אדמורי"ם שפרשו מכס האדמורות

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.

HaimL

משתמש ותיק
יהודי אחד אמר:
כדאי לפרט את הסיבה
בסיפורי חסידים של הרש"י זווין זצ"ל , קראתי שבנו של הבעש"ט, הרב ר' צבי זצ"ל, אמר, כמדומני, שנה בדיוק לאחר הסתלקות הבעש"ט זצ"ל (בשבועות ה'תק"כ, לא זוכר אם יו"ט ראשון או שני) שהשכינה עברה "עם כל הכבודה" להרב המגיד ממעזריטש זצ"ל
 
 

tkhvu

משתמש ותיק
האדמו"ר מקולומיא מירושלים כיהן בשנות תש"נ - והיה פעיל בענין ההפגנות בר אילן.
 

tkhvu

משתמש ותיק
האדמו"ר רבי שמעון נתן נטע מלעלוב זצ"ל פרש מאדמורו"ת פלג קרלין שנקרא היום פינסק.
 

tkhvu

משתמש ותיק
גם בניו של ר"'י מסטולין (הינוקא) ר' אהרן ור' אשר. י"א שהיו אדמורי"ם לתקופה ופרשו.
 

ב. זעירא

משתמש ותיק
כמעט ואין כזה דבר, כי בכל סיפור כזה יש סיבה ייחודית וחד פעמית, מה שלא נותן להכלילם תחת כותרת אחת, לדוגמא:
tkhvu אמר:
האדמו"ר רבי שמעון נתן נטע מלעלוב זצ"ל פרש מאדמורו"ת פלג קרלין שנקרא היום פינסק.
הוא לא פרש מכס האדמו"רות, הוא סה"כ עבר לאדמו"רות אחרת... לא חסרים כאלו (כל חסידות שהתפלגה).
המכיר את מקומו אמר:
יש את הפרשייה המפורסמת של ר' דב בער מליאובה (בנו של ר' ישראל מרוזין)
ואכמ"ל
גם לא שייך לכאו' לנד"ד, וכמו שכבר כתב 'המכיר'': ואכמ"ל.
עתניאל בן קנז אמר:
האדמו"ר רבי ברוך ממונקאטש.
כנ"ל, וכמו שכ' 'מענטשעלע'.
 

עם חכם ונבון

משתמש רגיל
הרה"ק ר' מנחם מנדיל מקאצק (הקאצקער)
בסוף ימיו הסתגר בחדר להרבה שנים ושילח את כל החסידים
(איני יודע אם הוא ממש פרש כיון שיש כמה סיפורים נדירים שיצא מהחדר)
נ.ב. כתבתי מקופיא ולא בררתי לעומק הכל מפי השמועה ששמעתי
 
 

tkhvu

משתמש ותיק
ב. זעירא אמר:
האדמו"ר רבי שמעון נתן נטע מלעלוב זצ"ל פרש מאדמורו"ת פלג קרלין שנקרא היום פינסק.
הוא לא פרש מכס האדמו"רות, הוא סה"כ עבר לאדמו"רות אחרת... לא חסרים כאלו (כל חסידות שהתפלגה).
זה לא נכון הוא היה אדמו"ר של שתי חסידויות נפרדות. לעלוב וקרלין ופרש מהנהגת ציבור החסידים של קרלין. כך שזה לא דומה לאדמו"ר שפתח חסידות אחרת, שמחדש חסידים, ואילו הוא הפריש את חסידי קרלין מעליו.
 

