פורים תשע"ח - ברמות (ירושלים???)

אחד התלמידים

משתמש ותיק
אריך אמר:
לא הבנתי, אחר כל דבריך, האם אתה מפקפק בכך שהמנהג המקובל בשנים האחרונות בכל בתי הכנסת האשכנזים הוא שפורים הוא ט"ו??

במידה והתשובה היא כן, הרי שכנראה כבודו מדבר על היישוב 'רמות' בגולן.
אני מפקפק על יכולת בעלי אג'נדה לקבוע מנהגים בזרוע נגד המקובל לפני זה, כשלא היה שום שינוי שבעבורו היה ראוי לשנות המנהג. בפרט כשחלק גדול של הת"ח, ויתכן אף רובם, עדיין חוששין לפסק הישן.
 

אריך

משתמש ותיק
סבא אמר:
גדלותו של הגרי"ש אינה צריכה לדידי ולידידך כמובן, וכל הארץ מלאה מכבודו,

כמובן שזו רשימה חלקית וקטנה מאוד, וחומרותיו של הגרי"ש רבות עד מאוד, ובכן כל אחד יבדוק, כמה מחומרות אלו נוהגים בני רמות, וממילא כמה מביניהם זכאים לזעוק מרא דאתרא.

כבודו שכח דבר אחד:

כל הרשימה המרשימה שהבאת, הם בדברים שהגרי"ש מחדש חומרא שלא כדעת שאר פוסקים. לעומת זאת, בנידו"ד הדגשתי שהגרש"ז שאינו נופל מהגרי"ש בסמכותו (אלא שנפטר שנים לפניו) גם אומר כך, וזו קואליציה ירושלמית מנצחת. [והוסף גם את הגרי"י פישר שהוא גם סמכות מסויימת ירושלמית. גם הוא הורה ט"ו.]

הא חדא ועיקר. ועוד, דיש חילוק פשוט בין מקרה שבאו הקהילות לפני הגרי"ש ונפשם בשאלתם שיכריע להם ספיקם, ובין נושאים שאף אחד לא מצא לנכון לבא להגרי"ש ולקבל הכרעתו בפסקים מחודשים מסויימים.
 

יהודי

משתמש ותיק
גם אני לא כ"כ יודע על מה מדבר הרב א' התל', בבתי כנסיות הליטאים קוראים כולם ב טו ולא ב יד [למעט המנין שהיה בעבר באוהל יוסף בקומה ג' שהיה ב יד ויתכן שעדיין קיים עד היום], זו עובדה ברורה שאין מה להתווכח עליה יען אפשר לבודקה מחר בערב.
החסידים נהגו יד כבר שנים רבות, לפני למעלה מ20 שנה לפני שהציבור הליטאי עבר ל טו, היינו שומעים קריאת המגילה לחומרא ב טו בקרלין. ונהגו כן עפ"י פסק הגרש"ז.
 

