לשוחח עם השי"ת כדבר איש אל רעהו ולחזור על אותו משפט שוב ושוב - מצוה או עבירה?

מתאהב על ידך

משתמש ותיק
ראיתי בספר נודע (שמשבח מאוד את ההתבודדות והמסתעף) שכ' שגם אם לא מצליח לדבר עם ה' ולשפוך ולפרט כל העובר עליו כדבר איש אל רעהו וכו' וכו' - אז שיחזור שוב ושוב על משהו שהצליח להוציא מהפה עד שיצא לו עוד דיבורים.

האם באמת מותר לדבר עם ה' כמו איזה כפייתי נודניק?
הרי בגמ' יש על זה משפט מאוד חריף:
אֲמַר לֵיהּ רַב פָּפָּא לְאַבָּיֵי: וְדִילְמָא מֵעִיקָּרָא לָא כַּוֵּון דַּעְתֵּיהּ, וּלְבַסּוֹף כַּוֵּון דַּעְתֵּיהּ?
אֲמַר לֵיהּ חַבְרוּתָא כְּלַפֵּי שְׁמַיָּא מִי אִיכָּא?! אִי לָא כַּוֵּון דַּעְתֵּיהּ מֵעִיקָּרָא — מָחֵינַן לֵיהּ בְּמַרְזַפְתָּא דְנַפָּחָא עַד דִּמְכַוֵּין דַּעְתֵּיהּ.
(ברכות לג:)

נ. ב. ניתן להתחכם ולטעון שמדובר שם דוקא על ק"ש או על מודים, משא"כ בשיחות התבודדות שזה לא כעומד לפני מלך אלא כמו עומד לפני אבא (ואף פחות מזה ח"ו... עם אבא כך מדברים? וצ"ע)
נו נו.
 

אור זורח

משתמש ותיק
מתאהב על ידך אמר:
הרי בגמ' יש על זה משפט מאוד חריף:
אֲמַר לֵיהּ רַב פָּפָּא לְאַבָּיֵי: וְדִילְמָא מֵעִיקָּרָא לָא כַּוֵּון דַּעְתֵּיהּ, וּלְבַסּוֹף כַּוֵּון דַּעְתֵּיהּ?
אֲמַר לֵיהּ חַבְרוּתָא כְּלַפֵּי שְׁמַיָּא מִי אִיכָּא?! אִי לָא כַּוֵּון דַּעְתֵּיהּ מֵעִיקָּרָא — מָחֵינַן לֵיהּ בְּמַרְזַפְתָּא דְנַפָּחָא עַד דִּמְכַוֵּין דַּעְתֵּיהּ.
(ברכות לג:)
מדברי הגמ' רואים שיש מציאות כזו שאדם נזקק לכפול לשונו
אלא שצריך טיפול להפסיק עם זה
הטיפול שהגמ' מציעה לנו ואומרת הוא מחינן ליה וכו'
אם הטיפול הזה לא הולך וכידוע בזמננו שאומרים ורואים שלא הולך בכח וכו'
אז צריך לחפש טיפול אחר
אבל כל זמן שלא מוצאים את הטיפול ודאי עדיף שיחזור על מילים מאשר יישב בטל וידום כל היום
כי הענין לא לחזור על מילים הוא רק ענין של חברותא כלפי שמיא
אמנם הוא ענין חשוב ביותר
אבל ודאי שהגמרא מודה שעדיף לחזור על מילים מאשר להמנע לגמרי
אני לא מדבר כאן על הנושא של כפייתיות
שהוא נושא בפני עצמו וגם אתם לא נכנסתם אליו רק אמרתם שהוא כמו נודניק וכפייתיות
לסיכום
הגמ' אומרת שהמצב הזה לא ראוי
אבל יש לומר שהגמ' מודה שמצב הזה עדיף מאשר להתפלל בלי רגש כלל
ולהגיד לאדם..............תפסיק לחזור על מילים.....זה הרגשת כח.......ואם הולך הולך
אך אם לא הולך צריך לחפש מה שהולך
ועד שלא מוצאים ודאי שעדיף לחזור על מילים
אך הוא צריך לדעת שביום מן הימים הוא צריך להגמל מזאת ויפה שעה אחת קודם
אציין שמרן שר התורה שליט''א אמר שאין זה דרך ארץ לבקש אותה בקשה פעמיים באותה תפילה
 

