הקונפליקט בין השכל ללב

תלמיד מחכים

משתמש ותיק
אני מזדהה מאוד עם הקונפליקט הנ"ל,

בצעירותי ניסתי להצדיק יותר ויותר את ההמון,

אך ככל שעברו השנים הבנתי ש-

כשם שאנחנו מבינים ששטיפת מח ותעמולה ואווירה חברתית יכולה להוביל אנשים להאמין בכל דבר משונה [עיין בכל דת\כת\שיטת ממשל לא הגיוניים שסוחפים המונים]

וזוהי תופעה אנושית כלל עולמית, ואנחנו כיהודים לא נמלטנו מהיותנו אנושיים, ולכן לא יימלט שתעמולה ושטיפת מח תעבוד גם על יהודים,

עלינו לחשוב טוב מאוד, איזה דעות השתרשו בנו בגלל תעמולה ושטיפת מח, ולא לפחד ללכת בזה נגד "מנהג העולם" שכבר ייסד לנו הרא"ש בתשובותיו שמנהג הוא אותיות גהינום !!!,
ולא ניסה להצדיק או להגיד שעם ישראל עם הקודש וחוש ריח של עם ישראל וכהנה הבלים,

חוש הריח שלנו כעם מושפע מאותם דברים שכל בני האדם בעולם גם מושפעים מהם,

תעמולה שטיפת מח ואווירה ציבורית
 

תלמיד מחכים

משתמש ותיק
ואגב, עניין חשוב מאוד לדעת ולהבין, בני האדם חלוקים בשורש נשמת ובהלך רוחם וכשם שפרצופיהם שונים וכו'

אחד ההבדלים המהותיים ביותר בין בני האדם [שכך לימדו אותנו חכמי האומות-חכמה בגויים תאמין, קרל יונג הפסיכיאטר השוויצרי, וקבל את האמת ממי שאמרה],
הוא ההתייחסות לאפשרויות ותוכניות בחיים,

יש בני אדם שגם אחרי שהוא בחר את הדירה שהוא אוהב הוא ימצא אחרות שהוא יאהב יותר או שימשיך להתלבט גם לאחמ"כ
ויש בני אדם שברגע שהחליטו על הדירה שלהם הורידו את הספק מרשימת הספקות שלהם, ומכאן והלאה הוא איננו רואה שאלה או ספק או בעיה, והוא איננו רואה דירות אחרות כלל משום שאין לו נידון כזה בראש אחרי שהוא החליט,

וחשוב מאוד להשים לב,

שאין זה נוגע רק בשאלות שנוגעות לחיי עולם הזה, אלא גם להשקפות עולם ודעות,
שישנם אנשים שאוהבים אפשרויות פתוחות ותמיד ימשיכו לבדוק האם האמת נמצאת במקום אחר, וגם אחרי שמצאו סברות לצד מסויים עדיין ימשיכו לבדוק ולחשוב ולהתלבט,
ומאידך יש אנשים [שלפי סקר גלובלי שנערך על מאתיים מליון איש נמצא שזה לערך חמישים אחוז מהאוכלוסיה] שברגע שפתרו לעצמם את השאלות, הנידון יורד להם מסדר היום ל-ח-ל-ו-ט-י-ן !!!!, אני אישית מכיר אנשים ששינו את דרכם ונהפכו לחרדים, והם אינם מוכנים לדון בנושא בכלל למרות כל השאלות וכו',
משום שאין להם בראש נידון בכלל מה הצדק משום שהם כבר החליטו בעבר וממילא הנידון ירד מסדר היום !!!!

ולכן אל תתיאש אם תראה שאנשים לא מבינים את הלך רוחך,
זה לא נוגע למידת הצידקות של האדם כלל וכלל !!!
זה נוגע באחד מתכונות הנפש הבסיסיים ביותר אצל האדם !!
 

בחור_צעיר

משתמש ותיק
לענ"ד תחזק את הדעת של האמונה התמימה, תוך כדי התקדמותך השכלית בידיעת התורה ובידיעת ה'.
הן מאזנות אחת את השניה. ומקדמות אחת את השניה.

"תכלית הידיעה שלא נדע" כלומר שבכל פעם שרכשנו מושכלה, נזכיר לעצמנו שבעצם בהשוואה לאמת האלוקית האינסופית אנו אפילו לא התחלנו להשכיל, ואיננו יודעים דבר, ואנו מאמינים מתוך אמונה תמימה שלא תלויה בדבר.

