נטילת ממון מקופות חולים שלא ע"פ הכללים

גבריאל פולארד

משתמש ותיק
ידוע שאחת השאלות השכיחות בעניני גזל היא בשאלות של גזל מקופות חולים.
למשל: לקנות תרופה בהנחה ע''מ להעבירה למישהו אחר, או לרשום משקפיים על שם בן משפחה אחר וכל כיו"ב.

שמעתי על רבים שמקילים בזה על סמך כל מיני השערות והנחות שהקופה לא מקפידה באמת על כל הכללים שהיא כותבת, ועיקר מטרתם היא בשביל שימושים חריגים, ומלבד זאת במקרים רבים גם אם תשאל את הממונים הם יתירו לך בשקט כל מיני דברים שבאופן רשמי אסורים.

למישהו יש בזה ידיעה ברורה? ובכלל, מה התקנון של קופות החולים בזה?

אבקש מראש, תכתבו סברות או ראיות או ידיעות ברורות בדעת הקופות בעצמם, לא להביא סתם פסקים ושמות של רבנים [מלבד דברים שנכתבו ע"י גדולי הפוסקים המפורסמים בכל ישראל זצ"ל ולהבחל''ח]. זה לא מקדם אף אחד לשום מקום כשאתה כותב "הרב חיים עוזר מכלוף בורנשטיין שליט"א זי"ע, שהוא רב גדול גדול, אמר לי במפורש שמותר והוא יודע מה שהוא מדבר! באחריות!". ולא התכוונתי לזלזל באף אחד חלילה.
 

אברך

משתמש ותיק
גבריאל פולארד אמר:
הרב חיים עוזר מכלוף בורנשטיין שליט"א זי"ע, שהוא רב גדול גדול, אמר לי במפורש שמותר והוא יודע מה שהוא מדבר! באחריות!
כבר התגלה ש"הרב" ההוא סתם נוכל. :lol:
 

כותר

משתמש ותיק
כדי להעצים את השאלה, אספר מה ששמעתי מבעל המעשה.
"אצלנו בקופה, יש השתתפות בנעליים אורטופדיות בסכום של מאות ש"ח. ב"ה הרגליים שלי ושל בני משפחת הם בריאות, אבל למה לא לנצל את ההטבות של הקופה, אני מוציא אישור רפואי כביכול אני זקןק לנעליים אורטופדיות וכך אני קונה במחיר מוזל, נעליים איכותיות ועמידות לכל בני משפחתי".
כנראה כיון שהקופות הן דבר גדול, זה נדמה לאנשים כגוף ממשלתי, ומי שהתרגל לנצל תקציבים ממשלתיים בדרכי ערמה, נעשה לו כהיתר גם בקופת חולים.
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
יש עוד סעיף לשאלה.
יש חוק שאדם הנצרך לתרופות בסכום גדול לא ישלם יותר מסכום מסויים. דהיינו שגם אם יצטרך תרופות בשווי עצום הוא ישלם רק עד סכום התקרה.
השאלה היא אם לאדם כזה מותר לתת תרופה לאדם אחר שזקוק לה.
כי יכול להיות שמה שמעל תקרת הסכום משרד הבריאות משלם. ואז אולי יש לדון לקולא מכמה טעמים.
 

