סקר הסקרים

האם יצירת סקרים בעניני מנהג עלול להביא ריפיון כשיראו שהרוב מקילים?

  • כן.

    קולות: 15 20.8%
  • לא

    קולות: 41 56.9%
  • אין לי דעה בזה.

    קולות: 12 16.7%
  • כפי הרוב.

    קולות: 4 5.6%

  • סה"כ בוחרים
    72

עוד א'

משתמש רגיל
כמו"כ יש לשאול אם דנים בנושא הלכתי מסוים ויש דעות שיותר מקילות, האם ראוי להעלותם או להשתיקם.
 

דיבוק חברים

משתמש ותיק
אני מבין שכוונת המגיב הנ"ל, להעיר שגם אם ע"י סקר יבואו לידי קולא, יתכן שאין בזה בעיה, דאולי לא גרע ממה שמביאים פוסקים מנהג העולם לסייע לצד קולא, ולא חשו שמישהו ישתכנע לנהוג כמותם מחמת כן, וה"ה הכא.
 

אין חכמה

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
היות שאנשי הפורום רובם ככולם ת''ח, אדרבה הרי זו דרך טובה להסיר מנהגים שאינם נכונים מעם ישראל.
ומדוע לספור את מי שאינו ת"ח?
הרי יש בזה הטיה גדולה לתוצאות
כאשר חלק ניכר מהמשתתפים אינם ת"ח
אף אם הרוב ת"ח 
מלבד זאת שלא נראה לי שלכל דעה בין ציבור הת"ח בעולם יש כאן יצוג הולם כראוי לה

 
 

מתאהב על ידך

משתמש ותיק
מעשים שבכל עת שנוצרות בעיות רבות מנתינת במה לדעה פסולה.

הבעיה האמיתית היא חדירת תרבות המערב לתוכנו המסממת כל שכל ישר בטענה תקיפה של "חופש הביטוי" כאילו יש גזיה"כ על זה שהקב"ה איננו המלך על פיו של האי ברנש ועל האוזן של שומעיו.
וכמעט כולם נבהלים היום מהאיסור המזוייף שהמציאו על ה'עוון החמור' לסתום פיות.
(מלבד כמה היתרים הידועים רק לממציאי ומשווקי האיסור החדש הזה... ).

ויישר כוחם של כמה מהחברים שמודעים לכך ונאבקים בזה כפי כוחם.
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
מתאהב על ידך אמר:
מעשים שבכל עת שנוצרות בעיות רבות מנתינת במה לדעה פסולה.

הבעיה האמיתית היא חדירת תרבות המערב לתוכנו המסממת כל שכל ישר בטענה תקיפה של "חופש הביטוי" כאילו יש גזיה"כ על זה שהקב"ה איננו המלך על פיו של האי ברנש ועל האוזן של שומעיו.
וכמעט כולם נבהלים היום מהאיסור המזוייף שהמציאו על ה'עוון החמור' לסתום פיות.
(מלבד כמה היתרים הידועים רק לממציאי ומשווקי האיסור החדש הזה... ).

ויישר כוחם של כמה מהחברים שמודעים לכך ונאבקים בזה כפי כוחם.
המציאות מוכיחה שאלה שסותמים את הפה לדעות פסולות, זה אותם אלה שתחת טענות אלו ואחרות, ככבוד התורה, דעת רבותינו, השקפה וכו' וכו', סותמים את הפה לכל מעביר ביקורת. זה אותם אלה שמעדיפים את שלטון העסקנים, ולא תסור להצביע בעירייה החרדית דווקא למפלגה הנכונה (ומשום מה את איסור דאורייתא של לקיחת שוחד אינם מכירים...).
לא לכל דעה אמורה להינתן במה, אך צריך סיבה מספיק מוצדקת בכדי למנוע השמעת דעה. חופש הביטוי אינו עיקרון מקודש, אך כשסותמים את הפה, הדרך לדיקטטורה, ריקבון שחיתות, פשע וכל תועבה, פתוחה.
 
 

משה-הלוי

משתמש ותיק
פותח הנושא
יראתי בפצותי אמר:
מתאהב על ידך אמר:
מעשים שבכל עת שנוצרות בעיות רבות מנתינת במה לדעה פסולה.

הבעיה האמיתית היא חדירת תרבות המערב לתוכנו המסממת כל שכל ישר בטענה תקיפה של "חופש הביטוי" כאילו יש גזיה"כ על זה שהקב"ה איננו המלך על פיו של האי ברנש ועל האוזן של שומעיו.
וכמעט כולם נבהלים היום מהאיסור המזוייף שהמציאו על ה'עוון החמור' לסתום פיות.
(מלבד כמה היתרים הידועים רק לממציאי ומשווקי האיסור החדש הזה... ).

