למה נזכרו במידות המזבח אורך ורוחב, הרי הוא מרובע!? | אשכול מאוחד

לומד מכל אדם

משתמש ותיק
בפרשת השבוע-תרומה פכ"ז פסוק א - "ועשית את המזבח כו' חמש אמות ארך וחמש אמות רחב רבוע יהיה כו'.." ולכאו' קשה היאך שייך לכנות אורך ורוחב כשכל הצלעות שוות, והאם יש עוד נ"מ בשם אורך ובשם רוחב?
אשמח לשמוע דעת הלומדים ואם מישהו מכיר ביאור בזה.
 

אור זורח

משתמש ותיק
לומד מכל אדם אמר:
בפרשת השבוע-תרומה פכ"ז פסוק א - "ועשית את המזבח כו' חמש אמות ארך וחמש אמות רחב רבוע יהיה כו'.." ולכאו' קשה היאך שייך לכנות אורך ורוחב כשכל הצלעות שוות, והאם יש עוד נ"מ בשם אורך ובשם רוחב?
אשמח לשמוע דעת הלומדים ואם מישהו מכיר ביאור בזה.
להרב לומד מכל אדם 
יישר כח על השאלה המצויינת והמתבקשת
אולי הנפקא מינה שלא יהיה מעויין אלא בעל קוים ישרים
ואולי צריך לומר ביאור יותר מרווח 
ושוב יישר כח על השאלה
בידידות

 
 

נבשר

משתמש ותיק
לומד מכל אדם אמר:
בפרשת השבוע-תרומה פכ"ז פסוק א - "ועשית את המזבח כו' חמש אמות ארך וחמש אמות רחב רבוע יהיה כו'.." ולכאו' קשה היאך שייך לכנות אורך ורוחב כשכל הצלעות שוות, והאם יש עוד נ"מ בשם אורך ובשם רוחב?
אשמח לשמוע דעת הלומדים ואם מישהו מכיר ביאור בזה.
פעם שמעתי שר' חיים הבן של הגרי"ז, אמר שיש שני דינים במזבח, א' שהאורך יהיה חמש אמות והרוחב יהיה חמש אמות ב' שרבוע יהיה.
 

אור זורח

משתמש ותיק
נבשר אמר:
לומד מכל אדם אמר:
בפרשת השבוע-תרומה פכ"ז פסוק א - "ועשית את המזבח כו' חמש אמות ארך וחמש אמות רחב רבוע יהיה כו'.." ולכאו' קשה היאך שייך לכנות אורך ורוחב כשכל הצלעות שוות, והאם יש עוד נ"מ בשם אורך ובשם רוחב?
אשמח לשמוע דעת הלומדים ואם מישהו מכיר ביאור בזה.
פעם שמעתי שר' חיים הבן של הגרי"ז, אמר שיש שני דינים במזבח, א' שהאורך יהיה חמש אמות והרוחב יהיה חמש אמות ב' שרבוע יהיה.
להרב נבשר
השלום והברכה

האם הם הזכירו נפקא מינה

בהודאה מרובה
 
 

אור זורח

משתמש ותיק
נבשר אמר:
אור זורח אמר:
להרב נבשר
השלום והברכה

האם הם הזכירו נפקא מינה

בהודאה מרובה
מי זה "הם"? אבל זה התשובה שאין נפק"מ אלא שני דינים.
להרב @נבשר 
השלום והברכה

אני חשבתי שאמר בשם הגרי''ז לכן כתבתי הם
אני לא בקיא בתורת בריסק
האם כוונתך ששייך לומר ב' דינים בלי נפקא מינה
אולי כך רגילים בתורת בריסק
אני מכיר קצת את בריסק
אבל זה חדש בשבילי ששייך לומר ב' דינים ללא נפקא מינה

ולא שזה מופקע ממני להבין
אלא שאני רוצה לשמוע דברים ברורים מסתמא שנמצאו לך באמתחתך
בידידות
 
 

נבשר

משתמש ותיק
אור זורח אמר:
להרב @נבשר 
השלום והברכה

אני חשבתי שאמר בשם הגרי''ז לכן כתבתי הם
אני לא בקיא בתורת בריסק
האם כוונתך ששייך לומר ב' דינים בלי נפקא מינה
אולי כך רגילים בתורת בריסק
אני מכיר קצת את בריסק
אבל זה חדש בשבילי ששייך לומר ב' דינים ללא נפקא מינה

ולא שזה מופקע ממני להבין
אלא שאני רוצה לשמוע דברים ברורים מסתמא שנמצאו לך באמתחתך
בידידות
אמנם אורך (עם פתח בסוף) זורח מכל פינה, אבל אני לא רגיל בקשרי ידידות כ"כ קרובים באנשים חדשים, וגם רצף הקריאה בעוכרי
עכ"פ כנראה בשביל זה צריך להיות לא נורמלי. בהצלחה.
 