חזק וברוך

משתמש ותיק
אור זורח אמר:
אבל כל זמן שלא מוצאים את הטיפול ודאי עדיף שיחזור על מילים מאשר יישב בטל וידום כל היום
כי הענין לא לחזור על מילים הוא רק ענין של חברותא כלפי שמיא
אמנם הוא ענין חשוב ביותר
אבל ודאי שהגמרא מודה שעדיף לחזור על מילים מאשר להמנע לגמרי
בגמרא לא משמע כדבריך, אלא משמע שזה זלזול כלפי שמיא ואסור לעשות כך.

(והטענה שלא ישב בטל וידום - אינה טענה, כפי שלא התרנו מחמתה לדבר ד"ת במבואות המטונפים)
 

דווס

משתמש רגיל
אם היחס לקב"ה הוא כמלך איך אפשר לדבר אליו כדבר איש לרעהו, רק ר' נחמן חידש שהקב"ה הוא אבא וא"כ אפשר לדבר אליו כל היום
 

ב. גפנר

משתמש ותיק
הערה חזקה מאוד.
ולא רק בנוגע להתבודדות, אלא גם סתם כך במהלך התפילה קורה שלא מכוונים מספיק טוב, ואז אומרים את המשפט שוב פעם.
האם בגמ' הנ"ל מוכח שזו בעיה?
 

חזק וברוך

משתמש ותיק
דווס אמר:
אם היחס לקב"ה הוא כמלך איך אפשר לדבר אליו כדבר איש לרעהו, רק ר' נחמן חידש שהקב"ה הוא אבא וא"כ אפשר לדבר אליו כל היום
גם אם אפשר לדבר כבן לאב, עדיין אי אפשר לדבר בצורה פחותה מזה.

איך תגיב אם בנך 'יתיישב' עליך חצי שעה:
אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי.................
 
חזק וברוך אמר:
דווס אמר:
אם היחס לקב"ה הוא כמלך איך אפשר לדבר אליו כדבר איש לרעהו, רק ר' נחמן חידש שהקב"ה הוא אבא וא"כ אפשר לדבר אליו כל היום
גם אם אפשר לדבר כבן לאב, עדיין אי אפשר לדבר בצורה פחותה מזה.

איך תגיב אם בנך 'יתיישב' עליך חצי שעה:
אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי.................
כנראה שלא זכית להיות רחמן כמו ה'... ולכן תגיב לבנך ככה.     צא ולמד ממשה רבינו ע"ה שהתפלל את אותה (להיכנס לארץ) תפילה 515 פעמים כמנין "ואתחנן". ויש לזה עוד מקורות.
 

מבשן אשיב

משתמש ותיק
חזק וברוך אמר:
גם אם אפשר לדבר כבן לאב, עדיין אי אפשר לדבר בצורה פחותה מזה.

איך תגיב אם בנך 'יתיישב' עליך חצי שעה:
אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי.................
ואיך תגיב אם בנך יתיישב עליך יום שלם כביוה''כ (בא נאמר אפילו על כמה נושאים)?
 

ב. גפנר

משתמש ותיק
אני לא מבין מה כל הדיון הזה כאן איך אתה היית מגיב ואיך אתה היית מגיב וכו',
פותח הנידון מביא גמרא שלא ראוי לעשות כן.
מישהו מביא מקור להיפך?
 

מבשן אשיב

משתמש ותיק
וַיִּחַר לִשְׁמוּאֵל וַיִּזְעַק אֶל ה' כָּל הַלָּיְלָה.
שמואל זעק כל הלילה על אותו ענין, האם הקפיד שלא לחזור על אותו דיבור פעמיים?
כך הוא דרך המתחננים וזועקים אל ה'
וכן ארבעים יום וארבעים לילה אשר התחננתי
ובודאי שיש לחלק, בקריא''ש עיקר הטענה הוא על אשר לא כיוון מתחילה
ובמודים איכא ענין של נראה כב' רשויות
ועל הטענה
מתאהב על ידך אמר:
האם באמת מותר לדבר עם ה' כמו איזה כפייתי נודניק?
לכאו' התשובה היא כן עם גבול הטעם הטוב
 

האמת?