בחינת תפילין של ראש שמותר לה להיות על ראשנו רק אם תפילין של יד נמצאת, כי האמונה שבלב היא זאת שמחזיקה את האמונה שבשכל שלא תצא למחוזות אחרים.
 

mistr

משתמש ותיק
"ספקנות" במיטבה. - דע את האויב...
כל הוכחה לוגית בנויה על אקסיומות, שאותם אין אפשרות להוכיח. גם מתמטיקה בנויה על אקסיומות שאין להם הוכחה מתמטית (אין הוכחה מתמטית ליסודות של אוקלידס. אין הוכחה מתמטית ששני מקבילים לעולם לא נפגשים. אלי בסוף הם כן נפגשים??..)
ובדומה למה שכתב בהקדמת חוה"ל : "וכמו שאמר הפילוסוף: אין ראוי שנבקש בהשגת כל מחקר מציאותו על דרך המופת, כי אין כל מחקר שכלי נמצא במופת ולא שנבקש בחכמת השמוש הדבר המספיק, ולא בחכמת האלקיות להרגיש ולהמשיל, ולא בתחלת החכמה הטבעית מופת, ולא בראשית המופת - מופת".

הסיפור הנ"ל בשם ר' ירוחם ממיר (שמעתי בעבר נ"ל על הגרא"מ שך כעי"ז שבביקור קצינים אמר שמי שיבקש הוכחה אם הוא יגיד שהשולחן הוא שולחן - שיצא) חותך בסכין חריפה את הספקנות, ומעמידה על גבולה האנושי הראוי.
 

מהמבקשים

משתמש ותיק
כמי שנתחבט רבות בסוגיא זו אבקש להציג מספר נקודות
דבר ראשון צריך להכיר בעובדה שרב העולם לא חושבים על מה שהם עושים ותופיעה זו לא פוסחת על עולם התורה ולכך האדם מחוייב לבדוק על כל מוסכמה שנשתרשה מה טיבה
עם זאת כאשר האדם בודק זאת הוא צריך לצאת מתוך נקודת הנחה שזו האמת עד שיוכח אחרת מכיון שרב מוסכמות אילו יסודם בדברים אמיתיים וגם כאשר הוא מחליט אחרת צריך לדעת שזו האמת ולכך קיים המושג רב
דבר זה רלוונטי בכל דבר ובמיוחד בעיני אמונה.
עוד דבר יש לשים לב שלא כל מה שמתאים ליחיד יכולה להיות צורת ההתנהגות שקבועה ציבור שלם ולכך יש הרבה דברים שנאמרו לציבור
 

הערשלה

משתמש ותיק
תמהני על המתלבטים והמסתפקים למיניהם הלא בדיוק לשאלות ולבטים אמרו חז"ל "עשה לך רב" ומי הוא האדם שיוכל לחיות נורמלי וכפי דרך התורה רק אחרי שיגמור לבדוק את כל המוסכמות למיניהם??

אבל בכ"ז מכיוון שנראה שיש כאלו הסובלים מאוד, אחלוק עמכם שלמדתי בחיי.
אדם הסובל מכפייתיות, יש לו ספיקות ולבטים רבים לא רק בענייני התורה... המקום לטפל בהם הוא אצל איש מקצוע!
זה לעיתים נראה כרצון להחמיר במקומות מסוימים או לתקן את העולם שפשוט עוד לא יודע את הטעות שהוא חי בה... וכן ע"ז הדרך, אין לזה קשר כלל לעבודת ה', אלא לבעיה רגשית המצריכה התייחסות מקצועית!
לא יעזרו דיונים בפורום כזה או אחר, הדיונים עצמם רק יעצימו את הספיקות יותר ויותר.
אפילו אמונה גם לא תעזור אלא היא תהיה כמו לעצום את העיניים בכביש כשבאה משאית במהירות, זה ממש לא ירגיע ולא יעזור, רק טיפול מקצועי!
 

יהודי יהודי

משתמש רשום
תלמיד מחכים אמר:
עלינו לחשוב טוב מאוד, איזה דעות השתרשו בנו בגלל תעמולה ושטיפת מח, ולא לפחד ללכת בזה נגד "מנהג העולם" שכבר ייסד לנו הרא"ש בתשובותיו שמנהג הוא אותיות גהינום !!!
אולי במקרה אתה יכול לכתוב איפה זה מופיע ברא"ש 
תודה רבה!!!
 