יוספי

משתמש ותיק
עם חכם ונבון אמר:
הרה"ק ר' מנחם מנדיל מקאצק (הקאצקער)
בסוף ימיו הסתגר בחדר להרבה שנים ושילח את כל החסידים
(איני יודע אם הוא ממש פרש כיון שיש כמה סיפורים נדירים שיצא מהחדר)
נ.ב. כתבתי מקופיא ולא בררתי לעומק הכל מפי השמועה ששמעתי

יש בזה הרבה חלקים שהמשכילים הוסיפו.
צריך לדעת קודם שמדברים, האבני נזר התחתן שבע שנים קודם הסתלקותו של הקוצקער, ובהקדמה לאגלי טל הוא כותב שרוב תורתו הוא קנה ממנו
 

מתאהב על ידך

משתמש ותיק
סתם מעניין, שלדעת הדברי חיים בשו"ת דיליה אין בכלל ירושה באדמו"רות.
והוא מבאר שם שצדקותו של הצדיק היא לבדה סיבת הנהירה אחריו והפדיונות וכו'.
ולכן הוא פוסק למעשה שממ"נ אין מה לדון על ירושה כי פשוט אין מה לרשת כשהבן לא ראוי מצד עצמו.
וכותב שאם הבן הוא צדיק - אז הוא יכול להיות אדמו"ר גם מבלעדי אביו כמו כל אחד אחר.

ולדבריו צ"ל שכל צאנז היא בפרישה קבועה בכל דור עם פטירת האדמו"ר זצ"ל, והיא בהתחדשות מחודשת בכל פעם שמחליטים שבנו יבלחט"א ממשיך מכח עצמו.
 

עם חכם ונבון

משתמש רגיל
יוספי אמר:
יש בזה הרבה חלקים שהמשכילים הוסיפו.
איפה הוסיפו?
יוספי אמר:
צריך לדעת קודם שמדברים, האבני נזר התחתן שבע שנים קודם הסתלקותו של הקוצקער, ובהקדמה לאגלי טל הוא כותב שרוב תורתו הוא קנה ממנו
1. לא יודע כמה שנים לפני פטירתו זה היה
2. אולי הוא למד איתו בתור חתן ולא תלמיד
 

פראנק

משתמש ותיק
זה היה בערך 20 שנה לפני שהוא נפטר אחרי שהאיזבצה פתח חצר.
 

יוסף ה'

משתמש ותיק
מתאהב על ידך אמר:
סתם מעניין, שלדעת הדברי חיים בשו"ת דיליה אין בכלל ירושה באדמו"רות.
והוא מבאר שם שצדקותו של הצדיק היא לבדה סיבת הנהירה אחריו והפדיונות וכו'.
ולכן הוא פוסק למעשה שממ"נ אין מה לדון על ירושה כי פשוט אין מה לרשת כשהבן לא ראוי מצד עצמו.
וכותב שאם הבן הוא צדיק - אז הוא יכול להיות אדמו"ר גם מבלעדי אביו כמו כל אחד אחר.

ולדבריו צ"ל שכל צאנז היא בפרישה קבועה בכל דור עם פטירת האדמו"ר זצ"ל, והיא בהתחדשות מחודשת בכל פעם שמחליטים שבנו יבלחט"א ממשיך מכח עצמו.

וא"כ צ"ע על מה רבים (והשלימו לאחרונה לכבוד האמא שנלב"ע) האדמורי"ם לבית צאנז, הלא אם תיטיב ראוי אתה ואחיך לאדמורו"ת ואין "בית צאנז" להמשיך.
 

HaimL

משתמש ותיק
יוספזון אמר:
יהודי אחד אמר:
כדאי לפרט את הסיבה


סליחה על השאלה
איזה ענין ואיזה תועלת יש בדיון זה?
תועלת לרבים. וכפי שהעיר הרב זווין בסיפור שהבאתי (לא זוכר אם מעצמו, או מהמקור שממנו הוא שאב את הסיפור), ענווה כמו של הרב ר' צבי, בנו של הבעש"ט, קשה למצוא, שאפילו מהחכמים היו שאמרו שלא רצו לעלות, ומשעלו כבר לא רצו לרדת. 

סתם פיקנטריה, ודברים שאין ראוי לכותבם,  מובטח אני שלא ייכתבו כאן. 
 
