פתגמים מחכימים

במבי

משתמש ותיק
במבי אמר:
ר' מנחם מנדל מקאצק

אוצר החכמה_103153.jpg



היום משום מה נזכרתי בפתגם הנ"ל ונסיתי לחפשו ברשת, והצחיק אותי כל התוצאות בחיפוש עד שהגעתי לתוצאה הנכונה עם אוצר החכמה.

תראו איך משבשים פתגם ועוד עושים ע"כ שאלות....

https://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/Tochniyot_Limudim/Machshevet_Mmd/grade7/Midot/mekorotz_emet.htm?wbc_purpose=basic

12341234.png
 

בלדד השוחי

משתמש ותיק
במבי אמר:
במבי אמר:
ר' מנחם מנדל מקאצק

אוצר החכמה_103153.jpg



היום משום מה נזכרתי בפתגם הנ"ל ונסיתי לחפשו ברשת, והצחיק אותי כל התוצאות בחיפוש עד שהגעתי לתוצאה הנכונה עם אוצר החכמה.

תראו איך משבשים פתגם ועוד עושים ע"כ שאלות....

https://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/Tochniyot_Limudim/Machshevet_Mmd/grade7/Midot/mekorotz_emet.htm?wbc_purpose=basic

12341234.png
השיר של פריד הוא כמו הציטוט שהבאת אחרון.
 

רק מה'

משתמש רגיל
הרבה יותר מובן כמו הציטוט האחרון
והכוונה שאם העצמיות שלי היא רק כלפי אחרים ואין לי פנימיות עצמית, אני לא אני
 

במבי

משתמש ותיק
רק מה' אמר:
הרבה יותר מובן כמו הציטוט האחרון
והכוונה שאם העצמיות שלי היא רק כלפי אחרים ואין לי פנימיות עצמית, אני לא אני

אביא שוב את הציטוט מהספר של קוצק:

אם אני אני, ואתה אתה, הרי אני אני, ואתה אתה. אבל אם אני אתה, ואתה אני, הרי אני לא אני ואתה לא אתה.


ובציטוט האחרון הבאתי:

אם אני אני משום שאני אני, ואתה אתה, משום שאתה אתה - אני אני ואתה אתה. 
אבל אם אני אני, משום שאתה אתה, ואתה אתה משום שאתה אתה - אני לא אני ואתה לא אתה.


ואני הייתי מגדיר שהשאלה האם העצמיות שלי היא אכן שלי, או רק חיקוי של האחרים, וא"כ אם אני אני, משום שאני אני. אני לא מחקה אף אחד ואז אני אני !
אך אם אני, אתה. כלומר אני מחקה אותך, אז אני לא אני.
(אך האמירה, אם אני אני, משום שאתה אתה, אין לה כל מובן)

 
 

קדמא ואזלא

משתמש ותיק
במבי אמר:
רק מה' אמר:
הרבה יותר מובן כמו הציטוט האחרון
והכוונה שאם העצמיות שלי היא רק כלפי אחרים ואין לי פנימיות עצמית, אני לא אני

(אך האמירה, אם אני אני, משום שאתה אתה, אין לה כל מובן)

 

הכוונה כנראה שההגדרה העצמית שלי אינה תוצאה של ההגדרה של חברי, ז"א שלא כל מה שאני יודע על עצמי זה שאני לא אתה, אלא שיש לי הגדרה עצמית משלי בלי קשר אליך, וכן להיפך.
זו כוונת המכוון לענ"ד, ותל"מ.
 

במבי

משתמש ותיק
קדמא ואזלא אמר:
במבי אמר:
רק מה' אמר:
הרבה יותר מובן כמו הציטוט האחרון
והכוונה שאם העצמיות שלי היא רק כלפי אחרים ואין לי פנימיות עצמית, אני לא אני

(אך האמירה, אם אני אני, משום שאתה אתה, אין לה כל מובן)

הכוונה כנראה שההגדרה העצמית שלי אינה תוצאה של ההגדרה של חברי, ז"א שלא כל מה שאני יודע על עצמי זה שאני לא אתה, אלא שיש לי הגדרה עצמית משלי בלי קשר אליך, וכן להיפך.
זו כוונת המכוון לענ"ד, ותל"מ.

אביא שוב את הציטוט האחרון....

