כשרות הג'לטין

אין חכמה

משתמש ותיק
האם יש ידיעה מוסמכת על קולא מיוחדת בעניין הג'לטין בכשרות הרב וועסטהיים או שאין דבר כזה
 

ב. זעירא

משתמש ותיק
אני לא יודע על וועסטהיים,
אבל ידוע לי שיש כשרויות שמתירות ג'לטין מכל סוג שהוא באופן גורף.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
לגבי נתינת הכשר לג'לטין שאיננו מדגים כשרים, זה דבר ידוע שכל הכשר 'מהדרין' נמנע מכך (כולל רבנות מהדרין בארה"ק), וכיוון שההכשר של הרב ווסטהיים מתויג רשמית כמהדרין, אני מניח שהג'לטין שבהשגחתו הוא רק מדגים כשרים. 

​​​​​אלא שיש להוסיף, שקראתי במדריך הכשרות של בד"ץ העדה החרדית, שיש חילוק בין ג'לטין שבהשגחתם (של העדה) לבין זה שבהשגחת בד"צים אחרים, והוא ששאר הבד"צים לוקחים ג'לטין דגים כשרים שמיוצר במפעל של ג'לטין בהמות, והם דואגים להכשיר את פס הייצור בשביל הג'לטין המהודר. ואילו בעדה"ח מקפידים לקחת רק ג'לטין שמיוצר במפעל שמייצרים בו רק ג'לטין מהודר. לטענתם, יש רק מפעל אחד כזה בכל העולם, והוא תחת השגחתם. הסיבה להקפדה הזו לדבריהם היא שמאוד קשה על גבול הלא אפשרי להכשיר פס ייצור של ג'לטין. 
 

אין חכמה

משתמש ותיק
פותח הנושא
חייל של הרבי אמר:
​​​​​אלא שיש להוסיף, שקראתי במדריך הכשרות של בד"ץ העדה החרדית, שיש חילוק בין ג'לטין שבהשגחתם (של העדה) לבין זה שבהשגחת בד"צים אחרים, והוא ששאר הבד"צים לוקחים ג'לטין דגים כשרים שמיוצר במפעל של ג'לטין בהמות, והם דואגים להכשיר את פס הייצור בשביל הג'לטין המהודר. ואילו בעדה"ח מקפידים לקחת רק ג'לטין שמיוצר במפעל שמייצרים בו רק ג'לטין מהודר. לטענתם, יש רק מפעל אחד כזה בכל העולם, והוא תחת השגחתם. הסיבה להקפדה הזו לדבריהם היא שמאוד קשה על גבול הלא אפשרי להכשיר פס ייצור של ג'לטין.
א. אם תוכל להפנות אותי למדריך הספציפי אשמח
ב. האם נימקו את דעתם שלא ניתן להכשיר?
ג. הם ידוע לך על כשרויות אחרות [למשל הרב רובין ] האם הם משמתשים דווקא בג'לטין של העד"ח
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
אין חכמה אמר:
חייל של הרבי אמר:
​​​​​אלא שיש להוסיף, שקראתי במדריך הכשרות של בד"ץ העדה החרדית, שיש חילוק בין ג'לטין שבהשגחתם (של העדה) לבין זה שבהשגחת בד"צים אחרים, והוא ששאר הבד"צים לוקחים ג'לטין דגים כשרים שמיוצר במפעל של ג'לטין בהמות, והם דואגים להכשיר את פס הייצור בשביל הג'לטין המהודר. ואילו בעדה"ח מקפידים לקחת רק ג'לטין שמיוצר במפעל שמייצרים בו רק ג'לטין מהודר. לטענתם, יש רק מפעל אחד כזה בכל העולם, והוא תחת השגחתם. הסיבה להקפדה הזו לדבריהם היא שמאוד קשה על גבול הלא אפשרי להכשיר פס ייצור של ג'לטין.
א. אם תוכל להפנות אותי למדריך הספציפי אשמח
ב. האם נימקו את דעתם שלא ניתן להכשיר?
ג. הם ידוע לך על כשרויות אחרות [למשל הרב רובין ] האם הם משמתשים דווקא בג'לטין של העד"ח

א. מדריך לחג הפסח תשע"ט.

