כיוון התפילה בכותל המערבי

זוטרא

משתמש ותיק
בכל פעם שאני הולך לכותל המערבי אני משתומם על כך שרוב הציבור (ובתוכם גדולים וצדיקים), לא מתפללים לכיוון מקום המקדש, אלא מתפללים ישר, ומה פשר הענין?
 

סלקא דעתך

משתמש ותיק
ממש לא ברור היכן היה בית המקדש והדבר נמצא בספק.
ולכן הולכים אחרי המנהג.
לבירור הספק הסתכל באריכות בדיון בפורום על מיקום המקדש, כמובן תראה שם כאלה שאין להם ספק, אל תלך שולל להשתכנע שהם צודקים.
 

זוטרא

משתמש ותיק
פותח הנושא
סלקא דעתך אמר:
ממש לא ברור היכן היה בית המקדש והדבר נמצא בספק.
ולכן הולכים אחרי המנהג.
לבירור הספק הסתכל באריכות בדיון בפורום על מיקום המקדש, כמובן תראה שם כאלה שאין להם ספק, אל תלך שולל להשתכנע שהם צודקים.
הדעה הרווחת והמקובלת שמקום המקדש הוא באיזור כיפת הסלע, ובכל מקום מכונים לשם ולמה רק בכותל, לא?
 
 

רימון

משתמש ותיק
לעניות דעתי אמר:
בגמ' כתוב שצריך להתפלל לכיון המקדש, האם צריך גם לכוון לכיון קודש הקדושים זה כבר לא ברור.
זה לא ברור?
ברכות ל.
היה עומד בח"ל יכוין את לבו כנגד ארץ ישראל שנא' והתפללו אליך דרך ארצם היה עומד בארץ ישראל יכוין את לבו כנגד ירושלים שנאמר והתפללו אל ה' דרך העיר אשר בחרת היה עומד בירושלים יכוין את לבו כנגד בית המקדש שנאמר והתפללו אל הבית הזה היה עומד בבית המקדש יכוין את לבו כנגד בית קדשי הקדשים שנאמר והתפללו אל המקום הזה היה עומד בבית קדשי הקדשים יכוין את לבו א] כנגד בית הכפורת היה עומד אחורי בית הכפורת יראה עצמו כאילו לפני הכפורת

 
 

לעניות דעתי

משתמש ותיק
הוא אשר דיברתי,
מי שעומד מחוץ לירושלים, צריך לכוון כנגד ירושלים (ולא צריך לדקדק כנגד המקדש)
מי שעומד מחוץ למקדש, צריך לכוון כנגד המקדש (ולא צריך לדקדק כנגד ק"ק)
מי שעומד במקדש, צריך לכוון כנגד בית קדשי הקדשים.
כמובן שאפשר לומר שמכל מקום צריך לדקדק לכיון קודש הקדשים, אבל אין זה מוכח מלשון הגמ'
 

צורב צעיר

משתמש רשום
לעניות דעתי אמר:
הוא אשר דיברתי,
מי שעומד מחוץ לירושלים, צריך לכוון כנגד ירושלים (ולא צריך לדקדק כנגד המקדש)
מי שעומד מחוץ למקדש, צריך לכוון כנגד המקדש (ולא צריך לדקדק כנגד ק"ק)
מי שעומד במקדש, צריך לכוון כנגד בית קדשי הקדשים.
כמובן שאפשר לומר שמכל מקום צריך לדקדק לכיון קודש הקדשים, אבל אין זה מוכח מלשון הגמ'

א' השו"ע סימן צ"ד סעיף א' כן מביא שמכל מקום צריך לכוון לקודש הקדשים
ב' לכאורה מקום המקדש לא הכוונה להר הבית אלא לעזרה ובכותל מי שמתפלל ישר זה לא כנגד העזרה
(אם זה נכון שקודש הקדשים זה במקום שהיום כיפת הסלע)
 

