על מה חוזר 'מיום הראשון עד יום השביעי'

חזק וברוך

משתמש ותיק
שִׁבְעַת יָמִים מַצּוֹת תֹּאכֵלוּ אַךְ בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן תַּשְׁבִּיתוּ שְּׂאֹר מִבָּתֵּיכֶם כִּי כָּל אֹכֵל חָמֵץ וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מִיִּשְׂרָאֵל מִיּוֹם הָרִאשֹׁן עַד יוֹם הַשְּׁבִעִי:
סוף הפסוק אומר דרשוני, שהלא ודאי אין הכוונה שנכרתה הנפש רק שבעת ימים ['וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מִיִּשְׂרָאֵל רק מִיּוֹם הָרִאשֹׁן עַד יוֹם הַשְּׁבִעִי'], ופשיטא שחוזר על לפניו.
וראיתי בראב"ע שחיברו עם 'כל אוכל חמץ', אך לכאורה קשה לפ"ז למה לא נכתב כסדר: כי כל אוכל חמץ מיום הראשון עד יום השביעי - ונכרתה הנפש ההיא מישראל.
לכן נ"ל שמוטב לפרשו אדלעיל על מצוות ההשבתה, שהחמץ יהיה מושבת מיום הראשון עד היום השביעי. ו'כל אוכל חמץ וגו' מישראל' הוא מאמר מוסגר של נתינת טעם.
שִׁבְעַת יָמִים מַצּוֹת תֹּאכֵלוּ אַךְ בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן תַּשְׁבִּיתוּ שְּׂאֹר מִבָּתֵּיכֶם [ולמה? כִּי כָּל אֹכֵל חָמֵץ וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מִיִּשְׂרָאֵל], ויהיה מושבת מִיּוֹם הָרִאשֹׁן עַד יוֹם הַשְּׁבִעִי:
 

יהודי רציני

משתמש ותיק
ישנו עלון נפלא לבעלי קריאה מדקדקים אשר בשם תורת הקורא יכונה וז"ל בענין הנ"ל-

יש להקפיד להטעים היטב את הזקף שבתיבת מישראל שהוא ניגון מפסיק יותר מהרביע שבתיבת חמץ שאם לא יטעים כראוי ישמע שלא מפורש מתי אוכל חמץ וכן ישמע שהזמן בו תכרת הנפש הוא בין היום הראשון לשביעי בעוד שפירושו שנפש האוכלת חמץ בין היום הראשון ליום השביעי עונשה כרת.

לעצם הפשט, נראה לי שכיון שהראשון דאך ביום הראשון קאי אערב יו"ט (יד ניסן) ואילו מיום הראשון עד יום השביעי קאי אשבעת ימי הפסח קשה לפרש כפירושך הנ"ל, ולכן צ"ל כמו שפירש האבן עזרא (שלא מצאתי איה הוא).
 

חזק וברוך

משתמש ותיק
פותח הנושא
יהודי רציני אמר:
לעצם הפשט, נראה לי שכיון שהראשון דאך ביום הראשון קאי אערב יו"ט (יד ניסן) ואילו מיום הראשון עד יום השביעי קאי אשבעת ימי הפסח קשה לפרש כפירושך הנ"ל, ולכן צ"ל כמו שפירש האבן עזרא (שלא מצאתי איה הוא).
אבן עזרא - הפירוש הקצר שמות פרשת בא פרק יב פסוק טו
(טו) ביום הראשון - דבק עם כל אוכל חמץ, ואם הוא רחוק, ותחלת יום הראשון - כאשר פירש: בארבעה עשר יום לחדש בערב (יח).
 
 

חזק וברוך

משתמש ותיק
פותח הנושא
יהודי רציני אמר:
לעצם הפשט, נראה לי שכיון שהראשון דאך ביום הראשון קאי אערב יו"ט (יד ניסן) ואילו מיום הראשון עד יום השביעי קאי אשבעת ימי הפסח קשה לפרש כפירושך הנ"ל,
זה בלא"ה קשה, אם כי לפירושי קצת יותר דחוק.
 

יהודי רציני

משתמש ותיק
אם נאמר כאשר פירשו התרגומים דאך ביום הראשון קאי אמצות ביטול ומיום הראשון עד יום השביעי קאי אאיסור אכילת חמץ לכאו' לק"מ.
 
חלק עליון תַחתִית