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
יוספי אמר:
עם חכם ונבון אמר:
הרה"ק ר' מנחם מנדיל מקאצק (הקאצקער)
בסוף ימיו הסתגר בחדר להרבה שנים ושילח את כל החסידים
(איני יודע אם הוא ממש פרש כיון שיש כמה סיפורים נדירים שיצא מהחדר)
נ.ב. כתבתי מקופיא ולא בררתי לעומק הכל מפי השמועה ששמעתי

יש בזה הרבה חלקים שהמשכילים הוסיפו.
צריך לדעת קודם שמדברים, האבני נזר התחתן שבע שנים קודם הסתלקותו של הקוצקער, ובהקדמה לאגלי טל הוא כותב שרוב תורתו הוא קנה ממנו

ברור שהאדמו"ר מקאצק הסתגר בחדרו והפסיק לנהוג באדמו"רת, ולא היה חולק על זה מעולם.
פחות ברור למה פרש. בבריסק יש מסורת שהוא חזר בו מחסידות. החסידים בטח אינם מקבלים את זה, אבל לא שמעתי טעם סביר ממקור רשמי [לא שזה מחייב קבלת מסורת בריסק]. אפשר לומר השערות, כגון בעיות בבריאות שמנע ממנו לנהוג עדתו כבעבר, שהנהגה באדמו"רת מנע ממנו לעלות בעצמו כמו שרצה, אכזבה מחסידיו ושערי השערות לא ננעלו, אבל לא ראיתי שום הסבר מגובה במקורות [גם לא מסורת בריסק].
בעבר היו הרבה לשה"ר על סיבת פרישתו מאדמו"רות, אבל במאמר המצורף מחוקר חסידות, הוא טען שאין שום מקור מוסמך, והם בעיקר ממשכילים שהיו נגועים ולא אמינים.
לא הבנתי שייכות מה שחתנו בעל האבנ"ז קיבל ממנו להנהגתו כאדמו"ר.
 

קבצים מצורפים

  • The_Friday_Night_Incident_in_Kotsk_Histo.pdf
    639.7 KB · צפיות: 108

איש ווילנא

משתמש ותיק
עם חכם ונבון אמר:
יוספי אמר:
יש בזה הרבה חלקים שהמשכילים הוסיפו.
איפה הוסיפו?
יוספי אמר:
צריך לדעת קודם שמדברים, האבני נזר התחתן שבע שנים קודם הסתלקותו של הקוצקער, ובהקדמה לאגלי טל הוא כותב שרוב תורתו הוא קנה ממנו
1. לא יודע כמה שנים לפני פטירתו זה היה
2. אולי הוא למד איתו בתור חתן ולא תלמיד



יש ספר שחבר על פרשה זו ע"י משכיל א' ויש טוענים [וכך מסתבר] שהכל שם זה ספרות יפה בעלמא ואין לה שום ערך היסטורי [וגם מתוך מגמה להשמיץ או לקדם אג'נדה שלהם] 

האבני נזר נהיה חתנו של הקוצקר שבע שנים קודם פטירתו כשהוא היה בן 14 שנים כך שבכל מקרה למד מהקוצקר בימי ההסגר 
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
אחד התלמידים אמר:
ציטוט ברור שהאדמו"ר מקאצק הסתגר בחדרו והפסיק לנהוג באדמו"רת, ולא היה חולק על זה מעולם.
פחות ברור למה פרש. בבריסק יש מסורת שהוא חזר בו מחסידות. החסידים בטח אינם מקבלים את זה,

