פסיכולוגיה ופסיכיאטריה בדעת רבותינו

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.

נבשר

משתמש ותיק
אברהם העברי אמר:
פתחת ניק חדש?
אף אני תמהתי, שמא העתיק ולא ידע להמשיך. אולי זה עוד דרך להגיד תודה.
ובהחלט זה הנושא של הפסיכולוגיה החלפת זהויות.
 

אברהם העברי

משתמש ותיק
יפה מראה אמר:
הפסיכולוגיה של פרויד היא בעיקר עוסקת על דרך סיבה ומסובב, כלומר אם אדם עשה משהו ננסה להבין מה הסיבה, כאשר יש תמיד סיבות, הטיפול הזה הוא ארוך יכול לקחת שנים של חפירה לאחור עד אפילו שנות הילדות מה שנקרא "משקעים".  
אך רבותינו ר' איזיק שר זצ"ל ועוד דעתם הייתה שבמקום שאדם יחפור לאחור וינסה להבין מהיכן הגיע למעשה והנהגה הזאת, ראוי לאדם לנסות להתחיל דף חדש ולהתעלם מהעבר. [ויש הרבה עומק במחלוקת הזאת ואכמ"ל.]
חכם חנון אמר:
הפסיכולוגיה של פרויד היא בעיקר עוסקת על דרך סיבה ומסובב, כלומר אם אדם עשה משהו ננסה להבין מה הסיבה, כאשר יש תמיד סיבות, הטיפול הזה הוא ארוך יכול לקחת שנים של חפירה לאחור עד אפילו שנות הילדות מה שנקרא "משקעים".
אך רבותינו ר' איזיק שר זצ"ל ועוד דעתם הייתה שבמקום שאדם יחפור לאחור וינסה להבין מהיכן הגיע למעשה והנהגה הזאת, ראוי לאדם לנסות להתחיל דף חדש ולהתעלם מהעבר. [ויש הרבה עומק במחלוקת הזאת ואכמ"ל.]
???
 

נדיב לב

משתמש ותיק
חכם חנון אמר:
הפסיכולוגיה של פרויד היא בעיקר עוסקת על דרך סיבה ומסובב, כלומר אם אדם עשה משהו ננסה להבין מה הסיבה, כאשר יש תמיד סיבות, הטיפול הזה הוא ארוך יכול לקחת שנים של חפירה לאחור עד אפילו שנות הילדות מה שנקרא "משקעים".
אך רבותינו ר' איזיק שר זצ"ל ועוד דעתם הייתה שבמקום שאדם יחפור לאחור וינסה להבין מהיכן הגיע למעשה והנהגה הזאת, ראוי לאדם לנסות להתחיל דף חדש ולהתעלם מהעבר. [ויש הרבה עומק במחלוקת הזאת ואכמ"ל.]

אולי כתבת בקיצור ומשום כך לא תפסתי מה שייך לנסות ולהתחיל דף חלק, כאשר סיבות קודמות עצבו את תודעת האדם בצורה מעוותת, וירצה או לא ירצה להתעלם מהעבר, תודעת העבר הולכת ומלווה אותו גם מכאן ואילך [כעת העירו שכבר כתב כן @יפה מראה ואם כן אפנה גם את תשומת לבו להערה]
 

אברהם העברי

משתמש ותיק
נבשר אמר:
אברהם העברי אמר:
פתחת ניק חדש?
אף אני תמהתי, שמא העתיק ולא ידע להמשיך.



א"כ אני מתנצל
אני מקבל בברכה את פני המשתתף החדש
ובהחלט זה הנושא של הפסיכולוגיה החלפת זהויות.
אם זה אכן משתתף חדש עקיצתך אינה במקום
 

נבשר

משתמש ותיק
אברהם העברי אמר:
............
(אני מקוה שגם זה בהומור כי אל"כ גם זה מנושאי האשכול.....)
כמה מטורף לחשוב ולדמיין למשל שאני ואתה זה אותו אדם רק בעלי ניק מתחלף, וככה כל אחד עונה לשני (לעצמו). לא להאמין אבל יש אנשים שחיים ככה (כחולי) חיים שלימים של החלפה כזאת.
 

