בת עין אמר:
ברם, כיון שהזכרת טענה, אזכיר את תשובתה (לא מתוך מטרה לשכנע אף אחד, אלא להעמיד את שני סגנונות החשיבה זה מול זה).
אמרות כגון אלו (המצויות בשפע רב במקורות חסידיים) כולן נסמכות על היסוד החסידי בכללו, שיש למצוא את עבודת הבורא לאו דווקא בבית המדרש בשעת תורה ותפילה, כי אם בכל מעשה שאדם עושה יש לו למצוא בו את השייכות לעבודת הבורא.
ולא רק בצורה עקיפה (כמו לאכול על מנת שיהיה לו כוח לעבודת הבורא), כי אם בצורה ישירה ממש (שדבר זה בעצמו רומז לעניינים רמים. ויסודו כבר בתורת הסוד שבאכילה עצמה יש כוונות).
לכן, אדם שהולך לישון בערב שבת כדי שיהיה לו כוח לסעודת שבת כראוי, במקום להשאיר את המעשה כדבר גשמי לתועלת דבר רוחני, אפשר פשוט למצוא כאן את הרוחניות עצמה, ואחר כוונת הלב הן הן הדברים.
וכך האדם כולו מלא רוממות ועבודת הבורא, עשרים וארבע שעות ביממה.
וכך הוא מקיים 'שויתי ה' לנגדי תמיד'.
אתה צודק בהחלט שיש כאן ענין של סגנון, ודבריך כתובים בהשכל ודעת
אבל צריך להדגיש
הנושא של עבודת השם שלא בשעת תורה ותפילה, וכמובן בצורה ישירה ולא בעקיפין, היא בודאי וודאי לא המצאה מיוחדת לחסידים, זה מה שנקרא 'קדושה', וכמו שמאריך בזה המס"י, שאכילת הצדיק הוא כקרבן וכו'
ומעולם ועד עולם היו קדושי עליון, 'עובדים', שכל מעשיהם בקדושה, ואכילתם כמזבח וכו', וכל ספרי העובדים מעולם, ובכללם של הגר"א ותלמידיו, עסקו עם ענין הקדושה, והדרך להגיע אליה
ובכל אופן, ההערה הנ"ל, נגעה לדעתי, באחד ההבדלים המנטאליים המרכזיים בין החסידות לשאינם, זה ה'קלילות', כביכול, של לקיחת הדברים, תרגומם והקבלתם לפנימיותם. ולתועלת הענין, ולכבוד הדיון המכובד, אכתוב מעט מה שנראה לי בענין זה
אצל הגר"א ותלמידיו, יש תמיד מתח, כאשר האדם וחייו עומדים מצד אחד, והתורה עומדת מצד שני, בהשתדלות תמידית למצוא כל פרט בחיים במקורו ברוך בתורה, בצורה של השתלשלות ממקור המקורות, דרך עומק הסוגיות, ובצורה של הכרח, מסיבה למסובב, עד שכאשר מגיעים לפעולה מסוימת, גם אם היא נגזרת ממדת חסידות, היא מוכרחת, וההקשר ברור וכו' וכו'
וממילא, כאשר 'עובד' יבחר לעשות משהו, הוא ידע ששם הוא אוחז, ופעולתו מכוונת מצד עצמה לשורש הדברים, מצד השגתו ומצד דרגתו ברוחניות - בקיצור 'סולם', [וכשם שבמסילת ישרים קדושה נמצאת בשליבה העליונה של הסולם].