חיים ליצא

משתמש ותיק
אך עדיין גם כיוון בית המקדש אינו ישר אל עקום מעט

והסיבה שמתפללים ישר זה משום שכך הרגילות תמיד להתפלל לכיון הכותל הקדמי של בית הכנסת אל אף שהוא לא מכוון בדיוק לכיוון ירושלים
וכמו שהרבה מקומות שיש בתי כנסיות סמוכים זה לזה אינם מכוונים כולם לאותו זווית

פלא לי הרי סו"ס המשנ"ב פוסק בסימן תקס"א שמקום קה"ק הוא בכיפת הסלע ומה מקום יש ממולו להשים איזה חוקר חילוני בשם שגיב
 

אבי חי

משתמש ותיק
לשון תר"י שם [כ' ב'] היה עומד בחו"ל יכוין את לבו כנגד ארץ ישראל. לא תימא כנגד א"י בלבד אלא כנגד א"י וכנגד ירושלים וכנגד בהמ"ק וכנגד בית קדשי הקדשים וכשעומד בירושלים אין צריך לכוין כנגד ירושלים שהרי כבר עומד בתוכה אבל יש לו לכוין כנגד בית המקדש וכנגד בית קדשי הקדשים עכ"ל.
וכ"ה בשו"ע צד א, ועמש"ש המ"ב בסק"ג [בשם הפרישה], אבל פשטות לשון ר' יונה לא משמע כן, וצ"ע.
ויל"ע עוד בלשון הגמ' שם נמצאו כל ישראל מכוונין את ליבם למקום א', דלכ' למ"ש התו' בד"ה היה עומד יש לגרוס גם כאן מכוונין למקום אחד.
 

אבי חי

משתמש ותיק
אולי אינו שייך לנושא,

אבל יש להעיר שגם בשאר מקומות לפעמים אין מדקדקים להתפלל לכיוון ירושלים, כגון בבני ברק שצריך להתפלל לכיוון דרום מזרח (כמעט מדויק) ורובא דרובא מכוונים למזרח, וכן באלעד וראש העין כמדומני שמכוונים למזרח אע"ג שהם קרובות לצפון יותר מלמערב, וכן מצוי בשכונות צפוניות בירושלים.

ואם כי בדרך כלל קשה לשנות מחמת שכן בנויים הבתי כנסיות ונוהגים הציבור, מ"מ כעת שבעוה"ר איננו מתפללים בביהכ"נ אפשר לתקן.
 
 

דרומאי

משתמש ותיק
צורב צעיר אמר:
לעניות דעתי אמר:
הוא אשר דיברתי,
מי שעומד מחוץ לירושלים, צריך לכוון כנגד ירושלים (ולא צריך לדקדק כנגד המקדש)
מי שעומד מחוץ למקדש, צריך לכוון כנגד המקדש (ולא צריך לדקדק כנגד ק"ק)
מי שעומד במקדש, צריך לכוון כנגד בית קדשי הקדשים.
כמובן שאפשר לומר שמכל מקום צריך לדקדק לכיון קודש הקדשים, אבל אין זה מוכח מלשון הגמ'

השו"ע סימן צ"ד סעיף א' כן מביא שמכל מקום צריך לכוון לקודש הקדשים
השו"ע מתכוון לכוון את לבו, ולא את פניו.
 

אבי חי

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
צורב צעיר אמר:
לעניות דעתי אמר:
הוא אשר דיברתי,
מי שעומד מחוץ לירושלים, צריך לכוון כנגד ירושלים (ולא צריך לדקדק כנגד המקדש)
מי שעומד מחוץ למקדש, צריך לכוון כנגד המקדש (ולא צריך לדקדק כנגד ק"ק)
מי שעומד במקדש, צריך לכוון כנגד בית קדשי הקדשים.
כמובן שאפשר לומר שמכל מקום צריך לדקדק לכיון קודש הקדשים, אבל אין זה מוכח מלשון הגמ'

השו"ע סימן צ"ד סעיף א' כן מביא שמכל מקום צריך לכוון לקודש הקדשים
השו"ע מתכוון לכוון את לבו, ולא את פניו.

