האם מצאנו את השם 'יהודית' בדורות שלפנים

אוריאל

משתמש ותיק
כחלק מכתיבה על השם 'יהודית' [כפי הידוע היתה יהודית בת בארי אשת עשיו, אך מבואר ברש"י עה"ת ששמה האמיתי היה אהליבמה. ומאידך מצאנו יהודית צדקת בתו של יוחנן כהן גדול שעשתה הנס בחנוכה, וכן ביבמות סה: דביתהו דרבי חייא], אני מחפש שמות של נשים/אשת ת"ח בדורות שלפנים, דורות הראשונים או האחרונים, שנקראו בשם זה.
אין המדובר על דורינו זה או במאה השנים האחרונות,
אלא לפני כן. אשמח למידע אם יש למישהו.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
אוריאל אמר:
כחלק מכתיבה על השם 'יהודית' [כפי הידוע היתה יהודית בת בארי אשת עשיו, אך מבואר ברש"י עה"ת ששמה האמיתי היה אהליבמה. ומאידך מצאנו יהודית צדקת בתו של יוחנן כהן גדול שעשתה הנס בחנוכה, וכן ביבמות סה: דביתהו דרבי חייא], אני מחפש שמות של נשים/אשת ת"ח בדורות שלפנים, דורות הראשונים או האחרונים, שנקראו בשם זה.
אין המדובר על דורינו זה או במאה השנים האחרונות,
אלא לפני כן. אשמח למידע אם יש למישהו.


מרן הגר"ח בספר טעמא דקרא משלי ובעיקר באגרת ששלח לגאון אחד [הודפס באגרות וכתבים עמוד רח] מעיר על שם יהודית מהגמ' יבמות סה: שהייתה קרויה אשת ר' חייא, וכן יהודית דנס חנוכה המוזכר ברמ"א סימן תר"ע ואיך קראוה יהודית והוא שם אשת רשע. ומביא בשם תוס' ישנים יומא לח: שהעירו על שם ישמעאל ותירצו דחזר בתשובה.
ומביא ליישב בשם החיד"א שאם השם נאה ואין מכוונים כלל לשם הרשע אין קפידא לקרוא. ושוב כותב באגרת אות ב לסייג וז"ל: אמנם כ"ז בדורות הראשונים בזמן כתבי הקדש אבל בדורנו אין לנו וכמו דאמרו בבראשית רבה וכו' ובדורנו חלילה לסמוך ע"ז ולקרות בשם רשעים אפילו אם זה שם יפה". ומציין עוד מדברי התוס' כתובות תוס' הרא"ש והריטב"א.

וממילא אם נמצא בדורות מאוחרים אשת ת"ח גדול הקרויה בשם יהודית הרי נמצא סותר לחילוק הגר"ח ובהכרח כתי' החיד"א דבכל גוונא שהשם יפה אין קפידא לקרוא בשמו.
 

בחור צעיר

משתמש ותיק
רק רציתי להעיר כי השם יהודית המוכר כל כך מסיפורי חנוכה הוא בעייתי מאד, כי כל מעשה יהודית מקורו אינו ברור כ"כ, ומקורו העיקרי מכתבי הקדש שלקחו להם הנוצרים המכונים תרגום השבעים והמקור העברי לו הם טוענים אבד, והסיפור עצמו מבולבל לגמרי והוא מתאר תיאור שר צבא אשורי של מלך בשם נבוכד נצר היושב בנינוה ובא לכבוש עיר מסויימת בארץ ישראל והדברים תמוהים ורבות נתחבטו בנסיון לישב אותם.
ואמנם מימי הגאונים ששבו ותורגמו כתבי הנוצרים ללשון הקודש חזרו הדברים לידי ישראל והשאילתות כבר מביא את המעשה ועדיין עיקרו צ"ע.
לא קשור לכאן רק הוזכר יהודית והגבתי.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
הרבנית יהודית אשת הגאון רבי צבי הירש אב"ד לבוב שנת תקנ"ח