משתמש רגיל
נבהל להשיב אמר:
חזק וברוך אמר:
גם אם אפשר לדבר כבן לאב, עדיין אי אפשר לדבר בצורה פחותה מזה.

איך תגיב אם בנך 'יתיישב' עליך חצי שעה:
אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי.................
ואיך תגיב אם בנך יתיישב עליך יום שלם כביוה''כ (בא נאמר אפילו על כמה נושאים)?
לא נראה לי שכדאי לעשות השוואה מאיך היינו בני האדם מגיבים להאם ראוי לעשות כן לבו"ע.
וכי הנהגותיו נמדדות בהנהגותינו?
וכי מישהו פה מחזיק עולם שלם על כל צרכיו זנו ומפרנס לו ואף לחוטאים?
וכי מישהו פה יכול למחול על דברים שבהרבה פחות חמורים ממה שהקב"ה חנון ורחום מוחל וסולח?
בקיצור לא שייך לעשות השוואות כלל,


ולעצם השאלה, חוץ ממה שאולי זה לא ראוי תמיד מנכרת בי קושיא בכל תפילה שאנו מבקשים שלש תפילתו ביום את אותם הדברים, וכי הקב"ה לא יודע מהבוקר מה אני צריך וכי לא יודע כבר מהצהריים מה אני צריך? -ואמנם יש לזה תשובות אבל אני לא יודע אם זה אותו נושא כמו לבקש באותה תפילה עצמה ובאותו משפט עצמו לכפול את רצונותיו.
 

לילה כיום יאיר

משתמש ותיק
הביאור לכאורה הוא פשוט, מה שכתוב בגמרא מחינן ליה, זה על אחד שלא כיון, ומה שחוזר זה משום שרוצה לכוין, וכל זה אומרים חברותא כלפי שמיא מי איכא, היינו שאתה מדבר ולא מתכוין למה שאתה מדבר, וכמובן על זה מחינן ליה וכו', אבל לבקש מהקב"ה ועוד פעם לבקש זה גמ' מפורשת בברכות ל"ב ב' שכך צריך לעשות "אם ראה אדם שהתפלל ואינו נענה יחזור ויתפלל שנאמר קוה אל ה' חזק ויאמץ ליבך וקוה אל ה'".
ומה ששאלו שהרי הוא נודניק בזה שחוזר ומבקש, זוהי קושיית המבי"ט בבית אלוקים המבי"ט (שער התפילה פ"ב), 'שנראה דבר בלתי הגון לשאול שאלה אחת כמה פעמים, כי לפני מלך בשר ודם, אם ישאלו ממנו דבר אחד פעמים או שלש, יחרה לו על השואל, כי אם היה רוצה המלך להשלים לו שאלתו, בפעם הראשונה או השניה היה משלים חפצו, ואם כן ההפצר הוא דבר מותר ומזיק להשאלה, ואנחנו מתפללין לאל בכל יום ערב ובוקר וצהריים תפילה אחת, י"ח ברכות שתיקנו, וגם כי אין אנחנו נענים ברובם, אין אנו נמנעים מלאומרם בכל יום'.
ותירץ, 'שכונת התפילה היא להכיר ולהורות, כי אין בעולם למי שראוי להתפלל, כי אם לאל יתברך שהוא אדון לכל העולם, ושאנחנו חסרים מכמה דברים המוזכרים בתפילה, ואנחנו זוכרים אותם לפניו, כדי שנכיר שאין מי שיכול לספק צרכינו ולהצילנו מכל צרותינו, כי אם האל יתברך ועליו אנחנו משליכים יהבינו, ואנחנו יוצאים ידי חובותינו בהתפלל על הכונה הזאת, וה' הטוב בעיניו יעשה אם לקבל תפילתנו אם היא הגונה אם לאו'.
 

אור זורח

משתמש ותיק
חזק וברוך אמר:
בגמרא לא משמע כדבריך, אלא משמע שזה זלזול כלפי שמיא ואסור לעשות כך.

