סיפורי ועדות הצדקה

יושב אוהלים אמר:
כפר ערבי הוא גוב אריות, וכשניכנסו לשם זה אכן היה תוך סיכון עצמי. ולא זו בלבד אלא ידועים סיבורים שאנשים התידדו עם ערבים, [כן גם דרוזים], והערבים הראו את עצמם כאילו הם ידידים שלהם, והזמינו אותם לאוהליהם וכו', ולבסוף תקפו אותם, ונצלו בנס.
עצוב שחבר שלך לא היה מספיק חכם להבין מה שהיה כתוב שם, וגם אתה השתכנעת להוציא שם רע, (שחיפשו דם, ושהמציאו סיפור שלא היה), בלי לחשוב אם אכן יש אמת בדבר או לא.


לתקוף אורח אסור ע''פ חוקי דתם.
הוצאת שם רע היא כשמזכירים את שם הקופה
בלאו הכי הוא בכלל מצוה לדון לכף זכות
 
 
קצר ולעניין אמר:
מהתגובות שאני קורא
מסופקני מה יותר חוגג באשכול, אובר חכמולוגיה או צרות עין?

או אולי בכלל סתם זלזול באותם פרייארים שמאמינים לחז"ל,
שהנותן צדקה מתברך בשבע ברכות ומוזילים מכיסם?
נראה דיש לחלק בין מצות הצדקה שעליה אף אחד לא חלק, לדרך השכנוע של הגבאים.

אולי אם היינו נותנים יותר, לא היו הגבאים נוהגים כך.
האם זה חיובי לגבות צדקה בצורה הזו? לכאורה אין איסור אבל זה לא מתאים. קצת ילדותי.
אגב ישנן קופות שלא נוהגות כך ומחזור הכספים שלהם נמוך יותר. איני רוצה לציין שמות כי איני יודע אם מותר כאן לעשות זאת אבל יש ויש. זו לא סיבה לא לתרום.
 
 

פיילוט 0.4

משתמש ותיק
תיובתא אמר:
ספר וסופר אמר:
לא שמעתי על המצאת סיפורים.
אני כן.
מעשה בידידי שגוייס ע"י אחת מקופות הצדקה המפורסמות להתפלל 40 יום על קבר פלוני הנמצא בכפר דרוזי אי שם בצפון. ע"פ מה שסיפר לי, תושבי המקום כיבדו אותו מאוד.
לאחר זמן בעלונים שיצאו (לאחר שלא היה מספיק הד לקמפיין, והיו צריכים קצת דם) נכתב תיאור כיצד שלוחי הקופה נכנסים לגוב האריות, תוך סיכון עצמי, והכל למענך מעוכב שידוך\זרע\פרנסה וכו'.
האברך שאם יורשה לי הוא קצת תמים (או ישר למי שמתעקש), פנה בתלונות לקופה השולחת, כיצד הם משיבים רעה תחת טובה לתושבי המקום. מיותר לציין שלא נענה עד היום בתשובה עניינית.
סתם אנקדוטה, ויש לקוות שלא ללמד על הכלל יצאה.




שנה אחת נסעתי בליל פורים לציון הרשב''י במירון, בצאתי (ההסעה חיכתה לי) עצרו אותי מס' אברכים דקיקים ומחויכים וביקשו ממני להתעכב כמה דקות כדי לומר איתם י''ג מידות במניין עם עוד כמה מזמורים וכו', הסברתי להם שאני תלוי באחרים ואוכל להתעכב דקה לכל היותר, נו, גם זה טוב... 
למעשה הם היו נציגים של... שעושים מעמדים מרוממים ונוראים כמיטב המסורת, למפרע התברר לי שבאותם דקות קצרות זכיתי להושיע רבות ועצומות, וחבל שלא ידעתי זאת בזמן כי או אז הייתי מתפלל על דברים חשובים באמת, כמו לדוג' לזכות בפיס...
אכן, זה בהחלט היה נורא...
 