חכמת שלמה

משתמש ותיק
פותח הנושא
אריך אמר:
אחד התלמידים אמר:
יהודי אמר:
ר' אריך צודק שכך היא המציאות, ואני יבאר יותר את דבריו, הן נכון שיש פה ויכוח הלכתי בין החכמים, אך הצורה הנכונה הינה שכאשר מתעוררת שאלה הנוגעת לכלל הציבור שואלים את הרב של המקום, ובירושלים כאשר הכריע הגרי"ש שהוא ודאי היה הרב הגדול בי-ם [וגם בכל העולם כולו] הרי כך ראוי לקבוע את ההנהגה הציבורית, שהרי כולם מסכימים שלא לענין שבאותו בית כנסת חלק יקראו כך וחלק אחרת.
זו גם הסיבה לביקורת שהיתה על המנין שהחל ב יד, אני אישית לא הייתי עושה מכך רעש, אבל בהחלט יש פה נקודה נכונה בהנהגת הכלל.
אמר לי בעבר מורה צדק שעשה שנים רבות שימוש אצל הגר"נ שליט"א שהדבר הנורמלי ביותר היה לשאול את פי הגרי"ש ולקבוע את ההנהגה כמותו, כך אמור להתנהל מקום תורני וזה מה שקרה בפועל. ואי"ז קשור לכבודו של הגרי"ש אלא להתנהלות ציבורית נכונה ונורמטיבית.
אני יודע שיש מה להתווכח עם מה שכתבתי, אבל זו גם דעתם של רוב רובם של תושבי רמות.
אגב, גם אני קורא שם לחומרא ב יד, כי אחרי הכל יש פה מקום להחמיר, אבל בבית ובצינעא.
כנראה יש לנו מציאות שונות. ככל הידוע לי הפסק המקובל על רוב תושבי רמות היה שעיקר הפורים בי"ד, וכך נהגו רוב הציבור ע"פ פסק של רוב הרבנים המקובלים.
מאז מעולם לא התעורר השאלה עוד פעם באופן רציני. עד שבאו בעלי אג'נדה ושינו הפסק בכח הזרוע, מטעמים לא ממש הלכתיים.
יש לפקפק בכלל על קביעות הגריש"א כראוי לקבוע ענין כזה בלבד. הוא אכן היה מקובל על רוב הליטאים, אבל לא על כולם, ובצירוף החסידים לא נראה כלל שהוא היה מקובל על רוב הציבור. אבל עכ"פ בענין זה ממש, מאז היה דעתו שברמות פורים הוא בט"ו [מטעם צירוף העירוב], ולא נתקבל הפסק שלו אצל רוב הציבור ברמות. ואינו מובן כלל למה שנים אחר שהמנהג כבר נקבע, יכולים בעלי אג'נדה להחליט שמהיום משנים המנהג, ופתאום המנהג אחרת.

לא הבנתי, אחר כל דבריך, האם אתה מפקפק בכך שהמנהג המקובל בשנים האחרונות בכל בתי הכנסת האשכנזים הוא שפורים הוא ט"ו??

במידה והתשובה היא כן, הרי שכנראה כבודו מדבר על היישוב 'רמות' בגולן.

ברור ופשוט שהמנהג היום הוא בט"ו ועל כך השאלה הגדולה - למה???
והרי תלמידי הגרי"ש אמרו מפורש שכל הפסק לקרוא בט"ו הוא רק אם יש עירוב קבוע ויציב שלא צריכים לתקנו כל שבוע מחדש (מה שודאי לא קיים היום) א"כ על מה סומכים כולם שאפי' לא קוראים לחומרא בי"ד?
שמישהו יקום ויגיד מה ההבדל בין המצב היום למצב לפני שנת תשנ"ז!
 

יושב ציון

משתמש רגיל
[
שעל העירוב הזה עוברים הבודקים פעם בחצי שנה ולא היתה מעולם אפי' פעם אחת שהעירוב נבדק ונמצא כשר (ולא שנמצא לא מהודר אלא שנמצא פסול).

לפי מיטב ידיעתי, עוברים בודקי העירוב בכל שבוע את כל מסלול העירוב. (לא יודע אם זה משנה לגבי קריאת המגילה)

נ. ב. בעיר הקודש והמקדש מביא בשם הגה"ק רי"י ז"פ זיע"א ששאלו אותו לגבי בית היתומים בגבעת שאול, ואמר שבכל אופן לא יאבו לקרוא את המגילה בי"ד, וכן אומרים שכן ענה הגה"ק מסאטמאר זיע"א להגה"ח ר' אלעזר בריז"ל זצ"ל בעת שבא לדון עמו לגבי קריאת המגילה בי-ם בשנת תשכ"ז כשעורר שכל שהכרך חרב אין קוראים בסמוך ונראה בט"ו אלא בי"ד, וכידוע הפולמוס הגדול בנדון זה.
 