מהמבקשים

משתמש ותיק
הערשלה אמר:
תמהני על המתלבטים והמסתפקים למיניהם הלא בדיוק לשאלות ולבטים אמרו חז"ל "עשה לך רב" ומי הוא האדם שיוכל לחיות נורמלי וכפי דרך התורה רק אחרי שיגמור לבדוק את כל המוסכמות למיניהם??

אבל בכ"ז מכיוון שנראה שיש כאלו הסובלים מאוד, אחלוק עמכם שלמדתי בחיי.
אדם הסובל מכפייתיות, יש לו ספיקות ולבטים רבים לא רק בענייני התורה... המקום לטפל בהם הוא אצל איש מקצוע!
זה לעיתים נראה כרצון להחמיר במקומות מסוימים או לתקן את העולם שפשוט עוד לא יודע את הטעות שהוא חי בה... וכן ע"ז הדרך, אין לזה קשר כלל לעבודת ה', אלא לבעיה רגשית המצריכה התייחסות מקצועית!
לא יעזרו דיונים בפורום כזה או אחר, הדיונים עצמם רק יעצימו את הספיקות יותר ויותר.
אפילו אמונה גם לא תעזור אלא היא תהיה כמו לעצום את העיניים בכביש כשבאה משאית במהירות, זה ממש לא ירגיע ולא יעזור, רק טיפול מקצועי!
אולי לא הובנתי נכון ולכך אסביר שוב אין הכוונה על התלבטות בשאלות באמונה שבאות לספק את האדם אלא להיפך אדם שצורת לימודו והשגותיו נבנות ע"י עמלו בעינינים אילו ומוצא את עצמו לפעמים עם מסקנות חריגות שאינם מקובלות בעולמו
עשה לך רב נאמר ל צורת ההנהגה אבל לא בשביל לזרוק את השכל...
 

יהודה יעקבזון

משתמש ותיק
הערשלה אמר:
לא יעזרו דיונים בפורום כזה או אחר, הדיונים עצמם רק יעצימו את הספיקות יותר ויותר.
גם הודעתך לא תעזור...

אדם הסובל מכפייתיות צריך להיות 'מודע' שהוא סובל מבעי'.
עד ההכרה הזו, האדם יסביר בהגיון את ההתנהגות שלו.

 
 

הערשלה

משתמש ותיק
מהמבקשים אמר:
הערשלה אמר:
תמהני על המתלבטים והמסתפקים למיניהם הלא בדיוק לשאלות ולבטים אמרו חז"ל "עשה לך רב" ומי הוא האדם שיוכל לחיות נורמלי וכפי דרך התורה רק אחרי שיגמור לבדוק את כל המוסכמות למיניהם??

אבל בכ"ז מכיוון שנראה שיש כאלו הסובלים מאוד, אחלוק עמכם שלמדתי בחיי.
אדם הסובל מכפייתיות, יש לו ספיקות ולבטים רבים לא רק בענייני התורה... המקום לטפל בהם הוא אצל איש מקצוע!
זה לעיתים נראה כרצון להחמיר במקומות מסוימים או לתקן את העולם שפשוט עוד לא יודע את הטעות שהוא חי בה... וכן ע"ז הדרך, אין לזה קשר כלל לעבודת ה', אלא לבעיה רגשית המצריכה התייחסות מקצועית!
לא יעזרו דיונים בפורום כזה או אחר, הדיונים עצמם רק יעצימו את הספיקות יותר ויותר.
אפילו אמונה גם לא תעזור אלא היא תהיה כמו לעצום את העיניים בכביש כשבאה משאית במהירות, זה ממש לא ירגיע ולא יעזור, רק טיפול מקצועי!
אולי לא הובנתי נכון ולכך אסביר שוב אין הכוונה על התלבטות בשאלות באמונה שבאות לספק את האדם אלא להיפך אדם שצורת לימודו והשגותיו נבנות ע"י עמלו בעינינים אילו ומוצא את עצמו לפעמים עם מסקנות חריגות שאינם מקובלות בעולמו
עשה לך רב נאמר ל צורת ההנהגה אבל לא בשביל לזרוק את השכל...
כך כותב ה'רבינו יונה' פירושו בפרקי אבות 

