בחור_צעיר אמר:ראיתי שהגר״א אמר על מסילת ישרים, שעד פרק יא אין מילה מיותרת.
למה הוא התכוון? מה דעתו היתה על המשך המדרגות?
אני שמעתי שלגר"א היתה גירסא אחרת בבריתא דרבי פנחס בן יאיר, שבה טהרה היא לפני פרישות או משהו אחר לא זוכר בדיוק.בעל כנפיים אמר:לי זכורה האמרה בצורה הבאה: עד פרק י"א אין מילה מיותרת, ומכאן ואילך לא בדק.
אכן י"א כך. וכן אמר הגר"א שאם הרמח"ל היה בחייו, היה הולך אליו רגלית ללמוד תורה מפיו.זוטרא אמר:אני שמעתי שלגר"א היתה גירסא אחרת בבריתא דרבי פנחס בן יאיר, שבה טהרה היא לפני פרישות או משהו אחר לא זוכר בדיוק.בעל כנפיים אמר:לי זכורה האמרה בצורה הבאה: עד פרק י"א אין מילה מיותרת, ומכאן ואילך לא בדק.
ספר מסילת ישרים הקדמהיושב בשבת תחכמוני אמר:ממבט ראשון זה נראה ספר די פשוט
והדרא קושיא לדוכתא. ובאמת צריך אני לעשות לי רב בזה.huo yuc יום טוב אמר:ספר מסילת ישרים הקדמה
אמר המחבר: החיבור הזה לא חברתיו ללמד לבני האדם את אשר לא ידעו, אלא להזכירם את הידוע להם כבר ומפורסם אצלם פירסום גדול. כי לא תמצא ברוב דברי, אלא דברים שרוב בני האדם יודעים אותם ולא מסתפקים בהם כלל, אלא שכפי רוב פרסומם וכנגד מה שאמתתם גלויה לכל, כך ההעלם מהם מצוי מאד והשכחה רבה. על כן אין התועלת הנלקט מזה הספר יוצא מן הקריאה בו פעם אחת, כי כבר אפשר שלא ימצא הקורא בשכלו חדושים אחר קריאתו שלא היו בו לפני קריאתו, אלא מעט. אבל התועלת יוצא מן החזרה עליו וההתמדה. כי יזכרו לו הדברים האלה הנשכחים מבני האדם בטבע, וישים אל לבו חובתו אשר הוא מתעלם ממנה
הרמח"ל מסכים איתך
אשאל קמי הת"ח פה, האם אין מילים אלו שכתבם הרמח"ל בעצמו כהקדמה למס"י סותרים לדברים שהבאתי בשם הגר"ש פינקוס זצ"ל, ש"ברמח"ל (במס"י ) יש המון דברים שמכוונים ע"פ עומק הקבלה"?.huo yuc יום טוב אמר:"huo yuc יום טוב" כתביושב בשבת תחכמוני אמר:ממבט ראשון זה נראה ספר די פשוט
ספר מסילת ישרים הקדמה
אמר המחבר: החיבור הזה לא חברתיו ללמד לבני האדם את אשר לא ידעו, אלא להזכירם את הידוע להם כבר ומפורסם אצלם פירסום גדול. כי לא תמצא ברוב דברי, אלא דברים שרוב בני האדם יודעים אותם ולא מסתפקים בהם כלל, אלא שכפי רוב פרסומם וכנגד מה שאמתתם גלויה לכל, כך ההעלם מהם מצוי מאד והשכחה רבה. על כן אין התועלת הנלקט מזה הספר יוצא מן הקריאה בו פעם אחת, כי כבר אפשר שלא ימצא הקורא בשכלו חדושים אחר קריאתו שלא היו בו לפני קריאתו, אלא מעט. אבל התועלת יוצא מן החזרה עליו וההתמדה. כי יזכרו לו הדברים האלה הנשכחים מבני האדם בטבע, וישים אל לבו חובתו אשר הוא מתעלם ממנה
הרמח"ל מסכים איתך
אז כש-huo yuc יום טוב אמר:אך כשלומדים את זה רדוד זה נראה דברים פשוטים
הוא התכוון למי שלומד ברדידות?הרמח"ל כתב:
"כי לא תמצא ברוב דברי, אלא דברים שרוב בני האדם יודעים אותם ולא מסתפקים בהם כלל"...
huo yuc יום טוב אמר:או לא להפחיד את הקורא
huo yuc יום טוב אמר:זה לא נקרא לעבוד על אנשים
כל אדם חכם עושה כך
להכניס אנשים לדבר בלי שזה יראה מפחיד
מפורסמים הדברים דמרגלא בפומיה דהג"ר משה שפירא זצ"ל (נגד אלו שאומרים שיש "פשט" ויש "עומק") "הרדידות הוא אויבו הגדול של הפשט"תלמיד הרב לויכטר אמר:הטעות היא, שחושבים שפשטות ועומק הם שני דברים סותרים
חשבתי שהנוסח הוא, שרק עד פרק מסויים הבין את כל מה שנרמזמה הכוונה בזה שרק עד פרק יא ולא יותר?
במהדורות הראשונות היתה טעות דמוכח של מילה מיותרת בפרק י"א.מה הכוונה בזה שרק עד פרק יא ולא יותר?
אתה יודע מהי בדיוקבמהדורות הראשונות היתה טעות דמוכח של מילה מיותרת בפרק י"א.
אני לא זוכר.אתה יודע מהי בדיוק
מעניין מאוד שיש אדם שנראה בעיניו שספר מס"י הוא די פשוט ואין בו גדלות מיוחדת.מה באמת הגר"א ראה בס' מסילת ישרים? אני מנסח את השאלה ברמה של מתחיל - ממבט ראשון זה נראה ספר די פשוט, ואפי' לא נראה בהשקפה ראשונה שהרמח"ל התכוון להביע בו מסרים מתחת לפני השטח, אז מה המיוחד? ועד כדי שהיה נוסע וכו'?