אליעזר ג

משתמש ותיק
נבשר אמר:
אליעזר ג אמר:
יתכן שאתה חי עדיין לפני מאה שנה, היום רוב השיטות הפסיכולוגיות בשימוש הפסיכולוגים המקצועיים אינן נכנסות לילדות ולעבר ו cbt היא הפופולרית ביניהם
כנראה שאתה קורא פרסומות עיתונים או שומע מרצים מערכים. אצל פסיכולוגים ומטפלים יש נושא רציני מה היה העבר כמה ילדים היו בבית עד איזה גיל ינק וכו'.
אתה מדבר על שיטה פופלרית אצל הציבור זה אני מסכים שאנשים היום מחפשים משהו זריז וקל שלא יחייב אותם העיקר התוצאה, כמו כל דבר היום. אבל לגבי הרפואה זה לא ככה.
ואין מלכות נוגעת בחברתה, אדם שיש לו בעיה פרטית קטנה שמפריעה לו בנושא מסוים חבל שייכנס לסרט ארוך מתחילת החיים שלו. אבל האדם שמרגיש שמשהו תוקע אותו כל הזמן הוא נמצא בתוך מעגל שטורד אותו מרבית הזמן, בהחלט צריך ללכת לכיוון יותר מעמיק.


מתי פעם אחרונה התעדכנת אודות פסיכולוגיה ושיטות הטיפול בה?  היום רוב הפסיכולוגים המקצועיים לא חופרים בעבר , מה אתה חושב שאם מותו של פרויד נגמרה הפסיכולוגיה?
הנה ערך בוויקפדיה על טיפולים פסיכותרפיים https://he.wikipedia.org/wiki/פסיכותרפיה
שמעת על החוקרים הפסיכיאטר אהרון בק והפסיכולוג אלברט אליס.שמעת על הביהייביוריזם , לא תלמד עליהם מפרסומות בעיתונים . הראשונים הם חוקרים בתחום הפסיכולוגיה מהשורה הראשונה, שפיתחו את השיטה הקוגניטיבית והשיטה השנייה פותחה עוד ע"י אבות הפסיכולוגיה בדור אחרי פרויד והיא פיתחה את השיטה ההתנהגותית. חשבתי שחוק הבורות היודעת הכל, מצוי רק בענייני פוליטיקה ודת והנה גם בפסיכולוגיה.
 

נבשר

משתמש ותיק
אליעזר ג אמר:
מתי פעם אחרונה התעדכנת אודות פסיכולוגיה ושיטות הטיפול בה?  היום רוב הפסיכולוגים המקצועיים לא חופרים בעבר , מה אתה חושב שאם מותו של פרויד נגמרה הפסיכולוגיה?
הנה ערך בוויקפדיה על טיפולים פסיכותרפיים https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A4%D7 ... 7%99%D7%94
שמעת על החוקרים הפסיכיאטר אהרון בק והפסיכולוג אלברט אליס.שמעת על הביהייביוריזם , לא תלמד עליהם מפרסומות בעיתונים . הראשונים הם חוקרים בתחום הפסיכולוגיה מהשורה הראשונה, שפיתחו את השיטה הקוגניטיבית והשיטה השנייה פותחה עוד ע"י אבות הפסיכולוגיה בדור אחרי פרויד והיא פיתחה את השיטה ההתנהגותית. חשבתי שחוק הבורות היודעת הכל, מצוי רק בענייני פוליטיקה ודת והנה גם בפסיכולוגיה.
טוב לא אתווכח איתך על מידע יש בזה כמה אסכולות תאורוטיקנים תלמידי פרויד והחולקים עליו ואלו שאומרים שהם תלמידיו אבל הם לא. (הזכרת פוליטיקה)
לא אמרתי שאין טיפול התנהגותי, רק כולם כולם לומדים את תורת פרויד (כוונתי על ילדות אגו סופר איד והעולם שיצר כפי שכתבתי באשכול אחר) כבסיס, ועולם המטפלים המוכר בכל האונבריסטאות מחייב ללמוד את תורת פרויד ותלמידיו, אפי' מי שלא לומד פסיכולוגיה אלא טיפול.
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
נבשר אמר:
אברהם העברי אמר:
פתחת ניק חדש?
אף אני תמהתי, שמא העתיק ולא ידע להמשיך. אולי זה עוד דרך להגיד תודה.
ובהחלט זה הנושא של הפסיכולוגיה החלפת זהויות.
אין לחוש כלל שזה אותו אדם 
זה סגנון אחר לחלוטין 
וכנראה ניסה להעתיק או משהו כזה 
 
