הכיפה היא של המסגד שעל גבי קבר חולדה הנביאה
החל מתקופת רבינו אשתורי הפרחי בתחילת האלף, אנו מוצאים כמעט בכל ספרי המסעות המזכירים מקום זה . כשהם מתארים בנין יפה ובתוך המערה קבר של שיש, בין השאר ניתן לציין את רבי יצחק חילו בספר שבילי דירושלים משנת ה' צ"ג, וכן רבינו עובדיה מברטנורא במכתב לאביו בשנת רמ"ח, רבי משה באסולה ורבי משה מפראג תלמיד השל"ה בשנת ת"י, ובעיקר יש לציין את רבי משה חאגיז בספרו "אלה מסעי" שמעיד כי האריז"ל אישר את קבר חולדה הנביאה שהיא על הר הזיתים .
ואם כבר הזכרנו שזה קבר חולדה, יש לנו להוסיף חידוש שאולי יש לו השלכות לסוגיא דנן:
בתוספתא (נגעים פ"ו) איתא כי קברה של חולדה הנביאה נמצא בתוך העיר ירושלים עוד מימות נביאים הראשונים . כאשר פינו את הקברים משטחי ירושלים שנתקדשו לא נגעו בקברה מפני כבודה, ובמקום זה התקינו מחילה שיצאה מקברה וירדה לנחל קדרון ומשם יצאה הטומאה .
עם זאת כאמור, המסורת הצרופה מראה את קברה דווקא בראש הר הזיתים שעינינו הרואות שאין הוא בתחומי העיר העתיקה, וביניהם אף מפריד מורדו המערבי של הר הזיתים עם רבבות קברי ישראל ומערות הנביאים המצויים בו, שאין להעלות על הדעת שכל אלו נמצאים בתוך ירושלים המקודשת, וזאת מהטעם הפשוט שאין מלינים את המת בירושלים. כמו כן מפסיק ביניהם נחל קדרון שכאמור לשם היתה הטומאה יוצאת.
קושיה עצומה זאת גרמה לרבים וטובים להסיק שהמסורת איננה נכונה, אולם למרבה הפלא כבר התחבטו בשאלה זו גדולי רבותינו המהרי"ט שהיה מרא דאתרא בירושלים, והרדב"ז רבו של האריז"ל בנגלה. המהרי"ט מיישב זאת לאור דברי חז"ל בגמ' שבועות שבהר המשחה היו שתי 'בצעין', התחתונה נתקדשה בימי בית ראשון והעליונה נתקדשה בימי עולי בבל שאף הקיפו אותה בחומה וזאת מפני שאיזור זה הוא 'תורפה' של ירושלים ונוחה להיכבש משם. הוא מוכיח בכמה וכמה ראיות שמקום מגוריה של חולדה הנביאה היתה באיזור העליון בין שתי החומות , ולדבריו התקיימה שם שכונת בתים ולא היה להם חומה ולכן קברוה שם, ולאחר שקידשו גם איזור זה ופינו את המתים שנקברו שם, לא ההינו לנגוע בקברה אלא התקינו מחילה להוציא את הטומאה. ואילו הרדב"ז מיישב על פי עדות ההוא סבא בגמ' בבא בתרא שזכה לראות את ירושלים 'קמייתא' ותלת פרסי הוואי, "נמצא בו בירושלים קמייתא קבר חולדה בתוך ירושלים – אף על פי שעתה היא בראש הר הזיתים".
ובאמת קדם לרדב"ז רבינו אשתורי הפרחי בספרו כפתור ופרח, שהוא הראשון הכותב כי קבר חולדה הנביאה נמצא בהר הזיתים, וגם הוא כותב שירושלים קמייתא התנוססה גם במרומי הר הזיתים, והוא אף מוכיח מירושלמי מפורש שבהר הזיתים היו נזהרים בטהרות כחלק בלתי נפרד מירושלים. וכדבריו נקט גם רבי ישראל משקלוב בספרו פאת השולחן. ויש מביאים ראיה נוספת מרש"י במס' סוכה על המשנה שלא היתה חצר בירושלים שלא היתה מאירה מאור שמחת בית השואבה, ופירש רש"י שהכותל 'המזרחי' של הר הבית היה נמוך בכדי שהאור יגיע לתושבי הצד המזרחי של הר הבית. והיות והמורד המזרחי של הר הבית תלול מאד ולא יתכן שם מקור ישוב, מן ההכרח שירושלים היתה גם על הר הזיתים המתרומם ממזרח.
לאור זאת יתכן שבזה שרואים את קבר חולדה משכונת רמות, זה בעצם אומר שרואים משם חלק של ירושלים העתיקה.