תלמוד-תורה
משתמש ותיק
יוחנן בן לוי מגוש חלב היה בזמן המצור על ירושלים מצביא היהודים.
הוא היה קנאי או פרוש?
כי בעיקרון עבד עם הנשיא רבי יוחנן בן זכאי.
הוא היה קנאי או פרוש?
כי בעיקרון עבד עם הנשיא רבי יוחנן בן זכאי.
לא היה כתוב במפורש שהיה עם ריב"ז.שאר לעמו אמר:הוא היה בעצה אחת עם ריב"ז? היכן זה כתוב.
הוא היה מהנהו בריוני דירושלים כמדומה.
דברים מוטעים.אברהם העברי אמר:דורות הראשונים נתחבר לפני פחות מ150 שנה כך שממנו א"א להוכיח כלום כמובן (לא ברור מהיכן ר' יצחק אייזיק שאב את סיפוריו כמו"כ לא ברור אם ספרו אמור להוות דוקומונטריה או שהוא פרוזה ונועד לענות על שאלות היסטוריות בדרך האפשר ובדרך קירוב המציאות)
דרגה גבוהה זה לפי הדור. הם היו פרחחים.זוטרא אמר:לכאורה הקנאים גם השתיכו לפרושים ולא לצדוקים, אלא שלא שמעו בקולו של רבי יוחנן בן זכאי, ויתכן שהיו אנשים בעלי דרגה גבוהה,
יעוין בספר עניה סוערה שמתאר את התקופה בצבעים חיים, ומשתדל להצמד לעובדות ההסטוריות. ע"פ הספר תולדות עם עולם לרב רוטנברג.
הספר עניה סוערה לפי דעת מומחים והסטוריונים אינו משקף חיפוש אחר האמת והבאת העובדות לאשורן, מטרתו היא להעביר אג'נדה של הכותב לפי השקפותיו על זמנינו, ו'להלביש' אותם על תקופת החורבן.זוטרא אמר:יעוין בספר עניה סוערה שמתאר את התקופה בצבעים חיים, ומשתדל להצמד לעובדות ההסטוריות. ע"פ הספר תולדות עם עולם לרב רוטנברג.
אכן, הספר מתאר באמת בצבעים חיים, ולא בא להיות רק ספר היסטוריה- אלא ספר של סיפור, לא ממש הכל מדויק* בתכלית הדיוק.אקשן דקדושה אמר:הספר עניה סוערה לפי דעת מומחים והסטוריונים אינו משקף חיפוש אחר האמת והבאת העובדות לאשורן, מטרתו היא להעביר אג'נדה של הכותב לפי השקפותיו על זמנינו, ו'להלביש' אותם על תקופת החורבן.זוטרא אמר:יעוין בספר עניה סוערה שמתאר את התקופה בצבעים חיים, ומשתדל להצמד לעובדות ההסטוריות. ע"פ הספר תולדות עם עולם לרב רוטנברג.
שאר לעמו אמר:ואגב בל נכניס את התקופה ההיא למסגרת הפוליטית החוגית הצרה של דורנו "לא שמעו בקולו של ריב"ז' - מרן/גדולי ישראל/אדמורי"ם, ועוד פנינים של לשוננו.
מזכיר לי כשיצא הספר משיחי השקר ומתנגדיהם, היתה קהילה שיצאה בשצף קצף נגד הספר הזה הזה, באמרה בשביל מה צריך להתעסק עם זה, ועל ראש הגנב בוער הכובע.שאר לעמו אמר:ועדיף לא להתעסק עם זה.
שים לב למה שהדגשתישאר לעמו אמר:דברים מוטעים.אברהם העברי אמר:דורות הראשונים נתחבר לפני פחות מ150 שנה כך שממנו א"א להוכיח כלום כמובן (לא ברור מהיכן ר' יצחק אייזיק שאב את סיפוריו כמו"כ לא ברור אם ספרו אמור להוות דוקומונטריה או שהוא פרוזה ונועד לענות על שאלות היסטוריות בדרך האפשר ובדרך קירוב המציאות)
רי"א הלוי לא שאב סיפורים.
מה שלא היה מוכח בידו מסברא או מהיקש או מידיעת קורות הימים והצלבת כל המידע הקיים במוחו הגאוני - הוא לא כתב!
וסדרת ספריו הענקית אינה פרוזה אלא עבודה אדירה שמטרתה הכהת שיניהם של כופרים, ולהראות את ההיסטוריה כפי האמת, וכפי דעת חכמינו, ללא נגיעות של ההיסטוריונים הגוים והמשכילים.