(והטענה שלא ישב בטל וידום - אינה טענה, כפי שלא התרנו מחמתה לדבר ד"ת במבואות המטונפים)
אשאל נא אותך שאלה
אדם שיש לו מחלה או איזה אונס שמדבר דברים בטלים באמצע קריאת שמע באופן שלא מעכב את קיום המצוה
מה כת''ר שליט''א יורה לאותו אדם
 

אור זורח

משתמש ותיק
חזק וברוך אמר:
אור זורח אמר:
אבל כל זמן שלא מוצאים את הטיפול ודאי עדיף שיחזור על מילים מאשר יישב בטל וידום כל היום
כי הענין לא לחזור על מילים הוא רק ענין של חברותא כלפי שמיא
אמנם הוא ענין חשוב ביותר
אבל ודאי שהגמרא מודה שעדיף לחזור על מילים מאשר להמנע לגמרי
בגמרא לא משמע כדבריך, אלא משמע שזה זלזול כלפי שמיא ואסור לעשות כך.

(והטענה שלא ישב בטל וידום - אינה טענה, כפי שלא התרנו מחמתה לדבר ד"ת במבואות המטונפים)
דבר נוסף 
בענין מה שהבאת ממבואות המטונפים לא שייך לכאן כי שם מעכב

 
 

אני עבדך

משתמש ותיק
אינני יודע מה נכון ומה לא,
אך בסידור לב שלום, של הרב ארוש, יש ברכת אתה חונן, שאורכה עומד באורך של 8 עמודים!!!

בכל פעם פעם יש כוונה אחרת למילים "חוננו מאיתם חכמה בינה ודעת.." בכל פעם חידוש אחר.. כוונה אחרת.. רצון אחר.. דעת אחרת..


יתכן ואכן לומר בסלי בסלי בסלי בסלי.. זה 2 סטירות לחי..
אך כשאני אומר את זה בכל פעם בחן חדש.. בכוונה חדשה.. בעומק נפלא שלא היה קודם..? אדרבה ואדרבה...!
 
חזק וברוך אמר:
דווס אמר:
אם היחס לקב"ה הוא כמלך איך אפשר לדבר אליו כדבר איש לרעהו, רק ר' נחמן חידש שהקב"ה הוא אבא וא"כ אפשר לדבר אליו כל היום
גם אם אפשר לדבר כבן לאב, עדיין אי אפשר לדבר בצורה פחותה מזה.

איך תגיב אם בנך 'יתיישב' עליך חצי שעה:
אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי.................

על רוחניות ככה צריך להתפלל, לכתחילה. כדי לתקן מידות רעות ולהתגבר על תאוות צריך להתפלל דווקא ככה.
אומר רביה"ק כיון שכל תפילה פועלת מעט, הרי שאם בכל התבודדות יתפלל אדם על כל צרכיו הרוחניים נמצא שכל עניין קיבל מעט מאד תפילה. ויותר טוב לקחת עניין מסוים שקשה לו - דהיינו מדה מסויימת שרוצה לתקן - ולהתפלל רק על זה שוב ושוב עוד ועוד ועוד, ורק לאחר תקופה כשהצליח לתקן עניין זה - לעבור לדבר הבא, וכך להגיע מהר יותר להישג רוחני ע"י ריכוז גבוה של הרבה תפילות על אותו דבר.
קוה אל ה' חזק ויאמץ לבך וקוה אל ה'
 
חזק וברוך אמר:
דווס אמר:
אם היחס לקב"ה הוא כמלך איך אפשר לדבר אליו כדבר איש לרעהו, רק ר' נחמן חידש שהקב"ה הוא אבא וא"כ אפשר לדבר אליו כל היום
גם אם אפשר לדבר כבן לאב, עדיין אי אפשר לדבר בצורה פחותה מזה.

איך תגיב אם בנך 'יתיישב' עליך חצי שעה:
אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי.................
אבא תעזור לי להתגבר על הכעס, תעשה שאפסיק לכעוס על כל דבר, זכני להיות סבלן ולא אכעס על שום דבר, הצילני מן הכעס, תעשה שלא אכעס, תעשה שאף פעם לא אכעס, אבא אני לא רוצה לכעוס יותר, סלח על מה שכעסתי ותעזור לי להפסיק לכעוס מעכשיו, תן לי כח להתגבר ולא לכעוס כשמכעיסים אותי, זכני להיות סבלן ועניו ולא אחשוב שמגיע לי משהו ועל ידי זה לא אכעס, תן לי כח להיות רחמן ולכבוש כעסי, הצילני ממדת הכעס הנוראה המשחיתה את נפשי, רחם עלי ותן בליבי לדעת ולזכור בעת הכעס שהכעס שורף את השפע, תעזור לי להתגבר על הכעס ולהיות סבלן ועניו ורחמן בכל מצב...