 

תיובתא

משתמש ותיק
פיילוט 0.4 אמר:
תיובתא אמר:
ספר וסופר אמר:
לא שמעתי על המצאת סיפורים.
אני כן.
מעשה בידידי שגוייס ע"י אחת מקופות הצדקה המפורסמות להתפלל 40 יום על קבר פלוני הנמצא בכפר דרוזי אי שם בצפון. ע"פ מה שסיפר לי, תושבי המקום כיבדו אותו מאוד.
לאחר זמן בעלונים שיצאו (לאחר שלא היה מספיק הד לקמפיין, והיו צריכים קצת דם) נכתב תיאור כיצד שלוחי הקופה נכנסים לגוב האריות, תוך סיכון עצמי, והכל למענך מעוכב שידוך\זרע\פרנסה וכו'.
האברך שאם יורשה לי הוא קצת תמים (או ישר למי שמתעקש), פנה בתלונות לקופה השולחת, כיצד הם משיבים רעה תחת טובה לתושבי המקום. מיותר לציין שלא נענה עד היום בתשובה עניינית.
סתם אנקדוטה, ויש לקוות שלא ללמד על הכלל יצאה.




שנה אחת נסעתי בליל פורים לציון הרשב''י במירון, בצאתי (ההסעה חיכתה לי) עצרו אותי מס' אברכים דקיקים ומחויכים וביקשו ממני להתעכב כמה דקות כדי לומר איתם י''ג מידות במניין עם עוד כמה מזמורים וכו', הסברתי להם שאני תלוי באחרים ואוכל להתעכב דקה לכל היותר, נו, גם זה טוב... 
למעשה הם היו נציגים של... שעושים מעמדים מרוממים ונוראים כמיטב המסורת, למפרע התברר לי שבאותם דקות קצרות זכיתי להושיע רבות ועצומות, וחבל שלא ידעתי זאת בזמן כי או אז הייתי מתפלל על דברים חשובים באמת, כמו לדוג' לזכות בפיס...
אכן, זה בהחלט היה נורא...
יפה וידוע. חשוב לציין שאיני חושב שראוי שהאשכול יהפוך, ל"מאגד סיפורי עליבאבא השלם".
הבאתי את הסיפור, כתגובה למישהו שהיה נראה לי בטעות שחושב שאין כאלו סיפורים.
עדיף לדון על הנושא העקרוני האם מותר \ראוי וכו'

 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
האם מישהו בדק בכלל אם על פי הלכה מותר בכלל להשתתף בדיון הזה או לא?
מה שזה דבר "ידוע" זה לא היתר, ומה שזה כבר נמצא ב"רשות הרבים" זה גם לא היתר.
וכידוע (כנראה לא כל כך) שהיתר של "לתועלת" [ברור שהכל פה ממש לתועלת גמור...] יש בזה הרבה תנאים שאם אחד מהם חסר כבר נפלת לכל האיסורים החמורים שיש הלשון הרע, ואחד מהם הוא מי שמספר "להנאת עצמו", לא יכול להשתמש בהיתר של תועלת!
ואם מוסיף אפילו מילה אחד שאינו אמת גמור, עובר על איסורי מוציא שם רע נוראים.
וכי רק קופות הצדקה הם בעלי עבירה כל כך נוראיים, וכל מי שמשתתף בלכלוכים נגדם הוא כשר וטהור וכל כוונתו הוא פשוט להציל עני מעושקו??
 
 

תיובתא

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
וכי רק קופות הצדקה הם בעלי עבירה כל כך נוראיים, 
אף אחד לא כתב את זה.
יושב אוהלים אמר:
 וכל מי שמשתתף בלכלוכים נגדם הוא כשר וטהור וכל כוונתו הוא פשוט להציל עני מעושקו??
גם את זה אף אחד לא כתב.