כך כתב המ"ב בשם הפרישה, אבל כבר הבאתי לשון תר"י [שמשם מקור דברי השו"ע, כמ"ש באה"ג] דמשמע להדיא דמ"ש בגמ' יכוין [פניו] כנגד ירושלים ר"ל גם כנגד בית המקדש.
 

אבי חי

משתמש ותיק
שו"ר בפרישה בפנים שכתב דבריו על דברי ר' יונה הנ"ל, ועדיין צ"ב.
 

בן ראם

משתמש ותיק
שמעתי מאבי שליט"א ששאל את הגאון הרב נבנצל שליט"א בדיוק שאלה זו, וענה לו בזה הלשון כמעט- שהיות ושכינה לא זזה מכותל מערבי, אין זה נכון להסב בזמן שאין קודש קודשים את פניו מהשכינה.
כמובן שיש לעיין במשמעותו של כותל מערבי בדברי חז"ל הללו, אך הגאון הנ"ל הוא וודאי בר סמכא לענייני הכותל והמקדש.
 

בבא בוטא

משתמש ותיק
    
דווקא אני שמעתי פעם משמיה דהגאון הגדול ר"א נבנצל שליט"א שאמר את הסברא האמורה,
אבל בנוסח אחר קצת:

שהן אמנם בשו"ע מבואר שצריך לכוון כנגד בית קדש הקדשים,
אבל בתור לימוד זכות על מי שאין נוהג כך,
אומר את הסברא הנ"ל שכאשר נמצאים במקום השראת השכינה
אי אפשר ואין זה מן הכבוד לכוון עצמו למקום אחר


כך שלפי איך שאני שמעתי, יש לברר לגבי הגאון שליט"א בעצמו, כיצד נוהג הוא.
   
  
 

חיים ליצא

משתמש ותיק
בבא בוטא אמר:
    
דווקא אני שמעתי פעם משמיה דהגאון הגדול ר"א נבנצל שליט"א שאמר את הסברא האמורה,
אבל בנוסח אחר קצת:

שהן אמנם בשו"ע מבואר שצריך לכוון כנגד בית קדש הקדשים,
אבל בתור לימוד זכות על מי שאין נוהג כך,
אומר את הסברא הנ"ל שכאשר נמצאים במקום השראת השכינה
אי אפשר ואין זה מן הכבוד לכוון עצמו למקום אחר


כך שלפי איך שאני שמעתי, יש לברר לגבי הגאון שליט"א בעצמו, כיצד נוהג הוא.
פלא וכי השכינה לא נמצאת בכותל הממוקם מעט שמאלה למתפלל 
 

חיים ליצא

משתמש ותיק
חיים ליצא אמר:
כך שלפי איך שאני שמעתי, יש לברר לגבי הגאון שליט"א בעצמו, כיצד נוהג הוא.
הגאון בעצמו שהוא מתפלל בכותל הוא מתפלל ישר מצד שלא להפנות גב לבית הכנסת.

אך בביתו הוא מתפלל לכיוון מקום המקדש-כיפת הסלע 
 

בבא בוטא

משתמש ותיק
חיים ליצא אמר:
בבא בוטא אמר:
    
דווקא אני שמעתי פעם משמיה דהגאון הגדול ר"א נבנצל שליט"א שאמר את הסברא האמורה,
אבל בנוסח אחר קצת:

שהן אמנם בשו"ע מבואר שצריך לכוון כנגד בית קדש הקדשים,
אבל בתור לימוד זכות על מי שאין נוהג כך,
אומר את הסברא הנ"ל שכאשר נמצאים במקום השראת השכינה
אי אפשר ואין זה מן הכבוד לכוון עצמו למקום אחר


כך שלפי איך שאני שמעתי, יש לברר לגבי הגאון שליט"א בעצמו, כיצד נוהג הוא.
פלא וכי השכינה לא נמצאת בכותל הממוקם מעט שמאלה למתפלל 
  

אולי הביאור בזה שכאשר נמצא במקום השראת השכינה ומטה לשמאלו, 
פירושו של דבר, כי לא סגי לו בהשראת השכינה הנמצאת כאן, ועיין.
ושוב, מדובר בלימוד זכות, ולא בקביעת מסמרות.
  