סבא

משתמש ותיק
תיובתא אמר:
אפשר גם היום בהחלט לראות מקום העיר העתיקה ומגדליה מהשכונות הגבוהות של רמות (רמות פולין ומעלה). בעז"ה בט"ו אהיה שם ואשתדל לצלם ולהעלות.
נו...
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
במוסף לקראת שבת פר' תצוה-זכור תשע"ח, עמ' 17,
התפרסם אודות גגין ועליות של ירושלים שלא נתקדשו , אלא דבפשוטו מה שייך דין זה לעיר מוקפת חומה, שהרי ערים שאינן מקודשות והיו מימות יהושע בן נון, כמו בחו"ל למשל נמי קוראות בט"ו אף שאין נ"מ בין בתיהם לגגותיהן.
גגין ועליות לענין מוקפין במגילה.JPG
 

סבא

משתמש ותיק
שאר לעמו אמר:
במוסף לקראת שבת פר' תצוה-זכור תשע"ח, עמ' 17,
התפרסם אודות גגין ועליות של ירושלים שלא נתקדשו , אלא דבפשוטו מה שייך דין זה לעיר מוקפת חומה, שהרי ערים שאינן מקודשות והיו מימות יהושע בן נון, כמו בחו"ל למשל נמי קוראות בט"ו אף שאין נ"מ בין בתיהם לגגותיהן.
ראשית, הדברים מקורם במנחת חינוך מפורש [סוף מצוה שס"ב], ואין זה שייך לשום מוסף [וכמובן אין שום פסול ח"ו בהכרת טובה למקור ששם ראית את הדברים, אלא שחשוב לציין שהקושיה היא על המנ"ח, שיש לזה כבר משמעות אחרת].
ולעצם הדברים לכאו' כוונת המנ"ח לפי השיטות שמזכיר הרמב"ן בריש מגילה וז"ל ועכשיו לפי דרך זה נצא מכלל ספק במה שהיו מקצת החכמים חוששין במוקפים חומה שבחוצה לארץ אם דינן כדין פרזים, שהיו אומרים כיון שתלו הדבר בזמנו של יהושע ב"נ אין דינם אלא בא"י, דמה ענין יהושע בן נון לחו"ל, ועוד דגזרה שוה של פרזי פרזי בשל א"י היא ובאותן שנתקדש וכל המצות האלו נוהגין בהן, ואף על פי שסתם שנינו כרכין המוקפין, [כיון] שהזכירו ימות יהושע ב"נ על כרכין שלו משמע עכ"ל. [ואגב ראיתי מביאים שזו שיטת הרס"ג בסידורו עמוד רנ"ו]
ובמנ"ח של המכון ציינו לעיין בטורי אבן במגילה ג: שם הוכיח מרש"י שסובר שיש קשר בין דיני בתי ערי חומה וקדושת ארץ ישראל לדין מוקפות חומה, ומקשה עליו הרבה קושיות וגם מדין חו"ל וז"ל ולפירש"י קריאת ט"ו בקדושת ערי חומה תליא והא בלא הא לא סגי. וכו', וכ"ש למאי דהסכימו רוב מפרשי' דמוקפו' חומה מימות יהושע בן נון אפי' של ח"ל קורין בט"ו דאי אפשר לומר דשל א"י למ"ד לא קידשה לעתיד לבוא קורין בי"ד [highlight=yellow]וכי א"י מגרע גרע משל ח"ל שלא קידשה לכ"ע מעולם[/highlight]. הילכך נ"ל דקריאת מגילה בט"ו לאו בקדושת חומה כקדושת א"י תליא אלא כל שהיתה מוקפת חומה מימי יהושע סגי וקורין בט"ו עכ"ל. וכנראה שהמגיהים התכוונו לומר שדברי המנ"ח אזלי לפי רש"י.
 

תיובתא

משתמש ותיק
סבא אמר:
תיובתא אמר:
אפשר גם היום בהחלט לראות מקום העיר העתיקה ומגדליה מהשכונות הגבוהות של רמות (רמות פולין ומעלה). בעז"ה בט"ו אהיה שם ואשתדל לצלם ולהעלות.
נו...
חייב איניש לבסומי עד דלא ידע... אבל לא שכחתי בעז"ה עוד אעלה תמונה.
 

יהודי

משתמש ותיק
נפלא שיהודים מתעניינים בדיני הפורים בימים עמוסים אלו.
 