בשם הגדולים שהובאו לעיל, לא ראיתי שהם כפרו בעצם היתכנות הדבר מחשש לה"ר, אלא פשוט אמרו שמותר לעשות כן (או שלא).
 

שלום23

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
האם מישהו בדק בכלל אם על פי הלכה מותר בכלל להשתתף בדיון הזה או לא?
מה שזה דבר "ידוע" זה לא היתר, ומה שזה כבר נמצא ב"רשות הרבים" זה גם לא היתר.
קשוט עצמך האם בדקת את ההלכה שאתה שאתה כותב?
אני קיבלתי משתי רבנים בקיאים מובהקים בהל' לה"ר שיש היתר של דבר ידוע (והח"ח רק שולל נתפרסם בפני ג' ולא ידוע לכל)
ובכלל בדקת את הענין של לה"ר על אירגון ולא על אדם מסוים? (לא נראה לי שההודעות כאן יגרמו נזק, מקסימום יגרמו שיתנו צדקה בשביל המצוה ולא כדי לעשות עיסקא טובה)
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
שלום23 אמר:
יושב אוהלים אמר:
האם מישהו בדק בכלל אם על פי הלכה מותר בכלל להשתתף בדיון הזה או לא?
מה שזה דבר "ידוע" זה לא היתר, ומה שזה כבר נמצא ב"רשות הרבים" זה גם לא היתר.
קשוט עצמך האם בדקת את ההלכה שאתה שאתה כותב?
אני קיבלתי משתי רבנים בקיאים מובהקים בהל' לה"ר שיש היתר של דבר ידוע (והח"ח רק שולל נתפרסם בפני ג' ולא ידוע לכל)
ובכלל בדקת את הענין של לה"ר על אירגון ולא על אדם מסוים? (לא נראה לי שההודעות כאן יגרמו נזק, מקסימום יגרמו שיתנו צדקה בשביל המצוה ולא כדי לעשות עיסקא טובה)
א -כן למדתי את ההלכות לפני שכתבתי.
ב - "שתי רבנים מובהקים בהלכות לשה"ר" --- ממתי מתביישים לגלות שמות של "רבנים מובהקים"?
ומה שקיבלת הוא רק "שיש היתר של דבר ידוע"? - ברור שקיים היתר כזה של דבר ידוע - אבל האם הרבנים המובהקים האלה אמרו לך שכמו שעושים כאן נכלל בהיתר זה? אני רק כתבתי שכאן אין היתר כזה, לא שאין בכלל כזה היתר.
לשון הרע על אירגון???  גם היתר זה הוא מהרבנים הנ"ל?, להלכה יתכן שזה עוד יותר חמור כי זה לה"ר על רבים.
לא יגרמו נזק? א- לשון הרע אסור גם אם זה לא גורם נזק! ב - מה שאנשים יתלוצצו על קופות הצדקה ויגרמו זיזול בכל הענין זה לא נזק?? אתה מוכן לקחת את האחריו על כתפיך?
 

ספר וסופר

משתמש ותיק
לדעתי, צריך למצוא את האיזון.

אין ספק שאסור ללכלך את הקופות סתם כך, וגם להזהר מלגרום שיפסיקו לתרום וכדו'.

אולם, רמה של ציבור [יהודי, עובדי השם] הוא לא דבר של מה בכך!!

וזה לא קשור ללשון הרע וכדו', אלא כל אחד שמגיע לבית כנסת רואה בעצמו את השפה ואת השיח, ומי שחושב שהשפה והשיח הללו אין להם השפעה על הציבור, זה או בגלל שהוא מתמם או שזה כבר באמת השפיע עליו.

ועל כן, אף על פי שאולי אין מקום למחות בהם, אולם ב"ה שיש עוד מרחבים ציבוריים [כדוגמת 'פורום לתורה'], שבהם ניתן לאזן את הנזק החמור שזוחל ומחלחל לציבור דרך החשיפה היומיומית לעלונים ולקמפיינים, הן ברמת השיח והחשיבה באופן כללי, והן בגישה גסה וילדותית לעיקרי אמונה, כדוגמת: השגחה, קבלת הדין, הנהגת שכר ועונש, תפילה, יסורים, ישועה ועוד.
 

