יונה בן יעקב
משתמש ותיק
נשאלתי לתיקון לחטא בשר בחלב. [בשוגג]
אודה למי שיש לו מידע בענין זה.
אודה למי שיש לו מידע בענין זה.
אני אמון על ברכי ההשקפה שהתיקון הטוב ביותר הוא לימוד ההלכות, יותר מכמה סיגופים ותעניות.יונה בן יעקב אמר:נשאלתי לתיקון לחטא בשר בחלב. [בשוגג]
אודה למי שיש לו מידע בענין זה.
יונה בן יעקב אמר:נשאלתי לתיקון לחטא בשר בחלב. [בשוגג]
אודה למי שיש לו מידע בענין זה.
יתכן שאפשר לדלג על המשפט הזהכמעיין המתגבר אמר:אני אמון על ברכי ההשקפה
"מי כעמך ישראל" הרי רבנן גזרו על עוף שמא יכשלו בבשר ויש הלכה להפסיק אחרי אכילת בשר וגם עוף, שיעור סעודה אחרת למנהגינו שש שעות, כיון שאולי נשאר בשר בין השיניים או מחמת הטעם,יעקב שלם אמר:יונה בן יעקב אמר:נשאלתי לתיקון לחטא בשר בחלב. [בשוגג]
אודה למי שיש לו מידע בענין זה.
שהתבשל ביחד???
רק היום שמעתי אברך שמעיר לאחראי על פינת הקפה שלא ישאיר חלב כיון שאכלו בישיבה בשרי
"שלא יכשלו ב'בשר בחלב' "
שאילתיהו וכי אתה חושש שיאכלו את הארוחת צהריים עם חלב....
היינו אם מישהו לא הרחיק בין בשר לחלב אי"ז נחשב שאכל בשר בחלב
פרופורציות אנו חסרים!!
כמעיין המתגבר אמר:אני אמון על ברכי ההשקפה שהתיקון הטוב ביותר הוא לימוד ההלכות, יותר מכמה סיגופים ותעניות.יונה בן יעקב אמר:נשאלתי לתיקון לחטא בשר בחלב. [בשוגג]
אודה למי שיש לו מידע בענין זה.
אני מכיר בנושא הזה סיפור יפה על יר"ש ליטאי,huo yuc יום טוב אמר:פעם שמעתי על אחד מגדולי ישראל שנכשל באכילת חלב לפני הזמן,
וקבל ע"ע לא לאכול חלב אחרי שאכל בשר
לפני ששואל מישהו האם עבר 6 שעות מאז שאכל בשר ,
כמובן שלא כל אחד נמצא בדרגה הזו
בלי לזלזל כמלא נימה בסיפורים, אבל כמו שכבר הזכירו יש החמרה מאוד גדולה ביחס לשאר העבירות בנוגע לבשר בחלב, כי מדאו' אסור לאכול רק בנתבשל ביחד, ודוקא בשר ולא עוף, ואף מדרבנן אינו פשוט כלל שצריך להמתין שש שעות כי הוא מחלוקת בש''ס והוא מחלוקת גדולה בראשונים אם מותר לכתחילה לאכול אחר סעודה של בשר בקר- חלב, ואמנם הטוש''ע פסקו להמתין שש שעות יש כמה ראשונים שהב''י לא ראה שם מדלא הביאם, ועוד כלל לא פשוט לומר אף לפי הראשונים שאוסרים שזה שש שעות ולא פחות.מתיקות אינסופית אמר:אני מכיר בנושא הזה סיפור יפה על יר"ש ליטאי,huo yuc יום טוב אמר:פעם שמעתי על אחד מגדולי ישראל שנכשל באכילת חלב לפני הזמן,
וקבל ע"ע לא לאכול חלב אחרי שאכל בשר
לפני ששואל מישהו האם עבר 6 שעות מאז שאכל בשר ,
כמובן שלא כל אחד נמצא בדרגה הזו
המדובר הוא באברך ת"ח בן עלייה מכולל פוניבז' שנכשל פעם באכילת גלידה חלבית בסיומה של סעודה בשרית ומאז שנים רבות לא אוכל גלידה,
בנותיו מספרות זאת בהערצה לחברותיהם הסיפור נודע לי מאשתי ששמעה מבתו.
.
אם אין יודע שזה חלבי לכאורה שזה מתעסק. אמנם קיי''ל דמתעסק בחלבים ועריות חייב שכן נהנה,ואכתי יל''ע אם מ''מ האיסור קלוש יותר.ותן לחכם.יונה בן יעקב אמר:רציתי באמת לשאול האם יש הבדל בין אי ידיעת ההלכה בנושא זה או אי ידיעת המציאות שהגלידה חלבית. ביחס לחומרת האיסור.
ממש מתיקות אינסופית...מתיקות אינסופית אמר:"מי כעמך ישראל" הרי רבנן גזרו על עוף שמא יכשלו בבשר ויש הלכה להפסיק אחרי אכילת בשר וגם עוף, שיעור סעודה אחרת למנהגינו שש שעות, כיון שאולי נשאר בשר בין השיניים או מחמת הטעם,יעקב שלם אמר:יונה בן יעקב אמר:נשאלתי לתיקון לחטא בשר בחלב. [בשוגג]
אודה למי שיש לו מידע בענין זה.
