כל כבודה בת מלך פנימה

שואל ומשיב

משתמש ותיק
עירובין ק:
''עשר קללות נתקללה חוה וכו' וחבושה בבית האסורין'' ופירש''י "כל כבודה בת מלך פנימה''
האם כל כבודה הוא קללה, או שההיפך כיאה לבת מלך שלא תסתובב בשווקים כהמון העם הפשוטים [כמו שחשבתי עד שלמדתי]?
 

יעבץ

משתמש ותיק
יתכן כמ"ש המהרש"א שם בעניין אחר אע"פ שזוהי מידה טובה מכ"מ חשיב לה בהדי קללות. וה"ה בזה שאכן זוהי מידה טובה כמו שחשבת, אך אין זה סותר שיש כאן צד קללה. וא"ת וכי נוספה בה מעלה דבת מלך אחר החטא, יתכן דלהיפך קודם החטא הייתה במעלה של שר ואדון שיוצא לנהל עסקיו. וממילא האי מעליותא דבת מלך ירידה הוא לה. ועדיין במצב זה יש שבח שיושבת בביתה ולא פעם בחוץ פעם ברחובות.
 

שלום עולם

משתמש ותיק
שואל ומשיב אמר:
עירובין ק:
''עשר קללות נתקללה חוה וכו' וחבושה בבית האסורין'' ופירש''י "כל כבודה בת מלך פנימה''
האם כל כבודה הוא קללה, או שההיפך כיאה לבת מלך שלא תסתובב בשווקים כהמון העם הפשוטים [כמו שחשבתי עד שלמדתי]?

על כאלה שאלות יש בד"כ תשובות בסגנות חסידי
 

אלימלך

משתמש ותיק
נראה שודאי המצב התקין שתוכל להסתובב בחוץ, אבל מאחר וחטאו הענישם הקב"ה שנכנס בהם היצה"ר, ומשום כך היא צריכה להישאר בבית. נמצא שעתה אחרי שיש יצה"ר, הישארותה בבית זו כבודה ומעלתה.
 
חלק עליון תַחתִית