ויישר כוחם של כמה מהחברים שמודעים לכך ונאבקים בזה כפי כוחם.
המציאות מוכיחה שאלה שסותמים את הפה לדעות פסולות, זה אותם אלה שתחת טענות אלו ואחרות, ככבוד התורה, דעת רבותינו, השקפה וכו' וכו', סותמים את הפה לכל מעביר ביקורת. זה אותם אלה שמעדיפים את שלטון העסקנים, ולא תסור להצביע בעירייה החרדית דווקא למפלגה הנכונה (ומשום מה את איסור דאורייתא של לקיחת שוחד אינם מכירים...).
לא לכל דעה אמורה להינתן במה, אך צריך סיבה מספיק מוצדקת בכדי למנוע השמעת דעה. חופש הביטוי אינו עיקרון מקודש, אך כשסותמים את הפה, הדרך לדיקטטורה, ריקבון שחיתות, פשע וכל תועבה, פתוחה.
זה לא הנושא.
 
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
תוס בפסחים ועוד לגבי דברים שאחרים נהגו בהם איסור אי אתה רשאי להתיר בפניהם
חילקו חילוק יסודי

שזה רק אם הנוהג איסור יודע שהדבר מותר

אבל אם הוא טועה וחושב שהדבר אסור מותר ללמדו שהוא טועה
 

משה-הלוי

משתמש ותיק
פותח הנושא
יראתי בפצותי אמר:
ומשום מה את איסור דאורייתא של לקיחת שוחד אינם מכירים...).
איני רוצה להכנס לאיפה שכולם לא רוצים..
ואם זה יגרר צריך לנעול את הנושא.
אבל כזה שוחד (לא קשור לדיינים) מותר לכתחילה.
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
כמו שיש לחשוש לרפיון כשהשאר מקילים ורק הוא מחמיר, כן יש לחשוש לגאווה כשהשאר מקילים ורק הוא מחמיר, וכן להיפך אם מחמירים כולם והוא מיקל יכול להיות שיהיה לו רפיון שרק הוא מיקל, או שיהיה לו גאווה שכולם מחמירים בלא טעם וכוח דהיתרא עדיף.
וחילופיהן בחכם.
ישרים דרכי ה', צדיקים ילכו בם ופושעים יכשלו בם.
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
מגוחך לעשות סקר בין אנשים שהמכנה משותף שלהם רחב כ"כ.
חלק כהרמ"א וחלק נוהגים כב''י, חלק חסידים וחלק ליטאים, חלקם הר' מרדכי אליהו להם עטרה לראשם וחלקם יביע אומר ,
אחד טוען שמצות מכונה זה מה שאכלו שמאי והלל, ואצל רעהו זה חמץ גמור...
נהרא נהרא ופשטיה.

כל עוד זה לא מחולק לפי קהילות זה פשוט לא רלוונטי.
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
מתאהב על ידך אמר:
מעשים שבכל עת שנוצרות בעיות רבות מנתינת במה לדעה פסולה.

הבעיה האמיתית היא חדירת תרבות המערב לתוכנו המסממת כל שכל ישר בטענה תקיפה של "חופש הביטוי" כאילו יש גזיה"כ על זה שהקב"ה איננו המלך על פיו של האי ברנש ועל האוזן של שומעיו.
וכמעט כולם נבהלים היום מהאיסור המזוייף שהמציאו על ה'עוון החמור' לסתום פיות.
(מלבד כמה היתרים הידועים רק לממציאי ומשווקי האיסור החדש הזה... ).

ויישר כוחם של כמה מהחברים שמודעים לכך ונאבקים בזה כפי כוחם.
אין ספק שחופש הביטוי אמור להיות מוגבל, ולא לחינם שם הקב"ה שתי חומות סביב הלשון. אבל אם אתה תומך בחסימת חופש הביטוי ע"י אחרים, קח בחשבון שהם עלולים לחסום אותך. יכול להיות שזה כדאי לך, אבל עכ"פ קח זאת בחשבון.
 
 

עדין

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
מגוחך לעשות סקר בין אנשים שהמכנה משותף שלהם רחב כ"כ.
חלק כהרמ"א וחלק נוהגים כב''י, חלק חסידים וחלק ליטאים, חלקם הר' מרדכי אליהו להם עטרה לראשם וחלקם יביע אומר ,
אחד טוען שמצות מכונה זה מה שאכלו שמאי והלל, ואצל רעהו זה חמץ גמור...
נהרא נהרא ופשטיה.

כל עוד זה לא מחולק לפי קהילות זה פשוט לא רלוונטי.
תלוי מה הסקר.
אני יביא דוגמאות [אולם אין כוונתי להתייחס אליהם ברצינות כי בדרך כלל הדוגמאות הם שלא כהוגן, ואולי כדאי לעשות סקר על זה].
אם הסקר אם אוכלים קטניות בפסח אין הכי נמי.
אבל אם הסקר עד כמה בודקים חמץ, לכאורה פחות תלוי בקהילות
 
 

משה-הלוי

משתמש ותיק
פותח הנושא
http://kolmakom.co.il/%D7%A7%D7%98%D7%92%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%95%D7%AA/%D7%A2%D7%99%D7%AA%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%9D-%D7%9E%D7%A7%D7%95%D7%9E%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%9D-%D7%95%D7%9E%D7%92%D7%96%D7%99%D7%A0%D7%99%D7%9D/%D7%9E%D7%92%D7%96%D7%99%D7%A0%D7%99%D7%9D-%D7%95%D7%9E%D7%95%D7%A1%D7%A4%D7%99%D7%9D/%D7%9E%D7%95%D7%A1%D7%A3-%D7%A9%D7%91%D7%AA-%D7%A7%D7%95%D7%93%D7%A9/#!#dflip-flipbookContainer%2F11%2F
עיי' במדור 'מעשה למעשה פה
בעמוד השני
(מתחת לציור)
 

מתאהב על ידך

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
מתאהב על ידך אמר:
מעשים שבכל עת שנוצרות בעיות רבות מנתינת במה לדעה פסולה.