אבר כיונה

משתמש ותיק
כמדומה שהרב מאזוז כתב על כך בהערותיו לבא"ח
אם מישהו יוכל להעלות מאוצר החכמה מהספר "בן איש חי המשולב" - שני העמ' האחרונים
 

לומד מכל אדם

משתמש ותיק
פותח הנושא
אולי יש ליישב דאורך ורוחב אינם נקראים כך דוקא בגלל שהאורך יותר ארוך מהרוחב אלא אורך הכונה לצד העיקרי שבו משתמשים ורוחב הכוונה לצדדים, ואה"נ דאין נ"מ בעצם כיון שהכל אותו שיעור אבל גם כשזה אותו שיעור עדיין יש לדייק ולומר אורך ורוחב, וראי' לזה מצאתי בפי' האבן עזרא בפרשת תצוה גבי מזבח הפנימי דכתיב ג"כ אמה ארכו ואמה רחבו, ולאחמ"כ כתיב להניח את הבדים בצידי המזבח ופי' ראב"ע דזהו הרוחב, ומבואר כנ"ל דאורך הכונה לצד העיקרי של המזבח כנראה היכן שהיה הכבש, ורוחב הכונה לצדדים. ויל"ע בדבר.
 

לומד מכל אדם

משתמש ותיק
פותח הנושא
נבשר אמר:
לומד מכל אדם אמר:
בפרשת השבוע-תרומה פכ"ז פסוק א - "ועשית את המזבח כו' חמש אמות ארך וחמש אמות רחב רבוע יהיה כו'.." ולכאו' קשה היאך שייך לכנות אורך ורוחב כשכל הצלעות שוות, והאם יש עוד נ"מ בשם אורך ובשם רוחב?
אשמח לשמוע דעת הלומדים ואם מישהו מכיר ביאור בזה.
פעם שמעתי שר' חיים הבן של הגרי"ז, אמר שיש שני דינים במזבח, א' שהאורך יהיה חמש אמות והרוחב יהיה חמש אמות ב' שרבוע יהיה.

כמדומה שהוא בא לענות על שאלה אחרת - למה כתוב רבוע יהיה מאחר שכבר נכתב שאורכו ורחבו שווין, ובעניין זה ראיתי מביאים:

שאל ילד אחד את הרב'ה שלו ב'חדר':
אם כתוב "אמה ארכו ואמה רחבו" הרי יודעים אנו שרבוע הוא, ולשם מה הוצרך הכתוב לשוב ולכתוב זאת?
 אותו ילד היה נכדו של האדמו"ר מגור בעל ה"אמרי אמת" ביקש המורה מהילד: "שאלה זו תשאל בשבת את סבא שלך"...
 ביום ראשון חזר הילד לרבו ואמר: "סבא אמר שאם כתוב 'אמה ארכו ואמה רחבו, עדין אין הכרח שהמזבח היה רבוע, ויתכן שיהיה משולש, לכן צריך להוסיף 'רבוע יהיה'...
 אמר המלמד לילד: "עכשיו תשאל את סבא שלך, שלפי דבריו די היה לכתוב 'אמה ארכו רבוע יהיה', ולא להוסיף 'ואמה רחבו' שכן אם המזבח 'רבוע' ממילא יודעים שאורך ארבעת צדדיו שווה?!.
 את השאלה הזו הילד לא שאל את סבו, ולכן אין בידינו את תשובתו לשאלה...
 כשאותו ילד התבגר הוא למד מסכת זבחים, ושם (בדף סב ע"ב) אומרת הגמרא ש'רבוע' בלשון תורה הוא כל דבר שיש לו ד' פינות, אפילו אם הוא מלבן וארכו כפול מרחבו.
 יוצא לפי זה, אם היה כתוב רק "אמה ארכו" לא היינו יודעים מהו רוחב המזבח, לכן הוצרך לכתוב "אמה ארכו ואמה רחבו" וגם "רבוע יהיה"...
 

הכהן

משתמש ותיק
לומד מכל אדם אמר:
אולי יש ליישב דאורך ורוחב אינם נקראים כך דוקא בגלל שהאורך יותר ארוך מהרוחב אלא אורך הכונה לצד העיקרי שבו משתמשים ורוחב הכוונה לצדדים, ואה"נ דאין נ"מ בעצם כיון שהכל אותו שיעור אבל גם כשזה אותו שיעור עדיין יש לדייק ולומר אורך ורוחב, וראי' לזה מצאתי בפי' האבן עזרא בפרשת תצוה גבי מזבח הפנימי דכתיב ג"כ אמה ארכו ואמה רחבו, ולאחמ"כ כתיב להניח את הבדים בצידי המזבח ופי' ראב"ע דזהו הרוחב, ומבואר כנ"ל דאורך הכונה לצד העיקרי של המזבח כנראה היכן שהיה הכבש, ורוחב הכונה לצדדים. ויל"ע בדבר.
ראיה לדבר:
איזהו מבוי שניתר בלחי וקורה כל שארכו יתר על רחבו
כלומר שיתכן שהרוחב יהיה יותר מהאורך
 