קצר ולעניין

משתמש ותיק
שלום23 אמר:
יושב אוהלים אמר:
האם מישהו בדק בכלל אם על פי הלכה מותר בכלל להשתתף בדיון הזה או לא?
מה שזה דבר "ידוע" זה לא היתר, ומה שזה כבר נמצא ב"רשות הרבים" זה גם לא היתר.
קשוט עצמך האם בדקת את ההלכה שאתה שאתה כותב?
אני קיבלתי משתי רבנים בקיאים מובהקים בהל' לה"ר שיש היתר של דבר ידוע (והח"ח רק שולל נתפרסם בפני ג' ולא ידוע לכל)
ובכלל בדקת את הענין של לה"ר על אירגון ולא על אדם מסוים? (לא נראה לי שההודעות כאן יגרמו נזק, מקסימום יגרמו שיתנו צדקה בשביל המצוה ולא כדי לעשות עיסקא טובה)

סתם קשקושים

שלום 23
לא מאחל לך שתגיע אי פעם
למצבו הכלכלי של שלום 19...
שנעזר באותה קופת צדקה
שאתה נזעק ומזלזל בה
בגיבוי שני רבנים בקיאים
שמקבלים כל שבוע
משלוח מהסופר
במימון אותה קופת צדקה..
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
מה שאנשים יתלוצצו על קופות הצדקה ויגרמו זיזול בכל הענין זה לא נזק?? אתה מוכן לקחת את האחריו על כתפיך?
לא אני מי שמזלזל בהם אלא הם עצמם, בושתי וגם נכלמתי שיש מי שחושב שסיפורים כאלה מכניסים כסף, שבעתיים גדלה הבושה שהם גם צודקים וזה מוכר.
לגבי לה"ר דבר שלא מסתפק בו אדם לומר שאינו כן, ברור שאינו לה"ר כמבואר בח"ח. אך כשאין מה לענות עניינית ממציאים שזה לה"ר, כשדוחים אתכם אז אנחנו לוקחים על כתפנו את הפגיעה בצדקה.
 

שלום23

משתמש ותיק
קצר ולעניין אמר:
שלום23 אמר:
יושב אוהלים אמר:
האם מישהו בדק בכלל אם על פי הלכה מותר בכלל להשתתף בדיון הזה או לא?
מה שזה דבר "ידוע" זה לא היתר, ומה שזה כבר נמצא ב"רשות הרבים" זה גם לא היתר.
קשוט עצמך האם בדקת את ההלכה שאתה שאתה כותב?
אני קיבלתי משתי רבנים בקיאים מובהקים בהל' לה"ר שיש היתר של דבר ידוע (והח"ח רק שולל נתפרסם בפני ג' ולא ידוע לכל)
ובכלל בדקת את הענין של לה"ר על אירגון ולא על אדם מסוים? (לא נראה לי שההודעות כאן יגרמו נזק, מקסימום יגרמו שיתנו צדקה בשביל המצוה ולא כדי לעשות עיסקא טובה)

סתם קשקושים

שלום 23
לא מאחל לך שתגיע אי פעם
למצבו הכלכלי של שלום 19...
שנעזר באותה קופת צדקה
שאתה נזעק ומזלזל בה
בגיבוי שני רבנים בקיאים
שמקבלים כל שבוע
משלוח מהסופר
במימון אותה קופת צדקה..
@קצר ולעניין
אמן, תודה
אתה סתם מלכלך עלי, לא דיברתי מילה נגד שום אירגון צדקה אדרבא אני תורם כל הזמן לאותו אירגון שאתה מתכוון עליה ואני מאד מעריך אותם
דיברתי על הלכות לה"ר ועל כוונת תורמים!
מאחל לך שתזכה לראות את האמת ולהודות
 