a_ignore_q_80_w_1000_c_limit_1.jpg
 
בחור צעיר אמר:
רק רציתי להעיר כי השם יהודית המוכר כל כך מסיפורי חנוכה הוא בעייתי מאד, כי כל מעשה יהודית מקורו אינו ברור כ"כ, ומקורו העיקרי מכתבי הקדש שלקחו להם הנוצרים המכונים תרגום השבעים והמקור העברי לו הם טוענים אבד, והסיפור עצמו מבולבל לגמרי והוא מתאר תיאור שר צבא אשורי של מלך בשם נבוכד נצר היושב בנינוה ובא לכבוש עיר מסויימת בארץ ישראל והדברים תמוהים ורבות נתחבטו בנסיון לישב אותם.
ואמנם מימי הגאונים ששבו ותורגמו כתבי הנוצרים ללשון הקודש חזרו הדברים לידי ישראל והשאילתות כבר מביא את המעשה ועדיין עיקרו צ"ע.
לא קשור לכאן רק הוזכר יהודית והגבתי.
דברים בטלים, מעשה יהודית הוזכר ברמ"א https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=24&t=10279#p137828
 
בחור צעיר אמר:
יהודית דביתהו דרבי חייא, יבמות סה וקידושין יב'
הוזכר בהודעה הראשונה
 
א. ל. חנן אמר:
מעשה יהודית דחנוכה.
הוזכר בהודעה הראשונה

אוריאל אמר:
כחלק מכתיבה על השם 'יהודית' [כפי הידוע היתה יהודית בת בארי אשת עשיו, אך מבואר ברש"י עה"ת ששמה האמיתי היה אהליבמה. ומאידך מצאנו יהודית צדקת בתו של יוחנן כהן גדול שעשתה הנס בחנוכה, וכן ביבמות סה: דביתהו דרבי חייא], אני מחפש שמות של נשים/אשת ת"ח בדורות שלפנים, דורות הראשונים או האחרונים, שנקראו בשם זה.
אין המדובר על דורינו זה או במאה השנים האחרונות,
אלא לפני כן. אשמח למידע אם יש למישהו.
 
 

בחור צעיר

משתמש ותיק
עקביא בן מהלל אומר אמר:
בחור צעיר אמר:
רק רציתי להעיר כי השם יהודית המוכר כל כך מסיפורי חנוכה הוא בעייתי מאד, כי כל מעשה יהודית מקורו אינו ברור כ"כ, ומקורו העיקרי מכתבי הקדש שלקחו להם הנוצרים המכונים תרגום השבעים והמקור העברי לו הם טוענים אבד, והסיפור עצמו מבולבל לגמרי והוא מתאר תיאור שר צבא אשורי של מלך בשם נבוכד נצר היושב בנינוה ובא לכבוש עיר מסויימת בארץ ישראל והדברים תמוהים ורבות נתחבטו בנסיון לישב אותם.
ואמנם מימי הגאונים ששבו ותורגמו כתבי הנוצרים ללשון הקודש חזרו הדברים לידי ישראל והשאילתות כבר מביא את המעשה ועדיין עיקרו צ"ע.
לא קשור לכאן רק הוזכר יהודית והגבתי.
דברים בטלים, מעשה יהודית הוזכר ברמ"א https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=24&t=10279#p137828
????  !!!
כבר הזכרתי כי כבר בימי הגאונים המעשה חזר לישראל אבל אנו יודעים שמקורו מתרגום השבעים שהוחזק בידי הנוצרים ושם מופיע מעשה מוזר ומשובש שעכ"פ קשרו למעשה החנוכה כמעט אינו קיים.
 