ונכתב בספר

משתמש ותיק
נבשר אמר:
אור זורח אמר:
להרב נבשר
השלום והברכה

האם הם הזכירו נפקא מינה

בהודאה מרובה
מי זה "הם"? אבל זה התשובה שאין נפק"מ אלא שני דינים.
אם כך יש כאן כמה דינים
א. שיהיה ארוך ב. חמש ג. חמש ד. אמות. ה. רחב. וכו'.
והנפק''מ היא שיש בזה שתי דינים 
 
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
לומד מכל אדם אמר:
נבשר אמר:
לומד מכל אדם אמר:
בפרשת השבוע-תרומה פכ"ז פסוק א - "ועשית את המזבח כו' חמש אמות ארך וחמש אמות רחב רבוע יהיה כו'.." ולכאו' קשה היאך שייך לכנות אורך ורוחב כשכל הצלעות שוות, והאם יש עוד נ"מ בשם אורך ובשם רוחב?
אשמח לשמוע דעת הלומדים ואם מישהו מכיר ביאור בזה.
פעם שמעתי שר' חיים הבן של הגרי"ז, אמר שיש שני דינים במזבח, א' שהאורך יהיה חמש אמות והרוחב יהיה חמש אמות ב' שרבוע יהיה.

כמדומה שהוא בא לענות על שאלה אחרת - למה כתוב רבוע יהיה מאחר שכבר נכתב שאורכו ורחבו שווין, ובעניין זה ראיתי מביאים:

שאל ילד אחד את הרב'ה שלו ב'חדר':
אם כתוב "אמה ארכו ואמה רחבו" הרי יודעים אנו שרבוע הוא, ולשם מה הוצרך הכתוב לשוב ולכתוב זאת?
 אותו ילד היה נכדו של האדמו"ר מגור בעל ה"אמרי אמת" ביקש המורה מהילד: "שאלה זו תשאל בשבת את סבא שלך"...
 ביום ראשון חזר הילד לרבו ואמר: "סבא אמר שאם כתוב 'אמה ארכו ואמה רחבו, עדין אין הכרח שהמזבח היה רבוע, ויתכן שיהיה משולש, לכן צריך להוסיף 'רבוע יהיה'...
 אמר המלמד לילד: "עכשיו תשאל את סבא שלך, שלפי דבריו די היה לכתוב 'אמה ארכו רבוע יהיה', ולא להוסיף 'ואמה רחבו' שכן אם המזבח 'רבוע' ממילא יודעים שאורך ארבעת צדדיו שווה?!.
 את השאלה הזו הילד לא שאל את סבו, ולכן אין בידינו את תשובתו לשאלה...
 כשאותו ילד התבגר הוא למד מסכת זבחים, ושם (בדף סב ע"ב) אומרת הגמרא ש'רבוע' בלשון תורה הוא כל דבר שיש לו ד' פינות, אפילו אם הוא מלבן וארכו כפול מרחבו.
 יוצא לפי זה, אם היה כתוב רק "אמה ארכו" לא היינו יודעים מהו רוחב המזבח, לכן הוצרך לכתוב "אמה ארכו ואמה רחבו" וגם "רבוע יהיה"...
כמדומני שאמה ארכו ואמה רחבו, משמעותו שיש צד אודך וצד רוחב וא"כ אינו משולש.
ורבוע נצרך, שאם נפגמו הזויות בחגירת ציפורן פסול.
 
 

במבי

משתמש ותיק
במבי אמר:
מקובל להגדיר את האורך כחלק הארוך ואת הרוחב כניצב מקביל לאורך, אך אין הדבר פשוט, ואסביר -

רש"י בעירובין ה: ד"ה ומה חצר - ומה חצר מרובעת או רחבה יותר על אורכה !

וכן בעירובין דף כג: ד"ה וסבב חמישים - השכב האחת למזרח והאחת למערב, הרי רחבה שבעים וארכה חמישים !

וא"כ ממש הוי "לא תסור ימין ושמאל" שאומר על שמאל שהוא ימין ועל ימין שהוא שמאל ! (לכאו')

והרש"ש שם שואל שאלה זו (בדף כג:) אך מוסיף שמן למדורה באומרו "לכאורה צ"ל להיפך דלעולם האורך נקרא ממזרח למערב ובפרט שהוא יותר" עכ"ל

והיכן מצינו שאורך הוא דווקא ממזרח למערב?

ה"בית מאיר" מתרץ ע"פ הב"י סימן שסג' שכותב, כתב הרב המגיד בשם הרשב"א איזהו אורכו של מבוי זה כניסתו, ומה שאינו דרך כניסתו קרוי רוחב ! (דף ה.)

וא"כ מובן הרש"י בדף ה, ובהסבר הרש"י בדף כג אולי א"ל שהאומדן הוא ע"פ בית המקדש, ששם אכן נכנסו בשער חולדה בצד דרום אך מיד פנו לפתח המערבי כלפי מזרח (מלאכת שלמה מידות ב-א) וא"כ לזאת התכוון הרש"ש שלעולם נקרא האורך ממזרח למערב שזאת הכניסה לב"ה כהסבר הרשב"א.