שלום23

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
שלום23 אמר:
יושב אוהלים אמר:
האם מישהו בדק בכלל אם על פי הלכה מותר בכלל להשתתף בדיון הזה או לא?
מה שזה דבר "ידוע" זה לא היתר, ומה שזה כבר נמצא ב"רשות הרבים" זה גם לא היתר.
קשוט עצמך האם בדקת את ההלכה שאתה שאתה כותב?
אני קיבלתי משתי רבנים בקיאים מובהקים בהל' לה"ר שיש היתר של דבר ידוע (והח"ח רק שולל נתפרסם בפני ג' ולא ידוע לכל)
ובכלל בדקת את הענין של לה"ר על אירגון ולא על אדם מסוים? (לא נראה לי שההודעות כאן יגרמו נזק, מקסימום יגרמו שיתנו צדקה בשביל המצוה ולא כדי לעשות עיסקא טובה)
א -כן למדתי את ההלכות לפני שכתבתי.
ב - "שתי רבנים מובהקים בהלכות לשה"ר" --- ממתי מתביישים לגלות שמות של "רבנים מובהקים"?
ומה שקיבלת הוא רק "שיש היתר של דבר ידוע"? - ברור שקיים היתר כזה של דבר ידוע - אבל האם הרבנים המובהקים האלה אמרו לך שכמו שעושים כאן נכלל בהיתר זה? אני רק כתבתי שכאן אין היתר כזה, לא שאין בכלל כזה היתר.
לשון הרע על אירגון???  גם היתר זה הוא מהרבנים הנ"ל?, להלכה יתכן שזה עוד יותר חמור כי זה לה"ר על רבים.
לא יגרמו נזק? א- לשון הרע אסור גם אם זה לא גורם נזק! ב - מה שאנשים יתלוצצו על קופות הצדקה ויגרמו זיזול בכל הענין זה לא נזק?? אתה מוכן לקחת את האחריו על כתפיך?
@יושב אוהלים
ב- לא מתביישים להגיד שמות של רבנים אבל אתה בתור אחד שלמד את ההלכות אמור לדעת שיש מושג של אבק לה"ר כשמפרסמים דבר על בן אדם ועי"ז יבאו לגנות אותו (רואים את זה הרבה בפורום כשאחד מצטט בשם רב צצים כל מיני ...וד"ל)
אני שמח שברור לך, אבל אצלי אחרי לימוד הענין זה לא היה כ"כ ברור בשביל זה שאלתי להרבנים הנ"ל
מה שאתה אומר שהכוונה שלך היה שכאן אין היתר (אם באמת התכוונת לזה) כדי לך לתקן תגובתך כי כתבת מה ש"זה דבר ידוע זה לא היתר" וגם האם תוכל להסביר מה התכוונת שכאן אין ההיתר?
לגבי אירגון לא כתבתי שמותר רק שאלתי האם בדקת את הענין, ואם כן אשמח אם תוכל לציין לי מ"מ ולא רק יתכן שיותר חמור,
ח"ו אני לא מוכן לקחת אחריות, אני גם לא דיברתי מילה נגד שום אירגון בסה"כ רציתי לדון עניני לגבי ההלכות לה"ר שכתבת
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
תיובתא אמר:
נכתב תיאור כיצד שלוחי הקופה נכנסים לגוב האריות, תוך סיכון עצמי, והכל למענך מעוכב שידוך\זרע\פרנסה וכו'
במחכ"ת, התיאור שהבאת הוא הוכחה לכך שמפריזים בתיאור לשם שכנוע, דבר שכל בר דעת יודע מעצמו, ואין כאן אפילו שמ של המצאת סיפור.
( ייתכן שממציאים סיפורים, אינני יודע ).
 

