היכן כתב הנצי"ב שמי שרואה דבר מגונה בחבירו או עבירה שאחר עושה, הרי זה סימן שיש בו אותו הפגם

אקשן דקדושה

משתמש ותיק
ראיתי פעם שמצטטים מהנצי"ב ושהוא הביא כן מחז"ל,
שמי שרואה דבר עבירה או פגם באחרים, אין זה אלא שיש מאותו הדבר.
אולי הביאור היה שלכן משמים גלגלו שיראה את זה.
עכ"פ אני מחפש ומבקש היכן הנצי"ב והיכן זה בחז"ל וכן האם יש עוד מקורות לזה.
תודה לכל המסייעים.
 

מלמד להועיל

משתמש ותיק
מצאתי שהביאו כן בספרים בשם הבעש"ט [שכל דבר שאדם רואה יש לו שייכות עם זה, ובזה ביאר הך דהרואה סוטה בקלקולה], אך לא ראיתי מהנצי"ב
 

אקשן דקדושה

משתמש ותיק
פותח הנושא
ר' @מלמד להועיל , ייש"כ גדול על העלאת המאמר הנפלא.
והנה הביאו כן מלבד מספרי חסידות, גם מהגר"ח מוולוז'ין וכן מרבי משה אראנער אבי אביו של הגרי"ש אליישיב זצ"ל.
ואת דברי הנצי"ב לא ידעו. (וכן בדברי חז"ל שהובאו שם לא נזכר המאמר הנאבד לי - שהיה הרבה יותר מפורש)
אבל בדרך קריאתי נזכרתי בחטאות נעורים.
כד הויתי חליש מגירסא נכנסתי לספריית חב"ד ברחוב ישעיהו בירושלים, וקראתי באוגדני גליונות כפר חב"ד הישנים.
ושם באיזהו מקומן כתב אחד, שבויכוח עם 'מנגד' אחד על תורת החסידות הוא הוכיח מדברי הנצי"ב האלו .
וציין אליהם וצטט אותם. ודברי חז"ל כמדומה שהיו במכילתא.
כרגע חשוב לי מאד למצוא את זה. אבקש ממי שיכול לחפש במאגרי מחשב ותבא עליו ברכה.
 

דווס

משתמש רגיל
אקשן דקדושה אמר:
ראיתי פעם שמצטטים מהנצי"ב ושהוא הביא כן מחז"ל,
שמי שרואה דבר עבירה או פגם באחרים, אין זה אלא שיש מאותו הדבר.
אולי הביאור היה שלכן משמים גלגלו שיראה את זה.
עכ"פ אני מחפש ומבקש היכן הנצי"ב והיכן זה בחז"ל וכן האם יש עוד מקורות לזה.
תודה לכל המסייעים.
לא ידוע על עוד מקור חוץ מהבעש"ט, חכמי המוסר התכוונו לדבר אחר אם הבן אדם רגיל לגנות אנשים סימן שאינו טהור לבב ומלא עוונות משא"כ אדם שדן לכף זכות בדר"כ הוא צדיק וטהור לבב. וכי ר' חיים מוולואזין הליטאי התכוון שצדיק שגר בתל אביב ורואה כל הזמן חילולי שבת שיש בו מאותו החטא? 
 
 

ברוךווייס

משתמש ותיק
אקשן דקדושה אמר:
ראיתי פעם שמצטטים מהנצי"ב ושהוא הביא כן מחז"ל,
שמי שרואה דבר עבירה או פגם באחרים, אין זה אלא שיש מאותו הדבר.
אולי הביאור היה שלכן משמים גלגלו שיראה את זה.
עכ"פ אני מחפש ומבקש היכן הנצי"ב והיכן זה בחז"ל וכן האם יש עוד מקורות לזה.
תודה לכל המסייעים.