הבעיה האמיתית היא חדירת תרבות המערב לתוכנו המסממת כל שכל ישר בטענה תקיפה של "חופש הביטוי" כאילו יש גזיה"כ על זה שהקב"ה איננו המלך על פיו של האי ברנש ועל האוזן של שומעיו.
וכמעט כולם נבהלים היום מהאיסור המזוייף שהמציאו על ה'עוון החמור' לסתום פיות.
(מלבד כמה היתרים הידועים רק לממציאי ומשווקי האיסור החדש הזה... ).

ויישר כוחם של כמה מהחברים שמודעים לכך ונאבקים בזה כפי כוחם.
אין ספק שחופש הביטוי אמור להיות מוגבל, ולא לחינם שם הקב"ה שתי חומות סביב הלשון. אבל אם אתה תומך בחסימת חופש הביטוי ע"י אחרים, קח בחשבון שהם עלולים לחסום אותך. יכול להיות שזה כדאי לך, אבל עכ"פ קח זאת בחשבון.
 
בוא נניח לצורך הענין שהנידון הוא כאשר אני מייצג את התורה והם מייצגים את היצה"ר המודרני.

ובכן, כשהם יחסמו אותי = זהו חטא שלהם, ורק שלהם.
ואילו כאשר אני לא חוסם אותם = החטא הוא שלי והבעיה אצלי!
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
מתאהב על ידך אמר:
מבקש אמת אמר:
מתאהב על ידך אמר:
מעשים שבכל עת שנוצרות בעיות רבות מנתינת במה לדעה פסולה.

הבעיה האמיתית היא חדירת תרבות המערב לתוכנו המסממת כל שכל ישר בטענה תקיפה של "חופש הביטוי" כאילו יש גזיה"כ על זה שהקב"ה איננו המלך על פיו של האי ברנש ועל האוזן של שומעיו.
וכמעט כולם נבהלים היום מהאיסור המזוייף שהמציאו על ה'עוון החמור' לסתום פיות.
(מלבד כמה היתרים הידועים רק לממציאי ומשווקי האיסור החדש הזה... ).

ויישר כוחם של כמה מהחברים שמודעים לכך ונאבקים בזה כפי כוחם.
אין ספק שחופש הביטוי אמור להיות מוגבל, ולא לחינם שם הקב"ה שתי חומות סביב הלשון. אבל אם אתה תומך בחסימת חופש הביטוי ע"י אחרים, קח בחשבון שהם עלולים לחסום אותך. יכול להיות שזה כדאי לך, אבל עכ"פ קח זאת בחשבון.
בוא נניח לצורך הענין שהנידון הוא כאשר אני מייצג את התורה והם מייצגים את היצה"ר המודרני.

ובכן, כשהם יחסמו אותי = זהו חטא שלהם, ורק שלהם.
ואילו כאשר אני לא חוסם אותם = החטא הוא שלי והבעיה אצלי!
ברור. הבעיה היא שבאופן קבוע המחלוקת ניטשת על הנחה זו גופא - האם אתה מייצג את התורה והם את היצר הרע, או שמא להיפך. ומאחר ובאורח פלא כל אחד משוכנע תמיד שהוא המייצג של התורה, הרי שהנהגה כזו תביא בהכרח לסתימת פיות קולקטיבית משני צידי המתרס, מה שמוביל לא רק להשלכות בלתי נעימות בכל הנוגע ליחסים בין אדם לחבירו, אלא גם לחוסר יכולת לברר את האמת, מאחר וכמעט אף פעם אין האמת מצויה כולה אצל צד אחד. לאמת יש נטיה מעניינת להיות מחולקת בין אנשים שונים ובין קהלים שונים.
 
 

אח_של_חרלומבוש

משתמש רשום
משה הלוי זוכמיר אמר:
יראתי בפצותי אמר:
ומשום מה את איסור דאורייתא של לקיחת שוחד אינם מכירים...).
איני רוצה להכנס לאיפה שכולם לא רוצים..
ואם זה יגרר צריך לנעול את הנושא.
אבל כזה שוחד (לא קשור לדיינים) מותר לכתחילה.

זו טעות גמורה, ורווחת, ונוחה..... לחשוב שכזה שוחד מותר
החתם סופר, מובא בפתחי תשובה חו"מ סימן ח' כותב להדיא שזה איסור דאורייתא של שוחד.
עיי"ש בגוף התשובה דברים חריפים בענין זה

ולמעשה זה כתוב מפורש ברמ"א (שהחת"ס מביא שם).
 
חלק עליון תַחתִית