תיובתא

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
תיובתא אמר:
נכתב תיאור כיצד שלוחי הקופה נכנסים לגוב האריות, תוך סיכון עצמי, והכל למענך מעוכב שידוך\זרע\פרנסה וכו'
במחכ"ת, התיאור שהבאת הוא הוכחה לכך שמפריזים בתיאור לשם שכנוע, דבר שכל בר דעת יודע מעצמו, ואין כאן אפילו שמ של המצאת סיפור.
( ייתכן שממציאים סיפורים, אינני יודע ).
אני כן רואה את זה כהמצאה לכל דבר. בין עם מדובר בהמצאה מלאה, ובין אם חלקית, הצד השווה שבהם, שהמציאות היא כחומר ביד היוצר. 
 

חזק וברוך

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
תיובתא אמר:
מעשה בידידי שגוייס ע"י אחת מקופות הצדקה המפורסמות להתפלל 40 יום על קבר פלוני הנמצא בכפר דרוזי אי שם בצפון. ע"פ מה שסיפר לי, תושבי המקום כיבדו אותו מאוד.
לאחר זמן בעלונים שיצאו נכתב תיאור כיצד שלוחי הקופה נכנסים לגוב האריות, תוך סיכון עצמי, והכל למענך מעוכב שידוך\זרע\פרנסה וכו'.
האברך שאם יורשה לי הוא קצת תמים (או ישר למי שמתעקש), פנה בתלונות לקופה השולחת, כיצד הם משיבים רעה תחת טובה לתושבי המקום. מיותר לציין שלא נענה עד היום בתשובה עניינית.

הם לא כתבו שהשלוחים שהו כל הזמן בפחד של סכנה, ותושבי המקום הראו להם שינאה גדולה וכו' וכו', הם כתבו רק שנכנסו לגוב אריות, וסיכנו את עצמם בכניסתם.
בגלל שבפועל קרה שתושבי המקום כיבדו אותו, זה לא אומר ששלוחי הקופה לא נכנסו לגוב האריות, תוך סיכון עצמי, והכל למען התורמים!
כפר ערבי הוא גוב אריות, וכשניכנסו לשם זה אכן היה תוך סיכון עצמי. ולא זו בלבד אלא ידועים סיבורים שאנשים התידדו עם ערבים, [כן גם דרוזים], והערבים הראו את עצמם כאילו הם ידידים שלהם, והזמינו אותם לאוהליהם וכו', ולבסוף תקפו אותם, ונצלו בנס.
עצוב שחבר שלך לא היה מספיק חכם להבין מה שהיה כתוב שם, וגם אתה השתכנעת להוציא שם רע, (שחיפשו דם, ושהמציאו סיפור שלא היה), בלי לחשוב אם אכן יש אמת בדבר או לא.
אם אכן היה בזה סיכון עצמי - הקופה עברה איסור במה ששלחה אותם למקום סכנה, ואין מה להתפאר בזה.
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
תיובתא אמר:
אמונת אומן אמר:
תיובתא אמר:
נכתב תיאור כיצד שלוחי הקופה נכנסים לגוב האריות, תוך סיכון עצמי, והכל למענך מעוכב שידוך\זרע\פרנסה וכו'
במחכ"ת, התיאור שהבאת הוא הוכחה לכך שמפריזים בתיאור לשם שכנוע, דבר שכל בר דעת יודע מעצמו, ואין כאן אפילו שמ של המצאת סיפור.
( ייתכן שממציאים סיפורים, אינני יודע ).
אני כן רואה את זה כהמצאה לכל דבר. בין עם מדובר בהמצאה מלאה, ובין אם חלקית, הצד השווה שבהם, שהמציאות היא כחומר ביד היוצר. 
האם בעיניך המצאה של סיפור ישועה שלא היה כלל, שווה לתיאור מנופח של המאמץ שעושים השלוחים המתפללים? 

