה שורות למעלה
אכן כוונתי הייתה לדברי ר' יוחנן, מה לעשות שכשאני מגיב פה בפורום אין גמרא פתוחה מול עיני, ואני כותב מהזיכרון, ואולי צריך שיהיה כאן כל יום קישור לדף הנלמד.
 

אוי טאטע זיסער

משתמש ותיק
מעניין שעדיין לא הובא כאן הפירוש שהוזכר בכמה ספרים.
שביטול תורה אינו שביטל זמנו בדברים אחרים ולא עסק כלל בתורה.
אלא ביטול תורה הוא שעסק בתורה, אבל לא השקיע את עצמו כולו בד''ת, ולמשל אם יכול ללמוד בעיון ולמד מקופיא, זהו הנקרא ביטול תורה, וזה אכן קשה יותר למצוא היכן עשה זאת.
(נ.ב. כמובן שיש זמנים שבהם צריך ללמוד דווקא דברים קלים, ולא ללמוד בעיון, אבל זהו מצרכי הלימוד בעיון. אבל אם לומד שלא בעיון, כי סתם מתעצל, זהו הנקרא ביטול תורה).
כי לולא זה, הוא דברים בטלים, ולא קשור דווקא לביטול 'תורה', ולהנ''ל, זהו ביטול ה'תורה' עצמה, ודו''ק.
 

בשלמא

משתמש ותיק
בר מצוה אמר:
HaimL אמר:
קראתי פעם סיפור על אחר הצדיקים של החסידות, שאמר כך. פשפש ולא מצא, יתלה, את זה שלא מצא, בביטול תורה. סתם חשבתי להזכיר את זה, זה לא הפשט, אבל זאת מליצה נאה.
אינני יודע על איזה צדיק של החסידות מספרים את זה, אבל זה כתוב באמרי נעם להגר"א.
מובא בספה"ק רב ייבי (תקנ"ב) ששמע פי' זה.
עם כל הכבוד לטובי העין האמרי נועם נדפס בתרנ"ט. 
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
אלימלך אמר:
הגם שהוא אינו זוכר
נראה לך שיש מישהו ש"אינו זוכר" שעבר על ביטול תורה? אתמהה.
ואולי הפשט הוא שהיצה"ר "משכח" ממנו את עבירת הביטול תורה, [וכל פעם שבא להצביע על איזה ביטול תורה, היצה"ר מלמדהו כל מיני לומדות שאין זה נחשב ביטול תורה, וכידוע], כדי שלא יתחזק בלימוד תורה מחמת היסורים שבאו עליו, שהרי זה הנשק הכי חזק נגד היצה"ר.
 

ישר א-ל

משתמש ותיק
מצאתי בשער הגמול, נ"ל אות קיז


למדנו מהם ז"ל שיסורין באין תחלה על מעשיו הרעים של אדם, והן עבירות של לא תעשה שהדין נותן שיענש עליהם, לפיכך כשרואה שיסורין באין עליו ראוי לו לפשפש במעשיו ולחזור מהן בתשובה, וזהו שנאמר נחפשה דרכינו ונחקורה ונשובה עד ה', ופעמים שיסורין באין על בטול תורה, וכן כיוצא בזה והן בטולי מצות עשה, כמו שאמר רב קטינא (מנחות מ"א א') למלאך שנתגלה לו וכי ענשיתו אעשה, וא"ל אין בעידן ריתחא ענשינן.
 
חלק עליון תַחתִית