לא מאמין שיש מסורת אמיתית כזו בבריסק. מסורת ממי בדיוק [אם כי שמעתי שמועה זו זה דיבורים בעלמא שמשהו אמר]
אם היה חוזר בו מהאדמורו"ת לא היה מסתגר בחדרו אלא מפרסם בריש גלי
והוא לא פרש מאדמורו"ת אלא פרש מהחיים לגמריי. אדמו"ר שמסתגר בחדרו ואינו יוצר קשר עם אדם אין זה פרישה מחסידות אלא פרישה מהחיים.
אפשר להגדיר זאת כאדמו"ר שחלה וכי נאמר שפרש מאדמורו"ת 
אולי הכוונה של השמועה שהיה לו אכזבה מהחסידים משום שהיה לו ציפיות בשמים [וכך אכן מתארים כותבי דברי הימים את הדבר]

בכל מקרה האבני נזר מספר שדיבר איתו הרבה [וכנראה לבני משפחתו שמרו על קשר אתו כל השנים]
ולפי דבריו למדו בכל והנחה אותו בדרכו [ומדובר מגיל ילדות]
והאבני נזר היה נאמן לחסידות. 
 

נדיב לב

משתמש ותיק
עם חכם ונבון אמר:
הרה"ק ר' מנחם מנדיל מקאצק (הקאצקער)
בסוף ימיו הסתגר בחדר להרבה שנים ושילח את כל החסידים
(איני יודע אם הוא ממש פרש כיון שיש כמה סיפורים נדירים שיצא מהחדר)
נ.ב. כתבתי מקופיא ולא בררתי לעומק הכל מפי השמועה ששמעתי
 

בסוף ימיו הסתגר וזה אכן עדות תלמידיו, אבל החוקרים בנו תלי תילים מה הניע אותו לכך. גם על החוזה מלובלין הוציאו המשכילים לעז, על הדרך שמצא בה את מותו.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
האדמו"ר רבי ברוך יהושע ירחמיאל רבינוביץ חתן בתו היחידה של רבי חיים אלעזר שפירא האדמו"ר ממונקאטש. פרש מכס האדמורו"ת לאחר מות אשתו והפך לציוני.
 

יוספי

משתמש ותיק
אחד התלמידים אמר:
פחות ברור למה פרש. בבריסק יש מסורת שהוא חזר בו מחסידות. החסידים בטח אינם מקבלים את זה, אבל לא שמעתי טעם סביר ממקור רשמי [לא שזה מחייב קבלת מסורת בריסק]. אפשר לומר השערות, כגון בעיות בבריאות שמנע ממנו לנהוג עדתו כבעבר, שהנהגה באדמו"רת מנע ממנו לעלות בעצמו כמו שרצה, אכזבה מחסידיו ושערי השערות לא ננעלו, אבל לא ראיתי שום הסבר מגובה במקורות [גם לא מסורת בריסק].
בעבר היו הרבה לשה"ר על סיבת פרישתו מאדמו"רות, אבל במאמר המצורף מחוקר חסידות, הוא טען שאין שום מקור מוסמך, והם בעיקר ממשכילים שהיו נגועים ולא אמינים.
לא הבנתי שייכות מה שחתנו בעל האבנ"ז קיבל ממנו להנהגתו כאדמו"ר.
יכול להיות שבבריסק הבינו שעלית האדם בעצמו ובכך למנוע מאחרים למנוע, הוא הוא חזרה מחסידות. ודוק
 
 

נדיב לב

משתמש ותיק
זכור לי על אחד האדמור"ים שעזב את חסידיו ועבר להתגורר בבית של משכיל וכו' וכעבור זמן בני משפחתו הכריחו אותו לחזור לחצרו, וסגרו אותו במשך כמה חודשים או שנים. מי יכול להוסיף פרטים ולציין את שמו.
 

מהרילניק

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
זכור לי על אחד האדמור"ים שעזב את חסידיו ועבר להתגורר בבית של משכיל וכו' וכעבור זמן בני משפחתו הכריחו אותו לחזור לחצרו, וסגרו אותו במשך כמה חודשים או שנים. מי יכול להוסיף פרטים ולציין את שמו.
צויין כבר ר' דוב בער מליאובה
 
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חלק עליון תַחתִית