יוחנן מגוש חלב היה מהפרושים, וכמו שכבר כתבת וכתבו אחרים, כמובן שלהיות מהפרושים איננו בהכרח תעודת הכשר, הרי לא חסרו אז בריונים שלא היו מהצדוקים וכמבואר במקורות וביוסף בן מתתיהו.יוסף ה' אמר:יוחנן מגוש חלב, היה מהפרושים, וזאת עובדה המוכחת מכמה וכמה מעשים שעשה, (שיוספוס טוען שהיו צדקות מזוייפת). ורבן שמעון בן גמליאל וככל הנראה גם הסנהדרין תמכו בו (ביוחנן מגוש חלב) במינויו להיות שר צבא הגליל כמו שכתב מתנגדו הגדול יוסף בן גוריון (המכונה יוספוס פלביוס), מה שהביא את הגאון הגדול בעל דורות הראשונים, לצדד בעדו.
יש לציין רק 2 עובדות שמושכות כל אחת לצד אחר.
האחת, יוחנן בן לוי מתואר ע"י יוספוס כאחד ממנהיגי הקנאים בירושלים, ומעשיהם של הקנאים, לא היו מעשי צדקה, אלא שוד ורצח בכל אשר ייקרא בדרכם, וכלשון חז"ל "הנו בריוני". וייתכן שזה מוכיח שאחר שהגיע יוחנן לירושלים הפך עורו להיות כליסטים.
השניה, אחר החורבן שנתפשו 2 מנהיגי המלחמה מול הרומאים, שמעון ויוחנן, את שמעון דנו למלחמה מול אריות עד מוות, וליוחנן פסקו מאסר עולם (מה שבזמנם נחשב כעונש קל מאוד, וודאי לא מה שמתאים למנהיג מרד מול רומא).
מהעובדה השניה, שוב מוכיח הגרי"א הלוי בעל דורות הראשונים, שגם הרומאים ידעו שיוחנן אינו נגדם אלא בעל כרחו, ואם היה יכול מול שמעון, היה מגיע להסכם שלום.
את העובדה הראשונה אפשר אולי לדחות, שאת כל המעשים המתוארים לקנאים, שהיו בתוכם מספר קבוצות, הדביק יוספוס גם ליוחנן על אף שהוא לא היה קשור לזה. אבל תי' זה דוחק, שעל אף שיוספוס שנא את יוחנן, היה אמור להיות לו קשה לכתוב שקרים גסים כל כך בדור בו חיו בעלי המעשה ומעשיהם היו מפורסמים לכל. וצ"ע.
כמובן שאינני אוצר 'בזכרוני הכביר' את כל ספרו, אבל לא מצאתי שם דברים כאלו, זה לא הנוסח. אין תיאורי סיפורת, אלא של הבנה.אברהם העברי אמר:שים לב למה שהדגשתישאר לעמו אמר:דברים מוטעים.אברהם העברי אמר:דורות הראשונים נתחבר לפני פחות מ150 שנה כך שממנו א"א להוכיח כלום כמובן (לא ברור מהיכן ר' יצחק אייזיק שאב את סיפוריו כמו"כ לא ברור אם ספרו אמור להוות דוקומונטריה או שהוא פרוזה ונועד לענות על שאלות היסטוריות בדרך האפשר ובדרך קירוב המציאות)
רי"א הלוי לא שאב סיפורים.
מה שלא היה מוכח בידו מסברא או מהיקש או מידיעת קורות הימים והצלבת כל המידע הקיים במוחו הגאוני - הוא לא כתב!
וסדרת ספריו הענקית אינה פרוזה אלא עבודה אדירה שמטרתה הכהת שיניהם של כופרים, ולהראות את ההיסטוריה כפי האמת, וכפי דעת חכמינו, ללא נגיעות של ההיסטוריונים הגוים והמשכילים.
לא כתבתי שברור שזוהי פרוזה אלא שיש שם הרבה דברים שאפ' להסתפק אם באמת רי"א ידע\הבין\הקיש שכך היה או שחיבר זאת כפרוזה - כמובן פרוזה התואמת את האמת ההיסטורית אך עם נופך פרוזאי (כתבתי פרוזה לא פרודיה - אז אני לא מבין למה לקחת את זה כ"כ קשה...)
לא התכוונתי חלילה לזלזל בו או ביצירתו אלא שלא ברור מה הייתה כוונתו
עקיצה עקיצה....שאר לעמו אמר:לא שדברי היו קינטור נגדך, חלילה, הרי מראש אמרת שכתבת על פי הזכרון ולא לפי בדיקתך כעת.
זוטרא אמר:לכאורה הקנאים גם השתיכו לפרושים ולא לצדוקים, אלא שלא שמעו בקולו של רבי יוחנן בן זכאי, ויתכן שהיו אנשים בעלי דרגה גבוהה,
יעוין בספר עניה סוערה שמתאר את התקופה בצבעים חיים, ומשתדל להצמד לעובדות ההסטוריות. ע"פ הספר תולדות עם עולם לרב רוטנברג.
ואכן ידוע ההבדל בין דתי לחרדישאר לעמו אמר:כאמור גם 'דתי' זה סוג של נוטה לפרושים בהתנהגותו היומיומית.
נכוןשאר לעמו אמר:כן, אבל זה עדיין לא צדוקי. או איסיי.
