אני מעוניין לבקש בזה את עזרת הקוראים יודעי הספר וחובבי מעשיות הצדיקים, שאולי יוכלו להיות לי לעזר לחיבור ייחודי בעניין סעודות שבת, עליו אני עמל בשנתיים האחרונות.
במהלך איסוף החומר, הזדמן לי לשמוע מכמה תלמידי חכמים וזקנים שהתבטאו כי בכל הדורות יהודים האמינו בפשטות בהבטחת חז"ל ש'הוצאות שבת חוזרות', ולכן גם אלה שבכל ימות השבוע לא יכלו להרשות לעצמם לקנות בשר בקר, בשבת הידרו והוציאו הוצאות יתירות על כך, שהרי ממילא אין זה על חשבונם, או כפי שאמר לי אחד מהזקנים בשם אחד מצדיקי הדור הקודם שהתבטא על כך שזה בבחינת 'זה נהנה ולא חסר'.
ובנותן טעם הוא לציין את תשובתו של בעל ה'אגרות משה' (או"ח ח"ד סי' עז) למרנא ורבנא הגרש"ז אויערבאך, וז"ל:
"במדינתנו ארה"ב שרגילין הכל, אפילו עניים, בהרבה בשר וכולן מניחין בטשאלענט בשר בהמה, וכו', ובארץ ישראל שאינו מצוי כל כך בשר ועיקר אכילת בשר הוא של עוף ולעניים אף לשבת אין להם בשר בהמה אלא בשר עוף, וג"כ לא בריבוי כל כך.
"אבל א"כ מסתבר שאף בא"י הרוב בע"ב אף שאינם עשירים משיגים בשר בהמה לשבת לכה"פ להניח בטשאלענט ולא יניחו בשר עוף בטשאלענט, שידוע שבשר עוף בבשול רב אף של חול לא כל כך מוטעם משום שנימוח הבשר, ואלו שצריכין ללפת את הפת בבשר כמעט שאינו ראוי וחושבים זה להפסד. והעשירים שבא"י הרי ודאי נוהגין כמו בכאן".
בקשתי שטוחה מכל מי שיש לו חומר בנושא, אם אסמכתאות מספרי הפסוקים, ואם מעשיות מצדיקי וגאוני הדורות, שיכתוב באשכול זה או ישלח לי למייל הח"מ ויהיה בזה משום זיכוי הרבים.
במהלך איסוף החומר, הזדמן לי לשמוע מכמה תלמידי חכמים וזקנים שהתבטאו כי בכל הדורות יהודים האמינו בפשטות בהבטחת חז"ל ש'הוצאות שבת חוזרות', ולכן גם אלה שבכל ימות השבוע לא יכלו להרשות לעצמם לקנות בשר בקר, בשבת הידרו והוציאו הוצאות יתירות על כך, שהרי ממילא אין זה על חשבונם, או כפי שאמר לי אחד מהזקנים בשם אחד מצדיקי הדור הקודם שהתבטא על כך שזה בבחינת 'זה נהנה ולא חסר'.
ובנותן טעם הוא לציין את תשובתו של בעל ה'אגרות משה' (או"ח ח"ד סי' עז) למרנא ורבנא הגרש"ז אויערבאך, וז"ל:
"במדינתנו ארה"ב שרגילין הכל, אפילו עניים, בהרבה בשר וכולן מניחין בטשאלענט בשר בהמה, וכו', ובארץ ישראל שאינו מצוי כל כך בשר ועיקר אכילת בשר הוא של עוף ולעניים אף לשבת אין להם בשר בהמה אלא בשר עוף, וג"כ לא בריבוי כל כך.
"אבל א"כ מסתבר שאף בא"י הרוב בע"ב אף שאינם עשירים משיגים בשר בהמה לשבת לכה"פ להניח בטשאלענט ולא יניחו בשר עוף בטשאלענט, שידוע שבשר עוף בבשול רב אף של חול לא כל כך מוטעם משום שנימוח הבשר, ואלו שצריכין ללפת את הפת בבשר כמעט שאינו ראוי וחושבים זה להפסד. והעשירים שבא"י הרי ודאי נוהגין כמו בכאן".
בקשתי שטוחה מכל מי שיש לו חומר בנושא, אם אסמכתאות מספרי הפסוקים, ואם מעשיות מצדיקי וגאוני הדורות, שיכתוב באשכול זה או ישלח לי למייל הח"מ ויהיה בזה משום זיכוי הרבים.