 

אליעזר ג

משתמש ותיק
נבשר אמר:
אליעזר ג אמר:
מתי פעם אחרונה התעדכנת אודות פסיכולוגיה ושיטות הטיפול בה?  היום רוב הפסיכולוגים המקצועיים לא חופרים בעבר , מה אתה חושב שאם מותו של פרויד נגמרה הפסיכולוגיה?
הנה ערך בוויקפדיה על טיפולים פסיכותרפיים https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A4%D7 ... 7%99%D7%94
שמעת על החוקרים הפסיכיאטר אהרון בק והפסיכולוג אלברט אליס.שמעת על הביהייביוריזם , לא תלמד עליהם מפרסומות בעיתונים . הראשונים הם חוקרים בתחום הפסיכולוגיה מהשורה הראשונה, שפיתחו את השיטה הקוגניטיבית והשיטה השנייה פותחה עוד ע"י אבות הפסיכולוגיה בדור אחרי פרויד והיא פיתחה את השיטה ההתנהגותית. חשבתי שחוק הבורות היודעת הכל, מצוי רק בענייני פוליטיקה ודת והנה גם בפסיכולוגיה.
טוב לא אתווכח איתך על מידע יש בזה כמה אסכולות תאורוטיקנים תלמידי פרויד והחולקים עליו ואלו שאומרים שהם תלמידיו אבל הם לא. (הזכרת פוליטיקה)
לא אמרתי שאין טיפול התנהגותי, רק כולם כולם לומדים את תורת פרויד (כוונתי על ילדות אגו סופר איד והעולם שיצר כפי שכתבתי באשכול אחר) כבסיס, ועולם המטפלים המוכר בכל האונבריסטאות מחייב ללמוד את תורת פרויד ותלמידיו, אפי' מי שלא לומד פסיכולוגיה אלא טיפול.
לא רק תורת פרויד אלא כל התורות הקיימות וההיסטוריות ומטפלים לפי שיטת פרויד ממש כמעט כבר לא קיימים , אלא שיטה הרבה יותר מעודנת  השיטה הפסיכודינמית. וממש אין תחרות להקרא מתלמידיו ושיטתו אינה שם נרדף לפסיכולוגיה אלא שמה השיטה הפסיכואנליטית שהיא רק אחת מבין כמה שיטות וממש לא המובילה ביניהם.
 אם היית קורא את דברי היית רואה שלגבי לימוד באוניברסיטה כתבתי שאכן יש בעיות של כפירה. ומה שדיברתי לגביו הוא שימוש בטכניקות קיימות של הפסיכולוגיה וזה אכן כולל ככלי מרכזי cbt.
 
 

