בסיפורי חסידים של הרש"י זווין זצ"ל , קראתי שבנו של הבעש"ט, הרב ר' צבי זצ"ל, אמר, כמדומני, שנה בדיוק לאחר הסתלקות הבעש"ט זצ"ל (בשבועות ה'תק"כ, לא זוכר אם יו"ט ראשון או שני) שהשכינה עברה "עם כל הכבודה" להרב המגיד ממעזריטש זצ"ליהודי אחד אמר:כדאי לפרט את הסיבה
עתניאל בן קנז אמר:האדמו"ר רבי ברוך ממונקאטש.
הוא לא פרש מכס האדמו"רות, הוא סה"כ עבר לאדמו"רות אחרת... לא חסרים כאלו (כל חסידות שהתפלגה).tkhvu אמר:האדמו"ר רבי שמעון נתן נטע מלעלוב זצ"ל פרש מאדמורו"ת פלג קרלין שנקרא היום פינסק.
גם לא שייך לכאו' לנד"ד, וכמו שכבר כתב 'המכיר'': ואכמ"ל.המכיר את מקומו אמר:יש את הפרשייה המפורסמת של ר' דב בער מליאובה (בנו של ר' ישראל מרוזין)
ואכמ"ל
כנ"ל, וכמו שכ' 'מענטשעלע'.עתניאל בן קנז אמר:האדמו"ר רבי ברוך ממונקאטש.
זה לא נכון הוא היה אדמו"ר של שתי חסידויות נפרדות. לעלוב וקרלין ופרש מהנהגת ציבור החסידים של קרלין. כך שזה לא דומה לאדמו"ר שפתח חסידות אחרת, שמחדש חסידים, ואילו הוא הפריש את חסידי קרלין מעליו.ב. זעירא אמר:האדמו"ר רבי שמעון נתן נטע מלעלוב זצ"ל פרש מאדמורו"ת פלג קרלין שנקרא היום פינסק.
הוא לא פרש מכס האדמו"רות, הוא סה"כ עבר לאדמו"רות אחרת... לא חסרים כאלו (כל חסידות שהתפלגה).
עם חכם ונבון אמר:הרה"ק ר' מנחם מנדיל מקאצק (הקאצקער)
בסוף ימיו הסתגר בחדר להרבה שנים ושילח את כל החסידים
(איני יודע אם הוא ממש פרש כיון שיש כמה סיפורים נדירים שיצא מהחדר)
נ.ב. כתבתי מקופיא ולא בררתי לעומק הכל מפי השמועה ששמעתי
איפה הוסיפו?יוספי אמר:יש בזה הרבה חלקים שהמשכילים הוסיפו.
1. לא יודע כמה שנים לפני פטירתו זה היהיוספי אמר:צריך לדעת קודם שמדברים, האבני נזר התחתן שבע שנים קודם הסתלקותו של הקוצקער, ובהקדמה לאגלי טל הוא כותב שרוב תורתו הוא קנה ממנו
מתאהב על ידך אמר:סתם מעניין, שלדעת הדברי חיים בשו"ת דיליה אין בכלל ירושה באדמו"רות.
והוא מבאר שם שצדקותו של הצדיק היא לבדה סיבת הנהירה אחריו והפדיונות וכו'.
ולכן הוא פוסק למעשה שממ"נ אין מה לדון על ירושה כי פשוט אין מה לרשת כשהבן לא ראוי מצד עצמו.
וכותב שאם הבן הוא צדיק - אז הוא יכול להיות אדמו"ר גם מבלעדי אביו כמו כל אחד אחר.
ולדבריו צ"ל שכל צאנז היא בפרישה קבועה בכל דור עם פטירת האדמו"ר זצ"ל, והיא בהתחדשות מחודשת בכל פעם שמחליטים שבנו יבלחט"א ממשיך מכח עצמו.
יהודי אחד אמר:כדאי לפרט את הסיבה
פראנק אמר:זה היה בערך 20 שנה לפני שהוא נפטר אחרי שהאיזבצה פתח חצר.