HaimL

משתמש ותיק
בחור צעיר אמר:
עקביא בן מהלל אומר אמר:
בחור צעיר אמר:
רק רציתי להעיר כי השם יהודית המוכר כל כך מסיפורי חנוכה הוא בעייתי מאד, כי כל מעשה יהודית מקורו אינו ברור כ"כ, ומקורו העיקרי מכתבי הקדש שלקחו להם הנוצרים המכונים תרגום השבעים והמקור העברי לו הם טוענים אבד, והסיפור עצמו מבולבל לגמרי והוא מתאר תיאור שר צבא אשורי של מלך בשם נבוכד נצר היושב בנינוה ובא לכבוש עיר מסויימת בארץ ישראל והדברים תמוהים ורבות נתחבטו בנסיון לישב אותם.
ואמנם מימי הגאונים ששבו ותורגמו כתבי הנוצרים ללשון הקודש חזרו הדברים לידי ישראל והשאילתות כבר מביא את המעשה ועדיין עיקרו צ"ע.
לא קשור לכאן רק הוזכר יהודית והגבתי.
דברים בטלים, מעשה יהודית הוזכר ברמ"א https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=24&t=10279#p137828
????  !!!
כבר הזכרתי כי כבר בימי הגאונים המעשה חזר לישראל אבל אנו יודעים שמקורו מתרגום השבעים שהוחזק בידי הנוצרים ושם מופיע מעשה מוזר ומשובש שעכ"פ קשרו למעשה החנוכה כמעט אינו קיים.
אני פשוט נפעם, כיצד אנשים מרשים לעצמם להכלים כותבים אחרים. אבל, סוף כל גאווה - שפלות. לענייננו, אתה צודק, ויש רבים, וגם טובים, שערערו על המעשה (על העובדות ההיסטוריות לא על ההלכה הנגזרת ממנו)
 
 

אבר כיונה

משתמש ותיק
ראה ספורנו בראשית כט, לה:
"על כן קראה שמו יהודה. שיש בזה השם אותיות השם הנכבד, ועם זה לשון ההודאה. ונראה שהיו כל אלה שמות של קדמונים, כמו שמצינו קודם לזה יהודית בת בארי, וכן שמואל בן עמיהוד קודם לשמואל הנביא, והיו בוחרים מהשמות הקודמים את הנופלים על הלשון המאורע".

והובא בחידושי הרש"ש על בראשית רבה (עא, ג).
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
בחור צעיר אמר:
עקביא בן מהלל אומר אמר:
בחור צעיר אמר:
רק רציתי להעיר כי השם יהודית המוכר כל כך מסיפורי חנוכה הוא בעייתי מאד, כי כל מעשה יהודית מקורו אינו ברור כ"כ, ומקורו העיקרי מכתבי הקדש שלקחו להם הנוצרים המכונים תרגום השבעים והמקור העברי לו הם טוענים אבד, והסיפור עצמו מבולבל לגמרי והוא מתאר תיאור שר צבא אשורי של מלך בשם נבוכד נצר היושב בנינוה ובא לכבוש עיר מסויימת בארץ ישראל והדברים תמוהים ורבות נתחבטו בנסיון לישב אותם.
ואמנם מימי הגאונים ששבו ותורגמו כתבי הנוצרים ללשון הקודש חזרו הדברים לידי ישראל והשאילתות כבר מביא את המעשה ועדיין עיקרו צ"ע.
לא קשור לכאן רק הוזכר יהודית והגבתי.
דברים בטלים, מעשה יהודית הוזכר ברמ"א https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=24&t=10279#p137828
????  !!!
כבר הזכרתי כי כבר בימי הגאונים המעשה חזר לישראל אבל אנו יודעים שמקורו מתרגום השבעים שהוחזק בידי הנוצרים ושם מופיע מעשה מוזר ומשובש שעכ"פ קשרו למעשה החנוכה כמעט אינו קיים.

ומהגאונים עד הנה, כולל הרמ''א, לא היה מי שעמד על הטעות !
 

בחור צעיר

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
ומהגאונים עד הנה, כולל הרמ''א, לא היה מי שעמד על הטעות !
זו שאלה קשה מאד,
אבל ככל הידוע המקור הנוצרי לא היה נגלה לרבותינו כי היה כתוב ביוונית או בלטינית.
מכל מקום אלו הם הנתונים לפנינו בדבר מקורו של המעשה.
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
ע''ז אומרים:
הקושיא טובה בהרבה מהתירוץ.
אני מעדיף להשאר עם מסורת הגאונים ועם הרמ''א, ולשנן את ה'טעות' שוב ושוב !
 

