איך אפשר לעבוד את ה' מאהבה ולא מיראה הרי הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים

כפשוטו

משתמש ותיק
הדברים ארוכים, כדאי שתעיין בספר לקוטי אמרים בפרק מב שם הוא מאריך בעניין ומסביר אף את הפירוש ״מה ה׳ שואל מעמך״ בביאור מחודש עיי״ש.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
כפשוטו אמר:
הדברים ארוכים, כדאי שתעיין בספר לקוטי אמרים בפרק מב שם הוא מאריך בעניין ומסביר אף את הפירוש ״מה ה׳ שואל מעמך״ בביאור מחודש עיי״ש.

אולי כשאזכה להיות יותר גבוה או לפחות יותר עמוק אזכה להבנת דבריו הקדושים של בעל התניא ז"ל.
 

כפשוטו

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
כפשוטו אמר:
הדברים ארוכים, כדאי שתעיין בספר לקוטי אמרים בפרק מב שם הוא מאריך בעניין ומסביר אף את הפירוש ״מה ה׳ שואל מעמך״ בביאור מחודש עיי״ש.

אולי כשאזכה להיות יותר גבוה או לפחות יותר עמוק אזכה להבנת דבריו הקדושים של בעל התניא ז"ל.
אם לא הייתי מובן בהתחלה זה אכן תלוי במסביר, ואשתדל בפעם הבאה להיות מובן יותר מלכתחילה...
אולם לגבי בעה״ת אין חשש לזה...
 

אסף

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
HaimL אמר:
יושב אוהלים אמר:
וזה מה שנקרא "יראת הרוממות"??
זה לא נקרא ירא א-להים, זה נקרא ירא חטא. כמובן שזה נעלה מאוד על פני היראה שהזכיר הרמב"ם שהיא יראת העונש, אבל היא לא כמו המעלה של יראת א-להים.
מעולם ידענו שיש שני סוגי יראה, יראת העונש ויראת הרוממות, ומע"כ מחדש סוג שלישי הנקרא "יראת חטא". 
מסילת ישרים פכ"ד
"והנך רואה היחס הגדול שבין יראה זו ויראת הרוממות שזכרנו, כי התכלית בשניהם שלא לעשות דבר נגד רום כבודו יתברך, אמנם ההבדל שביניהם שבעבורו תחשב כמין אחר, ובשם אחר תקרא, הוא, כי יראת הרוממות הוא בשעת המעשה או בשעת העבודה, או בפרק העבירה, דהיינו או בשעה שהוא עומד ומתפלל או עובד, שאז יבוש ויכלם ירעש וירעד מפני רום כבודו יתברך, או בשעה שמזדמנת עבירה לפניו והוא מכיר בה שהיא עבירה, שיעזוב מלעשותה למען אשר לא יעשה דבר למרות עיני כבודו ח"ו,-
אך יראת החטא היא בכל עת ובכל שעה, שהנה בכל רגע הוא ירא פן יכשל ויעשה דבר או חצי דבר שיהיה נגד כבוד שמו ית', ועל כן נקראת יראת חטא, כי עיקרה יראה מן החטא שלא יכנס ויתערב במעשיו מחמת פשיעה והתרשלות או מחמת העלם יהיה באיזה דרך שיהיה".
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
אסף אמר:
יושב אוהלים אמר:
HaimL אמר:
זה לא נקרא ירא א-להים, זה נקרא ירא חטא. כמובן שזה נעלה מאוד על פני היראה שהזכיר הרמב"ם שהיא יראת העונש, אבל היא לא כמו המעלה של יראת א-להים.
מעולם ידענו שיש שני סוגי יראה, יראת העונש ויראת הרוממות, ומע"כ מחדש סוג שלישי הנקרא "יראת חטא". 
מסילת ישרים פכ"ד
"והנך רואה היחס הגדול שבין יראה זו ויראת הרוממות שזכרנו, כי התכלית בשניהם שלא לעשות דבר נגד רום כבודו יתברך, אמנם ההבדל שביניהם שבעבורו תחשב כמין אחר, ובשם אחר תקרא, הוא, כי יראת הרוממות הוא בשעת המעשה או בשעת העבודה, או בפרק העבירה, דהיינו או בשעה שהוא עומד ומתפלל או עובד, שאז יבוש ויכלם ירעש וירעד מפני רום כבודו יתברך, או בשעה שמזדמנת עבירה לפניו והוא מכיר בה שהיא עבירה, שיעזוב מלעשותה למען אשר לא יעשה דבר למרות עיני כבודו ח"ו,-
אך יראת החטא היא בכל עת ובכל שעה, שהנה בכל רגע הוא ירא פן יכשל ויעשה דבר או חצי דבר שיהיה נגד כבוד שמו ית', ועל כן נקראת יראת חטא, כי עיקרה יראה מן החטא שלא יכנס ויתערב במעשיו מחמת פשיעה והתרשלות או מחמת העלם יהיה באיזה דרך שיהיה".
זה מה שכתבתי שיש שני מיני יראה, לא שלש.
 
 

אסף

משתמש ותיק
תקרא טוב - הוא מחלק בין יראת העונש והרוממות לבין יראת חטא. שיראת חטא היא בכל עת ובכל זמן.

עכ"פ בוודאי שלא לחינם כל מיני היראה מכונים בשם אחד - יראה.
ויש להבין מהי היראה.
כתבתי בעבר כאן
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=157&t=6502#p84156
ויש להרחיב עוד .
 

ChovotHalevavot

משתמש רגיל
למסקנה, מה שהמסילת ישרים אמר שלא נאה לאנשים לעבוד מיראה הוא דבר על יראת העונש, ולא על יראת הרוממות, אבל מי שיש לו יראת הרוממות הוא עובד מאהבה.
 
חלק עליון תַחתִית