אם אני אני משום שאני אני, ואתה אתה, משום שאתה אתה - אני אני ואתה אתה. 
אבל אם אני אני, משום שאתה אתה, ואתה אתה משום שאתה אתה - אני לא אני ואתה לא אתה.


ולפי הסברך (שמאד מאד נהנתי ממנו !) היה צריך להיות כתוב:

אבל אם אני אני, משום שאתה אתה ואתה אתה, משום שאני אני - אני לא אני ואתה לא אתה.
 
 

קדמא ואזלא

משתמש ותיק
במבי אמר:
קדמא ואזלא אמר:
במבי אמר:
(אך האמירה, אם אני אני, משום שאתה אתה, אין לה כל מובן)



ולפי הסברך (שמאד מאד נהנתי ממנו !) היה צריך להיות כתוב:

אבל אם אני אני, משום שאתה אתה ואתה אתה, משום שאני אני - אני לא אני ואתה לא אתה.
 

כך באמת כתוב שם. נא לעיין שוב.
 

במבי

משתמש ותיק
קדמא ואזלא אמר:
במבי אמר:
קדמא ואזלא אמר:
ולפי הסברך (שמאד מאד נהנתי ממנו !) היה צריך להיות כתוב:

אבל אם אני אני, משום שאתה אתה ואתה אתה, משום שאני אני - אני לא אני ואתה לא אתה.

כך באמת כתוב שם. נא לעיין שוב.

אמת.

(ועכשיו אני מבין למה א"א אמר "אני ואתה נשנה את העולם" - כר"ת של שמו)
 

קדמא ואזלא

משתמש ותיק

לומאז

משתמש רגיל
במבי אמר:
קדמא ואזלא אמר:
במבי אמר:
(אך האמירה, אם אני אני, משום שאתה אתה, אין לה כל מובן)

הכוונה כנראה שההגדרה העצמית שלי אינה תוצאה של ההגדרה של חברי, ז"א שלא כל מה שאני יודע על עצמי זה שאני לא אתה, אלא שיש לי הגדרה עצמית משלי בלי קשר אליך, וכן להיפך.
זו כוונת המכוון לענ"ד, ותל"מ.

אביא שוב את הציטוט האחרון....

אם אני אני משום שאני אני, ואתה אתה, משום שאתה אתה - אני אני ואתה אתה. 
אבל אם אני אני, משום שאתה אתה, ואתה אתה משום שאתה אתה - אני לא אני ואתה לא אתה.


ולפי הסברך (שמאד מאד נהנתי ממנו !) היה צריך להיות כתוב:

אבל אם אני אני, משום שאתה אתה ואתה אתה, משום שאני אני - אני לא אני ואתה לא אתה.

מאיזה ספר מוסמך הציטוט.?
 

נצבים וילך

משתמש ותיק
כיון שלא נכתבו כאן הגדרות מהו "פתגם" ומהו "מחכים", אני מצ"ב אי אלו דברים שנזכרתי. באם אינם עונים להגדרות אלו אתם מוזמנים למחוק את המיותר:
 ​
מיום שחרב בית המקדש אין לו להקב"ה בעולמו אלא ארבע אמות של הלכה בלבד​
(ברכות ח)​
העובר דרך חנותו של בַּשָׂם ריחו קלט​
(חז"ל)​
אם פגע בך מנוול זה משכהו לביהמ"ד​
(חז"ל)​
כאשר קשורים למעלה, לא נופלים למטה​
(רבי מאיר מפרימישלאן)​
מעט מן האמת ינצח הרבה מן השקר כשם שמעט מן האור ינצח הרבה מן החושך​
(רבינו בחיי בראשית)​
לי מה יקרו דברי הרשב"א​
(ב"י יו"ד סי' קצו)​
המפורסמות אין צריכים ראיה​
א"א לעולם בלא בַּשָׂם ובלא בורסי. אשרי מי שאומנתו בשם. אוי לו למי שאומנתו בורסי​
(פסחים)​
כאשר נעשה חור קטן בגוף, נעשה חור גדול בנשמה​
(בשם המגיד ממעזריטש)​
פתחו לי כחודו של מחט ואני אפתח לכם כפתחו של אולם [היינו פתח האולם שהיה לפני ההיכל בביהמ"ק, שלא היו לו דלתות והיה פתוח תמיד]​
יאוש – שלא מדעת​
אין אדם יכול להגביה את עצמו על ידי שימשוך בשער ראשו​
ווי א האָן אין בני אדם [היינו כפי שרואה התרנגול נוסח הכפרות "בני אדם כו'"]​
צי אז גוט איז גוט, איז בעסער ניט בעסער?​
ברכנו אבינו (כאשר נהיה) כולנו כאחד​
כאשר היתום אוכל הכל רואים, וכאשר היתום בוכה אין איש רואה ואין שם לבו​
מעולם לא הזיקה לאדם חתיכת בשר כשר​
"למדן" אינו מי שיודע מי ללמוד, כי אם מי שלומד​
לכל שנאה יש תקוה, לבד משנאה הבאה על ידי קנאה​
כל מלתא דתמיהא מידכר דכירי לה אינשי​
(חולין עה)​
צָרִיךְ לָאָדָם לַעֲמֹל וְלַעֲשֹוֹת בִּשְׁתֵּי יָדָיו, וְהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא שׁוֹלֵחַ אֶת בִּרְכָתוֹ​
(תנחומא ויצא)​
מצר שהחזיקו בו רבים אסור לקלקלו​
 

