נתן הבבלי אמר:ברכות נח ב ת"ר ראה בריות טובות וכו אומר ברוך שככה לו בעולמו, אדם נאה מאוד שרואה עצמו במראה, האם יכול לברך ברכה זאת על עצמו?
יונה בן יעקב אמר:אפשר לדעת מה הפרמטרים של אדם נאה?
יונה בן יעקב אמר:איך אדם יכול להיות אובייקטיבי על עצמו?
[למה הוא לא שאל את זה על אדם אחר שרואה דרך מראה? ומ"מ אין נפק"מ לעומק בהערה זו.]
אולי גם יברך "שחלק מחכמתו ליראיו"?נתן הבבלי אמר:אדם נאה מאוד שרואה עצמו במראה, האם יכול לברך ברכה זאת על עצמו?
דברי הראב"ד לכאו' סותרים את עצמם שבתחילה כתב הגדרה מה נחשב נאה (נאים וגבוהים שהנפש נהנית מהם) וסיים שאין הדברים אלא לפי הנאתם וקצ"ע,נדיב לב אמר:יונה בן יעקב אמר:אפשר לדעת מה הפרמטרים של אדם נאה?
בספר המאורות (ברכות נח:): כתב הראב"ד, דוקא פעם ראשונה שהשינוי עליו חידוש גדול. וכן בריות טובות, שהם אנשים נאים וגבוהים שהנפש נהנית מהם ואפילו על גויים, פעם ראשונה שיראה אותם מברך עליהם לא יותר, לא עליהם ולא על אחרים אלא אם כן ראה נאים מהם. ואל תתמה, שאין הדברים אלא לפי הנאתם. הלא תראה כי חלקו בין אתא מיטרא טובא להיכא דאתא פורתא, ובין חזא מיחזא להיכא דשמע מישמע, ובין דאית ליה שותפא ובין דלית ליה. וכן אני אומר בהרואה קברי ישראל וקברי אומות העולם, אינו מברך עליהם אלא פעם ראשונה, אבל אומר הוא על אחרים. ע"כ. וכנ"ל הביא בשם הראב"ד בספר הבתים (ברכות שער יג) וכך פסק בשו"ע הנ"ל כד' הראב"ד.
על פניו נראה שא"ז סתירה, דמ"ש שאין הדברים אלא לפי הנאתם קאי על סוף דבריו, שאינו מברך אלא פעם ראשונה שרואה ולא יותר, אא"כ ראה נאים מהם. וכ"מ מהמשך דבריו לענין הרואה קברי ישראל.יהודי רציני אמר:דברי הראב"ד לכאו' סותרים את עצמם שבתחילה כתב הגדרה מה נחשב נאה (נאים וגבוהים שהנפש נהנית מהם) וסיים שאין הדברים אלא לפי הנאתם וקצ"ע,
סלח לי, אבל הייתי מציע לך לצאת לאיזה טיול, בשביל ההתאווררות, אתה יודע.... לנשום אויר קצת...יונה בן יעקב אמר:אפשר לדעת מה הפרמטרים של אדם נאה?
זו בדיוק היתה השאלה, שההגדרה בריש דבריו אינה מובנת דמה שייך להגדיר נוי וכמו שהבנתי מהדוגמא של שמנים, דלכאו' הכל בעיני המתבונן או לפי המוסכמות באותו מקום ואותו דור.רז בן ציון אמר:על פניו נראה שא"ז סתירה, דמ"ש שאין הדברים אלא לפי הנאתם קאי על סוף דבריו, שאינו מברך אלא פעם ראשונה שרואה ולא יותר, אא"כ ראה נאים מהם. וכ"מ מהמשך דבריו לענין הרואה קברי ישראל.יהודי רציני אמר:דברי הראב"ד לכאו' סותרים את עצמם שבתחילה כתב הגדרה מה נחשב נאה (נאים וגבוהים שהנפש נהנית מהם) וסיים שאין הדברים אלא לפי הנאתם וקצ"ע,
אבל בגדר אדם נאה נשאר כמ"ש בתחילה.