  
 

הכהן

משתמש ותיק
זו בדיוק השאלה שלי, הראיתי שכיוון הכותל הוא בדיוק כיוון הסלע
 

סלקא דעתך

משתמש ותיק
חיים ליצא אמר:
אך עדיין גם כיוון בית המקדש אינו ישר אל עקום מעט

והסיבה שמתפללים ישר זה משום שכך הרגילות תמיד להתפלל לכיון הכותל הקדמי של בית הכנסת אל אף שהוא לא מכוון בדיוק לכיוון ירושלים
וכמו שהרבה מקומות שיש בתי כנסיות סמוכים זה לזה אינם מכוונים כולם לאותו זווית

פלא לי הרי סו"ס המשנ"ב פוסק בסימן תקס"א שמקום קה"ק הוא בכיפת הסלע ומה מקום יש ממולו להשים איזה חוקר חילוני בשם שגיב

הוא אשר אמרתי לך לא להתבלבל מאלה שברור להם היכן היה המקדש.
כאילו שהמשנ"ב היה מודע לספיקות של הרב קורן במיקום המקדש והוא הכריע על כיפת הסלע.
וכאילו ששגיב הוא זה שמעלה את הספק היכן היה המקדש או עצם נעלמותו של המקום בתוך השטח הגדול הוא המעלה את הספק, ותירוציו הדחוקים של הרב קורן לא משכנעים דיים (שבשונה מהתעמולנים אינו מסתיר את הקושיות הקשות על דרכו).
 

דרומאי

משתמש ותיק
בבא בוטא אמר:
חיים ליצא אמר:
בבא בוטא אמר:
    
דווקא אני שמעתי פעם משמיה דהגאון הגדול ר"א נבנצל שליט"א שאמר את הסברא האמורה,
אבל בנוסח אחר קצת:

שהן אמנם בשו"ע מבואר שצריך לכוון כנגד בית קדש הקדשים,
אבל בתור לימוד זכות על מי שאין נוהג כך,
אומר את הסברא הנ"ל שכאשר נמצאים במקום השראת השכינה
אי אפשר ואין זה מן הכבוד לכוון עצמו למקום אחר


כך שלפי איך שאני שמעתי, יש לברר לגבי הגאון שליט"א בעצמו, כיצד נוהג הוא.
פלא וכי השכינה לא נמצאת בכותל הממוקם מעט שמאלה למתפלל 
  

אולי הביאור בזה שכאשר נמצא במקום השראת השכינה ומטה לשמאלו, 
פירושו של דבר, כי לא סגי לו בהשראת השכינה הנמצאת כאן, ועיין.
ושוב, מדובר בלימוד זכות, ולא בקביעת מסמרות.
  
  
לא זכיתי להבין, אם אכן מדינא דגמרא צריך לכוון את פניו נגד בית קה"ק [ודלא כהפרישה הנ"ל], מה מועיל סברות הכרס [ואפילו כרסן של גדולים] בזה, וצ"ע.
 
 

בבא בוטא

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
בבא בוטא אמר:
חיים ליצא אמר:
פלא וכי השכינה לא נמצאת בכותל הממוקם מעט שמאלה למתפלל 
  

אולי הביאור בזה שכאשר נמצא במקום השראת השכינה ומטה לשמאלו, 
פירושו של דבר, כי לא סגי לו בהשראת השכינה הנמצאת כאן, ועיין.
ושוב, מדובר בלימוד זכות, ולא בקביעת מסמרות.
  