(ואולי עפ"ז לא נצרכת הגהת הב"ח בב"ב יא.)
 

פפפפ

משתמש ותיק
לומד מכל אדם אמר:
בפרשת השבוע-תרומה פכ"ז פסוק א - "ועשית את המזבח כו' חמש אמות ארך וחמש אמות רחב רבוע יהיה כו'.." ולכאו' קשה היאך שייך לכנות אורך ורוחב כשכל הצלעות שוות, והאם יש עוד נ"מ בשם אורך ובשם רוחב?
אשמח לשמוע דעת הלומדים ואם מישהו מכיר
ביאור לא עיינתי במש"כ כולם וכמדומה דרבוע היינו שיהיה גם אלכסונו רבוע  
 

לומד מכל אדם

משתמש ותיק
פותח הנושא
במבי אמר:
במבי אמר:
מקובל להגדיר את האורך כחלק הארוך ואת הרוחב כניצב מקביל לאורך, אך אין הדבר פשוט, ואסביר -

רש"י בעירובין ה: ד"ה ומה חצר - ומה חצר מרובעת או רחבה יותר על אורכה !

וכן בעירובין דף כג: ד"ה וסבב חמישים - השכב האחת למזרח והאחת למערב, הרי רחבה שבעים וארכה חמישים !

וא"כ ממש הוי "לא תסור ימין ושמאל" שאומר על שמאל שהוא ימין ועל ימין שהוא שמאל ! (לכאו')

והרש"ש שם שואל שאלה זו (בדף כג:) אך מוסיף שמן למדורה באומרו "לכאורה צ"ל להיפך דלעולם האורך נקרא ממזרח למערב ובפרט שהוא יותר" עכ"ל

והיכן מצינו שאורך הוא דווקא ממזרח למערב?

ה"בית מאיר" מתרץ ע"פ הב"י סימן שסג' שכותב, כתב הרב המגיד בשם הרשב"א איזהו אורכו של מבוי זה כניסתו, ומה שאינו דרך כניסתו קרוי רוחב ! (דף ה.)

וא"כ מובן הרש"י בדף ה, ובהסבר הרש"י בדף כג אולי א"ל שהאומדן הוא ע"פ בית המקדש, ששם אכן נכנסו בשער חולדה בצד דרום אך מיד פנו לפתח המערבי כלפי מזרח (מלאכת שלמה מידות ב-א) וא"כ לזאת התכוון הרש"ש שלעולם נקרא האורך ממזרח למערב שזאת הכניסה לב"ה כהסבר הרשב"א.

(ואולי עפ"ז לא נצרכת הגהת הב"ח בב"ב יא.)
יש"כ עצום על הדברים הנפלאים, ולבאר ד' הרש"ש דלעולם האורך ממזרח למערב יש לומר ולהוסיף על דבריך עפ"י מה דדרשו בגמ' חגיגה יב עה"פ אחור וקדם צרתני דהיינו מזרח ומערב, וע"ע בב"ב כה. ובתוד"ה רוח מערבית שהוכיחו וביארו דמזרח קרוי קדם ומערב אחור ודרום ימין וצפון שמאל, משום דהשכינה במערב ופני השכינה למזרח, וממילא ימין זה דרום ושמאל זה צפון, ואף למ"ד ששכינה בכל מקום ביארו דאזלי' לפי בית המקדש שהיו משתחוים מצד מזרח כלפי מערב, ובכל אופן חזינן דכך צורת העולם דמזרח ומערב זה קדימה ואחורה ודרום וצפון זה ימין ושמאל, ולפי"ז לכאו' י"ל כמ"ש בשם הרשב"א דכל מקום לפי דרך הכניסה אליו הקדימה ואחורה נקרא אורך וימינה ושמאלה נקרא רוחב, וכיון שקדמת העולם זה מזרח ואחור זה מערב א"כ זהו האורך, ודרום וצפון זה הרוחב, כיון שהם הצדדים, ובקיצור שם רוחב הוא ההתפשטות לצדדים ושם אורך הוא ההמשכיות קדימה ולעולם יכול להיות רוחב יותר מאורך, ונפלא!
 