סופר

משתמש ותיק
דוד ריזל (העיתונאי) אמר:
כדי להעצים את השאלה, אספר מה ששמעתי מבעל המעשה.
"אצלנו בקופה, יש השתתפות בנעליים אורטופדיות בסכום של מאות ש"ח. ב"ה הרגליים שלי ושל בני משפחת הם בריאות, אבל למה לא לנצל את ההטבות של הקופה, אני מוציא אישור רפואי כביכול אני זקןק לנעליים אורטופדיות וכך אני קונה במחיר מוזל, נעליים איכותיות ועמידות לכל בני משפחתי".
כנראה כיון שהקופות הן דבר גדול, זה נדמה לאנשים כגוף ממשלתי, ומי שהתרגל לנצל תקציבים ממשלתיים בדרכי ערמה, נעשה לו כהיתר גם בקופת חולים.
לא מכיר קופה שנותן נעליים אורטפדיות, אבל אני מכיר שאלה אחרת שביררתי אצל כמה דיינים, במקרה שהקופה נותנת מדרסים, ואני אכן צריך מדרסים, ואני רוצה להמיר זאת בנעליים, האם מותר או אסור.
וכך ענו לי כמה דיינים.
קופת חולים הוא גוף ששייך לכלל המבוטחים, ועליהם ממונה מנהל שתפקידו לנהל ולדאוג לתיקונו של הקופה,והוא הסמכות להחליט מה לתת ולמי לתת על פי הכללים שנקבעים מעת לעת ע"י וועדות הרפואה והמקצועי של הקופה.
בוודאי שמי שגוזל מהקופה הרי הוא גונב מכל אותם מבוטחים שכלולים בקופה הציבורית. ולכן אם לדעתך הקופה אמורה לממן נעליים לכל המשפחה שלך במסווה של בריאות, תועיל נא בטובתך להרים טלפון לאחראים הממונים על זה בקופה, ותשאל אותם האם גם לזה כוונתם, אם הם יענו לך בחיוב מה טוב, ואם לא, הרי זה גזל מן התורה.
ואם אמור יאמר המבוטח, הרי בקופה מטרתו לדאוג לבריאות שלי, ומה להם אם אני קונה מדרסים או נעליים. התשובה, שבוודאי אין הקופה יכולה לשאת בנטל שכולם יקנו נעליים על חשבונם, אלא מדרסים זה דבר של אכל אחד עושה אלא מי שצריך באמת, ודייקא זה הם מוכנים לתת ולא משהוא אחר.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
קופ"ח זו חברה מסחרית לכל דבר, ואיך אפשר לרמות ולגזול ?
את חברת הביטוח שלך מותר לגזול ?
 

גבריאל פולארד

משתמש ותיק
פותח הנושא
סופר אמר:
דוד ריזל (העיתונאי) אמר:
כדי להעצים את השאלה, אספר מה ששמעתי מבעל המעשה.
"אצלנו בקופה, יש השתתפות בנעליים אורטופדיות בסכום של מאות ש"ח. ב"ה הרגליים שלי ושל בני משפחת הם בריאות, אבל למה לא לנצל את ההטבות של הקופה, אני מוציא אישור רפואי כביכול אני זקןק לנעליים אורטופדיות וכך אני קונה במחיר מוזל, נעליים איכותיות ועמידות לכל בני משפחתי".
כנראה כיון שהקופות הן דבר גדול, זה נדמה לאנשים כגוף ממשלתי, ומי שהתרגל לנצל תקציבים ממשלתיים בדרכי ערמה, נעשה לו כהיתר גם בקופת חולים.
לא מכיר קופה שנותן נעליים אורטפדיות, אבל אני מכיר שאלה אחרת שביררתי אצל כמה דיינים, במקרה שהקופה נותנת מדרסים, ואני אכן צריך מדרסים, ואני רוצה להמיר זאת בנעליים, האם מותר או אסור.
וכך ענו לי כמה דיינים.
קופת חולים הוא גוף ששייך לכלל המבוטחים, ועליהם ממונה מנהל שתפקידו לנהל ולדאוג לתיקונו של הקופה,והוא הסמכות להחליט מה לתת ולמי לתת על פי הכללים שנקבעים מעת לעת ע"י וועדות הרפואה והמקצועי של הקופה.
בוודאי שמי שגוזל מהקופה הרי הוא גונב מכל אותם מבוטחים שכלולים בקופה הציבורית. ולכן אם לדעתך הקופה אמורה לממן נעליים לכל המשפחה שלך במסווה של בריאות, תועיל נא בטובתך להרים טלפון לאחראים הממונים על זה בקופה, ותשאל אותם האם גם לזה כוונתם, אם הם יענו לך בחיוב מה טוב, ואם לא, הרי זה גזל מן התורה.
ואם אמור יאמר המבוטח, הרי בקופה מטרתו לדאוג לבריאות שלי, ומה להם אם אני קונה מדרסים או נעליים. התשובה, שבוודאי אין הקופה יכולה לשאת בנטל שכולם יקנו נעליים על חשבונם, אלא מדרסים זה דבר של אכל אחד עושה אלא מי שצריך באמת, ודייקא זה הם מוכנים לתת ולא משהוא אחר.
מסברא זה מה שגם אני סברתי תמיד. ודי הפליא אותי לשמוע אנשים שטוענים שענו להם הפוך.
תוכל לכתוב בפרטי מי הם אותם הדיינים?
 