איש קטן

משתמש ותיק
יש גם דברים שהרבה אומרים בשם חז'ל ובאים אחרים ומראים שאינו כן , בד'כ אלה אנשים שבאים לחזק את העם ויש כאלה שרוצים לקרר את ההתלהבות ולומר שמה שהם אומאים לא כתוב בחז'ל
לדוגמא מצוי הפתגם 'לב מלכים ושרים ביד ה' ' הנאמר בהרבה דרשות אכן לא קיים פתגם כזה .... רק ש... יש פסוק במישלי
''לב מלך ביד ה' על כל אשר יחפוץ יטנו'' שזה ממש הפירוש לפסוק

ויש עוד דוגמאות
 
במבי אמר:
קדמא ואזלא אמר:
במבי אמר:
(אך האמירה, אם אני אני, משום שאתה אתה, אין לה כל מובן)

הכוונה כנראה שההגדרה העצמית שלי אינה תוצאה של ההגדרה של חברי, ז"א שלא כל מה שאני יודע על עצמי זה שאני לא אתה, אלא שיש לי הגדרה עצמית משלי בלי קשר אליך, וכן להיפך.
זו כוונת המכוון לענ"ד, ותל"מ.

אביא שוב את הציטוט האחרון....

אם אני אני משום שאני אני, ואתה אתה, משום שאתה אתה - אני אני ואתה אתה. 
אבל אם אני אני, משום שאתה אתה, ואתה אתה משום שאתה אתה - אני לא אני ואתה לא אתה.


ולפי הסברך (שמאד מאד נהנתי ממנו !) היה צריך להיות כתוב:

אבל אם אני אני, משום שאתה אתה ואתה אתה, משום שאני אני - אני לא אני ואתה לא אתה.
 

מאז ומתמיד מיוחס לקוצקער
 
הכהן אמר:
מן הידוע, שהכלים שמשתמשים בהם תמיד על דרך הטבע מוסיף תיקונם ומתחזקים מעשיהם, וכאשר ימעט שימושם יפסדו ויחלשו מעשיהם. והדין נותן שתחזק התאווה מפני שמשתמשים בה תדיר, ויחלש השכל מפני מיעוט השימוש בו.

— רבנו בחיי אבן פקודה, תורת חובת הלבבות שער עבודת הא-להים.

כיום יותר מתמיד, ידוע שהמוח הוא שריר
ככל שמשתמשים בו שומרים על כושרו
וזה שנאמר והגית בו יומם ולילה
 
סוקרטס האחר אמר:
סלע אמר:
מכל מלמדי השכלתי אמר:
בסדרת "ממלכה במבחן" (איסתרק מהללאל יוזבד) שזורים המון פתגמים ומשפטים מחכימים בין שורות הספרים.
אם מישהו מחפש פרוייקט... לתועלת הרבים.
מחבר הספר הוא אדם חרדי?

בהחלט מחברת הספר היא מיה קינן וזה הספר שודאי הכי פופולרי בציבור ללא ספק ותמהני שאינך מכירו

תמהני שהינך מכירו..
 
