אפשר להוסיף ראיה ומראה מקום, ליסוד הנ"ל דהאיסור דלא תהיה לו כנושה הוא להיות עליו כמושל וכמש"כ הרמב"ן ולכן כל האיסור הוא רק ביודע שאין לו.
דהנה בסוף פרקא דאיזהו נשך איתא במתני' דהמלוה בריבית עובר באיסור דלא תהיה לו כנושה, וצ"ב רב איזה נגישה יש בהלואה בריבית, ועמדו בזה המפרשים, וכבר דייקו את ל' רש"י שם שכ' "כשתובעו ודוחקו" וצ"ב כוונת רש"י דאם איירי כשתובעו ודוחקו אז אפי' בלא ריבית איכא איסורא, ובלא תביעה אף בריבית לא יהא איסור, ומה האיסור של לא תהיה לו כנושה בשימת ריבית..
[ועי' בתפארת ישראל שעמד בזה, ונדחק דאולי בדר"כ בהלואה בריבית שכיח טפי שהוא דוחקו לפרוע, דסתם הלואה הלוה אינו כפוי טובה ומחזיר בזמן משא"כ בהלואה בריבית ודוחק. וצ"ע בד' רש"י].
אכן אלמלא ד' רש"י היה נראה באופן אחר, דאפי' באופן שאינו דוחקו לפרוע ואפי' באופן שפורע מעצמו את הריבית איכא איסורא דלא תהיה לו כנושה, וכמדומה שזו כוונת המהר"ם שיף שם וז"ל "ולכאורה היה נראה לומר כיון דמכריחו לתת לו רבית בשביל שלוה לו אין לך לא תהיה לו כנושה גדול מזה".
ועי' ברמב"ם בסה"מ ל"ת רל"ד שמבו' מד' להדיא דלא כרש"י והאיסור הוא כבר בשימת הריבית ולא רק כשהוא תובע את הריבית וז"ל "ודע שאזהרה זו כוללת גם כן מי שיבקש חוב של ריבית. וכן אמרו שמי שילוה בריבית עובר על אמרו לא תהיה לו כנושה כמו שאבאר במה שאחר זה".
ואולי ביאור הדברים הוא, דאין הפי' דגדר האיסור דלא תהיה לו כנושה הוא "לנגוש" בו לפרוע את החוב, אלא לא להרגיש שהוא מעל חבירו והוא ה"נושה" בחבירו, ועי' ל' הרמב"ן עה"ת "לא תהיה לו כנושה - הוא המלוה, יאמר שלא תהיה לו כמלוה שהוא כמושל ללוה כענין שכתוב ועבד לוה לאיש מלוה, אבל תהיה לו בכל דבר כאלו לא לוה ממך לעולם", והן הן הדברים, דהרמב"ן לא פי' את האיסור במסוים על ענין נגישה ותביעת החוב, אלא באופן כללי שלא יהיה לו כנושה. והדברים גם מדוקדקים בל' הפסו' דלא כתיב בפסו' לא תנשה אלא לא תהיה לו כנושה, והיינו שיש כמה דרכים היאך הוא נחשב "נושה".
ומעתה לפי"ז יתבאר היטב מ"ט כל האיסור הוא רק ביודע שאין לו ולא נימא ספק דאו' לחומרא, דלפי"ז אין איסור "נגישה" אלא האיסור להיות כ"נושה" שלא יהא "כמושל ללוה", ומעתה פשוט דכ"מ דחשיב מושל הוא רק באופן שיודע שאין לו ואפ"ה נוגשו, אבל אם בא לתבוע את כספו באופן הרגיל אין הוא מתנהג כמושל ונוגש אלא כרוצה את כספו ובזה ליכא איסור ופשוט ודו"ק.