תיובתא

משתמש ותיק
אקדים ואכתוב שלצערינו עוד לא קויימה דעת הרמב"ם אודות בתי ע"ז בארץ ישראל ואכמ"ל, וזיהויי המקומות החלקיים שתראו כאן מתבססים על מקומות אלו (תוך שינוי שמם כראוי), בגלל שיש להם צריחים ובירניות וקל לזהותם.

יש עוד תמונות שאעלה בהמשך. המקומות שאני זיהיתי הם אכן על הר הזיתים. אשמח אם מישהו ישפוך יותר אור על התמונות. בתמונה האמצעית בחצייה השמאלי מופיע כיפה - מה היא?
 

קבצים מצורפים

  • כנסיית המחלה הרוסית.jpg
    כנסיית המחלה הרוסית.jpg
    354.7 KB · צפיות: 131
  • כנסיית צבינו המשמים משמאל אולי כנסיית  הירידה.jpg
    כנסיית צבינו המשמים משמאל אולי כנסיית הירידה.jpg
    161.1 KB · צפיות: 131
  • מלון שבע הקשתות.jpg
    מלון שבע הקשתות.jpg
    318.4 KB · צפיות: 131

נפתולי

משתמש ותיק
הכיפה היא של המסגד שעל גבי קבר חולדה הנביאה
החל מתקופת רבינו אשתורי הפרחי בתחילת האלף, אנו מוצאים כמעט בכל ספרי המסעות המזכירים מקום זה . כשהם מתארים בנין יפה ובתוך המערה קבר של שיש, בין השאר ניתן לציין את רבי יצחק חילו בספר שבילי דירושלים משנת ה' צ"ג, וכן רבינו עובדיה מברטנורא במכתב לאביו בשנת רמ"ח, רבי משה באסולה ורבי משה מפראג תלמיד השל"ה בשנת ת"י, ובעיקר יש לציין את רבי משה חאגיז בספרו "אלה מסעי" שמעיד כי האריז"ל אישר את קבר חולדה הנביאה שהיא על הר הזיתים .
ואם כבר הזכרנו שזה קבר חולדה, יש לנו להוסיף חידוש שאולי יש לו השלכות לסוגיא דנן:
בתוספתא (נגעים פ"ו) איתא כי קברה של חולדה הנביאה נמצא בתוך העיר ירושלים עוד מימות נביאים הראשונים . כאשר פינו את הקברים משטחי ירושלים שנתקדשו לא נגעו בקברה מפני כבודה, ובמקום זה התקינו מחילה שיצאה מקברה וירדה לנחל קדרון ומשם יצאה הטומאה .
עם זאת כאמור, המסורת הצרופה מראה את קברה דווקא בראש הר הזיתים שעינינו הרואות שאין הוא בתחומי העיר העתיקה, וביניהם אף מפריד מורדו המערבי של הר הזיתים עם רבבות קברי ישראל ומערות הנביאים המצויים בו, שאין להעלות על הדעת שכל אלו נמצאים בתוך ירושלים המקודשת, וזאת מהטעם הפשוט שאין מלינים את המת בירושלים. כמו כן מפסיק ביניהם נחל קדרון שכאמור לשם היתה הטומאה יוצאת.
קושיה עצומה זאת גרמה לרבים וטובים להסיק שהמסורת איננה נכונה, אולם למרבה הפלא כבר התחבטו בשאלה זו גדולי רבותינו המהרי"ט שהיה מרא דאתרא בירושלים, והרדב"ז רבו של האריז"ל בנגלה. המהרי"ט מיישב זאת לאור דברי חז"ל בגמ' שבועות שבהר המשחה היו שתי 'בצעין', התחתונה נתקדשה בימי בית ראשון והעליונה נתקדשה בימי עולי בבל שאף הקיפו אותה בחומה וזאת מפני שאיזור זה הוא 'תורפה' של ירושלים ונוחה להיכבש משם. הוא מוכיח בכמה וכמה ראיות שמקום מגוריה של חולדה הנביאה היתה באיזור העליון בין שתי החומות , ולדבריו התקיימה שם שכונת בתים ולא היה להם חומה ולכן קברוה שם, ולאחר שקידשו גם איזור זה ופינו את המתים שנקברו שם, לא ההינו לנגוע בקברה אלא התקינו מחילה להוציא את הטומאה. ואילו הרדב"ז מיישב על פי עדות ההוא סבא בגמ' בבא בתרא שזכה לראות את ירושלים 'קמייתא' ותלת פרסי הוואי, "נמצא בו בירושלים קמייתא קבר חולדה בתוך ירושלים – אף על פי שעתה היא בראש הר הזיתים".