הפקדתי שומרים אמר:
ואהבת לרעך כמוך, מתאפשר, רק אחרי שיש ואהבת..לעצמך.
להסתכל על חצי הכוס המלאה, לא אומר שלא למלאות גם את החצי הריקה.
בזה שאדם מתיחס לאחר, הוא גם מתיחס לעצמו.
אם "יצאת לא טוב", מסתבר שגם נכנסת לא טוב.
תכבד את השני, אולי הוא גם יכבד אותך, תזלזל בשני הוא ודאי יזלזל בך.
מוניטין הוא כלל הכזבים הכרוכים סביב אדם אחד.
[בשם העולם]

במקום לשפוך דמעות על כל צרה שחלה חשוב על אלף אחרות שהן ממך והלאה
[בשם העולם]

יש אדם בוכה בדמעות, ויש אדם בוכה בצעקות שניהם ראויים לרחמים..
[מעובד עפ"ד ר' צ"י מ"ד של אנשי החינוך]

מי זה ר' צ"י מ"ד?
 
לומד טוב אמר:
אני לא יודע אם מישהו כבר כתב את הפתגם איזה או לא
באותו רגע שנבראת זה היה כי הקב"ה החליט שהעולם לא יכול להתקיים בלעדך (לא זוכר את המקור)

המקור ההפוך
טוב לו משנברא..
אז למה נברא?
 
דוד ריזל (הפרסומאי) אמר:
חדש
הרב מקוצק זי"ע אמר:
"שלח לך אנשים", תשלח ממך את האנושיות, זו המחשבה שעוצרת אותך בעבודת ה' - "זה לא אנושי, זה לא נימוסי".
הוסיף ע"כ האדמו"ר מסלונים שליט"א:
את זה אמר הרבי מקוצק לאנשיו בדור ההוא. שהיו - חצי איש חצי מלאך, איש כזה כשישליך את האנושיות יהיה כולו מלאך.
אך בדורנו - שהאנשים הם חצי איש חצי בהמה. אוי ואבוי אם ישליך את האנושיות והנימוס, הוא יישאר מסכן רק בהמה ...

תמיד מהנה לקרוא מחריפות הקוצקר
אבל בסיפא שזורה איזשהו פסימיות שיותר מתאימה לקוצקר מאשר לאחרון
 

הכהן

משתמש ותיק
איש קטן אמר:
לדוגמא מצוי הפתגם 'לב מלכים ושרים ביד ה' ' הנאמר בהרבה דרשות אכן לא קיים פתגם כזה .... רק ש... יש פסוק במשלי
''לב מלך ביד ה' על כל אשר יחפוץ יטנו'' שזה ממש הפירוש לפסוק
כמעט... כי בפסוק זה דווקא על מלך ולא על שרים
 

אבר כיונה

משתמש ותיק
נצבים וילך אמר:
המפורסמות אין צריכים ראיה
בספר 'ביאור מילות (או מלאכת) ההגיון' להרמב"ם פ"ח נאמר:
המשפטים אשר יוודעו ולא יצטרך אל ראיה על אמתתם, ארבעה מינים: המוחשים... והמושכלות הראשונות... והמפורסמות... והמקובלות...

ואת הלשון "למפורסמות אין צריך ראיה" מצאתי לראשונה בשו"ת הרדב"ז ח"ד סי' א'קצ (קכ):
"כי לשון פרסום לא יכול אלא על הדבר ברור, ועל כן אמרו: למפורסמות אין צריך ראיה".
 

אבר כיונה

משתמש ותיק
נצבים וילך אמר:
פתחו לי כחודו של מחט ואני אפתח לכם כפתחו של אולם [היינו פתח האולם שהיה לפני ההיכל בביהמ"ק, שלא היו לו דלתות והיה פתוח תמיד]
בשיהש"ר (ה, ב) הלשון היא " בָּנַי, פִּתְחוּ לִי פֶּתַח אֶחָד שֶׁל תְּשׁוּבָה כְּחֻדָּהּ שֶׁל מַחַט, וַאֲנִי פּוֹתֵחַ לָכֶם פְּתָחִים שֶׁיִּהְיוּ עֲגָלוֹת וּקְרוֹנִיּוֹת נִכְנָסוֹת בּוֹ."
והמקור הראשון שראיתי לפתחו של אולם בהקשר זה הוא עקידת יצחק (ה'ק"פ - ה'רנ"ד) פרשת נצבים (שער ק'):
"כי הנה אם אתה פותח כחודה של מחט הנה הוא יפתח אליך כפתחו של אולם".
 
חלק עליון תַחתִית