נבשר

משתמש ותיק
אליעזר ג אמר:
לא רק תורת פרויד אלא כל התורות הקיימות וההיסטוריות ומטפלים לפי שיטת פרויד ממש כמעט כבר לא קיימים , אלא שיטה הרבה יותר מעודנת  השיטה הפסיכודינמית. וממש אין תחרות להקרא מתלמידיו ושיטתו אינה שם נרדף לפסיכולוגיה אלא שמה השיטה הפסיכואנליטית שהיא רק אחת מבין כמה שיטות וממש לא המובילה ביניהם.
 אם היית קורא את דברי היית רואה שלגבי לימוד באוניברסיטה כתבתי שאכן יש בעיות של כפירה. ומה שדיברתי לגביו הוא שימוש בטכניקות קיימות של הפסיכולוגיה וזה אכן כולל ככלי מרכזי cbt.
אוקיי, אני מתחיל להתוודע שלא תפסתי טוב את הודעתך הראשונה. בהחלט שיטות הטיפול היום הם לא שיטת הפיסכואנליזה, אבל אני מתכוון על התורה בעצמה איך לגשת לאדם ומה אני רואים בו ומה אנו צריכים לבדוק, הבכורה שייכת לפרויד ותלמידיו. אני התכוונתי שהיום יש הרבה הרבה מטפלים בשיטה שהזכרת או בשיטות חדשות שהם למדו רק את הטכניקה בלי התורה והתזה (בגלל שלא למדו במקום שמצריך תואר). וזה התכוונתי פרסומות, ובהחלט מי צריך ללכת שילך למי שלמד פסיכולוגיה ומטפל בדרכים אחרות, אבל שיודע את הגישה והיחס.
 

אברהם העברי

משתמש ותיק
איש ווילנא אמר:
נבשר אמר:
אברהם העברי אמר:
פתחת ניק חדש?
אף אני תמהתי, שמא העתיק ולא ידע להמשיך. אולי זה עוד דרך להגיד תודה.
ובהחלט זה הנושא של הפסיכולוגיה החלפת זהויות.
אין לחוש כלל שזה אותו אדם 
זה סגנון אחר לחלוטין 
וכנראה ניסה להעתיק או משהו כזה 
מאיפה לך לדעת שזה סגנון אחר אם זו הייתה הודעתו הראשונה בפורום?
אמנם אחר שציטט עוד הודעה הוכח שזו טעות
 
 

מחשבות

משתמש ותיק
ברור שזה העתקה ממני
אין לי מושג מה עבר לו בראש.
מי שמכיר את הסגנון שלי אפי' מעט
יבין שאת ההודעה הנוספת שלו בשרשור
לא יתכן שאני כתבתי.
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
אברהם העברי אמר:
איש ווילנא אמר:
נבשר אמר:
אף אני תמהתי, שמא העתיק ולא ידע להמשיך. אולי זה עוד דרך להגיד תודה.
ובהחלט זה הנושא של הפסיכולוגיה החלפת זהויות.
אין לחוש כלל שזה אותו אדם 
זה סגנון אחר לחלוטין 
וכנראה ניסה להעתיק או משהו כזה 
מאיפה לך לדעת שזה סגנון אחר אם זו הייתה הודעתו הראשונה בפורום?
אמנם אחר שציטט עוד הודעה הוכח שזו טעות
ההודעה הנוספת נכתבה מיד לאחר מכן בהפרש של שתי דקות 
כמובן שכל זה מסייע מאוד להבנת ענין הפסיכולגיה 
 
 

מקוה לטוב

משתמש רגיל
יש גם נושא של פסיכולוגיה יהודית, אני לא מספיק מבין בזה אפן איך שהבנתי באופן כללי זה תורה שמבוססת על קבלה ועל חז"ל, ידוע לי על ד"ר מיכאל אבועלפיה ממכון לב שהוציא ספרים בנושא.
 

בחור צעיר

משתמש ותיק
כמו שכבר כתבו כאן, יש הבדל מהותי בין הפסיכולוגיה ההתנהגותית והקוגנטיבית, ושילובה המצוי היום שהוא ה cbt. לבין הפסיכואנליזה של פרויד וכל השיטות המשתלשלות ממנה, אדלר ופראנקל וכל שום וחניכה דאית להו.
האחרונים, מניחים הנחת יסוד, שישנם תהליכים בסיסיים בנפש האדם, בתת המודע שלו, שישנם רצונות ודחפים חזקים אשר הם מניעים אותו, וצריך למצוא אותם. הראשונים לעומתם, אינם עוסקים כ"כ בתנועות בסיסיות בנפש האדם, אלא בדברים נרכשים, הן הקוגנטיבית עם המבט הנרכש על כל מיני דברים בעקבות אירועים שחווינו, והן ההתנהגותית שמתעלמת לגמרי ממניעים ודחפים בנפש ומדברת על ההתנהגות עצמה שנרכשת בצורות של התניה וניתן לשנותה באותה הצורה.
ולכן מבחינה מהותית, הcbt הרסני הרבה פחות, ומטיל הרבה יותר אחריות על המטופל מאשר הפסיכואנלטיקה לסוגיה.
 

