גדול הדור לא יכול להיות טיפש!

אלכס

משתמש ותיק
ידיעה מעניינת שראיתי השבוע באבן עזרא

אבן עזרא (שמות לב א)

'ויש אומרים, כי ישראל רמו אהרן, שעשו דפוס עגל, והשליך אהרן הזהב באש ולא הרגיש. וראייתם ואשליכהו באש ויצא העגל הזה (שמות לב, כד). ו[highlight=yellow]זה אינו נכון, כי אהרן, איך בחרו השם, אם היה טפש, שירמוהו פתאים'[/highlight].
 

הראני

משתמש ותיק
אלכס אמר:
ידיעה מעניינת שראיתי השבוע באבן עזרא

אבן עזרא (שמות לב א)

'ויש אומרים, כי ישראל רמו אהרן, שעשו דפוס עגל, והשליך אהרן הזהב באש ולא הרגיש. וראייתם ואשליכהו באש ויצא העגל הזה (שמות לב, כד). ו[highlight=yellow]זה אינו נכון, כי אהרן, איך בחרו השם, אם היה טפש, שירמוהו פתאים'[/highlight].
נכון מאד רק שאין זה קשור ל'גדול הדור' בדוקא, שכן משה היה גדול הדור לא אהרון.
זה כנראה קשור יותר ל'בחרו ה'' היינו לכהונה או שום שררה אחרת על הציבור.
מסתמא כ"ש מזה לגדול הדור שאינו יכול להיות טפש, או לחלופין אם הוא טפש בהכרח אינו גדול הדור.
 

אלכס

משתמש ותיק
פותח הנושא
הראני אמר:
אלכס אמר:
ידיעה מעניינת שראיתי השבוע באבן עזרא

אבן עזרא (שמות לב א)

'ויש אומרים, כי ישראל רמו אהרן, שעשו דפוס עגל, והשליך אהרן הזהב באש ולא הרגיש. וראייתם ואשליכהו באש ויצא העגל הזה (שמות לב, כד). ו[highlight=yellow]זה אינו נכון, כי אהרן, איך בחרו השם, אם היה טפש, שירמוהו פתאים'[/highlight].
נכון מאד רק שאין זה קשור ל'גדול הדור' בדוקא, שכן משה היה גדול הדור לא אהרון.
זה כנראה קשור יותר ל'בחרו ה'' היינו לכהונה או שום שררה אחרת על הציבור.
מסתמא כ"ש מזה לגדול הדור שאינו יכול להיות טפש, או לחלופין אם הוא טפש בהכרח אינו גדול הדור.
אכן זו הייתה כוונתי
 

סבא

משתמש ותיק
מן העניין להביא דברי המהרש"א בסוטה כ"א:
מ"ט דר"א כו' כיון שנכנס חכמה באדם נכנסה עמו ערמומית כו'. ולגבי איש הוא תועלת להבין ערמת הרשעים ולהערים כנגדם, וסיים בזה ודעת מזימות אמצא י"ל [highlight=yellow]ע"י דעת של תורה מזימות של אחרים אמצא[/highlight] ועל דרך ועם עקש תתפל, אבל נשים דעתן קלות פן יערימו ויבואו לידי עבירה וקלקול וק"ל
 

ברית מלח

משתמש רגיל
סבא אמר:
מן העניין להביא דברי המהרש"א בסוטה כ"א:
מ"ט דר"א כו' כיון שנכנס חכמה באדם נכנסה עמו ערמומית כו'. ולגבי איש הוא תועלת להבין ערמת הרשעים ולהערים כנגדם, וסיים בזה ודעת מזימות אמצא י"ל [highlight=yellow]ע"י דעת של תורה מזימות של אחרים אמצא[/highlight] ועל דרך ועם עקש תתפל, אבל נשים דעתן קלות פן יערימו ויבואו לידי עבירה וקלקול וק"ל
ד"ז הובא כבר בראשונים על הפסוק אני חכמה שכנתי ערמה ודעת מזמות אמצא (משלי ח יב) יעוי"ש.
 