בחור צעיר

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
ע''ז אומרים:
הקושיא טובה בהרבה מהתירוץ.
אני מעדיף להשאר עם מסורת הגאונים ועם הרמ''א, ולשנן את ה'טעות' שוב ושוב !
לא זכיתי להבין למה כבודו מייחס לי את התירוץ, הלא אני בקושייתי עומד.
וזכותך לשנן כל טעות כמה שתרצה. 
רק נסה נא לחשוב מה היה אומר הרמ"א אילו היה נתקל בטעות שהשתרשה בעם ישראל והיו מוכיחים לו שמקורה בשיבוש, האם היה מתקן אותו, או שהיה אומר מסורת ישראל קודש קדשים וחזקה על עם ישראל שאינו טועה ועוד כיו"ב.
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
אם הרמ''א היה קובע שזה טעות לא היתה לי שום בעיה...
הבעיה היא כשבחור צעיר אומר שלרמ''א היתה טעות...
 

חיים ושלום

משתמש ותיק
להגיד שהרמ"א כתב דברים שלא היו צריך לשבת ז' נקיים
ולא על סמך מחקרים
הרמ"א זו ראיה שמפריכה את המחקר ולא להפך
 

בחור צעיר

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
אם הרמ''א היה קובע שזה טעות לא היתה לי שום בעיה...
הבעיה היא כשבחור צעיר אומר שלרמ''א היתה טעות...
בחור צעיר לא אומר שלרמ"א היתה טעות, 
בחור צעיר פורס בפני כל מאמין את הנתונים,
והוא יעשה עמם כחפצו......     .
 
 

בחור צעיר

משתמש ותיק
אחר מחשבה, אני מקבל את גערת החברים כאן,
והאמת שהסקת מסקנות נחפזת בתחום היסטורי היא בעייתית, וודאי כאשר ניצבים מול מסורת מושרשת.
אבל הנתונים העומדים בפנינו הם כבדי משקל, לצורך העניין אעתיק קטעים רלוונטיים מן המכלול:
ספר יהודית הוא "ספר חיצוני" - ספר שלא נשמר בקאנון כתבי הקודש היהודיים. כיוון שכך לא נשמר הספר בשפתו המקורית - עברית, וכמעט אין לו זכר במסורות יהודיות קדומות, כגון מסורות חז"ל. עם זאת, העובדה שהספר תורגם ליוונית במסגרת תרגום השבעים ונשמר במסגרת האפוקריפה - קאנון כתבי הקודש הנוצריים, הביאה לכך שבימי הביניים חזרו מסורות ספר יהודית להופיע בכתב, הפעם ככל הנראה בהשפעת הנוסח הלטיני של הוולגטה - תרגום התנ"ך ללטינית שנעשה על ידי הירונימוס. מוכרות מסורות ימי ביניימיות רבות של הסיפור, אותן ניתן למצוא למשל ב"ספר יפה מהישועה", ב"חמדת ימים" וב"בית מדרש" של יעלינק. המסורות לעיתים מטעות כיוון שיש שינויים רבים בינן לבין הספר המקורי.

במסורות יהודיות נכרך הספר בסיפור חנוכה, כשנבוכדנצר 'הפך' לאנטיוכוס אפיפנס. יש הסוברים ששורש הדבר נעוץ בכך שהוולגטה תרגמה את כל הספר כאילו התרחש בתקופת החשמונאים והמסורת היהודית שקיבלה ממנה את הסיפור הושפעה ממנה. גדולי ישראל נחלקו בשאלה זו - היעב"ץ מפקפק על הייחוס לחנוכה, אך מיישב שרצו לערוך זכר למעשה יהודית, וסמכוהו לחג החנוכה. כדבריו כתבו גם בשלשלת הקבלה ובצמח דוד. לעומתם, רבי חיים אלעזר שפירא ממונקאטש תוקף בספרו "נימוקי אורח חיים" על כך שמפקפקים על דברי הראשונים שמצטטים את הסיפור בהקשר לחנוכה, וכן מפרשים את טעם חיוב הנשים בנר חנוכה, בשל זאת שהנס נעשה על ידן.
עד כאן מן המכלול ויש שם עוד דברים.
 