בראשית ל"א מ"א
זה לי  מה שנוגע אלי בביתך הוא להיפך והזכיר לו זאת להגיד כי החשד בא בשביל שהוא בעצמו איש עול ומרמה ע"כ הוא חושד בכשרים וכדאיתא בפ"ב דקידושין כל הפוסל במומו פוסל ובמ"ר פרשת אחרי למדו דשמשון היה נזהר הרבה בשבועה ממה שהאמין את אחרים על שבועה שמי שהוא מיקל בדבר און חושד את הכל שגם הם מקילים בזה 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
סמכו את זה על ההלכה של "כל הפוסל במומו פוסל". (קידושין ע:)

אבל ברמב"ם משמע שזה רק כשהוא פוסל אחרים תמיד.
ז"ל הרמב"ם איו"ב יט,יז) " וכן הפוסל את אחרים תמיד כגון שנותן שמץ במשפחות או ביחידים ואומר עליהן שהן ממזרים חוששין לו שמא ממזר הוא ואם אמר להן שהם עבדים חוששין לו שמא עבד הוא שכל הפוסל במומו פוסל."
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
ברוךווייס אמר:
אקשן דקדושה אמר:
ראיתי פעם שמצטטים מהנצי"ב ושהוא הביא כן מחז"ל,
שמי שרואה דבר עבירה או פגם באחרים, אין זה אלא שיש מאותו הדבר.
אולי הביאור היה שלכן משמים גלגלו שיראה את זה.
עכ"פ אני מחפש ומבקש היכן הנצי"ב והיכן זה בחז"ל וכן האם יש עוד מקורות לזה.
תודה לכל המסייעים.

בראשית ל"א מ"א
זה לי  מה שנוגע אלי בביתך הוא להיפך והזכיר לו זאת להגיד כי החשד בא בשביל שהוא בעצמו איש עול ומרמה ע"כ הוא חושד בכשרים וכדאיתא בפ"ב דקידושין כל הפוסל במומו פוסל ובמ"ר פרשת אחרי למדו דשמשון היה נזהר הרבה בשבועה ממה שהאמין את אחרים על שבועה שמי שהוא מיקל בדבר און חושד את הכל שגם הם מקילים בזה 
לא כתוב שם מה שאמרת ש-
אקשן דקדושה כתב: 
17 נובמבר 2020, 20:42
שמי שרואה דבר עבירה או פגם באחרים, אין זה אלא שיש מאותו הדבר.
וזה לא קשור כלל למה שמשמים הביאו שיראנו, אלא לזה שהוא חושד.
 
 

אור החכמה

משתמש ותיק
למה זה תשאל לשמי אמר:
אולי מן הרואה סוטה בקלקולה.

ספר ביכורי אבי"ב על התורה - פרשת נשא 
מדרש הרואה סוטה בקלקולה יזיר עצמו מיין, הא דנקט דייקא הרואה, ינקוט כל אדם יזיר עצמו מיין כדי שלא יבוא לידי עבירה, י"ל דנקט כן כמו שכתב הבעש"ט אם אדם רואה שנעשה דבר עבירה או ששמע שנעשה דבר עבירה יידע שנזדמן לו זה מן השמים לראות עשיית עבירה או לישמע זה מחמת שהרואה או שומע ג"כ עשה דבר הדומה לזה שהי' עבירה נזדמן לו לזכור שיעשה תשובה:
ובדרך זה י"ל נמי מחמת שכל מה שנברא בעולם נברא לרמז לאדם על עבודה שלו לשמים, ומה שהולך ופוגע ויראה איזה אילן מרמז לו כמו שכתבו, א"כ י"ל נמי פעמים דיצר רע טמון אדם ואדם אין מרגיש היצר רע שבקרבו, י"ל ג"כ אם נזדמן לו שרואה או שומע מה שנעשה עבירה דסוטה לידע דנזדמן לו כן לראות, או לשמוע להזיכר לו או שעשה כבר דומה קצת מעשה כזה, או שנדזמן לו להזכיר לו שיתבונן בקרבו על יצר רע לידע שהוא קרוב לעשות מעשה כזו, אע"פ שלא עשה עדיין, ע"כ נזדמן לו מן השמים שיראה זה או לשמוע כדי שיעשה התפעלות שלא יבוא לעבירה כזו שהוא קרוב לזה, ע"כ הרואה סוטה דייקא יזיר עצמו מיין:
 
 

אור החכמה

משתמש ותיק
אור החכמה אמר:
למה זה תשאל לשמי אמר:
אולי מן הרואה סוטה בקלקולה.