ובאמת קדם לרדב"ז רבינו אשתורי הפרחי בספרו כפתור ופרח, שהוא הראשון הכותב כי קבר חולדה הנביאה נמצא בהר הזיתים, וגם הוא כותב שירושלים קמייתא התנוססה גם במרומי הר הזיתים, והוא אף מוכיח מירושלמי מפורש שבהר הזיתים היו נזהרים בטהרות כחלק בלתי נפרד מירושלים. וכדבריו נקט גם רבי ישראל משקלוב בספרו פאת השולחן. ויש מביאים ראיה נוספת מרש"י במס' סוכה על המשנה שלא היתה חצר בירושלים שלא היתה מאירה מאור שמחת בית השואבה, ופירש רש"י שהכותל 'המזרחי' של הר הבית היה נמוך בכדי שהאור יגיע לתושבי הצד המזרחי של הר הבית. והיות והמורד המזרחי של הר הבית תלול מאד ולא יתכן שם מקור ישוב, מן ההכרח שירושלים היתה גם על הר הזיתים המתרומם ממזרח.
לאור זאת יתכן שבזה שרואים את קבר חולדה משכונת רמות, זה בעצם אומר שרואים משם חלק של ירושלים העתיקה.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
לא אובה לסטות מן האשכול. וגם לא לפתוח פה דיון על אותם דברים שהבאת מהספרים, אבל מעט מן המעט:
1. יצחק חילו אינני יודע אם היה כזה יהודי או לא היה. אבל הספר שבילי דירושלים יש צד חזק מאוד לומר שזה זיוף שנעשה ע"י סופר מפוקפק בשם כרמולי שייחס את חיבורו זה לרבי יצחק חילו.. כ"ז במאמרו של גרשון שלום על שבילי דירושלים.
2. דברי ר"מ חגיז בספרו אלה מסעי על הקברים בירושלים צריכים בחינה! וערכם בשם האר"י אינם כערך שאר מסורות ברורות מן האר"י בגליל, וגם הוא עצמו כותב בלשון מסוייגת - שלא כעל הקברים בגליל שיד האר"י עליהם. דו"ק בלשונו . והארכתי במק"א.
3. חולדה הנביאה קבורה בתוך העיר ירושלים והכוונה לעיר דוד, ומחילה היתה שמשם טומאה יוצאת לנחל קדרון! (ירו' נזיר פ"ט ה"ג), והן קברי בית דוד והן קבר חולדה, מחילה שלהם שנזכרה שיוצאת לנחל קדרון - נאמרה בחדא מחתא בירושלמי, ואיננה בהר הזיתים.
המסורת ההיא נראית בפשוטו כלא נכונה, כמו שגם הגירסא בגמ' שבועות טז. שני בצעים היו בהר המשחה, כנראה לא נכונה, אלא הגירסא הנכונה היא של התוספתא שני בצעין היו בירושלים - והכוונה לירושלים הצפונית עד החומה השלישית ששם תורפה של ירושלים. ואין שום מובן איך בצעים בהר המשחה יהיו תורפה של ירושלים - למי שמכיר את ירושלים. ורק אם זה הרובע הנוצרי עד החומה השלישית - זה יובן. וממילא הר הזיתים אינו ירושלים.

ולגבי קריאת מגילה, ודאי וודאי לא נוכל לסמוך על מסורת זו - להניח שזוהי ירושלים.