יפה מראה

משתמש ותיק
נבשר אמר:
יפה מראה אמר:
הפסיכולוגיה של פרויד היא בעיקר עוסקת על דרך סיבה ומסובב, כלומר אם אדם עשה משהו ננסה להבין מה הסיבה, כאשר יש תמיד סיבות, הטיפול הזה הוא ארוך יכול לקחת שנים של חפירה לאחור עד אפילו שנות הילדות מה שנקרא "משקעים".  
אך רבותינו ר' איזיק שר זצ"ל ועוד דעתם הייתה שבמקום שאדם יחפור לאחור וינסה להבין מהיכן הגיע למעשה והנהגה הזאת, ראוי לאדם לנסות להתחיל דף חדש ולהתעלם מהעבר. [ויש הרבה עומק במחלוקת הזאת ואכמ"ל.]

ואולי אפשר להוסיף את דברי המגיד מדובנא על הפסוק "צור ילדך תשי ותשכח א-ל מחוללך", שפירש שהקב"ה נתן לאדם את "מדת השכחה" כדי שיוכל לחיות וכמו שמצאנו שאחר י"ב חודש המת משתכח מן הלב, והאדם משתמש במדת השכחה כדי לשכוח את הקב"ה.

ולכן גם אדם שחווה ילדות קשה וכדו' יכול לעבוד על עצמו ולהתמקד בהוה, ולנסות לזכור את הדברים הטובים ולשכוח את הדברים הרעים.
האדם לא עושה RESET והדברים נעלמים, הדברים פועלים יום שעה שעה, והאדם צריך להכיר את עצמו ומה גורם לפעול כך וכך, ולהתבונן איך התורה מסתכלת על זה ולהעמיק את זה בנפשו. גם תשובה זה "עד שיהיה באותו מקום ובאותו שעה" רק אז יוצא ממנו החטא.


ר' איזיק שר זצ"ל כינה את השיטה של פרויד מזאוכיזם.

ולגופם של דברים גם כאשר האדם יכיר בסיבה לא מחייב שזה יעזור לו לעקור מעצמו את החולי רע, ורק אם יחליט להיות "הראשית" ולהפסיק להיות מסובב מהסיבה רק אז יעקר ממנו המדה הרעה, וא"כ מה הטעם יש בחפירה.
ועוד שרבותינו האחרונים סוברים שכיום אסור לבעל תשובה להעמיד את עצמו בניסיון של "אותו מקום ואותה שעה". 
 
 

נבשר

משתמש ותיק
יפה מראה אמר:
ר' איזיק שר זצ"ל כינה את השיטה של פרויד מזאוכיזם.

ולגופם של דברים גם כאשר האדם יכיר בסיבה לא מחייב שזה יעזור לו לעקור מעצמו את החולי רע, ורק אם יחליט להיות "הראשית" ולהפסיק להיות מסובב מהסיבה רק אז יעקר ממנו המדה הרעה, וא"כ מה הטעם יש בחפירה.
ועוד שרבותינו האחרונים סוברים שכיום אסור לבעל תשובה להעמיד את עצמו בניסיון של "אותו מקום ואותה שעה".
יש דבר שנקרא חוויה מתקנת שמציירים את המצב שגורם לאדם, ושם באותו מצב הוא נמצא ומעבד אותו מחדש לפי הכלים שיש ביד המטפל. זה :אותו מקום ושעה".
עיין בעלי שור שבשביל שהאדם יכיר את עצמו עליו להיזכר בילדותו איזה רצונות היו ולפי"ז ידע את עצמו
 