אני לא מבין למה אתה חושב שנפילתו בידי הרומיים היתה מעשה נכון? הוא בגד בעם ישראל לטובת הרמיים מחריבי בית המקדש. ואף סייע להם במלחמתם. מה ששאר חביריו התאבדו בראותם כי כלתה עליהם הרעה, גם מסתבר שאינו נכון, אבל לסייע להם? (איני יודע מה כן היו אמורים לעשות בכה"ג, אבל מה שהוא עשה, היה בוודאות הבחירה הגרועה) גם ריב"ז שהיה בעד שלום עם הרומיים, פשוט וברור שלא סייע להם במלחמתם נגד עם ישראל. והרי זה מעשה בגידה מחפיר.יראתי בפצותי אמר:לגבי יוספוס פלביוס, יש לי הרבה הרבה להאריך בעניין, אך קשה מאוד לראות אותו באור חיובי, למרות שנפילתו בידי הרומאים הייתה, כנראה, מעשה נכון, ולמרות שיש ראיות שבדורות עברו נחשב לדמות חיובית ומעלה. כיום שיש לנו את כתביו, ולא רק את הספר יוסיפון- אותו לא כתב, אנו יכולים לדעת הרבה יותר עליו, ונראה שזה לא מחמיא.
מה התירוץ שלו? קראתי את ספרו מזמן, ואיני זוכר כרגע.יראתי בפצותי אמר:לדעתי זה שלא נהרג אינו ראיה לכלום, לא סביר שהרומאים התחשבו בכך שהיה מוכרח להילחם, והשאלה למה לא הרגוהו נשארה בעינה, גם אחרי שנתרץ שידעו שלא רצה במלחמה. כך שאם בכל מקרה קשה, מה נרוויח מתירוצים שלא יתרצו כלום?? מבחינתי התירוץ המוזר של הסופר ב"עיר מלוכה", (לא) טוב כמו כל תירוץ אחר.
אז לסיכום, הוא היה לוחם שייתכן והוא התהלך ברוח החכמים, כמו שאמר @שיתא אלפי וגם בגוש חלב נלחם כשלא הייה בררה,שיתא אלפי אמר:השאלה היא רק האם הוא היה אדם כשר, שהתהלך ברוח החכמים, וניסה לנהל את המרד בצורה שפויה יותר, או שהוא היה בריון קיצוני שלא התהלך עם החכמים, ודגל בהשקפה קנאית עצמאית שהכל כשר למען המרד הקדוש.
שיתא אלפי אמר:כמדומני נפלה פה טעות יסודית
לפי הרושם שיש מכל המקורות שנשארו, הרי שהצדוקים היו בעד שלום עם רומי, משום שהם היו עשירים, בקשרים עם הרומאים, ולא היה להם עניין מיוחד במרד, שרק סיכן את נוחותם.
הקנאים מכל הסוגים, היו אלו שהיו בקוטב ההפוך לגמרי מהצדוקים.
אין זה נכון לומר שהקנאים לא היו פרושים, הם היו הכי נגד הצדוקים שיכול להיות, וחלקם היה מחמיר עוד יותר גדול מהפרושים. וגם המרידות והקנאות נגד הרומיים היו אז חומרה גדולה וקנאית.
מה שנכון לומר הוא שהם לא שמעו בקול החכמים.
ולכן, השאלה הראשונה האם יוחנן היה קנאי או פרוש בטעות יסודה.
זה כמו שישאלו עוד 1000 שנה האם קנאי סיקריק מסוים היה קנאי או חרדי.
השאלה היא רק האם הוא היה אדם כשר, שהתהלך ברוח החכמים, וניסה לנהל את המרד בצורה שפויה יותר, או שהוא היה בריון קיצוני שלא התהלך עם החכמים, ודגל בהשקפה קנאית עצמאית שהכל כשר למען המרד הקדוש.
תסלח לי אבל זה ציטוט של וולך - תקרא את המשך הפסקה (זה לא הכי אקדמאי מה שנעשה פה ובכלל לא מתאים ולא קשור לפורום הזה)תלמוד-תורה אמר:מצאתי מידע ב'תורת אמת':
"כשהגיע טיטוס לרומי, החליט לערוך תהלוכת ניצחון גדולה. שבע מאות בחורים יהודים גבוהים וחזקים נבחרו לפאר את תהלוכת הניצחון הגדולה. השבויים נכבלו בשלשלאות של ברזל, כדי להציגם לפני ההמון החוגג. כך הלכו מאות בחורי ישראל כבולים, כפופים, מדוכאים ומושפלים, ובראש התהלוכה שני מנהיגי המרד: יוחנן מגוש חלב ושמעון בר גיורא. השבויים נאלצו לשאת עימם את הכלים הקדושים והיקרים ביותר לעם ישראל - כלי המקדש, ולהציגם לעין כל. כאשר הגיעה התהלוכה בקול המון חוגג אל היכל העבודה זרה שלהם, הודיעו לעם כי שמעון בר גיורא הומת, ויוחנן מגוש חלב נידון למאסר עולם."