הצג קובץ מצורף גרשם שלום זיופי כרמולי את יצחק חילו.pdf
הצג קובץ מצורף פקפוק על כרמולי בשם יצחק חילו.pdf
 

נפתולי

משתמש ותיק
לא נעלם ממני כל הפקפוקים לגבי חלק מהמקורות שהבאתי. אם כי נשארו גם מקורות נאמנים ללא פקפוק, כמו הרע"ב ורבי משה באסולה ותלמיד השל"ה.
רציתי להגיע לזה שלפחות לפי כמה שיטות, ובהם גדולי ישראל כהכפתור ופרח והרדב"ז, ניתן להכליל את ראש הר הזיתים בתוך ירושלים קמייתא.
וזה רק לצירוף ורמז בעלמא, ולא להלכה ולמעשה כמובן.
 

חיים אסתרזון

משתמש רשום
קונטרס שיצא בתשעח המתייחס לשאלת הכבישים. כולם סמכו על רב אחד בשם הרב אברהם דניאל שליט"א שניכה את כל הכבישים מחשבון השבעים אמה. והוא עצמו אינו מצליח להסביר את דבריו
 

קבצים מצורפים

  • הבורגנין של רמות החוליה הרופפת.pdf
    5.2 MB · צפיות: 17

נחפשה דרכינו

משתמש ותיק
אריך אמר:
קצת מתמיה שהרב אי"ש שליט"א כותב בירור הלכה ותוקע עצמו לנושא שקשור לתושבי ירושלים ורמות בלבד, וב"ה יש ברמות רבנים וציבור ת"ח, ולא נזקקים לאברכים או מו"צים ממקומות אחרים שיתנו הוראות ויחוו דעתם.

מה זה משנה, התורה היא אותה תורה בכל מקום
 

נחפשה דרכינו

משתמש ותיק
סבא אמר:
אריך אמר:
קצת מתמיה שהרב אי"ש שליט"א כותב בירור הלכה ותוקע עצמו לנושא שקשור לתושבי ירושלים ורמות בלבד, וב"ה יש ברמות רבנים וציבור ת"ח, ולא נזקקים לאברכים או מו"צים ממקומות אחרים שיתנו הוראות ויחוו דעתם.
זאת לכאורה לא טענה. התורה ניתנה לכולם. וכמו שבזמנו כשהר"ז נהג בשכונה דלא כהוראת הגרי"ש רעשה הארץ [אם כי כשהוא נכנס לבקש מחילה, הרב אלישיב לא הבין מה הוא רוצה ממנו], ואף אחד לא חשב שמי שגר שם יש לו זכות מיוחדת להביע דעה בזה.

מי זה "הר"ז"?
 

יהודי

משתמש ותיק
נחפשה דרכינו אמר:
אריך אמר:
קצת מתמיה שהרב אי"ש שליט"א כותב בירור הלכה ותוקע עצמו לנושא שקשור לתושבי ירושלים ורמות בלבד, וב"ה יש ברמות רבנים וציבור ת"ח, ולא נזקקים לאברכים או מו"צים ממקומות אחרים שיתנו הוראות ויחוו דעתם.

מה זה משנה, התורה היא אותה תורה בכל מקום
כוונתו היא שלאחר שנקבע זמן הקריאה עפ"י גדול המורים בי-ם (וגם בכל העולם כולו, אבל אי"ז נוגע לכאן), מה טעם בזה.
 

יהודי

משתמש ותיק
טענה ישנה ומגוחכת, כולם טועים כולם הוזים, כל מי שדיבר איתו על הענין לא הבין את דבריו.
רק את רבותיו של הכותב כולם מבינים ורק לאורם אפשר לילך.
 

נחפשה דרכינו

משתמש ותיק
אני עצמי לא גר ברמות ואין לי דעה בנושא, אבל תקרא את דבריו ותראה שיש לו טענות מאוד משכנעות, ואי אפשר לפטור את הדברים בכמה בדיחות
 

יהודי

משתמש ותיק
קראתי את דבריו בעבר, ולא פטרתי דבריו בכמה בדיחות.
מה לעשות שהטענה שהבאתם היא מגוחכת ולא עניינית, יש לו טענות אחרות ענייניות שכבר דובר בהם רבות ולכך לא הבנתי מה הוסיף קונטרסו על העשרות שעסקו בזה בעבר, אא"כ נימא שלאחר פטירת הגרי"ש ניסו לשנות את המצב שנוצר מחמת דבריו.
 
חלק עליון תַחתִית