 

הטרוד לדעת

משתמש רשום
אעתיק כאן מש"כ בזה מלפנים: הכא חזינן שאין מהות האורך בגודלו והרוחב בצרותו, אלא שגוף הדבר איך שמתיחסים אליו הוא האורך והרוחב הוא העובי כביכול של הדבר. (ולדוגמא שאדם נמוך שכריסו יותר רחבה מגבהו , האורך ישאר כפי איך שהוא נמדד בגבהו).
שוב מצאתי שעסקו מפרשי רש"י בפרשת תרומה "המזרחי" (כו לא) עוסק בדברי רש"י שם, שכתב אורך ורוחב גבי הפרכת, דמידתה עשר אמות על עשר אמות, והקשה איך שייך בזה אורך ורוחב, וז"ל: והפרכת ארכה עשר אמות לרחבו של משכן ורחבה עשר אמות כגבהן של קרשים. וכו', מאחר שהיא מרובעת איך יפול בה אורך ורוחב, ולא ידעתי מקומו. וכתב שם הגו"א ליישב וז"ל: ואין זה קשיא, דהאורך נקרא השתי, והערב נקרא רוחב, ע"כ.
והוא כמבואר לעיל, דעצמו של האריג הוא השתי וחוטי הערב מתערבים בתוכו, ולכך נקרא השתי אורך גם כשמידתו שוה לרחבו.
אולם צב"ג דהקשה הרא"ם על רש"י, ולא ציין דנמצא כן בכתוב דאיכא אורך ורוחב דמידתם שוה, וגם הגו"א לא העיר בזה.
ומ"מ עדיין לא מבואר גבי החשן וגבי המזבח, מה האורך ומה הרוחב, וכ"א צ"ב בפני עצמו.
(יעוי"ש בשפתי חכמים, שתירץ דמידות אורך ורוחב קאי על הצורות שהיו מצוירות על הפרכת).
 

דבש לפי

משתמש ותיק
לומד מכל אדם אמר:
נבשר אמר:
לומד מכל אדם אמר:
בפרשת השבוע-תרומה פכ"ז פסוק א - "ועשית את המזבח כו' חמש אמות ארך וחמש אמות רחב רבוע יהיה כו'.." ולכאו' קשה היאך שייך לכנות אורך ורוחב כשכל הצלעות שוות, והאם יש עוד נ"מ בשם אורך ובשם רוחב?
אשמח לשמוע דעת הלומדים ואם מישהו מכיר ביאור בזה.
פעם שמעתי שר' חיים הבן של הגרי"ז, אמר שיש שני דינים במזבח, א' שהאורך יהיה חמש אמות והרוחב יהיה חמש אמות ב' שרבוע יהיה.
כמדומה שהוא בא לענות על שאלה אחרת - למה כתוב רבוע יהיה מאחר שכבר נכתב שאורכו ורחבו שווין, ובעניין זה ראיתי מביאים:

שאל ילד אחד את הרב'ה שלו ב'חדר':
אם כתוב "אמה ארכו ואמה רחבו" הרי יודעים אנו שרבוע הוא, ולשם מה הוצרך הכתוב לשוב ולכתוב זאת?
 אותו ילד היה נכדו של האדמו"ר מגור בעל ה"אמרי אמת" ביקש המורה מהילד: "שאלה זו תשאל בשבת את סבא שלך"...
 ביום ראשון חזר הילד לרבו ואמר: "סבא אמר שאם כתוב 'אמה ארכו ואמה רחבו, עדין אין הכרח שהמזבח היה רבוע, ויתכן שיהיה משולש, לכן צריך להוסיף 'רבוע יהיה'...
 אמר המלמד לילד: "עכשיו תשאל את סבא שלך, שלפי דבריו די היה לכתוב 'אמה ארכו רבוע יהיה', ולא להוסיף 'ואמה רחבו' שכן אם המזבח 'רבוע' ממילא יודעים שאורך ארבעת צדדיו שווה?!.
 את השאלה הזו הילד לא שאל את סבו, ולכן אין בידינו את תשובתו לשאלה...
 כשאותו ילד התבגר הוא למד מסכת זבחים, ושם (בדף סב ע"ב) אומרת הגמרא ש'רבוע' בלשון תורה הוא כל דבר שיש לו ד' פינות, אפילו אם הוא מלבן וארכו כפול מרחבו.
 יוצא לפי זה, אם היה כתוב רק "אמה ארכו" לא היינו יודעים מהו רוחב המזבח, לכן הוצרך לכתוב "אמה ארכו ואמה רחבו" וגם "רבוע יהיה"...
לכאורה בגמרא שם למדו שצריך שיהיה ארכו כרחבו מ"סביב" אז לכאורה עדיין קשה מדוע נצרך לומר גם אורך וגם רוחב.
 

מימון

משתמש רשום
במבי אמר:
והרש"ש שם שואל שאלה זו (בדף כג:) אך מוסיף שמן למדורה באומרו "לכאורה צ"ל להיפך דלעולם האורך נקרא ממזרח למערב ובפרט שהוא יותר" עכ"ל

והיכן מצינו שאורך הוא דווקא ממזרח למערב?
מפורש ברש"י תחילת ספר יהושע על הפסוק מהמדבר והלבנון הזה
 

במבי

משתמש ותיק
מימון אמר:
במבי אמר:
והרש"ש שם שואל שאלה זו (בדף כג:) אך מוסיף שמן למדורה באומרו "לכאורה צ"ל להיפך דלעולם האורך נקרא ממזרח למערב ובפרט שהוא יותר" עכ"ל

והיכן מצינו שאורך הוא דווקא ממזרח למערב?
מפורש ברש"י תחילת ספר יהושע על הפסוק מהמדבר והלבנון הזה

יישר כח גדול !