סבא

משתמש ותיק
כתב המסילת ישרים בפרק י"א-
והנה אנחנו רואים, שאף על פי שלא רוב בני האדם גנבים בגלוי הם, דהיינו שישלחו יד ממש בממון חבריהם לקחת ולשום בכליהם, אף - על - פי - כן, רובם טועמים טעם גניבה במשאם ומתנם במה שיורו היתר לעצמם להשתכר איש בהפסידו של חבירו ויאמרו, [highlight=yellow]להרויח שאני.[/highlight] ואולם לאוים הרבה נאמרו בגזל: לא תעשוק, לא תגזול, לא תגנבו ולא תכחשו ולא תשקרו איש בעמיתו, לא תונו איש את אחיו, לא תשיג גבול רעך. הן כל אלה חילוקי דינים שבגזל, כוללים מעשים רבים מן המעשים הנעשים בכלל המשא והמתן המדיני, ובכולם איסורים רבים. כי לא המעשה הניכר ומפורסם בעושק ובגזל הוא לבדו האסור.
לצערנו לבושתנו ולחרפתנו, יש עוד אנשים מסוימים שאצלם מי שאינו אומר "להרויח שאני", ואינו עושה "מעשה סוחר" לשוטה יחשב, רחמנא ליצלן מהאי דעתא.
אחד היסודות הגדולים שניסה רבי ישראל סלנטר לתקן בהפצת דרך המוסר, היה להשוות את הבין אדם לחבירו לבין אדם למקום, להבין שמי שמקפיד על בין אדם למקום, ובבין אדם לחבירו הוא לקוי, הרי הוא "שרוע" [מכאן הסיפורים הרבים בעניין, למשל שדחף את רבי אליעזר שולביץ באמצע שמונה עשרה של יוכ"פ ממקום עמידתו ליד הדלת כי הוא גוזל את האויר מהמתפללים, או שמיהר בסעודת שבת בכדי לא להטריח את המבשלת, ונטל ידיים ברביעית בלבד, כדי לא להחמיר על חשבון המשרת נושא המים, ועוד ועוד], האם הצליח במהפכה זו? איני יודע.
 

אהרן דוד

משתמש רגיל
אביא בזאת מה שנכתב במקום אחר https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=17&t=38047&p=426184&hilit בענין זה ע"י מי שסיכם הדעות.