למרות שבשני המקרים מדובר בהתנהגות לא ראויה, המרחק גדול מאד. 
אם משכנעים מישהו ע"י סיפור שלא היה זו שאלה של גזל כפשוטו, שהלא אדם 'רוכש' משהו שאין בו את המעלה שתלו בו,
משא"כ במקרה השני, לתורם אין כל נפקא מינה בגודל המאמץ והסיכון של השליחים. 
 

תיובתא

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
תיובתא אמר:
אמונת אומן אמר:
במחכ"ת, התיאור שהבאת הוא הוכחה לכך שמפריזים בתיאור לשם שכנוע, דבר שכל בר דעת יודע מעצמו, ואין כאן אפילו שמ של המצאת סיפור.
( ייתכן שממציאים סיפורים, אינני יודע ).
אני כן רואה את זה כהמצאה לכל דבר. בין עם מדובר בהמצאה מלאה, ובין אם חלקית, הצד השווה שבהם, שהמציאות היא כחומר ביד היוצר. 
האם בעיניך המצאה של סיפור ישועה שלא היה כלל, שווה לתיאור מנופח של המאמץ שעושים השלוחים המתפללים? 

למרות שבשני המקרים מדובר בהתנהגות לא ראויה, המרחק גדול מאד. 
אם משכנעים מישהו ע"י סיפור שלא היה זו שאלה של גזל כפשוטו, שהלא אדם 'רוכש' משהו שאין בו את המעלה שתלו בו,
 
אכן יש מרחק בין שקר גדול לקטן, אבל בסוף שניהם שקר.
משא"כ במקרה השני, לתורם אין כל נפקא מינה בגודל המאמץ והסיכון של השליחים.
לך אין נפק"מ בזה, לי ברור שיש אנשים שזה מה ש"קונה" אותם. 

נ.ב. אולי ירחיבו הת"ח דכאן בסוגיית "פטומי מילי בעלמא" האם מותר לכתחילה או לא.


 
 
תיובתא אמר:
אמונת אומן אמר:

לך אין נפק"מ בזה, לי ברור שיש אנשים שזה מה ש"קונה" אותם. 

נ.ב. אולי ירחיבו הת"ח דכאן בסוגיית "פטומי מילי בעלמא" האם מותר לכתחילה או לא.
ידוע גבי הספד שהקשה הט''ז על ההלכה של 'להגזים קצת' מה לי שקר מועט מה לי שקר מרובה.
והמקובל הוא שאנשים יודעים שמגזימים ותמיד מורידם קצת ממה ששומעים לכן אם מגזימים קצת מקבלים את הרושם המדוייק.
א''כ נראה, דידוע דבעלונים אלו מגזימים 'הרבה', וא''כ מקבלים את התמונה המדוייקת.

למשל 'זה מספר חדשים שלא בא אוכל לפיהם' מבינים שמתקשים בקניית עוף, והפראיים יותר ממני יאמרו 'בקניית דירה'. 
 
 

אחד מן הגולה

משתמש ותיק
שניאור אמר:
שמעתי פעם ממישהו שחבר שלו שאל את מרן הגרי"ש האם סיפורי המופת שוועדות הצדקה מפרסמים נכון, והגרי"ש כדרכו ענה מסתמא לא, שאלו האיש א"כ האיך יתכן לפרסם סיפורי בדים כדי לפתות אנשים לתת כסף? ואמר הגרי"ש שזה מדין כופין על הצדקה.
האם סיפור כזה יתכן???
ידוע שהגרי"ש ז"ל היה אומר פעמים רבות לאנשים שאין כל תועלת שיכולה לבוא משקר, ולא ראוי לספר סיפורים שקריים גם אם חושבים שזה לתועלת. על כן אני מאד מפקפק אם יצאה אמרה כזאת מפיו של הגרי"ש.
ואולם כמדומני ששמעתי פעם מעשה כעין זה ממרן הגראי"ל שטיינמן ז"ל ואולי יוכל אחד החברים לברר את מקורו.
 