במבי

משתמש ותיק
אגב כבר ראיתי בספר מפורסם של אחד מהמחברים הנודעים מלפני כמה מאות שנים שמביא מקור מהספרות של הגוים שאע"פ שמוזכר בספר יונה שהעיר ננווה חזרה בתשובה והתבטלה הגזירה לאחר 40 שנה היא נחרבה והוא כותב שניכר שזה נכון וראיתי שהדבר נזכר במפורש באחד מספרי חז"ל כך שלא צריך להגיע למקורות הגויים אך עכ"פ משמע שאדם גדול יכול לאשר גם נתון שמגיע מספרות חיצונית ואע"פ שמסיבה כלשהיא הוא לא נכתב במקורותינו.


ולעניין המדובר באשכול, בספר דברי הימים א' בפרק ד' פסוק יח' כותב המלבי"ם ששם אשת כלב השלישית היה "היהודיה" (ומביא שביאר בפרק ב פסוק נב' שישנם שמות המתחילים בה')
 

HaimL

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
אם הרמ''א היה קובע שזה טעות לא היתה לי שום בעיה...
הבעיה היא כשבחור צעיר אומר שלרמ''א היתה טעות...
אותם אלה שאמרו שהמעשה הוא לא מדויק היסטורית הם לא בחורים צעירים, ואף אחד גם לא אמר שהרמ"א טעה (אולי הם כן אמרו, אבל זאת לא הנקודה). מסורת והלכה לחוד, והיסטוריה לחוד.
 
 

כותר

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
אוריאל אמר:
כחלק מכתיבה על השם 'יהודית' [כפי הידוע היתה יהודית בת בארי אשת עשיו, אך מבואר ברש"י עה"ת ששמה האמיתי היה אהליבמה. ומאידך מצאנו יהודית צדקת בתו של יוחנן כהן גדול שעשתה הנס בחנוכה, וכן ביבמות סה: דביתהו דרבי חייא], אני מחפש שמות של נשים/אשת ת"ח בדורות שלפנים, דורות הראשונים או האחרונים, שנקראו בשם זה.
אין המדובר על דורינו זה או במאה השנים האחרונות,
אלא לפני כן. אשמח למידע אם יש למישהו.


מרן הגר"ח בספר טעמא דקרא משלי ובעיקר באגרת ששלח לגאון אחד [הודפס באגרות וכתבים עמוד רח] מעיר על שם יהודית מהגמ' יבמות סה: שהייתה קרויה אשת ר' חייא, וכן יהודית דנס חנוכה המוזכר ברמ"א סימן תר"ע ואיך קראוה יהודית והוא שם אשת רשע. ומביא בשם תוס' ישנים יומא לח: שהעירו על שם ישמעאל ותירצו דחזר בתשובה.
ומביא ליישב בשם החיד"א שאם השם נאה ואין מכוונים כלל לשם הרשע אין קפידא לקרוא. ושוב כותב באגרת אות ב לסייג וז"ל: אמנם כ"ז בדורות הראשונים בזמן כתבי הקדש אבל בדורנו אין לנו וכמו דאמרו בבראשית רבה וכו' ובדורנו חלילה לסמוך ע"ז ולקרות בשם רשעים אפילו אם זה שם יפה". ומציין עוד מדברי התוס' כתובות תוס' הרא"ש והריטב"א.

וממילא אם נמצא בדורות מאוחרים אשת ת"ח גדול הקרויה בשם יהודית הרי נמצא סותר לחילוק הגר"ח ובהכרח כתי' החיד"א דבכל גוונא שהשם יפה אין קפידא לקרוא בשמו.