"כאחד שזוכה לשמש מספר דיינים תלמידי חכמים אוכל לומר שהשאלה הזאת היא מהשאלות המצויות ביותר על פתחם של הדיינים הן בגריסתה הקודמת שעסקה בעיקר בנוגע להמרת זכות למדרסים עבור קנית נעלים [ובעוד מעט אביזרים רפואיים כגון גרבים אלסטיות וכו'] וכעת עם בוא עונת חבילות- סלי הלידה בקופות החולים ומגיעה לסל של עד 8000 ש"ח התעוררה השאלה ביתר שאת, ואכן ניתן לומר שהרבה אינם מורים היתר לעצמם ובאים לשאול את דעת תורתינו.
ובכן בין הדיינים ישנם שלשה גישות בענין וכדלהלן.
א] יש אוסרים מכל וכל וטוענים שהדבר הוא בבחינת גזל גמור!!! וכל מיש שעושה כדבר הזה עתיד ליתן עלו את הדין. [כן שמעתי מפי הגר"מ שפרן הגר"נ נוסבוים ועוד, לדבריהם אף אם הוא עושה קנין הגבה- משיכה, ונוטל לביתו אסור הוא הדבר מדין "כל המשנה מדעת בעה"ב גזלן הוא" עיין בסוגיא ב"ק שם ובריטב"א בביאור הדברים].
ב] יש [מעטים] המתירים בכל אופן ולדעתם מעיקר הדין אף היה ניתן ליטל כסאות ומחשבים מקופת החולים, ומחמת שבמבט ראשון דעתן נראית תמוהה אבאר דעתם.
כידוע דנו גדולי הפוסקים במעמדה ההלכתי של חברה בע"מ שבהגדרתה בחוק היא מוגדרת כישות משפטית עצמאית נפרדת, דהינו החברה היא בעלים על עצמה.
ויש לדון האם תורתינו הקדושה מכירה בסוג מחודש של בעלות כזו. ושאלה זו בעיקרה עוסקת בנוגע לאיסורי התורה בחברות כגון רבית ועוד [ויש תחת ידי אריכות גדולה בזה].
והנה יש מהפוסקים שקיבלו את הגדרתה המשפטית ולדעתם חברה היא כגוף ללא בעלים ולדעתם אף לא שיך בה איסור ריבית וכן לדעתם אף לא שייך איסור גזילה כיון שהיא כגוף לעצמו וכאוניה ששטה בים ובנ"א מניחים שם בשבילה כסף ולכך לדעתם מעיקר הדין לא עוברים על איסור גזילה.
כן נראה בדברי הצפנת פענח [שו"ת סימן קפד] שהגדיר החברה כצורה. וכן כתב הגרח"פ שינברג בקובץ אור השבת ח"ז עמי יד ואילך וכ"כ הגר"א וייס בשו"ת מנחת אשר אלא שלדינא לא רצו כ"כ להקל בדבר כיון שסוף סוף יש כאן בעלים אלא שהגבילו את שיעבוד הגוף שלהם מהחברה.
כל זה שייך ביתר שאת בנוגע לקופות החולים שמוגדרים בחוק כמלכ"ר [מוסד ללא כונת רוח] או חל"צ [חברה לתועלת הציבור] והיא אכן חברה ללא בעלים כלל שאם היא תרויח החברה תרויח ואם היא תפסיד החברה תפסיד ואין שם בעלים שבסוף מוכר מניות ונוטל דבידנדים.
ומכיון שכך באמת אין שייך שם איסור גזילה כיון שכאן אף לאותם הדעות שהחמירו בחברה בע"מ מכיון ששם סוף סוף יש בעלים [דהינו לשופרסל יש בעלים [אדוארדו אלשטין] לבנק הפועלים יש בעלים [גב' שרי אריסון] אך לקופת חולים אין גם בחוק ובמציאות בעלים והקופה היא הבעלים על עצמה.
וכן הוא הדבר למשל בנוגע למפעל הפיס שהיא גם חברה ע"פ חוק מוגדרת במצב דומה, אם אדם יגיע למשרדי מפעל הפיס ויכנס לכספת ויטול מה שיש שם מעיקר הדין אין כאן גזל מאף אחד [עוזי דיין הוא רק המנכל והיו"ר שנבחר ע"י דירקטוריון שנבחר ע"י וכו].
ג] יש שאסרו, אך התירו באופן אחד בלבד אם מדובר באדם שבכל אופן באמת ובתמים !!! [וה' יראה ללבב] ינצל את הסל ע"פ התנאים של קופת החולים ויקנה רק את מה שכתוב שם ודהינו שאף אם נאמר לו שאסור לקנות בזה דברים אחרים בכל אופן ינצל אותו עד תומו לדברים שהקופה מסכימה, בכה"ג אמרינן אפוכי מטרתא למה לי ויכול לקנות אף את המוצרים שאינם בסל, מכיון שסוף סוף ממילא יוציא מקופת החולים את הסכום המדובר, ודימו הדבר לסוגיא דהאשה שקימצה ממזונתיה דהמותר לעצמה דכיון שאם נאמר לה שהוא לבעלה לא היה מתאמצת ומקמצת.
ויש בזה עוד אריכות גדולה אך בכדי לעשות קצת סדר בדברים אסתפק כעת בזאת.

ואוסיף אני ששמעתי ממספר דיינים שאם נוטל את החפץ וקונה בקנין גמור ולוקח לביתו ולאחר 14יום [שהחנות לא חייבת להחזיר לו] מגיע לחנות ונונתים לו זיכוי הרי שהדבר מותר.
 

שומע כעונה

משתמש רגיל
בנושא סלי הלידה מקופות החולים, - בואו חשבון:

האם מותר לי לקנות על חשבון קופת החולים דבר שהם נותנים לי אף שאיני נצרך לזה?
כגון משאבת חלב כשכבר יש לי בבית.
לכאורה אין סיבה לאסור.

כעת, האם מותר לי למכור את המשאבה הישנה?
לכאורה אין סיבה לאסור.

האם מותר לי למכור גם את המשאבה החדשה?
לכאורה כנ"ל.

האם יש הבדל אם אני מוכר את זה או שאני מחזיר את זה לחנות?
לכאורה כנ"ל.

שאלתי כמה רבנים ואמרו לי שהשאלה נפוצה מאוד בימים אלו והתשובה כנ"ל.
 
שאר לעמו אמר:
קופ"ח זו חברה מסחרית לכל דבר, ואיך אפשר לרמות ולגזול ?
את חברת הביטוח שלך מותר לגזול ?

לפי הידוע לי קופות החולים מקבלים אף יותר מכיסוי מלא לכל ההוצאות שלהם מהמדינה, שלוקחת ביטוח לאומי מכולם.
כך שלכאורא כאשר אתה לוקח משהו מקופת חולים זה כאילו החזרת לעצמך מה ששילמת לביטוח לאומי.
ועיין בויקופדיה ערך קופת חולים.
 