ככה יותר נשמע לך טוב?
 

מבשן אשיב

משתמש ותיק
מעניו לענין
פנינה מספר ערבי נחל פרשת וארא ''בדרך הליצי קצת'' כהגדרתו(אי''ז לשונו ממש עיי''ש)
בדרך צחות פירש ה'ערבי נחל' את הפסוק בתהלים (פו ג): "חנני ה' כי אליך
אקרא כל היום", על פי משל, לילד שכדרכם של ילדים רגיל היה להפציר באביו
בכליום שיקנה לו חפץ פלוני וימלא לו משאלה פלונית. בדרךכלל
היה האב עומד מול הפצרותיו של הילד, אולם לא פעם היה הילד
מרבה להפציר עוד ועוד, עד שבלית ברירה היה אביו נענה לו.
פעם אחת הוצרך הילד מאוד לאיזה דבר, אך משהחל להפציר באביו על
כך, הבחין מסבר פניו של אביו שהפעם לא ימהר להיענות לבקשתו. לכן פנה
אליו ואמר לו: דע לך אבי, כי הדבר שאותו אני מבקש הפעם נחוץ לי עד מאד,
ועלכן מוטב שתענה לי עוד בטרם אפציר.
על פי משל זהו נוכל לבאר, שבפסוק "חנני ה' כי אליך אקרא כל היום", כביכול
אומר דוד להקב"ה, שכיון בבקשתו זו אין הוא מתכווןלהרפות, ועתיד הוא לקרוא
נחל' וארא דרוש א בהגה"ה). אליוכל היום עד שייענה, עלכן מבקש הוא ממנו שיחון אותוכבר מעכשיו
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
דווס אמר:
אם היחס לקב"ה הוא כמלך איך אפשר לדבר אליו כדבר איש לרעהו, רק ר' נחמן חידש שהקב"ה הוא אבא וא"כ אפשר לדבר אליו כל היום

בנים אתם לה' אלקיכם.
אבינו מלכנו.
אב הרחמן.

זה מושרש ביהדות שהקב"ה הוא גם מלך וגם אב
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
נראה שיש כאן יהודים שב"ה מעולם לא ראו צרה אמיתית בחייהם ולא נצרכו לרחמי שמים גלויים.

כי המוחש לא יוכחש, שבחור צעיר אשר אביו נמצא בין חיים להיפך החיים ר"ל, הבחור מכה באגרופיו את הקירות ובוכה ומתחנן לאלוקיו שיציל את אביו, ופשוט וברור שהבחור לפעמים יחזור על אותו המשפט וייתכן גם על אותה המילה, לא פעמיים אלא 500 פעמים. וכנראה גם ידרוש ויצעק, ויאיים שאין לו טעם בחיים אם לא תישמע תפילתו, וכו' וכו'.

וכל מי שבז לתפילה זו, לא התפלל מעולם. וה"קושיא" מהגמרא תורצה היטב למעלה.


והנה יש יהודים קדושים, שאצלם הצרה של מידת הכעס, או תאוות האכילה, או העצלות, או קטנות המוחין, או טמטום הלב, זו צרה גדולה אצלם. ולכן מתפללים "על אמת", כמו מישהו שבאמת רוצה.
 
חייל של הרבי אמר:
דווס אמר:
אם היחס לקב"ה הוא כמלך איך אפשר לדבר אליו כדבר איש לרעהו, רק ר' נחמן חידש שהקב"ה הוא אבא וא"כ אפשר לדבר אליו כל היום

בנים אתם לה' אלקיכם.
אבינו מלכנו.
אב הרחמן.