מֵהַמִּדְבָּר֩ וְהַלְּבָנ֨וֹן הַזֶּ֜ה וְֽעַד־הַנָּהָ֧ר הַגָּד֣וֹל נְהַר־פְּרָ֗ת כֹּ֚ל אֶ֣רֶץ הַֽחִתִּ֔ים וְעַד־הַיָּ֥ם הַגָּד֖וֹל מְב֣וֹא הַשָּׁ֑מֶשׁ יִֽהְיֶ֖ה גְּבוּלְכֶֽם׃ (ריש ספר יהושע)

לשון רש"י 
 וְעַד הַנָּהָר הַגָּדוֹל נְהַר פְּרָת זֶה רָחְבָּהּ מִדָּרוֹם לְצָפוֹן.
 וְעַד הַיָּם הַגָּדוֹל מְבוֹא הַשָּׁמֶשׁ לְאָרְכָּהּ, מִן הַמִּזְרָח לַמַּעֲרָב.



ומעניין להוסיף שאיזור הכנרת נקרא דרום
במבי אמר:
בגמ' עירובין נג: נשאל ר' אלעאי הצפיננו היכן ר' אבהו צפון וענה להם, נתייעץ במכתיר והנגיב למפיבושת.

כותב רש"י

והנגיב - והדרים הלך לו לדרום:

למפיבושת - לפני זקני דרום שהן חכמים מאד ע"ש שהיה מפיבשת אדם גדול קרי להו הכי:

ושואל היעב"ץ צ"ע דהרי אמרו בירושלמי פסחים פרק תמיד נשחט דאין למדין אגדה לאנשי דרום שהם גסי רוח ומיעוטי תורה ע"ש ואיך קרי להו "חכמים מאד"? וכו'

ונראה לתרץ ע"פ התרגום יונתן בפרשת וזאת הברכה עה"פ:

וּלְנַפְתָּלִ֣י אָמַ֔ר נַפְתָּלִי֙ שְׂבַ֣ע רָצ֔וֹן וּמָלֵ֖א בִּרְכַּ֣ת יְהוָ֑ה יָ֥ם וְדָר֖וֹם יְרָֽשָׁה׃ 

שכותב וּלְשִׁבְטָא דְנַפְתָּלִי בְּרִיךְ משֶׁה נְבִיָא דַיְיָ וַאֲמַר נַפְתָּלִי שְבַע רַעֲוָא וְחָדֵי בְּנוּנֵי יַמָא דִי נְפָלוּ בְּחוּלְקֵיהּ וּמְלֵי בִּרְכָאָן מִן פֵּירֵי דְבִקְעַת גִינוּסַר דְאִתְיְהִיבוּ לֵיהּ מִן קֳדָם יְיָ יַמָא דְסוּפְנֵי וְיַמָא דִטְבֶרְיָא יֵירָת

וא"כ דרום זה כינוי לטבריה ! 

(וכן מביא הפירוש במקום את הספרי שכותב "ודרום" זהו ימא דטבריה)

וא"כ זה היה חלק מהצופן של ר' אלעאי לגבי מיקומו של ר' שהיה אכן בצפון הארץ, ומימלא יורדת קושיית היעב"ץ !

(ואכן מצאנו שר' אבהו היה מתלמידי ר' יוחנן שאכל מפירות גינוסר עד דשריק דודבי מאפיה ברכות מד. ועוד)

 
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
לומד מכל אדם אמר:
שאל ילד אחד את הרב'ה שלו ב'חדר':
אם כתוב "אמה ארכו ואמה רחבו" הרי יודעים אנו שרבוע הוא, ולשם מה הוצרך הכתוב לשוב ולכתוב זאת
לגופו של עניין, באמת לא היו צריכים לכתוב רבוע יהיה כי הרי כתוב שארכו ורחבו שווים, ולכן הוא מופנה לג"ש כדאי' במדרש הובא ברבנו בחיי כ"ז א'. ועוד בזבחים נ"ט ע,ב יש עוד לימוד מג,ש זו לשיטת ר"י, וכן בירושלמי בחגיגה פ"ג ה"ח שכל הכלים היו טעונים טבילה חוץ ממזבח הזהב ומזבח הנחושת, שמזבח הזהב הרי היה כקרקע כי היה מחובר לקרקע ואז ציפוהו זהב, ולומדים בג"ש גם למזבח הנחושת שנקרא כקרקע ואינו טעון טבילה. וזה מובן כאן ובמזבח מדוע כתוב רבוע יהיה.
אך עדיין לא מובן מדוע בחושן כתוב רבוע יהיה הרי כבר כתוב זרת ארכו וזרת רחבו וא"כ פשוט שיהיה רבוע. ושם י"ל עפימש"כ המלבי"ם שאם לא היה כתוב רבוע יהיה הו"א שיהיה מידתו זרת לפני שנכפל וא"כ אחרי שייכפל לא יהיה זרת על זרת, קמ"ל רבוע יהיה שאחרי שנכפל יהיה זרת על זרת.
 