סופר

משתמש ותיק
רחמים אמר:
לפי הידוע לי קופות החולים מקבלים אף יותר מכיסוי מלא לכל ההוצאות שלהם מהמדינה, שלוקחת ביטוח לאומי מכולם.
כך שלכאורא כאשר אתה לוקח משהו מקופת חולים זה כאילו החזרת לעצמך מה ששילמת לביטוח לאומי.
ועיין בויקופדיה ערך קופת חולים.
הם מקבלים מהמדינה רק מה שבסל הבריאות, כל מה שנותנים מהביטוחים המשלימים זה קופה פרטית לכל ענין ודבר.
 

סופר

משתמש ותיק
סופר אמר:
לא מכיר קופה שנותן נעליים אורטפדיות, אבל אני מכיר שאלה אחרת שביררתי אצל כמה דיינים, במקרה שהקופה נותנת מדרסים, ואני אכן צריך מדרסים, ואני רוצה להמיר זאת בנעליים, האם מותר או אסור.
וכך ענו לי כמה דיינים.
קופת חולים הוא גוף ששייך לכלל המבוטחים, ועליהם ממונה מנהל שתפקידו לנהל ולדאוג לתיקונו של הקופה,והוא הסמכות להחליט מה לתת ולמי לתת על פי הכללים שנקבעים מעת לעת ע"י וועדות הרפואה והמקצועי של הקופה.
בוודאי שמי שגוזל מהקופה הרי הוא גונב מכל אותם מבוטחים שכלולים בקופה הציבורית. ולכן אם לדעתך הקופה אמורה לממן נעליים לכל המשפחה שלך במסווה של בריאות, תועיל נא בטובתך להרים טלפון לאחראים הממונים על זה בקופה, ותשאל אותם האם גם לזה כוונתם, אם הם יענו לך בחיוב מה טוב, ואם לא, הרי זה גזל מן התורה.
ואם אמור יאמר המבוטח, הרי בקופה מטרתו לדאוג לבריאות שלי, ומה להם אם אני קונה מדרסים או נעליים. התשובה, שבוודאי אין הקופה יכולה לשאת בנטל שכולם יקנו נעליים על חשבונם, אלא מדרסים זה דבר של אכל אחד עושה אלא מי שצריך באמת, ודייקא זה הם מוכנים לתת ולא משהוא אחר.
גבריאל פולארד אמר:
מסברא זה מה שגם אני סברתי תמיד. ודי הפליא אותי לשמוע אנשים שטוענים שענו להם הפוך.
תוכל לכתוב בפרטי מי הם אותם הדיינים?
הרב ישעיה הרשקוביץ , הרב בלסבלג מירושלים, ועוד.
 

בנציון

משתמש ותיק
רחמים אמר:
שאר לעמו אמר:
קופ"ח זו חברה מסחרית לכל דבר, ואיך אפשר לרמות ולגזול ?
את חברת הביטוח שלך מותר לגזול ?

לפי הידוע לי קופות החולים מקבלים אף יותר מכיסוי מלא לכל ההוצאות שלהם מהמדינה, שלוקחת ביטוח לאומי מכולם.
כך שלכאורא כאשר אתה לוקח משהו מקופת חולים זה כאילו החזרת לעצמך מה ששילמת לביטוח לאומי.
ועיין בויקופדיה ערך קופת חולים.
האם לפי דעתך מותר לגנוב מאדם שמקבל כסף מהמדינה, כאשר אני סבור שהוא מקבל שלא בצדק? הרי זה מגיע מהכסף שאני שילמתי לביטוח לאומי...
 

בן ישיבה

משתמש ותיק
לגבי ההשתמשות עם סל הלידה,
לאחר בירור שלי אז אנקוט גם המציאות,
בדקתי עם נציגים מהקופה, והם טענו לי כי במפגשים שהיו אצלהם בהנהלה העלו את הנושא, וההנהלה טענו כי יש להם אינטרס להוסיף מבוטחים מבחינתם היו נותנים את הסכום הזה במזומן אם זה מה שיוסיף להם להצטרף למעגל המבוטחים שלהם, (בדיוק כמו שמרוה לצמא נותנים היום מזגן למצטרף חדש) אצלהם זה שיקול כלכלי גרידא, אלא שהחוק מגביל אותם בזה ואין להם דברים שהם לא נכללים במוצרי בריאות, כך שאין להם ברירה והם צריכים לתת את זה רק באופן של זיכוי למוצרים בריאותים, אבל מבחינתם לא איכפת להם שאנשים יחליפו את זה עם מוצרים אחרים,
לאחר בירור מציאות זו, ביררתי את הנושא עם רבנים ודיינים שהם טענו לאור זה לכאורה אין בעיה להחליף למוצרים אחרים, אלא שאחד הדיינים איתו דיברתי על כך סייג את זה ב-2 תנאים, 1 שהמוצר השני שאני קונה שיהיה לפחות מוצר שישמש את התינוק דוגמת עגלה וכד' ולא מוצר אחר - כי ניתן להניח שעיקר כוונת הנהלת הקופה היא לתת מתנה שישמש עבור התינוק הנולד, 2 שלא ניקח מהזיכוי יותר מ-80 אחוז - דהיינו הרי הקופה שנותנת את ה-8000 ש"ח למוצרי בריאות דוגמת משאבת חלב, אז הם גם לא נותנים את הכל רק 80 אחוז מהמשאבה, ו-20 אחוז צריך לשלם מהכיס הפרטי, כך שאת המוצר השני שאני קונה אני גם יקנה בתנאי זו - וההגיון בזה כי הקופה נותן דברים רק אם באמת צריכים את זה ובן אדם מוכן לשלם על כך, וזה לא סתם חלוקה של קמחא דפסחא
 