זה מושרש ביהדות שהקב"ה הוא גם מלך וגם אב
נכון.
מה שרביה"ק חידש זה שניתן לחוש כלפי הקב"ה ולדבר איתו לא רק כמלך ולא רק כאב רחמן אלא גם כחבר טוב אמיתי.
וביארנו כבר במקום אחר בארוכה (באשכול על התבודדות) שאין הכוונה ל"שויון" ושלילת היחס כאל מלך שע"ז נאמר חברותא כלפי שמיא מי איכא, אלא לעניין שפיכת הלב, שאפשר לומר הכל ולא לחוש איזשהו מחסום כלשהו שפוגם ב"אמת" המוחלטת של הדיבורים, ולתחושת בטחון מוחלט בנאמנות והאהבה של חבר אמיתי שלעולם לא יבגוד בכך ולא יסגיר אותך, ואתה יכול לספר לו הכל כולל הכל כמה הסתבכת ומה באמת עשית, ולסמוך עליו שהוא עדיין יהיה בצד שלך.

"לקחו אדמו"ר זצ"ל בידיו הקדושות סביב כתפיו וענה ואמר לו: ובכלל, זה טוב מאוד לשפוך את הלב לפני השם יתברך ממש כמו ששופכים את הלב לפני חבר טוב אמיתי" (כוכבי אור, אנשי מוהר"ן ד').

הנה מאמר נפלא המבאר בטוב טעם ודעת את עניין "חבר טוב אמיתי", כדאי לקרוא.
https://m.breslev.co.il/articles/החבר_הכי_טוב_שלי/חכמת_רבי_נחמן/ברסלב.aspx?id=8308&language=hebrew
 
אבקש ברחמים, פורום זה הוא היחיד בו אפשר עדיין [אולי לפעמים בדוחק] להיכנס ולצאת בשלום בלי זלזול בת"ח כו' וד"ל.
אנא ! כתבו בכבוד !
גם אם מישהו אינו מתחבר ואינו מבין את דרכו של רביה"ק הננמ"ח זיע"א מברסלב, [לדוגמא],
מה עם בין אדם לחבירו ??
תאר לעצמך שהיו לועגים על אביך, על אמך, על הראש ישיבה שלך שאתה לומד את שיעוריו שנים רבות.
מה היית מרגיש ? גם אם זה יה באמת בצדק !! כל שכן אם - לדעתך - זה היה מחוסר הבנה.
המקושרים לרבי נחמן מברסלב מרגישים כך, ועוד יותר, לגבי לעג על רבם !!

תודה מראש
 

חזק וברוך

משתמש ותיק
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
חזק וברוך אמר:
דווס אמר:
אם היחס לקב"ה הוא כמלך איך אפשר לדבר אליו כדבר איש לרעהו, רק ר' נחמן חידש שהקב"ה הוא אבא וא"כ אפשר לדבר אליו כל היום
גם אם אפשר לדבר כבן לאב, עדיין אי אפשר לדבר בצורה פחותה מזה.

איך תגיב אם בנך 'יתיישב' עליך חצי שעה:
אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי, אבא אני רוצה ביסלי.................
אבא תעזור לי להתגבר על הכעס, תעשה שאפסיק לכעוס על כל דבר, זכני להיות סבלן ולא אכעס על שום דבר, הצילני מן הכעס, תעשה שלא אכעס, תעשה שאף פעם לא אכעס, אבא אני לא רוצה לכעוס יותר, סלח על מה שכעסתי ותעזור לי להפסיק לכעוס מעכשיו, תן לי כח להתגבר ולא לכעוס כשמכעיסים אותי, זכני להיות סבלן ועניו ולא אחשוב שמגיע לי משהו ועל ידי זה לא אכעס, תן לי כח להיות רחמן ולכבוש כעסי, הצילני ממדת הכעס הנוראה המשחיתה את נפשי, רחם עלי ותן בליבי לדעת ולזכור בעת הכעס שהכעס שורף את השפע, תעזור לי להתגבר על הכעס ולהיות סבלן ועניו ורחמן בכל מצב...

ככה יותר נשמע לך טוב?
כן.
 
 

ירמיה

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
דווס אמר:
אם היחס לקב"ה הוא כמלך איך אפשר לדבר אליו כדבר איש לרעהו, רק ר' נחמן חידש שהקב"ה הוא אבא וא"כ אפשר לדבר אליו כל היום

בנים אתם לה' אלקיכם.
אבינו מלכנו.
אב הרחמן.

