לישועתך קויתי השם
משתמש ותיק
למה באמת מחמירים בחמץ יותר מבשאר דברים?
אשמח להסבר בעניין
אשמח להסבר בעניין
לישועתך קויתי השם אמר:למה באמת מחמירים בחמץ יותר מבשאר דברים?
אשמח להסבר בעניין
לישועתך קויתי השם אמר:למה באמת מחמירים בחמץ יותר מבשאר דברים? אשמח להסבר בעניין
לבי במערב אמר:שו"ת הרדב"ז ח"ג סי' תקמו (תתקעז):
שאלת ממני: אודיעך דעתי, מה נשתנה חמץ בפסח מכל איסורין שבתורה - שהחמירה עליו תורה להצריכו בדיקה ושרוף וכלה וגם ביטול, והוסיפו חכמים להצריכו בדיקה בחורין ובסדקין ולחפש אחריו ולשרש אותו מכל גבוליו, ועבר עליו בבל יראה ובל ימצא, ואסרוהו בכל שהוא, ואינו מתבטל כלל. וחומרות כאלו לא נמצאו בכל האיסורין שבתורה, דאי משום דאית בי' כרת - הרי חלב ודם; ואי משום דאסור בהנאה - הרי כלאי הכרם, ושור הנסקל וכמה איסורי הנאה שלא החמירה תורה בהם כ"כ; ואי משום דלא בדילי מיני' כולי שתא - הרי יין לנזיר דלא בדיל מיני', והחדש דלא בדילי מן התבואה כולה שתא, ולא חמירא כולי האי:
תשובה. שני דברים נאמרו בתשובת דבר זה: אחת, שלא נמצאו בכל האיסורין שבתורה שיצטרפו בו כל ג' תנאים הללו - שהוא איסורי הנאה, והוא בכרת ולא בדילי אינשי מיני' כולה שתא - אלא חמץ בלבד; וכיון שיש בו החומרות הללו, החמירה עליו תורה חומרות אחרות, ובאו חכמים והוסיפו חומרות על חומרות כמו שעשתה התורה. ותו, דחמץ בפסח הוי כדבר שיש לו מתירין, שהרי איסורו תלוי בזמן ואחר ימי הפסח יהי' החמץ מותר; ואע"פ שזה החמץ שהוא מבער אי אפשר שיהיה לו היתר, אלא א"כ יעבור בבל יראה ובל ימצא, סוף סוף הא איכא חמץ שיהי' מותר לו, דהיינו אותו שלא עבר עליו.
וקשה ל'ן עלי' דהאי טעמא - נהי דסגי האי טעמא לענין דאפילו באלף לא בטל, כדבר שיש מתירין, דאמרינן דאפילו באלף לא בטיל; אבל לחפש אחריו ולשרפו ולשרשו ולהוציא מרשותו - לא ידענו למה. גם על הטעם הראשון יש לי קצת גמגום, ומי עדיף מע"ז - דאמרה תורה "ולא ידבק בידך מאומה מן החרם", וכל המודה בו ככופר בכל התורה כולה - ולא מצינו שהצריכה תורה בה בדיקה וביטול, אלא שבארץ ישראל מצוה לרדוף אחרי' עד שנאבד אותה מארצנו; אבל בח"ל אין אנו מצווין לרדוף אחרי', אלא כל מקום שנכבוש אותו - נאבד את כל ע"ז שבו. עכ"ל הרמב"ם ז"ל [הל' ע"ז רפ"ז]. מ"מ, הרי אתה רואה - שלא החמירה תורה בע"ז כמו בחמץ; הילכך עדיין צריך טעם.
ועל כן אני סומך על מה שאמרו רז"ל במדרשות, כי חמץ בפסח רמז ליצה"ר, והוא שאור שבעיסה; ולכן כלה גרש יגרש אותו האדם מעליו, ויחפש עליו בכל מחבואות מחשבותיו, ואפילו כל שהוא לא בטיל. והרי זה אמת ונכון. והנלע"ד כתבתי:
משה הלוי זוכמיר אמר:איך אפשר להמציא הלכות?
לא מכחיש לגמרי, 'אם אין דעת הבדלה מנין'.דרבמדיקר אמר:שני דברים, אחד עשו משמרת למשמרתי זה דווקא לת"ח ומי שמונה על הפסיקה ולא כל אשה ובכל בית שלא פתח גמרא מימיו, דבר שני גם בחומרות של פסח שמעתי על מישהי שחשבה שבעייה לבשל אורז בסיר חמץ לפני פסח מחשש שהסיר יגע בכיריים והם נקיות כבר לפסח
עיין בספר 'שערי תורת הבית' [הגר"י טשזנר] שהאריך בזה עמ' ש"י ותמצא נחת מרובה בכל היחס לנושא זה.דרבמדיקר אמר:בסברה נראה שזה בעייתי בבחינת כל המוסיף גורע אך אם יש למרוח שהוא מקורות אשמח אם יעלה ויחכים
פסחים נא. ואילך, ועיי"ש שזו מחלוקת ותלוי באיזה מקרה כי ישנו מצב דאמרינן "ניכלא זר באפייהו" עיי"ש.לענ''ד אמר:איני זוכר היכן ראיתי בגמ' על זה אבל זכורני שמותר להחמיר לעמי הארצות בדבר שאינו, (היינו להמציא חומרא) כדי שלא יבואו להקל בעיקר הדין.
