הדעה הרווחת והמקובלת שמקום המקדש הוא באיזור כיפת הסלע, ובכל מקום מכונים לשם ולמה רק בכותל, לא?סלקא דעתך אמר:ממש לא ברור היכן היה בית המקדש והדבר נמצא בספק.
ולכן הולכים אחרי המנהג.
לבירור הספק הסתכל באריכות בדיון בפורום על מיקום המקדש, כמובן תראה שם כאלה שאין להם ספק, אל תלך שולל להשתכנע שהם צודקים.
זה לא ברור?לעניות דעתי אמר:בגמ' כתוב שצריך להתפלל לכיון המקדש, האם צריך גם לכוון לכיון קודש הקדושים זה כבר לא ברור.
היה עומד בח"ל יכוין את לבו כנגד ארץ ישראל שנא' והתפללו אליך דרך ארצם היה עומד בארץ ישראל יכוין את לבו כנגד ירושלים שנאמר והתפללו אל ה' דרך העיר אשר בחרת היה עומד בירושלים יכוין את לבו כנגד בית המקדש שנאמר והתפללו אל הבית הזה היה עומד בבית המקדש יכוין את לבו כנגד בית קדשי הקדשים שנאמר והתפללו אל המקום הזה היה עומד בבית קדשי הקדשים יכוין את לבו א] כנגד בית הכפורת היה עומד אחורי בית הכפורת יראה עצמו כאילו לפני הכפורת
לעניות דעתי אמר:הוא אשר דיברתי,
מי שעומד מחוץ לירושלים, צריך לכוון כנגד ירושלים (ולא צריך לדקדק כנגד המקדש)
מי שעומד מחוץ למקדש, צריך לכוון כנגד המקדש (ולא צריך לדקדק כנגד ק"ק)
מי שעומד במקדש, צריך לכוון כנגד בית קדשי הקדשים.
כמובן שאפשר לומר שמכל מקום צריך לדקדק לכיון קודש הקדשים, אבל אין זה מוכח מלשון הגמ'
השו"ע מתכוון לכוון את לבו, ולא את פניו.צורב צעיר אמר:לעניות דעתי אמר:הוא אשר דיברתי,
מי שעומד מחוץ לירושלים, צריך לכוון כנגד ירושלים (ולא צריך לדקדק כנגד המקדש)
מי שעומד מחוץ למקדש, צריך לכוון כנגד המקדש (ולא צריך לדקדק כנגד ק"ק)
מי שעומד במקדש, צריך לכוון כנגד בית קדשי הקדשים.
כמובן שאפשר לומר שמכל מקום צריך לדקדק לכיון קודש הקדשים, אבל אין זה מוכח מלשון הגמ'
השו"ע סימן צ"ד סעיף א' כן מביא שמכל מקום צריך לכוון לקודש הקדשים
דרומאי אמר:השו"ע מתכוון לכוון את לבו, ולא את פניו.צורב צעיר אמר:לעניות דעתי אמר:הוא אשר דיברתי,
מי שעומד מחוץ לירושלים, צריך לכוון כנגד ירושלים (ולא צריך לדקדק כנגד המקדש)
מי שעומד מחוץ למקדש, צריך לכוון כנגד המקדש (ולא צריך לדקדק כנגד ק"ק)
מי שעומד במקדש, צריך לכוון כנגד בית קדשי הקדשים.
כמובן שאפשר לומר שמכל מקום צריך לדקדק לכיון קודש הקדשים, אבל אין זה מוכח מלשון הגמ'
השו"ע סימן צ"ד סעיף א' כן מביא שמכל מקום צריך לכוון לקודש הקדשים
פלא וכי השכינה לא נמצאת בכותל הממוקם מעט שמאלה למתפללבבא בוטא אמר:
דווקא אני שמעתי פעם משמיה דהגאון הגדול ר"א נבנצל שליט"א שאמר את הסברא האמורה,
אבל בנוסח אחר קצת:
שהן אמנם בשו"ע מבואר שצריך לכוון כנגד בית קדש הקדשים,
אבל בתור לימוד זכות על מי שאין נוהג כך,
אומר את הסברא הנ"ל שכאשר נמצאים במקום השראת השכינה
אי אפשר ואין זה מן הכבוד לכוון עצמו למקום אחר
כך שלפי איך שאני שמעתי, יש לברר לגבי הגאון שליט"א בעצמו, כיצד נוהג הוא.