כך זה גם בסדר לימוד התורה, אין סוגיא שלא נידונה בבית מדרשו של הגר"א, כתבי הגר"א בנסתרות עסוקים בכל גילויי האלוקות בכל סוגיהם, למן שרשי השרשים ועד 'רגליה יורדות מות' וכו', בכל רמותיהם, בכל מדרגותיהם, בכל קדושתם ורוממותם של הדברים, הכל ברור ונשען על המקורות, אין 'דרוש' מנותק מהמקור שממנו הוא יונק, ק"ו שאין זריקת ווארטים מקומיים או רעיונות שלא קשורים למקור ממנו הם יצאו, ועדיין לא חסר שם כלום מכל מה שהתגלה בתורה הקדושה
אבל אצל החסידות, זה לא בדיוק במהלך הזה, אלא התורה יוצרת 'תמונה', ומעניקה 'משמעויות' לפעולות, לסוגיות, לתכנים וכו' וכו', וזה הן בדברי תורה, שיש שהרחיבו יותר, כדרכם של חב"ד, ברסלב בסגנונו המיוחד, קאמרנא בדרכו, איזביצה ועוד כל מיני גדולים כהברית כהונת עולם, בני יששכר, יסוד העבודה, כ"א בסגנונו, ועוד ועוד, ויש שקיצרו, כרוב ספרי החסידות, ורוב דרושי חסידויות פולין, רוזין וכו', אבל הכלל אצל כולם, שהם בדרך כלל לא מחפשים ללמד אותך את הדברים בצורה מסודרת, משרש שרשי הדברים עד היכן שהם משתלשלים למטה, ועכ"פ לא זה מה שנראה שהם רצו להשיג [אולי ה'המשכים' של הרש"ב הם במטרה כזאת], וניתן לקרוא 'דרושים' ארוכים, שכאשר אתה שואל מהכין להיכן זה מוביל, אין תשובה, אלא זה דרוש לפרשה פלונית, וזהו [אין כוונתי לאומרי הדרושים, שמתוך דבריהם ניכר היטב שהיתה ברורה להם משנתם, בזוה"ק ובכתבי האר"י ועוד ועוד כאו"א לפי מעלתו - אלא לאופן הרצאת הדברים].
וזה, כי החסידות יצרה 'אוירה' של השגות, לא 'סולם', היא מכניסה את המושפע ממנה לתוך 'עולם' של קדושה, כאשר כל נקודה בה, היא חלון בפני עצמו לרוממות הדברים, וזה הן בדברי תורה, כאמור, שהם נמצאים בתוך חלל שמלא מכל כתבי האר"י, ולתוכו הם מריקים את שקיהם ודרושיהם, [אגב, הנפש החיים, בנוי בסגנון דומה, אבל גם הוא בנה בספרו בנין שלם ומסודר מהמסד עד הטפחות, ועל פי סדר עולה - מצוות, ובכללה תשובה (פ"א) תפילה (פ"ב) אמונה (פ"ג) תורה (פ"ד) - וכל אחד מבין כלפי מה הדברים רומזים], וממילא, גם סדר העבודה, לאו בדוקא על פי סדר המדרגות, אלא התנוצוציות של משמעויות של כל מיני פעולות ומנהגים, שמאירים את פנימיותם בהארה מקומית, מקבילה כמובן למשמעות תורנית ופנימית, אבל לאו בדוקא על פי סדרי העבודה
כל אחד מהדרכים יש בו מעלות וחסרונות
כשהברורים שבהם, שהמהלך של הגר"א, זה לאט ובטוח, אבל מרוב שזה לאט, לא הרבה זוכים להשתייך לאותה פנימיות בצורה מפורשת, אבל אלו שזוכים, מתבססים על מהלך ברור, כאשר ניתן להגיע לפסגות עצומות עם שתי רגלים על הקרקע, הפנימיות נשארת פנימיות, והחיצוניות לא ניזוקה ולא זזה ימין ושמאל, העיקר נשאר עיקר והטפל טפל וכו' וכו'
החסידות לעומת זאת, מקיפה את המון העם, וחודרת לכל שכבותיו, מעניקה לגדולים גב של עומק וחיות בתורתם, ומגישה חבל לעולם הפנימי והקדוש בשביל המון העם, אבל מאידך, העובד לא יודע בהכרח היכן הוא אוחז, ניתן לעסוק שנים רבות בכתבי חסידות, ולא להכיר שום דבר ממקורו, לא להבין ולדעת לשייך את הדברים למקורם, ומה המשמעות האמיתית הפשוטה והמסודרת של המושגים שכל כך מרבים להשתמש בהם, ולאידך, בעולם העבודה, ניתן להיות שטוף ברגשי קודש, ולעסוק בכל מיני ענינים עליונים, כאשר באמת הלב רחוק מאוד, ואין מהלך מסודר מקרקע המציאות לשמי השמים העליונים, [אלא שההנחה היא, שאף הוא עדיף שיתעסק בזה, וברוב הזמן ישפיע - ניתן כמובן להתווכח על זה].
כמובן יש עוד הרבה מה לענות בענינים אלו, בחלק הרחבתי באשכול הידוע 'ריכוז וכו'', אבל זה מה שראיתי להרחיב, בהקשר של הערתו הנפלאה של הרב קמינצקי זצ"ל