לא פסקה ישיבה

משתמש ותיק
הפסיכולוגיה כידוע היא לימוד טכני של חשיבת האדם, והסטיות מחשיבה תקנית. לעומת זאת הפסכיאטריה עוסקת במחלות נפש. ששורשם כוחות נפשיים שונים, שהם מחלות. ההבדל הוא בעוצמת החשיבה, וההשתרשות בתוך האדם. בפסיכולוגיה פעמים רבות ניתן לעבוד על המחשבות, והוא בשפת היהדות עבודת המידות, שיש לאדם בחירה בהם. לעומת זאת במחלת נפש, הרי שהחולה אנוס בחשיבות והרגשים מסויימים. ורק תרופות מונעות את המחלה. לכל מחלה וסטיה יש סדר מסויים. הרפואה הכפרנית רואה בנפש ובבעיותיה עולם רווי מסתורין, שכ"א מנסה לגבש חוות דעת משלו על הנפש. כששוחחתי עם מרן הרב שמואל אויערבאך ז"ל, על ענין זה, נוכחתי לדעת, שלכל בעיה ומחלה יש סדר משלה, והכל במהלך מסויים, ולא איזה משהו רווי מסתורין. הרב ז"ל לימדני, שלכל בעיה יש יעוד משלה. ואין דבר שאינו נגלה בעיני חכמי התורה, ולזה נצרך ענין האמונה, להאמין שלכל אחד יש יעוד משלו. כמובן שהפסכיאטרים והפסיכולוגים, רובם, רואים באדם הסובל, אדם נחות, והוא חטא היוהרה, וטרף הוא בעיני התורה. בעיניו של איש התורה, הרי שלכל דבר יש מטרה, לצורך התיקון הפרטי של אותו אדם, והכללי של כלל כנסת ישראל. הרב ז"ל הביא לי לדוגמא את הרב אריה לוין זצ"ל, שביקר אנשים שלקו בצרעת וכדו', מתוך תחושת השתוות, ללא התנשאות. ובזה ביקר את אותם "מסייעים" למיניהם, שכל "עזרתם", הוא לצורך הנאה עצמית, מתוך השתררות על "מטופליהם". 
 

ברוך שאמר

משתמש רשום
שואל אמר:
זה שני דוגמאות של עניינים לפי ההבנה והתפיסה שלי הענייה בעניין

דבריך הם ממש דבש ונופת צופים !!! איני מכיר אותך, אך לענ"ד יש לך הבנה עמוקה ואמיתית מאוד בנפש האדם. ליבי אומר לי שאתה מתעסק בתחום, ואם לא ... נלע"ד שראוי שתתייעץ עם רבותיך אם מותר לך לבזבז כזה חכמה ותבונה ותפיסת עומק של נפש האדם.

אע"פ שכל דבריך נאמרו בטוב טעם ודעת, ימחל לי כבודו שמוכרח אני לחלוק על קטע א' מתוך דבריך. כתבת:
שואל אמר:
והתפיסה שלי הענייה

לא ! תפיסה עשירה, מלאה בתוכן עמוק מאוד ! יה"ר שתזכה להשתמש בחכמתך העמוקה לדברים טובים.
 

ברוך שאמר

משתמש רשום
לא פסקה ישיבה אמר:
ברוך שאמר אמר:
לא פסקה ישיבה אמר:
דמי שנצרך חובה ללכת
לא פסקה ישיבה אמר:
ועצם הלימוד, פסול מעיקרא

אם פסול, וא"א ללמוד, אז מי שנצרך למי ילך ?
ילך למי שלמד. וא"א לעולם בלי בורסקי וכו'....

לא כ"כ זכיתי להבין את דבריכם, להיות בורסקי זה "פסול מעיקרא" ?
 

ברוך שאמר

משתמש רשום
יפה מראה אמר:
יצא לי לשוחח עם אדם יר"ש שלמד פסיכולוגיה היטב, והוא אמר לי שהוא סבור שתורת חב"ד וספר מדרגת האדם לסבא מנוברדוק הם ספרי פסיכולוגיה ממדרגה ראשונה

זה מאוד מעניין שהוא הזכיר דווקא את הספרות התורנית של ב' דרכים הנ"ל, כי ידוע שבתקופת סגירת הישיבות ברוסיה הקומוניסטית, כשכולם ברחו וכו' וכו' היו ב' קבוצות שנלחמו בחירוף נפש ממש, והמשיכו להגדיל תורה ולהאדירה תחת אפם של הסובייטים הרשעים.