רבן גמליאל אומר עשה לך רב והסתלק מן הספק - ר"ל שיקבל חברו לרב אף על פי שלא יהיה חכם יותר ממנו ואפי' אם לא השיג את חכמתו כדי שיסתלק מן הספק. ובירושלמי אומר זיל איתי לי זקן מן השוק דאיסמוך עליה ואישרי לך. שפעמים החכם יסתפק בהוראה ואינו יודע למה לומר אם יתיר ושמא הוא אסור ותארע תקלה על ידו ואם יאסור המותר נמצא מפסיד ממונן של ישראל והתורה חסה עליו. על כן יעשה חברו רב וישאל ממנו ספקותיו. ויעשה ההוראה על פיו אפי' אם הדבר הוא פשוט אליו ואפילו להתר אף שאינו גדול כמותו בחכמה. וכן אמרו הגאונים ז"ל כל היכא דלמר מספקא ליה ולמר פשיט ליה הלכתא כמאן דפשיט ליה. ואפילו תלמיד לפני הרב.

כלומר שמטרת ה'עשה לך רב' היא למנוע את הספקות!

אבל מה התכוונת במילים 'לזרוק את השכל'??
 
 

הערשלה

משתמש ותיק
יהודה יעקבזון אמר:
הערשלה אמר:
לא יעזרו דיונים בפורום כזה או אחר, הדיונים עצמם רק יעצימו את הספיקות יותר ויותר.
גם הודעתך לא תעזור...

אדם הסובל מכפייתיות צריך להיות 'מודע' שהוא סובל מבעי'.
עד ההכרה הזו, האדם יסביר בהגיון את ההתנהגות שלו.
נכון!
אבל לפעמים הוא לא מעלה בדעתו שזה קשור לכפייתיות, הוא חושב שכפייתיות זה רק כשאדם נוטל ידים הרבה פעמים.
זה המקום להסביר לו שאדם הסובל מכפייתיות, סובל בחייו הרבה מאוד מלבטים וספיקות זה יכול להיות בחיים הגשמיים ובחיים הרוחניים.

כשיטפל בבעיה הוא יוכל לחיות נכון לועבוד את ה' מתוך בריאות ובהירות.
 

מהמבקשים

משתמש ותיק
כוונתי הייתה לא לשאלות שפוגעות בתפקוד הבן אדם אלא על החובה של האדם לדעת ולהכיר את מעשיו מכח השכל ולא מחמת הרגל ורגש וכד'
 

הערשלה

משתמש ותיק
מהמבקשים אמר:
כוונתי הייתה לא לשאלות שפוגעות בתפקוד הבן אדם אלא על החובה של האדם לדעת ולהכיר את מעשיו מכח השכל ולא מחמת הרגל ורגש וכד'
ידידי, ברור שאדם בוגר המחוייב במצוות אמור לדעת ולהכיר את מעשיו. יחד עם הרגלים שרכש ורגשות שונים שקיימים בו.
תפרט יותר מה בדיוק מציק לך ובעז"ה אולי אוכל לעזור.
 

המתבונן

משתמש חדש
הקונפליקט בין הרציונל לבין הרגש (או כפי שהוגדר בין השכל ללב) נובע ממקום שבו אנו מפרידים את תפיסתינו למעין שני יכולות וכלים דרכם אנו תופסים דברים. אך בעיני תפיסה זו אינה מדוייקת כלל. כי בבואינו לדון על השכל והלב לא נכון לתפוס אותם כשני אישויות נפרדות שמבקשות את מקומן. השכל והלב הם כלים לשקף את תפיסתינו הקודמת להם. התפיסה הראשונית שאין אני יכול להגדירה לא כהשכל ולא כהלב אלא כאני בעצמי שמקבל את הדברים ויכול לקחת אותם למקום של הלב או למקום של השכל. (וזה אגב תלוי באופי של המקבל...) והמקום הזה של התפיסה הראשונית אינו שונה אצל אף בן אדם כולם שווים לו. רק ההבדל בין כל אחד ואחד הוא לאן הוא לוקח אותו האם למקום הרגש או השכל.
וכמי שמאמין במציאות האנושית, בהחלט ראוי לפקפק על סברא שמוטת לחלוטין מכל מה שאנשים תופסים היות ולומר שכולם לקחו את הסברא למקום לא נכון, זה בעצם לומר שהמנגנון האנושי אינו נכון. מה שאומר שכל המערכת אינה מתהלכת למקומה הראוי. וזוהי תפיסה מנותקת. ואיני אומר חלילה שאין מקום לעומק והתרחבות, אלא רצוני לומר הדבר שהנכון הוא לקחת את הסברא והדעה הכללית ולעדן ולשפץ אותה לכאן או לכאן כפי עיני המתבונן ולתחפ אותה להיכן בדיוק שייכת הדעה הכללית, ולהיכן צריך למקם אותה נוכח הנתונים הקיימים.
 