הגאון בעצמו שהוא מתפלל בכותל הוא מתפלל ישר מצד שלא להפנות גב לבית הכנסת.חיים ליצא אמר:כך שלפי איך שאני שמעתי, יש לברר לגבי הגאון שליט"א בעצמו, כיצד נוהג הוא.
חיים ליצא אמר:פלא וכי השכינה לא נמצאת בכותל הממוקם מעט שמאלה למתפללבבא בוטא אמר:
דווקא אני שמעתי פעם משמיה דהגאון הגדול ר"א נבנצל שליט"א שאמר את הסברא האמורה,
אבל בנוסח אחר קצת:
שהן אמנם בשו"ע מבואר שצריך לכוון כנגד בית קדש הקדשים,
אבל בתור לימוד זכות על מי שאין נוהג כך,
אומר את הסברא הנ"ל שכאשר נמצאים במקום השראת השכינה
אי אפשר ואין זה מן הכבוד לכוון עצמו למקום אחר
כך שלפי איך שאני שמעתי, יש לברר לגבי הגאון שליט"א בעצמו, כיצד נוהג הוא.
למה שיתפלל לכיוון החץ האדום?הכהן אמר:חיים ליצא אמר:אך בביתו הוא מתפלל לכיוון מקום המקדש-כיפת הסלע
כוונת מר שהוא מתפלל לכיוון החץ הירוק ולא לכיוון החץ האדום?!
חיים ליצא אמר:אך עדיין גם כיוון בית המקדש אינו ישר אל עקום מעט
והסיבה שמתפללים ישר זה משום שכך הרגילות תמיד להתפלל לכיון הכותל הקדמי של בית הכנסת אל אף שהוא לא מכוון בדיוק לכיוון ירושלים
וכמו שהרבה מקומות שיש בתי כנסיות סמוכים זה לזה אינם מכוונים כולם לאותו זווית
פלא לי הרי סו"ס המשנ"ב פוסק בסימן תקס"א שמקום קה"ק הוא בכיפת הסלע ומה מקום יש ממולו להשים איזה חוקר חילוני בשם שגיב
לא זכיתי להבין, אם אכן מדינא דגמרא צריך לכוון את פניו נגד בית קה"ק [ודלא כהפרישה הנ"ל], מה מועיל סברות הכרס [ואפילו כרסן של גדולים] בזה, וצ"ע.בבא בוטא אמר:חיים ליצא אמר:פלא וכי השכינה לא נמצאת בכותל הממוקם מעט שמאלה למתפללבבא בוטא אמר:
דווקא אני שמעתי פעם משמיה דהגאון הגדול ר"א נבנצל שליט"א שאמר את הסברא האמורה,
אבל בנוסח אחר קצת:
שהן אמנם בשו"ע מבואר שצריך לכוון כנגד בית קדש הקדשים,
אבל בתור לימוד זכות על מי שאין נוהג כך,
אומר את הסברא הנ"ל שכאשר נמצאים במקום השראת השכינה
אי אפשר ואין זה מן הכבוד לכוון עצמו למקום אחר
כך שלפי איך שאני שמעתי, יש לברר לגבי הגאון שליט"א בעצמו, כיצד נוהג הוא.
אולי הביאור בזה שכאשר נמצא במקום השראת השכינה ומטה לשמאלו,
פירושו של דבר, כי לא סגי לו בהשראת השכינה הנמצאת כאן, ועיין.
ושוב, מדובר בלימוד זכות, ולא בקביעת מסמרות.
דרומאי אמר:לא זכיתי להבין, אם אכן מדינא דגמרא צריך לכוון את פניו נגד בית קה"ק [ודלא כהפרישה הנ"ל], מה מועיל סברות הכרס [ואפילו כרסן של גדולים] בזה, וצ"ע.בבא בוטא אמר:חיים ליצא אמר:פלא וכי השכינה לא נמצאת בכותל הממוקם מעט שמאלה למתפלל
אולי הביאור בזה שכאשר נמצא במקום השראת השכינה ומטה לשמאלו,
פירושו של דבר, כי לא סגי לו בהשראת השכינה הנמצאת כאן, ועיין.