ב. נימוק (בקצרה) - 1. יש שלב שבו משרים את העצמות בתוך בורות בטון. הבורות מאוד קשים לניקוי. (ואמנם העצמות נקיות לחלוטין מבשר, אבל הם בלעו טעם בשר כי בישלו אותם יחד עם בשר. [לכאורה, וככה אני הבנתי, זה לא כתוב שם,  השריית העצמות מטריפה את הבור מדין כבוש כמבושל].). 2. יש שלב שבו משתמשים בממברנות (אין לי מושג מה זה), וניתן להגעיל אותם רק ב80 מעלות ולא יותר. אמנם זה מותר כי כבולעו כך פולטו, אך הבד"ץ מחמיר להגעיל דווקא ב100 מעלות. יש שם עוד כמה טיעונים על שלבי ייצור שלא כ"כ מובנים לחובבן כמוני. 

ג. אין לי מושג לגבי כשרויות אחרות. הסברא נותנת שהרב לנדא בטח יחמיר, אולי גם הרב רובין, ומי יודע אולי גם הרב ווסטהיים. אבל באמת צריך לבדוק עם אחד שיודע. 


 
 

המקור הראשון

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
לגבי נתינת הכשר לג'לטין שאיננו מדגים כשרים, זה דבר ידוע שכל הכשר 'מהדרין' נמנע מכך (כולל רבנות מהדרין בארה"ק), וכיוון שההכשר של הרב ווסטהיים מתויג רשמית כמהדרין, אני מניח שהג'לטין שבהשגחתו הוא רק מדגים כשרים. 

​​​​​אלא שיש להוסיף, שקראתי במדריך הכשרות של בד"ץ העדה החרדית, שיש חילוק בין ג'לטין שבהשגחתם (של העדה) לבין זה שבהשגחת בד"צים אחרים, והוא ששאר הבד"צים לוקחים ג'לטין דגים כשרים שמיוצר במפעל של ג'לטין בהמות, והם דואגים להכשיר את פס הייצור בשביל הג'לטין המהודר. ואילו בעדה"ח מקפידים לקחת רק ג'לטין שמיוצר במפעל שמייצרים בו רק ג'לטין מהודר. לטענתם, יש רק מפעל אחד כזה בכל העולם, והוא תחת השגחתם. הסיבה להקפדה הזו לדבריהם היא שמאוד קשה על גבול הלא אפשרי להכשיר פס ייצור של ג'לטין. 

ידיעה מעניינת מאוד.

היה מעניין לבדוק דבר זה באמת בהכשרים אחרים.

אלא שבווסטהיים מסתמא לא מקפידים, ובאיזה עוד הכשרים צריכים הרבה ג'לטין?
 

יהודי

משתמש ותיק
לפני 15 שנה לערך הוצרכתי לקחת אומגה 3 והיה רק בהשגחת הרב ווסטעהיים זצ"ל עם ג'לטין, והתקשרתי אליו, ואמר לי שמדובר בג'לטין כשר לחלוטין.
 

המקור הראשון

משתמש ותיק
יהודי אמר:
לפני 15 שנה לערך הוצרכתי לקחת אומגה 3 והיה רק בהשגחת הרב ווסטעהיים זצ"ל עם ג'לטין, והתקשרתי אליו, ואמר לי שמדובר בג'לטין כשר לחלוטין.

אין שום סיבה לחשוב ש"לחלוטין" משמעותו "שלא ממפעל שמייצר גם טריפות ולדעתי אפשר לעשות שם פס יצור כשר"
 

יהודי

משתמש ותיק
המקור הראשון אמר:
יהודי אמר:
לפני 15 שנה לערך הוצרכתי לקחת אומגה 3 והיה רק בהשגחת הרב ווסטעהיים זצ"ל עם ג'לטין, והתקשרתי אליו, ואמר לי שמדובר בג'לטין כשר לחלוטין.