אם המידע הנ"ל הוא נכון ... נפקא לן ידיעה חשובה מאוד בתורת הנפש !!! פלאי פלאות ממש !!! סיבת החולי [הפסיכולוגית] שבנפש היא, כי אין לאדם על מה להילחם ! אין סיבה שלמענה שווה להתאמץ ולקום בבוקר - גם כשקשה ! אין סיבה להתפלל בכוונה גדולה ! אין סיבה לשמור על העיניים ! אין סיבה להשקיע בחינוך !!! אבל אם היחיד חדור מטרה, והוא מרגיש שיש לו יעוד פרטי שלו [בתוך המכלול הענק] ויש לו חלק מיוחד שלו בתוך הפאזל הענק של "כלל ישראל", שהעולם נצרך לו, הוא  יהיה מוכן לעבור ימים !!! לקפוץ על גבעות וכו וכו', ויותר מכך - הוא יהיה מוכן למסור את נפשו בשביל דרכו בשביל האידיאל שלו ! והוא יעשה זאת גם כשסביבתו התומכת אינה נמצאת בקרבתו, כשהוא רחוק מהוריו, רחוק ממשפחתו, ורחוק מרבותיו !

הרב @יפה מראה כמדומה שכבר כתבתי לך בעבר ששמך נאה לך.

האם אתה מסכים עם המסקנה הנ"ל שהגעתי אליו, או שלדעתך אין לכל הנ"ל קשר למה שהוא אמר לך. מעניין אותי דעתך בהנ"ל.
 

יפה מראה

משתמש ותיק
ברוך שאמר אמר:
יפה מראה אמר:
יצא לי לשוחח עם אדם יר"ש שלמד פסיכולוגיה היטב, והוא אמר לי שהוא סבור שתורת חב"ד וספר מדרגת האדם לסבא מנוברדוק הם ספרי פסיכולוגיה ממדרגה ראשונה

זה מאוד מעניין שהוא הזכיר דווקא את הספרות התורנית של ב' דרכים הנ"ל, כי ידוע שבתקופת סגירת הישיבות ברוסיה הקומוניסטית, כשכולם ברחו וכו' וכו' היו ב' קבוצות שנלחמו בחירוף נפש ממש, והמשיכו להגדיל תורה ולהאדירה תחת אפם של הסובייטים הרשעים.

אם המידע הנ"ל הוא נכון ... נפקא לן ידיעה חשובה מאוד בתורת הנפש !!! פלאי פלאות ממש !!! סיבת החולי [הפסיכולוגית] שבנפש היא, כי אין לאדם על מה להילחם ! אין סיבה שלמענה שווה להתאמץ ולקום בבוקר - גם כשקשה ! אין סיבה להתפלל בכוונה גדולה ! אין סיבה לשמור על העיניים ! אין סיבה להשקיע בחינוך !!! אבל אם היחיד חדור מטרה, והוא מרגיש שיש לו יעוד פרטי שלו [בתוך המכלול הענק] ויש לו חלק מיוחד שלו בתוך הפאזל הענק של "כלל ישראל", שהעולם נצרך לו, הוא  יהיה מוכן לעבור ימים !!! לקפוץ על גבעות וכו וכו', ויותר מכך - הוא יהיה מוכן למסור את נפשו בשביל דרכו בשביל האידיאל שלו ! והוא יעשה זאת גם כשסביבתו התומכת אינה נמצאת בקרבתו, כשהוא רחוק מהוריו, רחוק ממשפחתו, ורחוק מרבותיו !

הרב @יפה מראה כמדומה שכבר כתבתי לך בעבר ששמך נאה לך.

האם אתה מסכים עם המסקנה הנ"ל שהגעתי אליו, או שלדעתך אין לכל הנ"ל קשר למה שהוא אמר לך. מעניין אותי דעתך בהנ"ל.
אני חושב שלגבי נוברדוק יש קצת טעות בעולם בגלל כל מיני סיפורים אבל כאשר פותחים ולומדים את הספר "מדרגת האדם" רואים כמה חכמה הייתה לסבא.

