שאלת רב

מ.רז

משתמש רגיל
אנוכי הקטן נסתפקתי בהלכה ואלך לדרוש את ד' בבית שם ועבר ויורהו...
והאלוקים אינה לידי ובינותי בספרים והנה מחלוקת 
ותהיתי אנה אני הולך 

 
 

יכילנא למימר

משתמש רגיל
או ללכת כפי הכלל שטבעו חכמים,
ספק דאוריתא לחומרא, וספק דרבנן לקולא.
וכשחכמים נחלקים, נחשב הדבר לספק.
 

אין חכמה

משתמש ותיק
יכילנא למימר אמר:
או ללכת כפי הכלל שטבעו חכמים,
ספק דאוריתא לחומרא, וספק דרבנן לקולא.
וכשחכמים נחלקים, נחשב הדבר לספק.
אם הבנתי נכון את לשונו המליצית של השואל הוא כבר קיבל הוראה
ואז אין הדבר פשוט ונכנס לסוגיא דחכם שהורה אין חברו רשאי וכו'
 

יכילנא למימר

משתמש רגיל
אין חכמה אמר:
יכילנא למימר אמר:
או ללכת כפי הכלל שטבעו חכמים,
ספק דאוריתא לחומרא, וספק דרבנן לקולא.
וכשחכמים נחלקים, נחשב הדבר לספק.
אם הבנתי נכון את לשונו המליצית של השואל הוא כבר קיבל הוראה
ואז אין הדבר פשוט ונכנס לסוגיא דחכם שהורה אין חברו רשאי וכו'

אפשר שמורינו הרב @מ.רז שליט"א יבאר לנו את כוונתו,
בשפה פשוטה, המובנת גם לאנשים דלים ורקים כמונו.
 

א. ל. חנן

משתמש ותיק
אין חכמה אמר:
אם הבנתי נכון את לשונו המליצית של השואל הוא כבר קיבל הוראה
ואז אין הדבר פשוט ונכנס לסוגיא דחכם שהורה אין חברו רשאי וכו'
גם אני הבנתי כך את דבריו, ולכן בהתחלה לא הבנתי מה הוא שואל. הרי הורה חכם.
אבל כעת הזדמן לידי מקרה דומה של חכם שהורה בצורה מסוימת, למרות שבדרך כלל לא מורים כן.
האם הכלל של חכם שהורה וכו' תקף רק על המקרה הספציפי הזה. או שבכל פעם שמקרה כזה יזדמן נצטרך להורות כהוראת החכם הזה?
ומה באמת הגדרים בזה?

וצודק מאוד הרב @יכילנא למימר שהשפה הגבוהה והמליצית קשה קצת לאנשים פשוטים. ואולי כדאי להימנע מזה.
 

אין חכמה

משתמש ותיק
א. ל. חנן אמר:
אין חכמה אמר:
אם הבנתי נכון את לשונו המליצית של השואל הוא כבר קיבל הוראה
ואז אין הדבר פשוט ונכנס לסוגיא דחכם שהורה אין חברו רשאי וכו'
גם אני הבנתי כך את דבריו, ולכן בהתחלה לא הבנתי מה הוא שואל. הרי הורה חכם.
אבל כעת הזדמן לידי מקרה דומה של חכם שהורה בצורה מסוימת, למרות שבדרך כלל לא מורים כן.
האם הכלל של חכם שהורה וכו' תקף רק על המקרה הספציפי הזה. או שבכל פעם שמקרה כזה יזדמן נצטרך להורות כהוראת החכם הזה?
ומה באמת הגדרים בזה?

וצודק מאוד הרב @יכילנא למימר שהשפה הגבוהה והמליצית קשה קצת לאנשים פשוטים. ואולי כדאי להימנע מזה.
דנו בזה האם זה רק בהוראה על חתיכה מסויימת או שהוא יכול להיות גם בעניין כללי
ויש שתלו העניין אם הוא משום כבוד החכם או משום שחל איזה איסור בחפצא כלשון הריטב"א
[וכמדומה שיש בזה בחכמת אדם ועוד ]

 
 
חלק עליון תַחתִית