הבוחן

משתמש ותיק
תלמוד בבלי מסכת נדרים דף לח עמוד א
אמר ר' יוחנן: אין הקדוש ברוך הוא משרה שכינתו אלא על גבור ועשיר וחכם ועניו, וכולן ממשה.
רמב"ם הלכות יסודי התורה פרק ז
מיסודי הדת לידע שהאל מנבא את בני האדם, ואין הנבואה חלה אלא על חכם גדול בחכמה גבור במדותיו ולא יהא יצרו מתגבר עליו בדבר בעולם אלא הוא מתגבר בדעתו על יצרו תמיד והוא בעל דעה רחבה נכונה עד מאד, אדם שהוא ממולא בכל המדות האלו שלם בגופו כשיכנס לפרדס וימשך באותן הענינים הגדולים הרחוקים ותהיה לו דעה נכונה להבין ולהשיג והוא מתקדש והולך ופורש מדרכי כלל העם ההולכים במחשכי הזמן והולך ומזרז עצמו ומלמד נפשו שלא תהיה לו מחשבה כלל באחד מדברים בטלים ולא מהבלי הזמן ותחבולותיו אלא דעתו פנויה תמיד למעלה קשורה תחת הכסא להבין באותן הצורות הקדושות הטהורות ומסתכל בחכמתו של הקדוש ברוך הוא כולה מצורה ראשונה עד טבור הארץ ויודע מהן גדלו, מיד רוח הקודש שורה עליו, ובעת שתנוח עליו הרוח תתערב נפשו במעלת המלאכים הנקראים אישים ויהפך לאיש אחר ויבין בדעתו שאינו כמות שהיה אלא שנתעלה על מעלת שאר בני אדם החכמים כמו שנאמר בשאול והתנבית עמם ונהפכת לאיש אחר.
איני יודע על כל גדולי הדור, אבל אהרון הכהן ודאי השרה ה' שכינתו עליו, ונתנבא איליו ה' ודיבר עימו, וא"כ ודאי שהיה חייב להיות חכם כמבואר לעיל.
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
אומרים בשם בקאצק'ר שמבואר בגמ' שלפני יצירת הולד אומרים אם הוא יהיה חכם או טיפש, אבל לא צדיק או רשע. אם זה שאמרו עליו שיהיה טיפש יהיה צדיק, אז כל כלל ישראל יסבלו.
 

סבא

משתמש ותיק
כבר כתב המהרש"א בחידושי אגדות נדה ס"ט ע"ב וז"ל
אבל אמרו הכא מה יעשה אדם ויחכם לשנות הגזירה שנגזרה עליו להיות טפש, ואמר שירבה בישיבה כו' כי בהשתדלות ועסק גדול ע"י סיוע דשמיא בתפלה ובזכיות אפשר לשנות הגזירה כדמסיק דהא בלא הא לא סגיא עכ"ל.
ובכלל ידוע שהרמב"ם כתב שגם החכמה אינה בגזירה והאריכו בזה לבאר כוונתו.
 

סבא

משתמש ותיק
ראה מה שכתב המהרש"ם חלק ז' סימן מ"ח וז"ל
ומה ששאל איך יתכן שנזדמן טעות לפני הגה"צ הנ"ל בדבר גדול כזה, הנה כבר נודע דברי תוס' בכמ"ק דדוקא במידי דאכילה, וגם מבואר בתוס' גיטין ויבמות צ"ט, דהיכי דמאכיל לאחרים ל"ש דבר זה, ויוכל לבא לידי תקלה וכבר הי' כן לעולמים במחלוקת הגאון ר' יונתן ור"י עמדין וכהנה וכהנה עכ"ל.
 

הרים

משתמש רשום
רק צריך לזכור:
זה לא שמי שהחליטו עליו שהוא "גדול הדור" ממילא לא יכול להיות שהוא טיפש.
אלא הסדר הוא הפוך:
טיפש לא יכול להיות גדול הדור.
 