אהרן דוד

משתמש רגיל
גבריאל פולארד אמר:
מסברא זה מה שגם אני סברתי תמיד. ודי הפליא אותי לשמוע אנשים שטוענים שענו להם הפוך.
תוכל לכתוב בפרטי מי הם אותם הדיינים?
הרב ישעיה הרשקוביץ , הרב בלסבלג מירושלים, ועוד.

הרב הרשקוביץ הוא מהאוסרים ?
 

סופר

משתמש ותיק
אהרן דוד אמר:
גבריאל פולארד אמר:
מסברא זה מה שגם אני סברתי תמיד. ודי הפליא אותי לשמוע אנשים שטוענים שענו להם הפוך.
תוכל לכתוב בפרטי מי הם אותם הדיינים?
הרב ישעיה הרשקוביץ , הרב בלסבלג מירושלים, ועוד.

הרב הרשקוביץ הוא מהאוסרים ?
הוא לא מהאוסרים, אלא הוא סובר שזה דייקא מה שאסרה התורה כשכתב לא תגזולו.
 
בנציון אמר:
האם לפי דעתך מותר לגנוב מאדם שמקבל כסף מהמדינה, כאשר אני סבור שהוא מקבל שלא בצדק? הרי זה מגיע מהכסף שאני שילמתי לביטוח לאומי...
ודאי שלא, כיון שאדם שקיבל כסף מביטוח לאומי זה הכסף שלו, מה שאין כן קופת חולים מציגה לביטוח לאומי את ההוצאות שלה ומקבלת החזר
ולכן יתכן שמי שגורם לקופת חולים הוצאה נוספת הוא לא גוזל את הקופת חולים אלא בסך הכל מחזיר לעצמו את מה שביטוח לאומי לקחו ממנו.
 

הבוחן

משתמש ותיק
בן ישיבה אמר:
לגבי ההשתמשות עם סל הלידה,
לאחר בירור שלי אז אנקוט גם המציאות,
בדקתי עם נציגים מהקופה, והם טענו לי כי במפגשים שהיו אצלהם בהנהלה העלו את הנושא, וההנהלה טענו כי יש להם אינטרס להוסיף מבוטחים מבחינתם היו נותנים את הסכום הזה במזומן אם זה מה שיוסיף להם להצטרף למעגל המבוטחים שלהם, (בדיוק כמו שמרוה לצמא נותנים היום מזגן למצטרף חדש) אצלהם זה שיקול כלכלי גרידא, אלא שהחוק מגביל אותם בזה ואין להם דברים שהם לא נכללים במוצרי בריאות, כך שאין להם ברירה והם צריכים לתת את זה רק באופן של זיכוי למוצרים בריאותים, אבל מבחינתם לא איכפת להם שאנשים יחליפו את זה עם מוצרים אחרים,
לאחר בירור מציאות זו, ביררתי את הנושא עם רבנים ודיינים שהם טענו לאור זה לכאורה אין בעיה להחליף למוצרים אחרים, אלא שאחד הדיינים איתו דיברתי על כך סייג את זה ב-2 תנאים, 1 שהמוצר השני שאני קונה שיהיה לפחות מוצר שישמש את התינוק דוגמת עגלה וכד' ולא מוצר אחר - כי ניתן להניח שעיקר כוונת הנהלת הקופה היא לתת מתנה שישמש עבור התינוק הנולד, 2 שלא ניקח מהזיכוי יותר מ-80 אחוז - דהיינו הרי הקופה שנותנת את ה-8000 ש"ח למוצרי בריאות דוגמת משאבת חלב, אז הם גם לא נותנים את הכל רק 80 אחוז מהמשאבה, ו-20 אחוז צריך לשלם מהכיס הפרטי, כך שאת המוצר השני שאני קונה אני גם יקנה בתנאי זו - וההגיון בזה כי הקופה נותן דברים רק אם באמת צריכים את זה ובן אדם מוכן לשלם על כך, וזה לא סתם חלוקה של קמחא דפסחא
נשמע הגיוני,
ותירצת לי תמיהה שהיתה לי בענין, לא הבנתי איך קופות החולים לא קולטות שכ"כ הרבה אנשים קונים כל לידה משאבות וכדו'... מה הם לא קולטים שזה בלוף?
לפי דבריך זה מובן.
מלבד זאת שאלתי את עצמי הרי הקופה הראשונה שתיתן באופן רישמי עגלות כולם יעברו אליה באותו רגע, ולמה אף קופה לא עושה כך?
אלא מוכרח כדבריך.
 