תירוץ הגר"ח הוא לתרץ את יהודית של הגמרא והרמ"א.
אבל אחרי שנקראו שתי נשים צדקניות בשם זה, שוב אין זה שם רק של רשעית.
 

יוסף ה'

משתמש ותיק
ציטוט מהמכלול https://www.hamichlol.org.il/%D7%A1%D7%A4%D7%A8_%D7%99%D7%94%D7%95%D7%93%D7%99%D7%AA

"במסורות יהודיות נכרך הספר בסיפור חנוכה[2], כשנבוכדנצר 'הפך' לאנטיוכוס אפיפנס. יש הסוברים ששורש הדבר נעוץ בכך שהוולגטה תרגמה את כל הספר כאילו התרחש בתקופת החשמונאים והמסורת היהודית שקיבלה ממנה את הסיפור הושפעה ממנה. גדולי ישראל נחלקו בשאלה זו - היעב"ץ מפקפק על הייחוס לחנוכה, אך מיישב שרצו לערוך זכר למעשה יהודית, וסמכוהו לחג החנוכה. כדבריו כתבו גם בשלשלת הקבלה ובצמח דוד. לעומתם, רבי חיים אלעזר שפירא ממונקאטש תוקף בספרו "נימוקי אורח חיים" על כך שמפקפקים על דברי הראשונים שמצטטים את הסיפור בהקשר לחנוכה, וכן מפרשים את טעם חיוב הנשים בנר חנוכה, בשל זאת שהנס נעשה על ידן[3]."

והנה לכם זו כבר לא דעתו של בחור צעיר שנאלץ להתנצל על דברים ברורים שכתב, אלא טענות היעב"ץ ועוד מגדולי ישראל הבקיאים בהסטוריה יהודית.
 

HaimL

משתמש ותיק
במבי אמר:
אגב כבר ראיתי בספר מפורסם של אחד מהמחברים הנודעים מלפני כמה מאות שנים שמביא מקור מהספרות של הגוים שאע"פ שמוזכר בספר יונה שהעיר ננווה חזרה בתשובה והתבטלה הגזירה לאחר 40 שנה היא נחרבה והוא כותב שניכר שזה נכון וראיתי שהדבר נזכר במפורש באחד מספרי חז"ל כך שלא צריך להגיע למקורות הגויים אך עכ"פ משמע שאדם גדול יכול לאשר גם נתון שמגיע מספרות חיצונית ואע"פ שמסיבה כלשהיא הוא לא נכתב במקורותינו.


ולעניין המדובר באשכול, בספר דברי הימים א' בפרק ד' פסוק יח' כותב המלבי"ם ששם אשת כלב השלישית היה "היהודיה" (ומביא שביאר בפרק ב פסוק נב' שישנם שמות המתחילים בה')
ראיתי גם בשו"ת תשובה בנושא גלגול נשמות, ומזכיר שם את "חכמי הנוצרים". אדם אינטליגנט ובטוח בעצמו לא אמור לפחד מאף דעה ומאף אחד שמביע את דעתו.
 
 

בחור צעיר

משתמש ותיק
יוסף ה' אמר:
ציטוט מהמכלול https://www.hamichlol.org.il/%D7%A1%D7%A4%D7%A8_%D7%99%D7%94%D7%95%D7%93%D7%99%D7%AA

"במסורות יהודיות נכרך הספר בסיפור חנוכה[2], כשנבוכדנצר 'הפך' לאנטיוכוס אפיפנס. יש הסוברים ששורש הדבר נעוץ בכך שהוולגטה תרגמה את כל הספר כאילו התרחש בתקופת החשמונאים והמסורת היהודית שקיבלה ממנה את הסיפור הושפעה ממנה. גדולי ישראל נחלקו בשאלה זו - היעב"ץ מפקפק על הייחוס לחנוכה, אך מיישב שרצו לערוך זכר למעשה יהודית, וסמכוהו לחג החנוכה. כדבריו כתבו גם בשלשלת הקבלה ובצמח דוד. לעומתם, רבי חיים אלעזר שפירא ממונקאטש תוקף בספרו "נימוקי אורח חיים" על כך שמפקפקים על דברי הראשונים שמצטטים את הסיפור בהקשר לחנוכה, וכן מפרשים את טעם חיוב הנשים בנר חנוכה, בשל זאת שהנס נעשה על ידן[3]."

