דף נט רש"י נט ע"ב ד"ה בעבודה אחת

זה לשון רש"י נט: ד"ה בעבודה אחת:
בעבודה אחת תנן - וחישב בה לשמו ושלא לשמו, ואפילו הכי קתני פסול, ור' יוסי היא דאמר במסכת תמורה (כה, א): אף בגמר דבריו אדם נתפס, דבוק.

מה פירוש המילה "דבוק"?
 

בשלמא

משתמש ותיק
המימרא דר' יוסי דבוק יחד עם השאלה בעבודה אחת תנן, ונאמר בנשימה אחת
 

יד אבשלום

משתמש ותיק
בפסחים דף נג: ד"ה ר"ש רש"י כותב אף בגמר דבריו אדם נתפס ונדבק ונראה שגם פה הוא מאותו מענין (או שבאמת גם פה צריך להיות כתוב ונדבק או ודבוק) וצ"ב
 

בשלמא

משתמש ותיק
פיסוק שגוי לא דבוק:
בעי רב פפא בעבודה אחת תנן או בשתי עבודות תנן, בעבודה אחת תנן, ורבי יוסי היא דאמר אף בגמר דבריו אדם נתפס וכו' (בפיסוק כזה אפשר לטעות הגמ' כבר משיבה על השאלה)
פיסוק נכון דבוק:
בעי רב פפא בעבודה אחת תנן או בשתי עבודות תנן, בעבודה אחת תנן - ורבי יוסי היא דאמר אף בגמר דבריו אדם נתפס וכו' (עדיין בתוך השאלה)
אגב יש לתקן את הדף נט:
 

בן ראם

משתמש ותיק
קודם כל זה בנט: ולא כמצויין. ולענ"ד זה ביאור דבריו- האדם מחובר ושייך גם לסוף דבריו. וכן נראה מפורש ברש"י פסחים נג: ד"ה ר' שמעון וד"ה ר' שמעון פוטר עיי"ש
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
מה פירוש המילה "דבוק"?
מבואר בדברי רש"י בפסח ראשון:​
רַבִּי שִׁמְעוֹן פּוֹטֵר בְּאוֹמֵר 'הֲרֵי עָלַי מִנְחָה מִן הַשְּׂעוֹרִים', דִּתְנַן בִּמְנָחוֹת: מֵבִיא מִן הַחִטִּין, דְּכֵיוָן דְּאָמַר 'הֲרֵי עָלַי מִנְחָה', תְּפֹס לָשׁוֹן רִאשׁוֹן, וּמִנְחָה אֵינָהּ בָּאָה מִן הַשְּׂעוֹרִין נְדָבָה, הִלְכָּךְ יָבִיא מִן הַחִטִּין; וְרַבִּי שִׁמְעוֹן פּוֹטֵר, דְּאָמַר: אַף בִּגְמַר דְּבָרָיו אָדָם נִתְפָּס וְנִדְבָּק, וְדַעְתּוֹ לְכָל מַה שֶּׁמּוֹצִיא בְּפִיו, וּלְמִנְחַת שְׂעוֹרִין נִתְכַּוֵּן, וְסָבוּר שֶׁאָדָם יָכוֹל לְהִתְנַדֵּב וּלְהָבִיא כֵּן, וּלְפִיכָךְ אֵין בִּדְבָרָיו כְּלוּם.
 

פינחס רוזנצוויג

משתמש ותיק
פותח הנושא
בשלמא אמר:
פיסוק שגוי לא דבוק:
בעי רב פפא בעבודה אחת תנן או בשתי עבודות תנן, בעבודה אחת תנן, ורבי יוסי היא דאמר אף בגמר דבריו אדם נתפס וכו' (בפיסוק כזה אפשר לטעות הגמ' כבר משיבה על השאלה)
פיסוק נכון דבוק:
בעי רב פפא בעבודה אחת תנן או בשתי עבודות תנן, בעבודה אחת תנן - ורבי יוסי היא דאמר אף בגמר דבריו אדם נתפס וכו' (עדיין בתוך השאלה)
אגב יש לתקן את הדף נט:
עכשיו הבנתי, זה הפירוש מתוק, אבל מה אעשה והסימוכין של הפירוש הזה:
יד אבשלום אמר:
בפסחים דף נג: ד"ה ר"ש רש"י כותב אף בגמר דבריו אדם נתפס ונדבק ונראה שגם פה הוא מאותו מענין (או שבאמת גם פה צריך להיות כתוב ונדבק או ודבוק) וצ"ב
מטים את הכף לטובתו ולטובת המצטרפים לפירושו.

יישר כח.
 
 

בשלמא

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
בשלמא אמר:
פיסוק שגוי לא דבוק:
בעי רב פפא בעבודה אחת תנן או בשתי עבודות תנן, בעבודה אחת תנן, ורבי יוסי היא דאמר אף בגמר דבריו אדם נתפס וכו' (בפיסוק כזה אפשר לטעות הגמ' כבר משיבה על השאלה)
פיסוק נכון דבוק:
בעי רב פפא בעבודה אחת תנן או בשתי עבודות תנן, בעבודה אחת תנן - ורבי יוסי היא דאמר אף בגמר דבריו אדם נתפס וכו' (עדיין בתוך השאלה)
אגב יש לתקן את הדף נט:
עכשיו הבנתי, זה הפירוש מתוק, אבל מה אעשה והסימוכין של הפירוש הזה:
יד אבשלום אמר:
בפסחים דף נג: ד"ה ר"ש רש"י כותב אף בגמר דבריו אדם נתפס ונדבק ונראה שגם פה הוא מאותו מענין (או שבאמת גם פה צריך להיות כתוב ונדבק או ודבוק) וצ"ב
מטים את הכף לטובתו ולטובת המצטרפים לפירושו.

יישר כח.
אכן אין ספק שהצדק עמהם
 
 
חלק עליון תַחתִית