שהתבשל ביחד???
רק היום שמעתי אברך שמעיר לאחראי על פינת הקפה שלא ישאיר חלב כיון שאכלו בישיבה בשרי
"שלא יכשלו ב'בשר בחלב' "
שאילתיהו וכי אתה חושש שיאכלו את הארוחת צהריים עם חלב....
היינו אם מישהו לא הרחיק בין בשר לחלב אי"ז נחשב שאכל בשר בחלב
פרופורציות אנו חסרים!!
הרי שבני ישראל מרחיקים עצמם מלעבור על דבר ה' בהרחקה על גבי הרחקה,
מי מנה ומי יוכל לספור את המעשים שבכל יום מבתי ישראל הכשרים המונעים מגופם את אשר תאב לו וממתינים 6 שעות.
והמעשה שאתה מעיד מרגש יותר שלא די בזה אלא חרדו וגם יראו שלא תתבטל ההרחקה אף בשוגג
ופועלים להרחיק החלב מעיני הבחורים שלא יכשלו בלשונם ולא ינקשו בשיניהם בשתיית קפה תוך שיעור הזמן מאכילת עוף (מה יכול להיות בישיבה בשרי? וכי בשר בקר? פשיטא שעוף.)
מה הקשר לנידו"ד?במבי אמר:מקובלנו מהבעש"ט שחור [קטן] בגוף זה חור [גדול] בנשמה.
וכבר אמרו חז"ל בכגון דא "ולא משמרת למשמרת שאין גוזרין גזירה לגזירה" לומר לך שאשריהם ישראל שאינם מחפשים תיקונים על אכילת בשר עוף אחרי חלב בהרחקה של פחות מו' שעות וכדו'.מתיקות אינסופית אמר:"מי כעמך ישראל" הרי רבנן גזרו על עוף שמא יכשלו בבשר ויש הלכה להפסיק אחרי אכילת בשר וגם עוף, שיעור סעודה אחרת למנהגינו שש שעות, כיון שאולי נשאר בשר בין השיניים או מחמת הטעם,
הרי שבני ישראל מרחיקים עצמם מלעבור על דבר ה' בהרחקה על גבי הרחקה,
מי מנה ומי יוכל לספור את המעשים שבכל יום מבתי ישראל הכשרים המונעים מגופם את אשר תאב לו וממתינים 6 שעות.
והמעשה שאתה מעיד מרגש יותר שלא די בזה אלא חרדו וגם יראו שלא תתבטל ההרחקה אף בשוגג
ופועלים להרחיק החלב מעיני הבחורים שלא יכשלו בלשונם ולא ינקשו בשיניהם בשתיית קפה תוך שיעור הזמן מאכילת עוף (מה יכול להיות בישיבה בשרי? וכי בשר בקר? פשיטא שעוף.)
כבודו ירשה לי לחלוק עליו, ובגדול.כמעיין המתגבר אמר:ואמנם אנו אין לנו אלא דברי השו''ע אבל בשוגג או באונס ודאי אפשר לסמוך על שאר הראשונים, וההחמרה הגדולה בזה ביחס לשאר העבירות נובעת לדאבונינו מחוסר הבקיאות בזה.
המקרה שהבאת הוא ספציפי במה שנקרא "פרומער" אני מניח שהרבה אנשים רגילים מרגישים מאד רע אם נכשלו באכילת חלב אחרי בשר לכן טען כמעיין המתגבר שזה נובע מחוסר בקיאות,הלומד ילד אמר:כבודו ירשה לי לחלוק עליו, ובגדול.כמעיין המתגבר אמר:ואמנם אנו אין לנו אלא דברי השו''ע אבל בשוגג או באונס ודאי אפשר לסמוך על שאר הראשונים, וההחמרה הגדולה בזה ביחס לשאר העבירות נובעת לדאבונינו מחוסר הבקיאות בזה.
ההחמרה הגדולה בזה לא נובעת מחוסר הבקיאות בהלכות, ראיתי לאנשים תלמידי חכמים גדולים שמדברים כך.
לענ"ד ההחמרה הגדולה בזה הינה מכיוון שאנשים לא ברורים ביהדות בסיסית, ומכיוון שאנשים לא באמת מוכנים למסור מעצמם חלק לקב"ה [ראיתי פעם יהודי שעורך צומות וסיגופים ומחמיר על עצמו בחומרות רבות, פגשתיו בסעודה אצל אדם בבית, ועשה עסק שלם שצריך להביא לו מנה מיוחדת שלא נגעה בעוף, ושאלתיו אם אינו יודע שבשו"ע כתוב לאכול פת עכו"ם אצל אחר משום איבה, ואם אינו רוצה לאכול ניחא, אך לעשות מזה עסק זה איבה.
ואמר לי שזה עבודת ה' שלו.