שומע כעונה

משתמש רגיל
הבוחן אמר:
נשמע הגיוני,
ותירצת לי תמיהה שהיתה לי בענין, לא הבנתי איך קופות החולים לא קולטות שכ"כ הרבה אנשים קונים כל לידה משאבות וכדו'... מה הם לא קולטים שזה בלוף?
לפי דבריך זה מובן.
מלבד זאת שאלתי את עצמי הרי הקופה הראשונה שתיתן באופן רישמי עגלות כולם יעברו אליה באותו רגע, ולמה אף קופה לא עושה כך?
אלא מוכרח כדבריך.
אתה יכול להיות רגוע אף אחד לא קונה כל לידה את כל המוצרים, הסל תקף רק פעם אחת בחיים! דהיינו לכל אחד ניתנת האפשרות להשתמש במוצרים בשווי סך 8000 ש"ח אם ניצל בלידה הראשונה 1000 ש"ח נשאר לו 7000 ש"ח ללידה הבאה.
כמו כן אי אפשר לקנות מוצרים בכל הסכום הזה, הסכום מתחלק לכמה קטגוריות, 1. השתפות בהוצאות טרם הלידה, 2. השתתפות בהוצאות בלידה עצמה, 3. השתתפות בהוצאות החלמת היולדת, 4. השתתפות בהוצאות הנקה וכדו'. כשלכל אחד מוקצב סכום מסוים, כך שהסכום המקסימלי אותו ניתן לקבל על חשבון משאבות וכו' הוא לא סכום כזה אגדי כמו שזה נשמע.
 

איש

משתמש ותיק
מרפאות שבת
ישנה קופת חולים שמספקת מרפאת שבת בשכונה מסוימת בשונה משאר קופות אחרות. אותם הנמנים על הקבוצה האחרונה, במקרים דחופים פונים עם ילדיהם למרפאת שבת שמפעילה חברת קופ"ח אף שאינם מנויים עליה. האם יש היתר בשביל לא לחלל שבת שזה האופציה האחרת, להשתמש שלא כדין בשירותים שמספקת אותה קופ"ח הגם שאינם נמנים על שורותיה?
 

עמנואל1984

משתמש רשום
אביא בזאת מה שנכתב במקום אחר https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=17&t=38047&p=426184&hilit בענין זה ע"י מי שסיכם הדעות.