יוסף אומץ

משתמש ותיק
שמות כח טז בעניין החושן: רָבוּעַ יִהְיֶה כָּפוּל זֶרֶת אָרְכּוֹ וְזֶרֶת רָחְבּוֹ.
והרי לריבוע אין אורך ורוחב, לפי שכל צלעותיו שוות (האורך הוא הרוחב), אם כן מדוע כתב ״ארכו״ ו״רחבו״ אם ״רבוע יהיה״? ואת״ל שפירט את אורכי הצלעות, יכל להיכתב ״זֶרֶת אָרְכּוֹ״ ותו לא לכאורה
 

לומד מכל אדם

משתמש ותיק
פותח הנושא
פתחתי אשכול על קושיא זו לפני כמה שנים, ובס"ד עלו שם תירוצים יפים
להלן הקישור לאשכול

ומצו"ב מה שכתבתי בזה בס"ד עפ"י מה שיצא מן האשכול שם
תרומה פכ"ז פסוק א - "ועשית את המזבח כו' חמש אמות ארך וחמש אמות רחב רבוע יהיה כו'.." ולכאו' קשה היאך שייך לכנות אורך ורוחב כשכל הצלעות שוות, והאם יש עוד נ"מ בשם אורך ובשם רוחב, (וכן יש לתמוה במידות החשן ומזבח הזהב בפ' תצוה).

ועי' בפירש"י לעיל (כו לא) שכתב אורך ורוחב גבי הפרכת, דמידתה עשר אמות על עשר אמות, והקשה עליו ה'מזרחי' איך שייך בזה אורך ורוחב, וז"ל: והפרכת ארכה עשר אמות לרחבו של משכן ורחבה עשר אמות כגבהן של קרשים. וכו', מאחר שהיא מרובעת איך יפול בה אורך ורוחב, ולא ידעתי מקומו. וכתב שם הגו"א ליישב וז"ל: ואין זה קשיא, דהאורך נקרא השתי, והערב נקרא רוחב, ע"כ.

וביאור דבריו לכאו' דעצמותו של האריג הוא השתי, וחוטי הערב מתערבים בתוכו, ולכך נקרא השתי אורך גם כשמידתו שוה לרחבו, כי שם אורך יפול על מהותו של החפץ הנידון, ורוחב הוא שיעור עוביו וכדו'.

ומ"מ צ"ע עדיין לא יתורץ בזה לגבי החשן וגבי המזבח, מה האורך ומה הרוחב, וכ"א צ"ב בפני עצמו.

[וכן יל"ע דהקשו כן הרא"ם והגו"א על רש"י, ולא ציינו דנמצא כן כבר בכתוב הנ"ל דאיכא אורך ורוחב דמידתם שוה].

והנה כענין זה מצינו דבר יותר תמוה, עי' רש"י בעירובין ה: ד"ה ומה חצר – "ומה חצר מרובעת או רחבה יותר על אורכה", עכ"ל. והדברים טעונים ביאור רב דהיאך יתכן שהרוחב יותר מהאורך, ואם הוא יותר ארוך ראוי לקרותו אורך ולא רוחב, ובמה מתבטא שם רוחב.

ומביאים לתרץ בשם ה"בית מאיר" ע"פ הב"י סימן שס"ג שכתב ז"ל - "כתב הרב המגיד בשם הרשב"א איזהו אורכו של מבוי זה כניסתו, ומה שאינו דרך כניסתו קרוי רוחב", עכ"ל. וא"כ יובנו דברי רש"י דאורך ורוחב החצר היינו לפי דרך הכניסה, דמקום שנכנס הימנו נקרא אורך, והצדדים נקרא רוחב.

אמנם עי' עירובין דף כג: שכתב רש"י בד"ה וסבב חמישים – "השכב האחת למזרח והאחת למערב, הרי רחבה שבעים וארכה חמישים", עכ"ל. ובזה לא יועיל לכאורה תירוץ הבית מאיר הנ"ל דלא מיירי בחצר.

ועי' רש"ש שם (בדף כג:) שכתב ז"ל - "לכאורה צ"ל להיפך דלעולם האורך נקרא ממזרח למערב ובפרט שהוא יותר", עכ"ל. ומבואר שנתקשה בזה, אך הוסיף טעם אחר, דלעולם האורך נקרא ממזרח למערב, והוא חידוש וצ"ב הא מנ"ל.