והנה לכם זו כבר לא דעתו של בחור צעיר שנאלץ להתנצל על דברים ברורים שכתב, אלא טענות היעב"ץ ועוד מגדולי ישראל הבקיאים בהסטוריה יהודית.


יוסף ה' כמוך אלף פעמים, אבל גם אני זכיתי לאורו של המכלול והעתקתי קטע זה כמה הודעות לפניך, ושוב תודה.
 
 

HaimL

משתמש ותיק
יוסף ה' אמר:
אופס... רק עכשיו שמתי לב ש@בחור צעיר טוען את הדברים בעצמו.
עצוב שהוא צריך להתנצל על הדברים. הלא הוא ח"ו לא אמר דבר וחצי דבר נגד גאון עוזנו הרמ"א זצ"ל
 
 

בחור צעיר

משתמש ותיק
HaimL אמר:
יוסף ה' אמר:
אופס... רק עכשיו שמתי לב ש@בחור צעיר טוען את הדברים בעצמו.
עצוב שהוא צריך להתנצל על הדברים. הלא הוא ח"ו לא אמר דבר וחצי דבר נגד גאון עוזנו הרמ"א זצ"ל
הרב  HaimL  תנוח דעתך, אם הייתי יודע שאני מביא את מר לכלל עצב, לא הייתי עושה דברים כאלו.
לגופו של עניין, מחד גיסא אני מכיר את הדעה המקובלת במחקר ואת היותה מגובה היטב. וזו עמדתי כשלעצמי.
מצד שני, אין בידינו מידע ברור כיצד הגיעו המסורות הללו לידי הגאונים והפייטנים, רק ההנחה הפשוטה אומרת שכיוון שיש מקור קדום מן הסתם המאוחר בהרבה קיבל ממנו, רק בשיבוש. לכן אני מקבל את ההנחה המקובלת במחקר, ומצד שני אני משתדל שלא למחוק את מסורת ישראל באלף מאתיים שנים האחרונות.
מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד, 
וכבר היה הצדיק אומר תמיד, רק בשמחה!
 
 

HaimL

משתמש ותיק
בחור צעיר אמר:
HaimL אמר:
יוסף ה' אמר:
אופס... רק עכשיו שמתי לב ש@בחור צעיר טוען את הדברים בעצמו.
עצוב שהוא צריך להתנצל על הדברים. הלא הוא ח"ו לא אמר דבר וחצי דבר נגד גאון עוזנו הרמ"א זצ"ל
הרב  HaimL  תנוח דעתך, אם הייתי יודע שאני מביא את מר לכלל עצב, לא הייתי עושה דברים כאלו.
לגופו של עניין, מחד גיסא אני מכיר את הדעה המקובלת במחקר ואת היותה מגובה היטב. וזו עמדתי כשלעצמי.
מצד שני, אין בידינו מידע ברור כיצד הגיעו המסורות הללו לידי הגאונים והפייטנים, רק ההנחה הפשוטה אומרת שכיוון שיש מקור קדום מן הסתם המאוחר בהרבה קיבל ממנו, רק בשיבוש. לכן אני מקבל את ההנחה המקובלת במחקר, ומצד שני אני משתדל שלא למחוק את מסורת ישראל באלף מאתיים שנים האחרונות.
מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד, 
וכבר היה הצדיק אומר תמיד, רק בשמחה!
פשוט, אני רואה את בבואתי הזקנה משתקפת בדבריך הצעירים. גם אני כתבתי דבר בתום לב, ובגלל הגערות, נחסמתי למספר ימים. עצוב, אבל נשמח בדברי תורתך ובמצוותיך לעולם ועד.
 
 
חלק עליון תַחתִית