ולמה שכתבת לא נראה שזה בדיוק הנקודה. 

נ.ב. באותה תקופה זה היה אופייני להילחם על אידיאלים גם מי שבחר להיות קומניסט היה צריך להילחם, 

לענ"ד באותה תקופה כל העולם היה עסוק בתיקון האדם והעולם וכל אחד בחר בדרך אחרת, ואז נכנסה תורת המוסר וכדו' וניסתה להביא לתיקון האדם והעולם ע"פ התורה.
בדורנו כל הענין של תיקון העולם והאדם קצת נחלש, ויש עוד להאריך בענין הזה. 
 

מחשבות

משתמש ותיק
כמו שכבר כתבו בשביל לנהל מלחמה ולמסור נפש
צריך שלסבל שהאדם עובר במהלכה יהיה משמעות
כי א"א לומר לאדם תסבול כי תקבל שכר
הכאב של עכשיו המוחשי ינצח את השכר הלא מוחשי
נובהרדוק וחב"ד כל אחד בדרכה נתנו משמעות למצב העכשווי
וכך הצליחו לעמוד בסבל יותר מכל האחרים
וכבר אמר הסבא מנובהרדוק להצדקת שיטתו
אתם אם תמצאו כלאיים בשוק תהיו מסוגלים לפשוט בשוק.
לדעתי זה אמנם מעלה עצומה, אך לא מוכיחה את השיטה.
 

ברוך שאמר

משתמש רשום
יפה מראה אמר:
אני חושב שלגבי נוברדוק יש קצת טעות בעולם בגלל כל מיני סיפורים אבל כאשר פותחים ולומדים את הספר "מדרגת האדם" רואים כמה חכמה הייתה לסבא

כל הסיפורים - מקורם מהחכמה האדירה שיש בספר "מדרגת האדם" [כמדומה שהסבא גופיה לא כתב את הספר, אלא ביקש מא' מגדולי תלמידיו שהיה לו עט סופרים, שיכתוב בשפה יפה ומתקבלת את שיחותיו, ולחלקם בכל סניפי נובהרדוק, ומתחילה יצאו בחוברות נפרדות].

היכולת לבטל את כל העניני העוה"ז, ולהרחיק גבולות, ולעמוד בנסיונות אדירים בהחלט מקורם משיטת נובהרדוק ומהתוכן והמסר העובר לאורך כל הספר, ה"בוז" וצחוק על "כבוד" מדומה, וכו' וכו'

כתבתם בהמשך:
יפה מראה אמר:
באותה תקופה זה היה אופייני להילחם על אידיאלים גם מי שבחר להיות קומניסט היה צריך להילחם

להיות קומוניסט היה צריך להילחם ??? מה הפשט ??? יהודי שנהייה קומוניסט, זה היה יהודי בלי כח יהודי פנימי, יהודי שבחר להיסחף עם הזרם !!! [אולי לא הבנתי את דבריכם, וכוונתכם].

עוד כתבתם:  
יפה מראה אמר:
באותה תקופה כל העולם היה עסוק בתיקון האדם והעולם וכל אחד בחר בדרך אחרת

נכון, אבל ב' הדרכים הנ"ל התבלטו בשיטתם הייחודית של "לחימה" יוקדת, ולא להיכנע ולא להעביר את הישיבות למקומות מרוחקים, אלא להישאר ולהילחם [כמדומה ששאר הפלגים בעם ישראל, נדדו באותם השנים, ואף ישיבות נובהרדוק בתקופה מאוחרת יותר הבריחו גבולות, אך בד בבד המשיכו להפיץ תורה ויראה תחת אפם של הקומוניסטים ולפתוח ישיבות חדשות חדשים לבקרים. [לגבי ישיבות חב"ד אין לי הרבה מידע, אך קצת קראתי על זה וקצת שמעתי, ולגבי ישיבות נובהרדוק הדברים מפורסמים עד מאוד]. 
 
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חלק עליון תַחתִית