ושוב, מדובר בלימוד זכות, ולא בקביעת מסמרות.
א. אכן כן, אך הסברא שהובאה למעלה אין בה לענ''ד אפילו כדי צירוף.בבא בוטא אמר:דרומאי אמר:לא זכיתי להבין, אם אכן מדינא דגמרא צריך לכוון את פניו נגד בית קה"ק [ודלא כהפרישה הנ"ל], מה מועיל סברות הכרס [ואפילו כרסן של גדולים] בזה, וצ"ע.בבא בוטא אמר:
אולי הביאור בזה שכאשר נמצא במקום השראת השכינה ומטה לשמאלו,
פירושו של דבר, כי לא סגי לו בהשראת השכינה הנמצאת כאן, ועיין.
ושוב, מדובר בלימוד זכות, ולא בקביעת מסמרות.
א. צריך לזכור שישנם עוד בעיות,
וכגון מש"כ בערוה"ש שצריך שכל הציבור יתפללו בכיוון אחד ולא חלק לכאן וחלק לכאן, כדי שלא יראה כשתי רשויות.
ומה לעשות שרוב הציבור מתפללי הכותל מתפללים לכיוון הכותל ולא לכיוון אבן השתיה.
ב. דרך אגב, ראוי לנקוט בלשון יותר נקיה כשמדברים על גדולי עולם.
מקום המקדש מופיע בהרבה מכתבי הראשונים והאחרונים בנוסף לרדב"ז, ועד לפני כמאה שנה לא היה מי שהעלה צד של ספק בדבר.סלקא דעתך אמר:כאילו ששגיב הוא זה שמעלה את הספק היכן היה המקדש או עצם נעלמותו של המקום בתוך השטח הגדול הוא המעלה את הספק
איזה מקור חיים כוונתך? תוכל לצטט את לשונו?בבא בוטא אמר:
נראה לבאר סברא נוספת להתפלל לכיוון הכותל המערבי, באופן אחר ממה שהובא עד כה,
דהנה בטעם שמכוונים לירושלים ולמקום המקדש, כתב בחיי אדם (כלל כ"ב אות י') דהיינו משום דשם שער השמים, וכל התפילות עולות משם, ולכאורה היה מקום לומר שכל זה דווקא בזמן שביהמ"ק היה קיים, אמנם כתב במקור חיים (סעיף א') דכיון שלא זזה השכינה מכותל המערבי, על כן אפי' בחורבנה יפנו אליו הכל, שהוא תל עולם, וכוונתו דהאידנא נמי שייך הא דאיתא בגמ' (ברכות ל' א') נמצאו כל ישראל מכוונים את לבם למקום אחד, א"ר אבין ואיתימא ר' אבינא מאי קרא? 'כמגדל דוד צוארך בנו לתלפיות', תל שכל פיות פונים בו".
ומעתה שפיר י"ל, ואולי זו גם כוונת הגרא"נ שליט"א, דכיון דכל מה שמתפללים האידנא לכיוון ירושלים הוא רק מטעם הכותל המערבי שלא זזה ממנו שכינה לעולם, א"כ יש סברא לומר שהעומדים בתפילה במקום קדוש זה, אין להם להטות ולכוון לקה"ק, ופשוט.
אמת מארץ תצמח אמר:מקום המקדש מופיע בהרבה מכתבי הראשונים והאחרונים בנוסף לרדב"ז, ועד לפני כמאה שנה לא היה מי שהעלה צד של ספק בדבר.סלקא דעתך אמר:כאילו ששגיב הוא זה שמעלה את הספק היכן היה המקדש או עצם נעלמותו של המקום בתוך השטח הגדול הוא המעלה את הספק
גם בעבר ידעו את העובדה הכללית שההיכל הוא במקום הגבוה מהעזרה והר הבית שסביבו.
אמנם הרב קורן בספרו מביא את הנתונים הטופוגרפיים המדוייקים ומבאר בצורה הרבה יותר מפורטת איך זה מוכח מהטופוגרפיה של הר הבית, (ומראה שבדרך זה דרכו הראשונים, ומרחיב בעניין).