זה מושרש ביהדות שהקב"ה הוא גם מלך וגם אב
כמדומה שרבי שלמה מקרלין אמר שכל עבודת היצה"ר היא להשכיח מבנ"י את הפסוק "בנים אתם לה' אלוקיכם".
לא תשכח!!!
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
מתאהב על ידך אמר:
ראיתי בספר נודע (שמשבח מאוד את ההתבודדות והמסתעף) שכ' שגם אם לא מצליח לדבר עם ה' ולשפוך ולפרט כל העובר עליו כדבר איש אל רעהו וכו' וכו' - אז שיחזור שוב ושוב על משהו שהצליח להוציא מהפה עד שיצא לו עוד דיבורים.

האם באמת מותר לדבר עם ה' כמו איזה כפייתי נודניק?
הרי בגמ' יש על זה משפט מאוד חריף:
אֲמַר לֵיהּ רַב פָּפָּא לְאַבָּיֵי: וְדִילְמָא מֵעִיקָּרָא לָא כַּוֵּון דַּעְתֵּיהּ, וּלְבַסּוֹף כַּוֵּון דַּעְתֵּיהּ?
אֲמַר לֵיהּ חַבְרוּתָא כְּלַפֵּי שְׁמַיָּא מִי אִיכָּא?! אִי לָא כַּוֵּון דַּעְתֵּיהּ מֵעִיקָּרָא — מָחֵינַן לֵיהּ בְּמַרְזַפְתָּא דְנַפָּחָא עַד דִּמְכַוֵּין דַּעְתֵּיהּ.
(ברכות לג:)

נ. ב. ניתן להתחכם ולטעון שמדובר שם דוקא על ק"ש או על מודים, משא"כ בשיחות התבודדות שזה לא כעומד לפני מלך אלא כמו עומד לפני אבא (ואף פחות מזה ח"ו... עם אבא כך מדברים? וצ"ע)
נו נו.
מדברי הש''ס שהבאת אין ראיה של כלום, איירי במי שלא כיון בק''ש שזה זמן חשוב מאוד והוא פשוט כביעתא בכותחא, הטענה לא על שחוזר אלא על שלא כיון.
היה לך להביא את דברי הש''ס שיהיו דבריך מועטים כי ה' בשמים ואתה על הארץ כדכתיב בקרא.
 
 

מבקש השם

משתמש ותיק
יש הרבה לשונות לתפילה, ואחד משמות התפילה היא "הפצרה"

והדבר ברור, שהרבה מעסק ההתבודדות עם ה', והחזרה על המילים, היא לא רק כדי שה' יתברך ישמע את התפילה, אלא כדי שהלב שלי יתחבר לתפילה, ושהתפילה תצא מעומק הלב, וכמו שכתוב "ממעמקים" קראתיך ה', ואמרו חז"ל "עשרה עמקים בלב" (לא מצאתי עכשיו את המקור לזה, אבל ידוע לי, שהגר"ש אויערבך זצ"ל היה חוזר על זה, בעיקר בעשרת ימי תשובה"), כלומר, יש בלב עומק לפנים מעומק, וכל פעם שמוציאים את המילים, זה נובע בנקודת חיות אחרת, ומבקיע מחיצה חדשה מפנימיות הלב,

ואע"פ שהלב הוא אחד, הוא מתחבר ומתחדש כל רגע באופן אחר, וכל פעם שמתפללים ומזכירים איזה נושא, מחברים נקודה אחרת של הלב לענין שעליו מתפללים, ורק בצירוף אלפי התפילות זה לזה, התפילה בוקעת מעומק הלב באמת, מלב אחד ושלם,

ואולי בייחוד השם, יש ענין שנקרא "ייחד לבבינו ליראה את שמך", שלא יהא לבך חלוק, ממילא הקריאה צריכה להיות בבת אחת, (והאמת כמו שפירשו החברים, שזה לענין אי הכוונה), אבל בתפילה, העיקר זה היציאה מהמעמקים, ועמקים יש אין סוף, כי כל מקום שיש עשר, העשר מתחלק גם הוא לעשר, וכו' וכו', ולוואי יתפלל אדם כל היום כולו,
 
חלק עליון תַחתִית