בני בתירא, פסחים סו.יהודי אחד אמר:כדאי לפרט את הסיבה
תועלת לרבים. וכפי שהעיר הרב זווין בסיפור שהבאתי (לא זוכר אם מעצמו, או מהמקור שממנו הוא שאב את הסיפור), ענווה כמו של הרב ר' צבי, בנו של הבעש"ט, קשה למצוא, שאפילו מהחכמים היו שאמרו שלא רצו לעלות, ומשעלו כבר לא רצו לרדת.יוספזון אמר:יהודי אחד אמר:כדאי לפרט את הסיבה
סליחה על השאלה
איזה ענין ואיזה תועלת יש בדיון זה?
יוספי אמר:עם חכם ונבון אמר:הרה"ק ר' מנחם מנדיל מקאצק (הקאצקער)
בסוף ימיו הסתגר בחדר להרבה שנים ושילח את כל החסידים
(איני יודע אם הוא ממש פרש כיון שיש כמה סיפורים נדירים שיצא מהחדר)
נ.ב. כתבתי מקופיא ולא בררתי לעומק הכל מפי השמועה ששמעתי
יש בזה הרבה חלקים שהמשכילים הוסיפו.
צריך לדעת קודם שמדברים, האבני נזר התחתן שבע שנים קודם הסתלקותו של הקוצקער, ובהקדמה לאגלי טל הוא כותב שרוב תורתו הוא קנה ממנו
עם חכם ונבון אמר:איפה הוסיפו?יוספי אמר:יש בזה הרבה חלקים שהמשכילים הוסיפו.
1. לא יודע כמה שנים לפני פטירתו זה היהיוספי אמר:צריך לדעת קודם שמדברים, האבני נזר התחתן שבע שנים קודם הסתלקותו של הקוצקער, ובהקדמה לאגלי טל הוא כותב שרוב תורתו הוא קנה ממנו
2. אולי הוא למד איתו בתור חתן ולא תלמיד
אחד התלמידים אמר:ציטוט ברור שהאדמו"ר מקאצק הסתגר בחדרו והפסיק לנהוג באדמו"רת, ולא היה חולק על זה מעולם.
פחות ברור למה פרש. בבריסק יש מסורת שהוא חזר בו מחסידות. החסידים בטח אינם מקבלים את זה,
עם חכם ונבון אמר:הרה"ק ר' מנחם מנדיל מקאצק (הקאצקער)
בסוף ימיו הסתגר בחדר להרבה שנים ושילח את כל החסידים
(איני יודע אם הוא ממש פרש כיון שיש כמה סיפורים נדירים שיצא מהחדר)
נ.ב. כתבתי מקופיא ולא בררתי לעומק הכל מפי השמועה ששמעתי
יכול להיות שבבריסק הבינו שעלית האדם בעצמו ובכך למנוע מאחרים למנוע, הוא הוא חזרה מחסידות. ודוקאחד התלמידים אמר:פחות ברור למה פרש. בבריסק יש מסורת שהוא חזר בו מחסידות. החסידים בטח אינם מקבלים את זה, אבל לא שמעתי טעם סביר ממקור רשמי [לא שזה מחייב קבלת מסורת בריסק]. אפשר לומר השערות, כגון בעיות בבריאות שמנע ממנו לנהוג עדתו כבעבר, שהנהגה באדמו"רת מנע ממנו לעלות בעצמו כמו שרצה, אכזבה מחסידיו ושערי השערות לא ננעלו, אבל לא ראיתי שום הסבר מגובה במקורות [גם לא מסורת בריסק].
בעבר היו הרבה לשה"ר על סיבת פרישתו מאדמו"רות, אבל במאמר המצורף מחוקר חסידות, הוא טען שאין שום מקור מוסמך, והם בעיקר ממשכילים שהיו נגועים ולא אמינים.
לא הבנתי שייכות מה שחתנו בעל האבנ"ז קיבל ממנו להנהגתו כאדמו"ר.
צויין כבר ר' דוב בער מליאובהנדיב לב אמר:זכור לי על אחד האדמור"ים שעזב את חסידיו ועבר להתגורר בבית של משכיל וכו' וכעבור זמן בני משפחתו הכריחו אותו לחזור לחצרו, וסגרו אותו במשך כמה חודשים או שנים. מי יכול להוסיף פרטים ולציין את שמו.