"כאחד שזוכה לשמש מספר דיינים תלמידי חכמים אוכל לומר שהשאלה הזאת היא מהשאלות המצויות ביותר על פתחם של הדיינים הן בגריסתה הקודמת שעסקה בעיקר בנוגע להמרת זכות למדרסים עבור קנית נעלים [ובעוד מעט אביזרים רפואיים כגון גרבים אלסטיות וכו'] וכעת עם בוא עונת חבילות- סלי הלידה בקופות החולים ומגיעה לסל של עד 8000 ש"ח התעוררה השאלה ביתר שאת, ואכן ניתן לומר שהרבה אינם מורים היתר לעצמם ובאים לשאול את דעת תורתינו.
ובכן בין הדיינים ישנם שלשה גישות בענין וכדלהלן.
א] יש אוסרים מכל וכל וטוענים שהדבר הוא בבחינת גזל גמור!!! וכל מיש שעושה כדבר הזה עתיד ליתן עלו את הדין. [כן שמעתי מפי הגר"מ שפרן הגר"נ נוסבוים ועוד, לדבריהם אף אם הוא עושה קנין הגבה- משיכה, ונוטל לביתו אסור הוא הדבר מדין "כל המשנה מדעת בעה"ב גזלן הוא" עיין בסוגיא ב"ק שם ובריטב"א בביאור הדברים].
ב] יש [מעטים] המתירים בכל אופן ולדעתם מעיקר הדין אף היה ניתן ליטל כסאות ומחשבים מקופת החולים, ומחמת שבמבט ראשון דעתן נראית תמוהה אבאר דעתם.
כידוע דנו גדולי הפוסקים במעמדה ההלכתי של חברה בע"מ שבהגדרתה בחוק היא מוגדרת כישות משפטית עצמאית נפרדת, דהינו החברה היא בעלים על עצמה.
ויש לדון האם תורתינו הקדושה מכירה בסוג מחודש של בעלות כזו. ושאלה זו בעיקרה עוסקת בנוגע לאיסורי התורה בחברות כגון רבית ועוד [ויש תחת ידי אריכות גדולה בזה].
והנה יש מהפוסקים שקיבלו את הגדרתה המשפטית ולדעתם חברה היא כגוף ללא בעלים ולדעתם אף לא שיך בה איסור ריבית וכן לדעתם אף לא שייך איסור גזילה כיון שהיא כגוף לעצמו וכאוניה ששטה בים ובנ"א מניחים שם בשבילה כסף ולכך לדעתם מעיקר הדין לא עוברים על איסור גזילה.
כן נראה בדברי הצפנת פענח [שו"ת סימן קפד] שהגדיר החברה כצורה. וכן כתב הגרח"פ שינברג בקובץ אור השבת ח"ז עמי יד ואילך וכ"כ הגר"א וייס בשו"ת מנחת אשר אלא שלדינא לא רצו כ"כ להקל בדבר כיון שסוף סוף יש כאן בעלים אלא שהגבילו את שיעבוד הגוף שלהם מהחברה.
כל זה שייך ביתר שאת בנוגע לקופות החולים שמוגדרים בחוק כמלכ"ר [מוסד ללא כונת רוח] או חל"צ [חברה לתועלת הציבור] והיא אכן חברה ללא בעלים כלל שאם היא תרויח החברה תרויח ואם היא תפסיד החברה תפסיד ואין שם בעלים שבסוף מוכר מניות ונוטל דבידנדים.
ומכיון שכך באמת אין שייך שם איסור גזילה כיון שכאן אף לאותם הדעות שהחמירו בחברה בע"מ מכיון ששם סוף סוף יש בעלים [דהינו לשופרסל יש בעלים [אדוארדו אלשטין] לבנק הפועלים יש בעלים [גב' שרי אריסון] אך לקופת חולים אין גם בחוק ובמציאות בעלים והקופה היא הבעלים על עצמה.
וכן הוא הדבר למשל בנוגע למפעל הפיס שהיא גם חברה ע"פ חוק מוגדרת במצב דומה, אם אדם יגיע למשרדי מפעל הפיס ויכנס לכספת ויטול מה שיש שם מעיקר הדין אין כאן גזל מאף אחד [עוזי דיין הוא רק המנכל והיו"ר שנבחר ע"י דירקטוריון שנבחר ע"י וכו].
ג] יש שאסרו, אך התירו באופן אחד בלבד אם מדובר באדם שבכל אופן באמת ובתמים !!! [וה' יראה ללבב] ינצל את הסל ע"פ התנאים של קופת החולים ויקנה רק את מה שכתוב שם ודהינו שאף אם נאמר לו שאסור לקנות בזה דברים אחרים בכל אופן ינצל אותו עד תומו לדברים שהקופה מסכימה, בכה"ג אמרינן אפוכי מטרתא למה לי ויכול לקנות אף את המוצרים שאינם בסל, מכיון שסוף סוף ממילא יוציא מקופת החולים את הסכום המדובר, ודימו הדבר לסוגיא דהאשה שקימצה ממזונתיה דהמותר לעצמה דכיון שאם נאמר לה שהוא לבעלה לא היה מתאמצת ומקמצת.
ויש בזה עוד אריכות גדולה אך בכדי לעשות קצת סדר בדברים אסתפק כעת בזאת.

ואוסיף אני ששמעתי ממספר דיינים שאם נוטל את החפץ וקונה בקנין גמור ולוקח לביתו ולאחר 14יום [שהחנות לא חייבת להחזיר לו] מגיע לחנות ונונתים לו זיכוי הרי שהדבר מותר.
מה יהיה הדין לפי זה היום שנותנים ימי הבראה ליולדת רק מוגבל לעד חודש מהלידה?
 
חלק עליון תַחתִית