המתבונן

משתמש חדש
המתבונן אמר:
הקונפליקט בין הרציונל לבין הרגש (או כפי שהוגדר בין השכל ללב) נובע ממקום שבו אנו מפרידים את תפיסתינו למעין שני יכולות וכלים דרכם אנו תופסים דברים. אך בעיני תפיסה זו אינה מדוייקת כלל. כי בבואינו לדון על השכל והלב לא נכון לתפוס אותם כשני אישויות נפרדות שמבקשות את מקומן. השכל והלב הם כלים לשקף את תפיסתינו הקודמת להם. התפיסה הראשונית שאין אני יכול להגדירה לא כהשכל ולא כהלב אלא כאני בעצמי שמקבל את הדברים ויכול לקחת אותם למקום של הלב או למקום של השכל. (וזה אגב תלוי באופי של המקבל...) והמקום הזה של התפיסה הראשונית אינו שונה אצל אף בן אדם כולם שווים לו. רק ההבדל בין כל אחד ואחד הוא לאן הוא לוקח אותו האם למקום הרגש או השכל.
וכמי שמאמין במציאות האנושית, בהחלט ראוי לפקפק על סברא שמוטת לחלוטין מכל מה שאנשים תופסים היות ולומר שכולם לקחו את הסברא למקום לא נכון, זה בעצם לומר שהמנגנון האנושי אינו נכון. מה שאומר שכל המערכת אינה מתהלכת למקומה הראוי. וזוהי תפיסה מנותקת. ואיני אומר חלילה שאין מקום לעומק והתרחבות, אלא רצוני לומר הדבר שהנכון הוא לקחת את הסברא והדעה הכללית ולעדן ולשפץ אותה לכאן או לכאן כפי עיני המתבונן ולתחפ אותה להיכן בדיוק שייכת הדעה הכללית, ולהיכן צריך למקם אותה נוכח הנתונים הקיימים.
ואם אני ינסה לנסח בעברית מדוברת.. להתקדם להגדיר ולמקם, דבר ראוי ונכון בהחלט, היות ויכולה להיות סברא של העם אשר איננה מוגדרת היטב על מקומה העדין והנכון. אולם לומר שמה שכולם אומרים אינו נכון, זוהי טעות. היות וכפירה בכל המערכת אינה דבר נכון. ומבחינתי דבר הנכון זה ללמוד ולהכיר את המערכת מבפנים בצורה מעמיקה ומקצועית ע"כ.
 
 

מהמבקשים

משתמש ותיק
אנ מסכים עם הגישה לפחות ברוב הדברים
כאשר האדם מגדיר זאת  מתוך הבנה שלו הוא פועל מתוך השכל אבל בשביל כך צריך לעמוד על שורש כל תפיסה 
 

מהמבקשים

משתמש ותיק
הערשלה אמר:
הערשלה אמר:
ידידי, ברור שאדם בוגר המחוייב במצוות אמור לדעת ולהכיר את מעשיו. יחד עם הרגלים שרכש ורגשות שונים שקיימים בו.
תפרט יותר מה בדיוק מציק לך ובעז"ה אולי אוכל לעזור.
אין פה דבר שמציק אלא רק להסביר שהגישה שממילא לא תוכל לדעת את כל התורה ולכך לעשות מה  שהרב אומר לא מתוך ידיעה אלא כאמונה תמימה אינה גישה נכונה
 

הערשלה

משתמש ותיק
מהמבקשים אמר:
הערשלה אמר:
הערשלה אמר:
ידידי, ברור שאדם בוגר המחוייב במצוות אמור לדעת ולהכיר את מעשיו. יחד עם הרגלים שרכש ורגשות שונים שקיימים בו.
תפרט יותר מה בדיוק מציק לך ובעז"ה אולי אוכל לעזור.
אין פה דבר שמציק אלא רק להסביר שהגישה שממילא לא תוכל לדעת את כל התורה ולכך לעשות מה  שהרב אומר לא מתוך ידיעה אלא כאמונה תמימה אינה גישה נכונה
הבנתי את כוונתך כבר בהדעות קודמות, אבל כעת חידדת את המסר.
לצערי אתה טועה בענק, אבל לפני שאבאר את דברי אשאל אותך שאלה קטנה מהי לדעתך 'אמונה תמימה'? ומהי ה'ידיעה'?
 