תמהתי הרי השו"ע הוא זה שצריך להכתיב ליהודי מהי עבודת ה', עד שהגעתי למסקנה שאנשים מוכנים בשביל ליגה לא לאכול ולא לשתות אבל זה לא לשם שמים אלא לשם הליגה, וכשיגיעו למקום שהשו"ע אומר לאכול הם עדיין לא יאכלו למרות שהם יודעים שבשו"ע כתוב לאכול כי זה מפריע להם לליגה.
אכן, צדקתם ממני, אני חוזר בי מדבריי הקודמיםמתיקות אינסופית אמר:המקרה שהבאת הוא ספציפי במה שנקרא "פרומער" אני מניח שהרבה אנשים רגילים מרגישים מאד רע אם נכשלו באכילת חלב אחרי בשר לכן טען כמעיין המתגבר שזה נובע מחוסר בקיאות,
לגבי זה אוסיף עוד נקודה, אכילת איסור זה איסור שונה ממעשה איסור אחר ולבו של אדם נוקפו על זה יותר,
והנה נדיר במציאות היום שאדם אכל בשוגג מאכל איסור ונודע לו אחרי אכילתו,
כלומר יתכן שאוכל הרבה איסורים אך לעולם לא יודע על כך למפרע,
הדבר איסור היחידי שיש שיהודי יודע אחרי זה שממש אכל דבר שאסור לאכול זה בחלב אחרי בשר ולכן התחושה קשה מהיכשלות בזה וזה גורם להרחקות הגדולות שנתרחקו בנ"א מאיסור זה.
תראה לאן הגענו... השואל שאל על "תיקון חטא" בשר בחלב, ואנחנו ב"המסת קליפות"??איש קטן אמר:הקליפה נמסה ע'י לימוד התורה ,''כה דברי כאש''
וכמו שאמרו פה ישתדל להיזהר יותר וילמד הלכות
'ושב ורפא לו'
זה לא נכון, מי שמנהגו לאסור כדעת שיטה מסויימת, הרי לדעתו זה אסור, וכי בגלל שיש חולקים הוא לא צריך להרגיש רע על שעבר על איסור לפי מנהגו?HaimL אמר:איך אפשר "להרגיש רע", כאשר נוהגים בטעות או שלא בטעות כדעת הרבה ראשונים אשכנזים? נהגו להחמיר, כל הכבוד לעם ישראל, אבל "לבו נוקפו", כאשר גדולי ישראל כתבו שזה מותר?
למה אתה קורא לזה "גאוה" וכי הוא התפאר שהוא יותר טוב ממי שכן אוכל את ההכשר הזה?HaimL אמר:בנוגע למה שכתב המגיב הקודם. דיברתי פעם עם חסיד חב"ד ושאלתי אותו, מדוע לא יאכל טונה מהכשר פלוני, הלא בטונה קשה למצוא חומרות מופלגות. אין שחיטה ובדיקה וניקור ודם, וכדומה. הוא אמר לי שהם יהודים יפים וטובים, אבל אני (הוא) לא אוכל מהם.
היש לך גאווה ואיבה ואונזערע יותר גדול מזה?
בשו"ע כתוב שיאכלו פת עכו"ם משום איבה, וזה מחייב גם את החסידיםיושב אוהלים אמר:אלא אדרבה, "אונזערע" הוא כשאתה חושב שרק מנהגך הוא מנהג, ואתה לועג על כל מי שנוהג אחרת ממך, אבל כל אחד כשלעצמו חייב להמשיך במנהגיו, וזה מעלה ולא ח"ו חיסרון.
אולי כדאי שתפתחו אשכול על כשרות הטונה, זה נושא מעניין ומורכב, לא סתם הרב לנדא לא נותן על זה הכשרHaimL אמר:מדוע לא יאכל טונה מהכשר פלוני
אם הוא מרגיש רע, זה אומר שהוא לא מחשיב כלל את דעת המתירים, אפילו לסמוך עליה, שים לב, לא בשעת הדחק, ולכתחילה, אלא בדיעבד, שכבר שגג ועשה באופן אחר. להבנתי, יש בזה נטל"פ בר נטל"פ.יושב אוהלים אמר:זה לא נכון, מי שמנהגו לאסור כדעת שיטה מסויימת, הרי לדעתו זה אסור, וכי בגלל שיש חולקים הוא לא צריך להרגיש רע על שעבר על איסור לפי מנהגו?HaimL אמר:איך אפשר "להרגיש רע", כאשר נוהגים בטעות או שלא בטעות כדעת הרבה ראשונים אשכנזים? נהגו להחמיר, כל הכבוד לעם ישראל, אבל "לבו נוקפו", כאשר גדולי ישראל כתבו שזה מותר?
וגם אם אינו סובר שזה איסור ממש, אלא נוהג בזה איסור לחשוש לדעת המחמירים, יש בזה משום נדר של הנהגה טובה, וחייב לנהוג כך עד שיתיר נדרו, וכל שנכשל בזה נכשל באיסור שעבר על נדרו.