  
לא זכיתי להבין, אם אכן מדינא דגמרא צריך לכוון את פניו נגד בית קה"ק [ודלא כהפרישה הנ"ל], מה מועיל סברות הכרס [ואפילו כרסן של גדולים] בזה, וצ"ע.
  
צריך לזכור שישנם עוד בעיות,
וכגון מש"כ בערוה"ש שצריך שכל הציבור יתפללו בכיוון אחד ולא חלק לכאן וחלק לכאן, כדי שלא יראה כשתי רשויות.
ומה לעשות שרוב הציבור מתפללי הכותל מתפללים לכיוון הכותל ולא לכיוון אבן השתיה.

דרך אגב, ראוי לנקוט בלשון יותר נקיה כשמדברים על גדולי עולם.

   
 
 

דרומאי

משתמש ותיק
בבא בוטא אמר:
דרומאי אמר:
בבא בוטא אמר:
  

אולי הביאור בזה שכאשר נמצא במקום השראת השכינה ומטה לשמאלו, 
פירושו של דבר, כי לא סגי לו בהשראת השכינה הנמצאת כאן, ועיין.
ושוב, מדובר בלימוד זכות, ולא בקביעת מסמרות.
  
  
לא זכיתי להבין, אם אכן מדינא דגמרא צריך לכוון את פניו נגד בית קה"ק [ודלא כהפרישה הנ"ל], מה מועיל סברות הכרס [ואפילו כרסן של גדולים] בזה, וצ"ע.
  
א. צריך לזכור שישנם עוד בעיות,
וכגון מש"כ בערוה"ש שצריך שכל הציבור יתפללו בכיוון אחד ולא חלק לכאן וחלק לכאן, כדי שלא יראה כשתי רשויות.
ומה לעשות שרוב הציבור מתפללי הכותל מתפללים לכיוון הכותל ולא לכיוון אבן השתיה.

ב. דרך אגב, ראוי לנקוט בלשון יותר נקיה כשמדברים על גדולי עולם.
א. אכן כן, אך הסברא שהובאה למעלה אין בה לענ''ד אפילו כדי צירוף.
ב. הביטוי 'מילא כרסו בש"ס ופוסקים' נאמר על גדולים ולא על קטנים.
 
 

אמת מארץ תצמח

משתמש ותיק
סלקא דעתך אמר:
כאילו ששגיב הוא זה שמעלה את הספק היכן היה המקדש או עצם נעלמותו של המקום בתוך השטח הגדול הוא המעלה את הספק
מקום המקדש מופיע בהרבה מכתבי הראשונים והאחרונים בנוסף לרדב"ז, ועד לפני כמאה שנה לא היה מי שהעלה צד של ספק בדבר.
גם בעבר ידעו את העובדה הכללית שההיכל הוא במקום הגבוה מהעזרה והר הבית שסביבו.
אמנם הרב קורן בספרו מביא את הנתונים הטופוגרפיים המדוייקים ומבאר בצורה הרבה יותר מפורטת איך זה מוכח מהטופוגרפיה של הר הבית, (ומראה שבדרך זה דרכו הראשונים, ומרחיב בעניין).
 
 

בבא בוטא

משתמש ותיק
   
נראה לבאר סברא נוספת להתפלל לכיוון הכותל המערבי, באופן אחר ממה שהובא עד כה,

דהנה בטעם שמכוונים לירושלים ולמקום המקדש, כתב בחיי אדם (כלל כ"ב אות י') דהיינו משום דשם שער השמים, וכל התפילות עולות משם, ולכאורה היה מקום לומר שכל זה דווקא בזמן שביהמ"ק היה קיים, אמנם כתב במקור חיים (סעיף א') דכיון שלא זזה השכינה מכותל המערבי, על כן אפי' בחורבנה שהוא תל עולם, יפנו אליו הכל, וכוונתו דהאידנא נמי שייך הא דאיתא בגמ' (ברכות ל' א') נמצאו כל ישראל מכוונים את לבם למקום אחד, א"ר אבין ואיתימא ר' אבינא מאי קרא? 'כמגדל דוד צוארך בנו לתלפיות', תל שכל פיות פונים בו".