 

מהמבקשים

משתמש ותיק
אמונה תמימה היא אמונה במה שאומרים לך מעצם כך שאם אמרו לך זה נכון
ידיעה הוא חשיבה ועיון על הנושא והסקת המסקנה מצד השכל ומתוך בדיקה
וכמובן אני לא מזלזל בציות לרב אלא בתפיסת דבריו כדבר פשוט וללא בדיקה ואם מצאת שאלות אפשר לשאול אותו וכן בכל נושא
 

מוחל וסולח

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
משורר אמר:

התיאור שלך הוא מדוייק להפליא. אך לענ"ד כדאי לשים לב אל נקודה חשובה: הבעיה שהזכרת היא בעיה מובנית בעולם הזה, ששמה "ציבוריות", וכמו שיבואר.

הקב"ה יצר את העולם באופן שהחכמה וההבנה העמוקה והאמיתית מצויה רק אצל מעטים, ואינה נחלת הכלל. ככל שהדברים יותר מורכבים ועמוקים, כך יש פחות אנשים שיורדים לעומקם ותופסים כהוגן את תוכנם. כשמפיצים דברי חכמה לרבים, זה לא מחולל נס והופך את הרבים לחכמים גדולים, אלא פשוט גורם להם לתפוס את החכמה בצורה שטחית וחלקית. זה לא אומר שרוב הציבור טפשים, אלא שלא כולם חכמים מספיק בשביל לרדת לעומק כל מושג ולהכיל מורכבויות שתפיסתן אינן נקנות בחשיבה פשטנית אלא בהתבוננות והעמקה.

מה שקורה הוא, שכשיש יחידים בעלי הבנה עמוקה ומקיפה יותר שתופסים את השטחיות שבהבנה הציבורית, הם מתרגזים על ה"עוילם גוילם" שמסביבם ועל כך שמצפצפים דברים בלי הגיון. יש כאלו שכתוצאה מזה עוזבים את דרך הרבים ופונים לסלול לעצמם דרך עצמאית. אלא שזה רעיון גרוע, הן מפני שהאדם לא יכול לחיות לבד, ובודאי שלא לגדל ילדים באופן כזה, והן מפני שכמה שהוא חכם הוא עלול לסטות מקו היושר אם הולך לבדו. לעומתם יש כאלו שנשארים עם כולם וחיים במרמור ותסכול פנימי על העולם הטפש בו הם נמצאים. ויש כאלו שמנסים לחנך את העולם וללמדם דעת, ולהפיץ את התבונה שרכשו בציבור, אלא שברגע שהתבונה מתחילה להיות נחלת הרבים היא מאבדת את עומקה ומורכבותה ונהפכת לשטחית וחיצונית, ושוב חזרנו לאותה בעיה...

הדרך הנכונה לענ"ד היא להבין שזה דרך העולם, ולנסות למצוא את אותם יחידים אליהם אפשר להתחבר וליהנות מתבונתם. יחד עם זאת יש להוקיר את המעלות הרבות שיש בהרבה אנשים אחרים, שגם אם אינם עמקנים גדולים או בעלי מחשבה, יש בהם מעלות רבות אחרות, וגם לפעמים חכמה פשטנית יותר שדווקא עלולה להתחמק מעיני המעמיקים והחושבים הגדולים, שלעתים רוב מחשבותיהם ופלסופיהם משכיח מהם תובנות פשוטות.

ועל זה אמר החכם מכל אדם: "טוֹב אֲשֶׁר תֶּאֱחֹז בָּזֶה וְגַם מִזֶּה אַל תַּנַּח אֶת יָדֶךָ".
וכמו שאמר לי אחד ממזכי הרבים הגדולים והמוכרים.