יתכן.יהודי רציני אמר:ההגדרה בריש דבריו אינה מובנת
לגבי מראה הרוצה להחמיר יחמיר אך אין בזמננו אין מה לדון אם זה מותר או אסור (כמבו' ביו"ד קנ"ו שלרמ"א שרי במקום שכך מנהג האנשים וכתב הגר"א דמ"מ החברים יחמירו וכן השו"ע שכתב לאסור מודה דלצורך [לא לנוי] שרי).בן טובים אמר:עד שאתם מדברים בסוגיא זו אולי נבוא ונדון האם בכלל מותר להביט במראה.
לגבי מקום התפילין ידוע מה שכתב הדברי חיים שזה מנהג בורות. אמנם בילקוט אוהב ישראל מובא שלהצדיק מאפטא היו ב' מראות - לרש"י ולר"ת.
בן טובים אמר:עד שאתם מדברים בסוגיא זו אולי נבוא ונדון האם בכלל מותר להביט במראה.
לגבי מקום התפילין ידוע מה שכתב הדברי חיים שזה מנהג בורות. אמנם בילקוט אוהב ישראל מובא שלהצדיק מאפטא היו ב' מראות - לרש"י ולר"ת.
כלפי ליא אמר:צדיקי רוז'ין זיע"א לא יצאו מפתח ביתם בלא להסתדר מול המראה קודם לכן, וידוע המעשה הנורא שהאביר יעקב זי"ע נעמד מול המראה לסדר את העניבה ואת מראהו לפני שיצא להלוויית זוגתו הרבנית שהיתה כל עולמו, והפליאו גדולי ישראל עובדה זו בהיותו מוח שליט על הלב
נתן הבבלי אמר:ברכות נח ב ת"ר ראה בריות טובות וכו אומר ברוך שככה לו בעולמו, אדם נאה מאוד שרואה עצמו במראה, האם יכול לברך ברכה זאת על עצמו?
אבינועם אמר:סלח לי, אבל הייתי מציע לך לצאת לאיזה טיול, בשביל ההתאווררות, אתה יודע.... לנשום אויר קצת...יונה בן יעקב אמר:אפשר לדעת מה הפרמטרים של אדם נאה?
ואם טרם הבנת למה, אז אשאל אותך בחזרה:
'מהם הפרמטרים של מאכל טעים'? (?)
עה"פ רחל היתה יפת תאר ויפת מראה, מצאנו כמה פירושים:בן טובים אמר:יופי הוא תוצאה של מספר דברים שנמצאים בסדר מסויים.
יואל נהרי אמר:ואם מסתכל במראה ורואה קוף, שמא יברך משנה הבריות ?..
רז בן ציון אמר:אולי גם יברך "שחלק מחכמתו ליראיו"?נתן הבבלי אמר:אדם נאה מאוד שרואה עצמו במראה, האם יכול לברך ברכה זאת על עצמו?
מה הקשר טיולאבינועם אמר:סלח לי, אבל הייתי מציע לך לצאת לאיזה טיול, בשביל ההתאווררות, אתה יודע.... לנשום אויר קצת...יונה בן יעקב אמר:אפשר לדעת מה הפרמטרים של אדם נאה?
ואם טרם הבנת למה, אז אשאל אותך בחזרה:
'מהם הפרמטרים של מאכל טעים'? (?)
8נתן הבבלי אמר:מה הקשר טיול
הפוסקים נחתו לברר ולבאר זה.
נדיב לב אמר:נתן הבבלי אמר:ברכות נח ב ת"ר ראה בריות טובות וכו אומר ברוך שככה לו בעולמו, אדם נאה מאוד שרואה עצמו במראה, האם יכול לברך ברכה זאת על עצמו?
בהסתכלות דרך מראה, בלאו הכי יש לדון אם חשיבא ראיה. ויש בזה אשכול בפורום. כמו"כ כל השאלה דווקא כשלא בירך ברכה זו על אדם אחר, דאל"כ התנאי לברך שוב, הוא דווקא אם נאה הוא ממנה כמבואר בשו"ע סימן רכה ס"י. ובגוף השאלה נראה לומר, שכל ענין ברכות הראיה מחמת הרגש והתפעלות של הבריאה על כל מרכיביה, ומראה האדם עצמו לכשעצמו לא שייך בענין זה
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=8&t=8157&start=30#p109985