ובאמת דכן מצינו בפירש"י תחילת ספר יהושוע עה"פ "מֵהַמִּדְבָּר֩ וְהַלְּבָנ֨וֹן הַזֶּ֜ה וְֽעַד־הַנָּהָ֧ר הַגָּד֣וֹל נְהַר־פְּרָ֗ת כֹּ֚ל אֶ֣רֶץ הַֽחִתִּ֔ים וְעַד־הַיָּ֥ם הַגָּד֖וֹל מְב֣וֹא הַשָּׁ֑מֶשׁ יִֽהְיֶ֖ה גְּבוּלְכֶֽם", ופירש"י ז"ל - וְעַד הַנָּהָר הַגָּדוֹל נְהַר פְּרָת - זֶה רָחְבָּהּ מִדָּרוֹם לְצָפוֹן. וְעַד הַיָּם הַגָּדוֹל מְבוֹא הַשָּׁמֶשׁ - לְאָרְכָּהּ, מִן הַמִּזְרָח לַמַּעֲרָב", עכ"ל. ומבואר כמו שנקט הרש"ש הנ"ל דלעולם ממזרח למערב מיקרי אורך. אך צ"ב הטעם, ובפרט בפסוק זה ביהושוע העוסק בתחומי ארץ ישראל דבפשוטו הרי אורכה הוא מהצפון לדרום שהרי שטח הארץ יותר ארוך מצפון לדרום, והיה ראוי לקרותו בשם אורך.

ונראה ביאור הדבר, עפ"י מה דדרשו בגמ' חגיגה יב. עה"פ אחור וקדם צרתני דהיינו מזרח ומערב, וע"ע בב"ב כה. ובתוד"ה רוח מערבית שהוכיחו וביארו דמזרח קרוי קדם ומערב אחור ודרום ימין וצפון שמאל, משום דהשכינה במערב ופני השכינה למזרח, וממילא ימין זה דרום ושמאל זה צפון, ואף למ"ד ששכינה בכל מקום ביארו דאזלי' לפי בית המקדש שהיו משתחוים מצד מזרח כלפי מערב. ומבואר מזה דכך צורת העולם דמזרח ומערב נקרא קדימה ואחורה, ודרום וצפון זה ימין ושמאל.

ולפי"ז לכאו' י"ל בצירוף דברי הב"י בשם הרשב"א הנ"ל דכל מקום לפי דרך הכניסה אליו הקדימה ואחורה נקרא אורך, וימינה ושמאלה נקרא רוחב, וכיון שקדמת העולם זה מזרח ואחור זה מערב כפי שביארו התוס' א"כ זהו האורך, ודרום וצפון זה הרוחב, כיון שהם הצדדים.

ועכ"פ עולה לפי"ז בקיצור כי שם רוחב הוא ההתפשטות לצדדים ושם אורך הוא ההמשכיות קדימה ולעולם יכול להיות רוחב יותר מאורך. והרש"ש ס"ל דתמיד יש לנו לילך לפי כיווני העולם, ולקרות אורך ממזרח למערב, שהם קדימה ואחורה, ובפרט כשהם יותר ולכן תמה ע"ד רש"י הנ"ל, אך בשיטת רש"י י"ל דס"ל שנמדד כל מקום לפי עניינו, דדרך הכניסה והלאה נקרא אורך, וההתפשטות לצדדים נקרא רוחב, ואע"פ שהיא יותר.

ועפי"ז יש ליישב השאלה שפתחנו בה, במידות המזבח, דמה שייך בזה אורך ורוחב כיון ששוים הם, ולמשנ"ת הרי אורך ורוחב אינם נקראים כך דוקא בגלל שהאורך יותר ארוך מהרוחב, אלא אורך הכונה לצד העיקרי שבו משתמשים ורוחב הכוונה לצדדים, ואה"נ דאין נ"מ בעצם כיון שהכל אותו שיעור אבל גם כשזה אותו שיעור עדיין יש לדייק ולומר אורך ורוחב, וה"נ האורך הוא עיקר המזבח ממקום עלייתו – הכבשׁ והלאה, והרוחב היינו ההתפשטות לצדדים.

וראיה לזה מצאתי בפי' האבן עזרא בפרשת תצוה גבי מזבח הפנימי דכתיב ג"כ אמה ארכו ואמה רחבו, ולאחמ"כ כתיב להניח את הבדים בצידי המזבח, ופי' ראב"ע דזהו הרוחב, ומבואר כנ"ל דאורך הכונה לצד העיקרי של המזבח כנראה היכן שהיה הכבש, ורוחב הכונה לצדדים ששם היו מונחים הבדים לשאת אותו. ונפלא.

(ובחושן דמצינו ג"כ שם אורך ורוחב למרות שרבוע הוא, אולי י"ל דהכונה לפי גוף האדם שעליו מונח החושן, וא"כ אורך הוא מלמעלה למטה ורוחב הוא לצדדים).
 

אבר כיונה

משתמש ותיק
כמדומה שהרב מאזוז כתב על כך בהערותיו לבא"ח
אם מישהו יוכל להעלות מאוצר החכמה מהספר "בן איש חי המשולב" - שני העמ' האחרונים

1705493959470.png
1705493984355.png




וע"ע כאן:
 
חלק עליון תַחתִית