בן של רב

משתמש ותיק
יש שתי צורות הנהגה
יש אורים ותומים
ויש סנהדרין
מקובל שהנהגה בפועל היא רק ע''י סנהדרין
דהיינו מנגנון מסודר של התייעצויות וקבלת החלטות עם האצלת סמכויות כמו שהיה בכל עיר ועיר סנהדרין הכפופה לסנהדרין הגדולה וכמו שהציע יתרו למשה וכך עשו
מאידך לגיבוי צריך אורים ותומים כפי שדוד כשיצא למלחמה ונמלך בסנהדרין - שאל גם באורים ותומים
ממילא מסתבר שכגיבוי בעלמא יש משמעות לקדושתו של גדול הדור ולאו דוקא לחכמתו
כי הוא אורים ותומים
וזה על כל פנים כשיש גם במקביל מישהו שמשלים אותו ע''י שמפעיל מערכת מתוקנת של קבלת החלטות מסודרת שזה מעין תחליף כלשהו לסנהדרין בימינו
ולסיכום בקיצור כוונת האבן עזרא כך:
גדול הדור שלא יכול להיות טיפש - היינו מנהיג ממש
צדיק הדור וקדושו לא חייב להיות חכם בשביל להיות מעין 'אורים ותומים'
 

בן של רב

משתמש ותיק
וגם אם יש דבר שנקרא הנהגה בפועל רק ע''י רוח הקודש
זה משהו אחר מאמונת חכמים רגילה
כי הבסיס של אמונת חכמים איננו באורים ותומים כי הכל רק מעין דמעין

אבל אמונת חכמים היא על הבסיס של יורוך בסנהדרין
כלומר שלאחר ההתייעצויות והדיונים יש מסקנה
ויש שרשרת פיקוד
ויש חובה להתכופף גם אם אתה היית שם ודעתך לא התקבלה
ואם לא - אתה זקן ממרא וחייב סקילה
בקיצור נמרץ
אמונת חכמים היינו להאמין שההחלטה הופכת להלכה בתורה בדיוק ככל ההלכות
כי כך החליט הבורא שהתורה נקבעת כאן!
 
A

Anonymous

Guest
בן של רב אמר:
יש שתי צורות הנהגה
יש אורים ותומים
ויש סנהדרין
מקובל שהנהגה בפועל היא רק ע''י סנהדרין
דהיינו מנגנון מסודר של התייעצויות וקבלת החלטות עם האצלת סמכויות כמו שהיה בכל עיר ועיר סנהדרין הכפופה לסנהדרין הגדולה וכמו שהציע יתרו למשה וכך עשו
מאידך לגיבוי צריך אורים ותומים כפי שדוד כשיצא למלחמה ונמלך בסנהדרין - שאל גם באורים ותומים
ממילא מסתבר שכגיבוי בעלמא יש משמעות לקדושתו של גדול הדור ולאו דוקא לחכמתו
כי הוא אורים ותומים
וזה על כל פנים כשיש גם במקביל מישהו שמשלים אותו ע''י שמפעיל מערכת מתוקנת של קבלת החלטות מסודרת שזה מעין תחליף כלשהו לסנהדרין בימינו
ולסיכום בקיצור כוונת האבן עזרא כך:
גדול הדור שלא יכול להיות טיפש - היינו מנהיג ממש
צדיק הדור וקדושו לא חייב להיות חכם בשביל להיות מעין 'אורים ותומים'
לא יודע מה פשר הדיבורים הללו.
החכמה היא תנאי בסיסי לכל דבר. תלמיד חכם שאין בו דעת וכו'...
וכמו שמקובל בידינו מבעלי המוסר כי העבירה הכי גדולה היא להיות טיפש.
 

בן של רב

משתמש ותיק
כונתי ברורה
יש גבולות לחכמה האנושית
ולכל חכם יש חכמה מסוג אחר
חכמת ההנהגה היא סוג מאוד מסויים - סוג של דיין
ולא כל אחד מתאים להיות דיין
ולבירור נוסף ניתן לפנות ליתרו בפרשת השבוע
 
חלק עליון תַחתִית