 
אחד מן הגולה אמר:
שניאור אמר:
שמעתי פעם ממישהו שחבר שלו שאל את מרן הגרי"ש האם סיפורי המופת שוועדות הצדקה מפרסמים נכון, והגרי"ש כדרכו ענה מסתמא לא, שאלו האיש א"כ האיך יתכן לפרסם סיפורי בדים כדי לפתות אנשים לתת כסף? ואמר הגרי"ש שזה מדין כופין על הצדקה.
האם סיפור כזה יתכן???
ידוע שהגרי"ש ז"ל היה אומר פעמים רבות לאנשים שאין כל תועלת שיכולה לבוא משקר, ולא ראוי לספר סיפורים שקריים גם אם חושבים שזה לתועלת. על כן אני מאד מפקפק אם יצאה אמרה כזאת מפיו של הגרי"ש.
ואולם כמדומני ששמעתי פעם מעשה כעין זה ממרן הגראי"ל שטיינמן ז"ל ואולי יוכל אחד החברים לברר את מקורו.
אני שמעתי בשם הגרש''ה וואזנר זצוק''ל. דעת הגראי''ל על שקר 'לתועלת' נדון כאן https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=194&t=11024&p=150106&hilit=%D7%91%D7%9C%D7%99+%D7%9B%D7%99%D7%A4%D7%94#p150106
 
 

אחד מן הגולה

משתמש ותיק
למה זה תשאל לשמי אמר:
דעת הגראי''ל על שקר 'לתועלת' נדון כאן viewtopic.php?f=194&t=11024&p=150106&hi ... 94#p150106
ג"א שמעתי על שמועה זו דעשיו עם המזוזה בשם הגראי"ל והייתה תמוהה בעיניי. בפרט כמו שהוסיפו שם הרי הגראי"ל כידוע סלד משקרים בכל מאודו ונפשו. וצ"ע. אולי על הגר"ש וואזנר יותר מתאים מעשה זה, אני פחות בקי בסגנונו.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
למה זה תשאל לשמי אמר:
לתקוף אורח אסור ע''פ חוקי דתם.
אז לדעתך מי שנכנס לשכונה של רוצחים לא נקרא שסיכן את עצמו בגלל ש"לרצוח זה אסור"???

למה זה תשאל לשמי אמר:
הוצאת שם רע היא כשמזכירים את שם הקופה
אם על ידי מה שהוא לא מסכיר את השם זה מוציא שם רע על כל הקופות, ברור שזה יותר גרוע (ולא מועיל מה שכותב "אולי לא בכולם זה ככה...)
 
יושב אוהלים אמר:
למה זה תשאל לשמי אמר:
לתקוף אורח אסור ע''פ חוקי דתם.
אז לדעתך מי שנכנס לשכונה של רוצחים לא נקרא שסיכן את עצמו בגלל ש"לרצוח זה אסור"???
למה זה תשאל לשמי אמר:
הוצאת שם רע היא כשמזכירים את שם הקופה
אם על ידי מה שהוא לא מסכיר את השם זה מוציא שם רע על כל הקופות, ברור שזה יותר גרוע (ולא מועיל מה שכותב "אולי לא בכולם זה ככה...)
תודה על ההערות.
להערה א. הערתך נכונה כיון שעד שמגיע למקום עלול להסתכן. יישר.
להערה ב. ג''כ אני מוצא את דבריך כנים וישרים. אם כי ייתכן שבדורנו 'המנהג להכליל' (כל עדה פלונית עשירים וכדו') וכו''ע ידעי שאין כוונתו אלא לכמה אחרים, אכתי מדי איסור לא יצאנו. 
 
 

כי הם חיינו

משתמש ותיק
אם קופות הצדקה היו מזרזים על הסגולה שבצדקה שפיר
הבעיה שהתעמולה אומרת  שאין הנסים מחמת הצדקה
ולא מעשה הצדקה גורם הנס אלא הקופה גורם הנס
ואולי זה וזה גורם מותר
 
חלק עליון תַחתִית