אין שום סיבה לחשוב ש"לחלוטין" משמעותו "שלא ממפעל שמייצר גם טריפות ולדעתי אפשר לעשות שם פס יצור כשר"
התכוונתי לא מנו"ט.
 
 

אב123

משתמש רגיל
המקור הראשון אמר:
אב123 אמר:
ואאל"ט העד"ח מייצרת כיום מקשקשים כך שג"כ תמיד המפעל כשר.

זה שהעדה מייצרת במפעל שרק כשר, מבואר היטב בתחילת האשכול, עיי"ש.
כמובן. התכוונתי שגם כיום שיש שינוי במקור הג'לטין ממה שצוטט למעלה, זה כשר תמיד ולא צריך להכשיר.
 
האם יש ידיעה מוסמכת על קולא מיוחדת בעניין הג'לטין בכשרות הרב וועסטהיים או שאין דבר כזה
בשב"ק פר' כי-תשא דברתי עם מורינו הגאון רבי אברהם רובין שליט"א - ראש בד"ץ מהדרין, ושאלתי אותו לגבי ההכשר הנ"ל "איגוד הרבנים של הרב ועסטהיים", ואמר לי שזהו הכשר מצויין ואפשר לאכול בלי בעייה, מלבד המתוקים שיש בהם ג'לטין, שדבר זה בלבד בעייתי בהכשר הנ"ל.
 

נשמת שלמה

משתמש רגיל
לפני 15 שנה לערך הוצרכתי לקחת אומגה 3 והיה רק בהשגחת הרב ווסטעהיים זצ"ל עם ג'לטין, והתקשרתי אליו, ואמר לי שמדובר בג'לטין כשר לחלוטין.
בדר"כ כשאתה לוקח אותו כתרופה יש יותר מקום להקל - ע"פ דברי הכרתי ופלתי בסימן פ"ז - דלא כהחוו"ד בסימן קג.
ועיין במנחת יצחק - ח"א סימן נב - החמיר בזה. וביתר אריכות בדבריו ח"ה סימן ה.
ועיין שו"ת יחו"ד ח"ב סימן סב.
הכלל בדבר פגום יש להתיר לכאורה לפי דברי הפלתי. אך פגום ולבסוף השביח צ"ע למעשה.
 

זעקל

משתמש רגיל
בדר"כ כשאתה לוקח אותו כתרופה יש יותר מקום להקל - ע"פ דברי הכרתי ופלתי בסימן פ"ז - דלא כהחוו"ד בסימן קג.
ועיין במנחת יצחק - ח"א סימן נב - החמיר בזה. וביתר אריכות בדבריו ח"ה סימן ה.
ועיין שו"ת יחו"ד ח"ב סימן סב.
הכלל בדבר פגום יש להתיר לכאורה לפי דברי הפלתי. אך פגום ולבסוף השביח צ"ע למעשה.
איני יודע מהו הטעם של הכרתי ופלתי, אם תוכלו לפרט?
כהיום רוב התרופות (כמוסות) בארץ הם עם ג'לטין (לא כשר)
 

לביא

משתמש ותיק
בדר"כ כשאתה לוקח אותו כתרופה יש יותר מקום להקל - ע"פ דברי הכרתי ופלתי בסימן פ"ז - דלא כהחוו"ד בסימן קג.
ועיין במנחת יצחק - ח"א סימן נב - החמיר בזה. וביתר אריכות בדבריו ח"ה סימן ה.
ועיין שו"ת יחו"ד ח"ב סימן סב.
הכלל בדבר פגום יש להתיר לכאורה לפי דברי הפלתי. אך פגום ולבסוף השביח צ"ע למעשה.
אתה צודק. אבל כשרות מהודרת תעדיף את החומרא.
 
חלק עליון תַחתִית