לקרוא ק"ש עם הנץ החמה

שלומי טויסיג

משתמש ותיק
בתקופות מסוימות בשנה, כאשר שעת הנץ החמה מתאחרת עד זמן הקימה למנין שבישיבה, ראוי להחמיר לקרוא קריאת שמע מעט לפני הנץ החמה, כיון שלדעת כמה ראשונים הוא עיקר זמנה של ק"ש, וכ"כ בשו"ע הרב סי' נ"ח סעיף ד'. והוסיף שראוי להחמיר לקרוא אפילו אם אין עליו כעת ציצית ותפילין (אמנם בכה"ח סי' נ"ח סק"ח בסופו מחמיר בכך שלא לקרוא פרשה ראשונה כולה בלא תפילין עיי"ש, אך גם הוא מתיר לקרוא פסוק ראשון ובשכמל"ו בלא תפילין). וכ"כ הגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א בשו"ת תשובות והנהגות (ח"א סימן נ"ג, ח"ד סי' כ"ד וח"ג סי' כ"ז) שראוי להחמיר בכך, והביא שכן נהג האדר"ת זצ"ל. וכך שהוא עצמו נוהג גם להוסיף אח"כ "ממצרים גאלתנו וכו' כל בכוריהם הרגת ובכורך גאלת וים סוף בקעת" משום שלדעת הירושלמי ראוי להזכיר מכת בכורות וקריעת ים סוף ויציאת מצרים סמוך לק"ש, עי"ש.
ואמנם בשו"ת מנח"י (ח"ט סי' י') כתב שלדעת הגר"א אין נכון לצאת יד"ח ק"ש בלא ברכותיה.
וכתב באשי ישראל (פי"ח הערה ד') בשם הגרש"ז אויערבאך זצ"ל, שמש"ה יתנה ויאמר שאם מעיקר הדין שצריך לקרוא ק"ש לפני הנץ, הרי הוא קורא לשם ק"ש, ואם לאו יהיה כקורא בתורה, ובכך יצא מכל ספק.
ועיי"ש בתשובות והנהגות שלפי השיטות שאין תנאי במצוות, יוסיף בתנאו שכל זה הוא על הצד שמועיל תנאי.
 

צמאה לך נפשי

משתמש חדש
הסטייפלר היה אומר לבחורים שיקראו ק"ש לפני הנה"ח והגרח"ק אומר שיתפללו ג"כ, וטעמו לזה שיתכן שכך שמע מהחזו"א.
 
חלק עליון תַחתִית