ספר ביכורי אבי"ב על התורה - פרשת נשא 
מדרש הרואה סוטה בקלקולה יזיר עצמו מיין, הא דנקט דייקא הרואה, ינקוט כל אדם יזיר עצמו מיין כדי שלא יבוא לידי עבירה, י"ל דנקט כן כמו שכתב הבעש"ט אם אדם רואה שנעשה דבר עבירה או ששמע שנעשה דבר עבירה יידע שנזדמן לו זה מן השמים לראות עשיית עבירה או לישמע זה מחמת שהרואה או שומע ג"כ עשה דבר הדומה לזה שהי' עבירה נזדמן לו לזכור שיעשה תשובה:
ובדרך זה י"ל נמי מחמת שכל מה שנברא בעולם נברא לרמז לאדם על עבודה שלו לשמים, ומה שהולך ופוגע ויראה איזה אילן מרמז לו כמו שכתבו, א"כ י"ל נמי פעמים דיצר רע טמון אדם ואדם אין מרגיש היצר רע שבקרבו, י"ל ג"כ אם נזדמן לו שרואה או שומע מה שנעשה עבירה דסוטה לידע דנזדמן לו כן לראות, או לשמוע להזיכר לו או שעשה כבר דומה קצת מעשה כזה, או שנדזמן לו להזכיר לו שיתבונן בקרבו על יצר רע לידע שהוא קרוב לעשות מעשה כזו, אע"פ שלא עשה עדיין, ע"כ נזדמן לו מן השמים שיראה זה או לשמוע כדי שיעשה התפעלות שלא יבוא לעבירה כזו שהוא קרוב לזה, ע"כ הרואה סוטה דייקא יזיר עצמו מיין:

ספר אמרי אמת - פרשת נח 
איתא הרואה סוטה בקלקולה יזיר עצמו מן היין, נח ראה סוטה בקלקולה שראה ותשחת הארץ שכל העולם היה מקולקל שלא כדרך הטבע, כש"כ מדה טובה מרובה שבקדושה יכולין לקדש עצמן וזה יזיר עצמו מן היין שנזיר נעשה קדוש ההיפך ממה שראה, איתא בשם הבעש"ט ז"ל עובד ה' צריך להוציא לימוד מכל מה שרואה אצל אחר אפילו דבר קלקלה צריך לדעת שיש לו משהו שייכות לזה וצריך לעשות תשובה, 
 
אקשן דקדושה אמר:
ר' @מלמד להועיל , ייש"כ גדול על העלאת המאמר הנפלא.
והנה הביאו כן מלבד מספרי חסידות, גם מהגר"ח מוולוז'ין וכן מרבי משה אראנער אבי אביו של הגרי"ש אליישיב זצ"ל.
ואת דברי הנצי"ב לא ידעו. (וכן בדברי חז"ל שהובאו שם לא נזכר המאמר הנאבד לי - שהיה הרבה יותר מפורש)
אבל בדרך קריאתי נזכרתי בחטאות נעורים.
כד הויתי חליש מגירסא נכנסתי לספריית חב"ד ברחוב ישעיהו בירושלים, וקראתי באוגדני גליונות כפר חב"ד הישנים.
ושם באיזהו מקומן כתב אחד, שבויכוח עם 'מנגד' אחד על תורת החסידות הוא הוכיח מדברי הנצי"ב האלו .
וציין אליהם וצטט אותם. ודברי חז"ל כמדומה שהיו במכילתא.
כרגע חשוב לי מאד למצוא את זה. אבקש ממי שיכול לחפש במאגרי מחשב ותבא עליו ברכה.
תזכרו להתוודות ע"ז ביו"כ ...
 
 
חלק עליון תַחתִית