ואשמח אם מישהו יאיר עיני ויזכיר לי היכן זה (איפה שהוא במסכתות של הישיב"ק - ב"ק נראה לי - אמורא ששינה לעמי הארצות מהדין)
עכשיו נזכרתי שמובא במצוות ראי"ה בהלכות פסח בשם העץ חיים על למה הוקדם שלא אומר על מותר אסור שלא אומר על אסור מותרעפר ואפר אמר:פלא שעל אף הרבה מעשות ווערטלאך שהביאו כאן לא הביאו את הירושלמי תרומות (ה' ג')
"כשם שאסור לטהר את הטמא כך אסור לטמא את הטהור"
ומובא בראשונים ובב"י (יו"ד ס"ס קט"ו) בנוסח "כך אסור לאסור את המותר"
עפר ואפר אמר:פלא שעל אף הרבה מעשות ווערטלאך שהביאו כאן לא הביאו את הירושלמי תרומות (ה' ג')
"כשם שאסור לטהר את הטמא כך אסור לטמא את הטהור"
ומובא בראשונים ובב"י (יו"ד ס"ס קט"ו) בנוסח "כך אסור לאסור את המותר"
תלמיד נאמן אמר:עפר ואפר אמר:פלא שעל אף הרבה מעשות ווערטלאך שהביאו כאן לא הביאו את הירושלמי תרומות (ה' ג')
"כשם שאסור לטהר את הטמא כך אסור לטמא את הטהור"
ומובא בראשונים ובב"י (יו"ד ס"ס קט"ו) בנוסח "כך אסור לאסור את המותר"
האם כוונת כב' שמוכח משם שגם האדם לעצמו אסור לו להחמיר, או שהירושלמי והפוסקים איירו בהוראה לאחרים ?
תלמיד נאמן אמר:עפר ואפר אמר:פלא שעל אף הרבה מעשות ווערטלאך שהביאו כאן לא הביאו את הירושלמי תרומות (ה' ג')
"כשם שאסור לטהר את הטמא כך אסור לטמא את הטהור"
ומובא בראשונים ובב"י (יו"ד ס"ס קט"ו) בנוסח "כך אסור לאסור את המותר"
האם כוונת כב' שמוכח משם שגם האדם לעצמו אסור לו להחמיר, או שהירושלמי והפוסקים איירו בהוראה לאחרים ?
אדרבה המורה כידוע מקל לאחרים ומחמיר לעצמו וכשהוא מחמיר לעצמו זה לא מתוך שחושב לאיסור אלא חושש לאיסורדרבמדיקר אמר:תלמיד נאמן אמר:עפר ואפר אמר:פלא שעל אף הרבה מעשות ווערטלאך שהביאו כאן לא הביאו את הירושלמי תרומות (ה' ג')
"כשם שאסור לטהר את הטמא כך אסור לטמא את הטהור"
ומובא בראשונים ובב"י (יו"ד ס"ס קט"ו) בנוסח "כך אסור לאסור את המותר"
האם כוונת כב' שמוכח משם שגם האדם לעצמו אסור לו להחמיר, או שהירושלמי והפוסקים איירו בהוראה לאחרים ?
על פניו אם אסור אז כנראה זה גם לאדם עצמו
וגם הלשון "לטמא" משמע הוראה ולא הנהגה.יד אבשלום אמר:אדרבה המורה כידוע מקל לאחרים ומחמיר לעצמו וכשהוא מחמיר לעצמו זה לא מתוך שחושב לאיסור אלא חושש לאיסורדרבמדיקר אמר:תלמיד נאמן אמר:האם כוונת כב' שמוכח משם שגם האדם לעצמו אסור לו להחמיר, או שהירושלמי והפוסקים איירו בהוראה לאחרים ?
על פניו אם אסור אז כנראה זה גם לאדם עצמו
דרבמדיקר אמר:בסברה נראה שזה בעייתי בבחינת כל המוסיף גורע אך אם יש למרוח שהוא מקורות אשמח אם יעלה ויחכים
משיב כהלכה אמר:ובספר "קדושה ומלכות" (עמ' ע"ט) סיפר שבא לדבר עם הגרש"ז אויערבאך בענין רבנותו בקיבוץ חפץ חיים, ואמר לו הגרש"ז: "לציבור תפסוק רק כפי הדין, בלי חומרות. אם תרצה להחמיר לעצמך, או שיהיו שם כמה בעלי בתים שרוצים להחמיר, שיערב להם. אבל לציבור - רק לפי הדין"
יש בזה מח' בגמ'נזיר נקרא חוטא 'לא דייך מה שאסרה תורה, שאתה בא לאסור עליך דברים אחרים' (ירושלמי נדרים פט)
רבינו ז"ל לא אכל שרויהענית לעצמך...
דרך אגב.
בברסלב לא עשו עסק.
כן שרויה לא שרויה!
מצות מכונה או מצות יד...
ואיך נהגו בעניינים אלו בבית הרבי, איזה ירקות אכלו?אוכלים, ומקלפים. יש הנמנעים מחמת קושי הביצוע...
ירקות־עלים נמנעים מלאכול, מפני חוסר האפשרות לקלף - מלבד חסה, וגם אותה יש שאינם אוכלים אלא בליל־הסדר לבדו.
יש משפחות (בעיקר מרוסיא) הנמנעות מאכילת כמה מהירקות שלא היו מצויות במדינתם שמלפנים, דמנהג אבותיהם בידיהם וממנו לא יזועו; אך הרוב המוחלט אינו מקפיד בכיו"ב.
מנין לי?ואיך נהגו בעניינים אלו בבית הרבי, איזה ירקות אכלו?