המאמינים האמיתיים חיים בתחושת בדידות. אבל הם עם הקב"ה.
ומאמין אמיתי, היינו, מחובר אמיתי. זהו המקיים דיאלוג עם בוראו. שיח ושיג עמו. מחפש אותו.

https://www.tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=21&t=2750&p=32279&hilit=%D7%97%D7%99%D7%91%D7%95%D7%A8#p32279

אגב, כפי שכבר כתבו כאן כמה, העולם לא יבין אותך, אך לצערי יותר מכך. גם יראו בך טיפוס מוזר. תלמד לחיות עם זה. או לשתוק.
 

הערשלה

משתמש ותיק
מהמבקשים אמר:
אמונה תמימה היא אמונה במה שאומרים לך מעצם כך שאם אמרו לך זה נכון
ידיעה הוא חשיבה ועיון על הנושא והסקת המסקנה מצד השכל ומתוך בדיקה
וכמובן אני לא מזלזל בציות לרב אלא בתפיסת דבריו כדבר פשוט וללא בדיקה ואם מצאת שאלות אפשר לשאול אותו וכן בכל נושא
ובכן עיין בבקשה בדברי הגמ' בשבת לא. "אמר ריש לקיש: מאי דכתיב והיה אמונת עתיך חסן ישועות חכמת ודעת וגו' - אמונת - זה סדר זרעים", אומר שם התוס' "אמונת זה סדר זרעים - מפרש בירושלמי שמאמין בחי העולמים וזורע".
כלומר אותו יהודי שזורע ובעצם מרקיב את גרעין החיטה ומפסידו מאכילה עושה דבר שהפוך מההיגיון הפשוט שאומר 'לא לקלקל את האוכל'.
אבל הוא כן עושה זאת, מדוע?

התשובה היא: שהוא מאמין!

כלומר הוא יודע בוודאות שמהזרע הזה יצמח יבול חדש ולכן הוא מרקיבו, זאת האמונה!
1. לדעת בוודאות
2. לפעול ע"פ הידיעה

ושוב ידיעה זו יכולה להגיע ע"י חשיבה ועיון או ע"י קבלה במסורת מדורות עברו וכדו'.
ולזה התכוונו חז"ל עשה לך רב והסתלק מהספק, שע"י הרב תגיע לאמונה.
 
מנהל פורום אקטואליה אמר:
יעקב בוצ'קובסקי אמר:
ומחר בקבר
למה?
דוקא זה נשאר כאן לעיני רבים
וכאן תוכל לשמוע גם ביקורת, בשונה מכתיבת ספר וקביעת עובדה
ע"י מו"מ כולם מחכימים, גם החכמים הגדולים

האם אתה המחבר של הספר בעצתך תנחני?
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=185&t=12542&p=175192#p175192

https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=194&t=12505&p=174762#p174762
 
 

ליפמן

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
ויש כאלו שמנסים לחנך את העולם וללמדם דעת, ולהפיץ את התבונה שרכשו בציבור, אלא שברגע שהתבונה מתחילה להיות נחלת הרבים היא מאבדת את עומקה ומורכבותה ונהפכת לשטחית וחיצונית, ושוב חזרנו לאותה בעיה...
איך לא הבנתי עד היום כזה דבר פשוט? אשריך.
 

ליפמן

משתמש ותיק
השאלה שבפתיחת האשכול, לא ממש הבנתי לאיזה קונפליקט מדובר. אם בין מה שהשכל מבין למה שהלב רוצה? אם כן זוהי המלחמה שבה האדם הושם בעולם הזה. ואת שכרו יראה לעולם הבא. מי שהשכל מושל בו מקבל את השכר כבר כאן.

מפתיחת ההודעה נראה שהשאלה, איך אדע האם מה שכולם אומרים נכון או מה שאני חושב לבד. אם כן נראה לי שכבר ענו, אלא שהעיקר לדעתי הוא שכל אדם צריך להכיר את מקומו, לדעת כמה הוא חשוב מול האחרים שחושבים אחרת ממנו. ייתכן שכולם טועים כי הם פשוט המונים שלא חושבים בשכל. וייתכן שבאמת מתאימות כאן שתי הדיעות וכל אחד צריך לנהוג כמו מה שהוא מרגיש שמתאים לו.

יש מאמר של החזו"א על הדמיון והשכל שמתאים גם הוא לעניין. (באמונה וביטחון).
 
חלק עליון תַחתִית