הולכת הס"ת לבימה דרך ימין

הכהן

משתמש ותיק
לפני מספר שבועות, שבתתי במקום בו ארון הקודש והש"ץ אינם מכוונים בדיוק מול הבימה, אלא בימין בית הכנסת כזה:
ללא שם.png
בהוצאת ס"ת הורה אחד הרבנים המפורסמים בארה"ק ששהה שם, להוליך הס"ת בדרך הקצרה ולא בדרך ימין כנהוג.
לאחר השבת שלחתי לו:
אחר המחילה, יש לי להעיר על הוראת הרב שליט"א לש"ץ להוליך הס"ת בדרך הקצרה ולא בדרך ימין הארוכה, מדברי מרנא המ"ב בסי' קמא סקכ"ה עיי"ש.
וז"ל המ"ב שם:
וגם החזן כשמוליך התיבה להס''ת נמי הדין כן שעולה בדרך ימין וירד מהתיבה בפתח שכנגדו ואפשר דבס''ת לעולם עולה בדרך ימין אפילו אם היא דרך ארוכה ובמקומותינו שהבימה עומד תמיד באמצע נגד אה''ק כמו שכתב הרמ''א בסימן ק''נ ס''ה בהג''ה א''כ שני הדרכים שוים ובודאי עולה בדרך ימין.
וזו התשובה שקבלתי עתה:
שלום וברכה,
פנייתך הועברה אל כבוד הרב שליט"א שביקשני להשיב כי אכן המשנ"ב נקט בלשון "ואפשר".
אך לא נהגו כן, במקומות בהם הבימה אינה באמצע.
מישהו מכיר המנהג?
 

רמתים צופים

משתמש ותיק
איני יודע היכן לא נהגו כן. אבל אני מכיר כמה בתי כנסת שהבימה אינו באמצע וצריכים להאריך בהליכה כדי להגיע להבימה, ובכולם נוהגים לעלות מצד ימין.
איברא, שעצם החידוש של המשנ"ב לחלק בין העולה לתורה לבין המוליך הס"ת תמוה לכאורה, ולא זכיתי להבין.
 

סבא

משתמש ותיק
בחיי אדם סימן לט פסק כך וז"ל
העולה למגדל, עולה בפתח שהוא לו דרך קצרה ממקומו, וירד מהמגדל בדרך אחר שהיא לו דרך ארוכה. ואם ב' הדרכים שווים, עולה בפתח שהוא לו דרך ימין, וירד בפתח שכנגדו. [highlight=yellow]וכן הדין בחזן כשמוליך הספר תורה[/highlight] (שם):
וכן פסק בערוך השולחן וז"ל וכן מה שנתבאר בס"ס קל"ד שמוליכין התורה על הבימה לצד צפון מפני שזהו דרך ימינו ובחזירתה מהקריאה לצד דרום זהו כששני הדרכים שוים כפי הנהוג שהארון והבימה עומדים ממש באמצע הבהכ"נ אבל כשדרך אחת רחוקה ואחת קצרה כשנושאין לקרותה מוליכין אותה דרך קצרה ובחזירתה בדרך הארוכה כמו בהעולה לתורה [מג"א סק"ז]:
 

סבא

משתמש ותיק
רמתים צופים אמר:
איברא, שעצם החידוש של המשנ"ב לחלק בין העולה לתורה לבין המוליך הס"ת תמוה לכאורה, ולא זכיתי להבין.
זה מבואר להדיא בפמ"ג שם וז"ל בדרך. עיין מ"א. ולדינא אפשר החזן בב' הדרכים שוין עולה דרך ימין, ואפילו אחד רחוק עולה בו, דבשלמא הקורא עולה בדרך קצרה כמו שכתב הלבוש סעיף ז' כבוד הציבור שלא ימתינו עליו, או שיהא חביב עליו ולילך בדרך קצרה, מה שאין כן בחזן תמיד דרך ימין:
 

בן ישיבה

משתמש ותיק
מה שאני מחפש הרב זמן מקור,
הוא בשטיבלאך אשר לפעמים מביאים ס"ת משטיבל אחר ודלת הכניסה לשטיבל הוא בצד המערבי של השטיבל כך שנכנסים עם הס"ת מצד מערב,
המנהג הנהוג הוא גם באופן כזה הוא להקיף את הבימה דהיינו בעת הכניסה לעלות עם הס"ת עד מקום החזן ומשם לעלות דרך ימין ובהחזרת הס"ת פונים משמאל הבימה ומקיפים את הבימה וחוזרים לכיוון היציאה, האם גם בזה יש ענין בכל ההקפה הזו או רק באפן שזה הוא על הדרך לארון הקודש, אבל סתם להקיף לכאורה אין טעם,
 
חלק עליון תַחתִית