ומעתה שפיר י"ל, ואולי זו גם כוונת הגרא"נ שליט"א, דכיון דכל מה שמתפללים האידנא לכיוון ירושלים הוא רק מטעם הכותל המערבי שלא זזה ממנו שכינה לעולם, א"כ יש סברא לומר שהעומדים בתפילה במקום קדוש זה, אין להם להטות ולכוון לקה"ק, ופשוט.
   
 
 

דרומאי

משתמש ותיק
בבא בוטא אמר:
   
נראה לבאר סברא נוספת להתפלל לכיוון הכותל המערבי, באופן אחר ממה שהובא עד כה,

דהנה בטעם שמכוונים לירושלים ולמקום המקדש, כתב בחיי אדם (כלל כ"ב אות י') דהיינו משום דשם שער השמים, וכל התפילות עולות משם, ולכאורה היה מקום לומר שכל זה דווקא בזמן שביהמ"ק היה קיים, אמנם כתב במקור חיים (סעיף א') דכיון שלא זזה השכינה מכותל המערבי, על כן אפי' בחורבנה יפנו אליו הכל, שהוא תל עולם, וכוונתו דהאידנא נמי שייך הא דאיתא בגמ' (ברכות ל' א') נמצאו כל ישראל מכוונים את לבם למקום אחד, א"ר אבין ואיתימא ר' אבינא מאי קרא? 'כמגדל דוד צוארך בנו לתלפיות', תל שכל פיות פונים בו".

ומעתה שפיר י"ל, ואולי זו גם כוונת הגרא"נ שליט"א, דכיון דכל מה שמתפללים האידנא לכיוון ירושלים הוא רק מטעם הכותל המערבי שלא זזה ממנו שכינה לעולם, א"כ יש סברא לומר שהעומדים בתפילה במקום קדוש זה, אין להם להטות ולכוון לקה"ק, ופשוט.
   
איזה מקור חיים כוונתך? תוכל לצטט את לשונו?
זה דבר מחודש מאד לומר שבזמננו נשתנה הדין ומתפללין לכיוון הכותל המערבי ולא לכיוון קה"ק.
וזו ודאי לא כוונתו של הרב נבנצאל, שא''כ קושיא מעיקרא ליתא שהרי כדין מכוונין לכותל המערבי ולא לקה"ק.
 
 

סלקא דעתך

משתמש ותיק
אמת מארץ תצמח אמר:
סלקא דעתך אמר:
כאילו ששגיב הוא זה שמעלה את הספק היכן היה המקדש או עצם נעלמותו של המקום בתוך השטח הגדול הוא המעלה את הספק
מקום המקדש מופיע בהרבה מכתבי הראשונים והאחרונים בנוסף לרדב"ז, ועד לפני כמאה שנה לא היה מי שהעלה צד של ספק בדבר.
גם בעבר ידעו את העובדה הכללית שההיכל הוא במקום הגבוה מהעזרה והר הבית שסביבו.
אמנם הרב קורן בספרו מביא את הנתונים הטופוגרפיים המדוייקים ומבאר בצורה הרבה יותר מפורטת איך זה מוכח מהטופוגרפיה של הר הבית, (ומראה שבדרך זה דרכו הראשונים, ומרחיב בעניין).
 

הראשונים אהבו את האמת וודאי אם היו יודעים שהשטח אינו ת"ק על ת"ק היו מודים שאינו ברור שזהו המקום ועד לפני מאה שנה ואף אחרי זה לא ידעו זאת,
וברגע שהספק התעורר צריך לפשוט אותו בדרך התורה עפ"י השכל הישר ולא לצטט מקורות שלא מועילים לבירור האמת, וכבר ידוע שהרמב"ן חזר בו כשראה את קבר רחל בעיניו.
 
חלק עליון תַחתִית